an
door anton steen Sep 23, 2016 om 11:26
Voeding & gezondheid

Hebben alle apotheken levertijden van meerdere dagen voor bijv. insuline?

De Boots apotheek in Groningen heeft momenteel een levertijd van meerdere dagen voor insuline. Dit betekent dat als je op vrijdag nieuwe insuline wil halen, je pas op dinsdag daadwerkelijk je insuline krijgt (weekend telt niet als werkdagen etc.). Dit geldt overigens voor meer veelgebruikte medicijnen. Is dit tegenwoordig gangbaar bij alle apotheken, of houdt deze specifieke apotheek geen voorraden. Ik kan me voorstellen dat veel klanten in de problemen komen door deze levertijden.

7017 19 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 23, 2016 om 11:35
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Anton Steen ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.apotheek.nl/themas/beschikbaarheid-medicijnen-kom-niet-zonder-te-zitten#!

hansje klein
door hansje klein - Sep 23, 2016 om 11:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn keten-apotheek heeft nauwelijks voorraden meer en gaat mijn medicatie bij de groothandel bestellen. Gevolg: twee werkdagen wachten op de medicatie. Heeft de groothandel ook niets op voorraad vraag ik mijn recept terug en ga shoppen bij andere apothekers die hopelijk nog wèl iets op de plank hebben liggen. De nieuwe apotheker maakt daarvan wèl een melding naar mijn huisapotheek. Bestellen bij een online-apotheek of in het buitenland wordt vaak verhinderd door regelgeving.

Wanneer ik een voorraadje wil aanlegen, blijkt de uitgavehoeveelheid weer gelimiteerd te zijn. Ik kan momenteel Brufen retard 800mg al maandenlang niet krijgen door productieproblemen. Nu moet de apotheker op zijn beurt op zoek gaan naar een vervangend medicijn met dezelfde werkstof en dus het recept veranderen.

Bananenkoninkrijk!

marita5
door marita5 Sep 23, 2016 om 11:46
11507 Antwoorden / 15 Vragen

@Hansje Klein , Bestellen bij een online-apotheek of in het buitenland wordt vaak verhinderd door regelgeving., ik heb daar totaal geen problemen mee , op doktersrecept haal ik mijn medicijnen in Belgie .

jo
door jorisw Sep 28, 2016 om 12:46
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Prima toch dat apotheken op de kosten gaan letten? Ik snap de opmerking bananenkoninkrijk dan ook niet. Of heb je liever dat apotheken dure voorraden gaan aanhouden die uiteindelijk doorberekent moeten worden aan de klanten? Kan je daar weer over zeiken.

hansje klein
door hansje klein Sep 28, 2016 om 13:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De Overheid (NZa) moet toezicht houden op de verkrijgbaarheid van o.a. zorg en medicijnen. De farmaceuten verhogen momenteel in heel Europa de prijzen en creëren (zo lijkt het) knapheid op detitel 'productieproblemen'. Terwijl minister Visser tracht groot europees te willen gaan inkopen, krijgt  men in Duitsland andere condities, juist wanneer de prijzen NIET openbaar worden gemaakt. De nederlandse Overheid krijgt de mond gesnoerd en de grote mond wordt meteen afgestraft. Autoriteiten zijn doen machtloos en pakken niet door......dus bananenkoninkrijk.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2016 om 11:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar als u werkelijk van insuline afhankelijk bent, dan laat u het toch niet op de laatste dag aankomen?

Normaal gespronen krijgt u een recept voor drie maanden. Hoe moeilijk kan het zijn een week of twee eerder voor het einde nieuwe voorraad te bestellen? Zit u nooit zonder.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 23, 2016 om 13:20
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Waarom zou je?  De apotheek moet het maar gewoon op voorraad nemen toch?  Ts maakt van zijn probleem het probleem van de apotheek. Weekje vtv zit je altijd goed met bestellen.
Diewilik

Gr
door Grunn1 Sep 23, 2016 om 13:35
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Ik ben afhankelijk van hart medicijnen en moet er niet aan denken zonder te komen zitten. Gelukkig ben ik slim genoeg en bestel elke drie maanden nieuwe medicijnen terwijl ik altijd voor 1 maand op voorraad houd. Zal dus nooit en zit dus nooit zonder medicijnen want hoe dom kan je zijn als je wacht tot de laatste dag terwijl je al maanden van te voren weet wanneer je nieuwe moet hebben.

costnix
door costnix Sep 27, 2016 om 13:36
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is de eerste wet van goed voorraadbeheer :-)

zoekster1
door zoekster1 - Sep 23, 2016 om 12:04
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Het is vaak zo dat als je een grotere bestelling doet, dus voor 3 maanden, dat er een levertijd is van een paar dagen. Maar als u dit weekend echt in nood zit, dan is er voor die dagen echt wel een mouw aan te passen. Alleen krijgt u dan niet het volledige recept, maar een beperkte hoeveelheid om het weekend te overbruggen. Men laat u niet 'dood gaan'.  Het is overigens heel normaal bij herhaalrecepten,  dat je een week van te voren het recept aanvraagt.

tenormin
door tenormin - Sep 23, 2016 om 12:30
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Helemaal met @zoekster eens. Als men in de apotheek niet het hele voorgeschreven recept op voorraad heeft; krijgt men altijd "een beetje" mee en de rest wordt nageleverd. En het is en blijft je eigen verantwoordelijkheid om het niet op de laatste dag (dagen) aan te laten komen. Zeker niet als men insuline gebruik.

hansje klein
door hansje klein Sep 23, 2016 om 12:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mijn genoemde medicament wordt/werd afwisselend geleverd door Abbott en Mylan en daarvan is al maandenlang niet eens één losse pil leverbaar. Er is gewoon géén voorraad! Ook niet bij de groothandel. Steeds weer heet het 'er zijn productieproblemen' volgens de apothekers en KPMG.

tijger1
door tijger1 Sep 23, 2016 om 13:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan kan de apotheek er toch ook niets aan doen?

hansje klein
door hansje klein Sep 23, 2016 om 13:32
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nee, behalve de lopende problemen blijven aankaarten.

hansje klein
door hansje klein - Sep 23, 2016 om 13:34
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Mogelijk krijgt u de medicijnen direct mee in de omgeving van de behandelaar wanneer dit een apotheker in een ziekenhuis is? Pas echter wel op, want het kan van invloed zijn bij wie u verzekerd bent.

costnix
door costnix Sep 27, 2016 om 13:38
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat kan alleen, wanneer een apotheek zich in het ziekenhuis heeft gevestigd. De ziekenhuisapotheek levert alleen aan het ziekenhuis zelf!

hansje klein
door hansje klein Sep 27, 2016 om 13:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

De vraag is dan, hoe men kan herkennen of het gaat om een eigen ziekenhuisapotheek of een onderhuurder als zelfstandige apotheker? Ik heb geen ziekenhuis in de buurt, dus ook verder geen keuze.

gerbera
door gerbera Sep 29, 2016 om 14:05
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Een ziekenhuisapotheek is niet toegankelijk voor particulieren en is ook niet te herkennen als apotheek.

gerbera
door gerbera - Sep 23, 2016 om 15:59
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Als ik dit allemaal zo lees mag ik mij gelukkig prijzen met mijn apotheek. Heb medicijnen voor steeds 3 maanden, voor verstrijken van die periode krijg ik een mail van de apotheek dat deze mijn herhaalrecepten heeft opgevraagd en ik mijn medicijnen over 2 dagen kan ophalen. Zou een medicijn niet voldoende op voorraad zijn dan wordt het restant tijdig thuis bezorgd. En dat elke 3 maanden zit dus nooit zonder.

costnix
door costnix Sep 27, 2016 om 13:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dat is service zoals het hoort!

hansje klein
door hansje klein Sep 27, 2016 om 13:44
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ja, gefeliciteerd @Gerbera. Zeker veel concurrentie in uw woonplaats?

gerbera
door gerbera Sep 27, 2016 om 14:36
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@H K, heeft niets met concurentie te maken, is wat @costnix schrijft service maar kennen dat woord blijkbaar niet in uw woonplaats.

ro
door ronny530 - Sep 23, 2016 om 16:44
2773 Antwoorden / 41 Vragen

Uw klacht snijdt geen hout want u had kunnen weten dat uw insuline voorraad voor vrijdag op zou raken en die tijdig aan moest vullen middels een herhaal recept. De apotheek die geen weekend dienst heeft kan pas op maandag de houdbaarheidsgevoelige medicijnen bestellen en pas op dinsdag uitleveren. Als u de insuline per direct nodig heeft kunt u bij de spoedapotheek te recht maar dan betaald u wel een opslag voor de insuline.

aurora1
door aurora1 - Sep 23, 2016 om 19:32
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan gaat u toch naar een andere apotheek in Groningen?
Voortaan ook e.e.a. maar beter organiseren.

tijger1
door tijger1 - Sep 23, 2016 om 22:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Men heeft overigens voor insuline geen recept nodig.

costnix
door costnix Sep 27, 2016 om 13:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Zonder recept kan alleen, wanneer u dit bij de eigen apotheek haalt.
http://www.consumed.nl/medicijnen/5489/Insuline_Gewoon

an
door anton steen - Sep 24, 2016 om 11:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nog een reactie van mijn kant: natuurlijk kun je je eigen voorraden bijhouden etc, en dat is je eigen verantwoordelijkheid.  Het valt me alleen op dat steeds meer gangbare medicijnen een lange levertijd hebben, zonder aankondigingen. Daarnaast begrijp ik de levertijden niet, de volgende dag leveten moet mogelijk.zijn.  Daarnaast moet je nu 2 keer langs deze apotheek, waar het vroeger 1 keer was. Bij calamiteiten krijg je het vast wel mee, daar vertrouw ik wel op. Het is voor mij meer een principekwestie,  ook deze kant van de zorg wordt langzaam afgebroken.

tijger1
door tijger1 - Sep 24, 2016 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is voor u een principe kwestie? Het principe is juist dat u zelf zorgvuldiger bent in het beheren van de door u benodige medicijnen.

Dus bijvoorbeeld met die insuline kunt u ook even de apotheek bellen en aankondigen dat u over een paar dagen graag uw voorraad voor drie maanden wilt aanvullen.

Perfect geregeld dus.

lo
door lovewinnie - Sep 24, 2016 om 11:53
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Heel soms is hier ook niet voldoende insuline op voorraad. Echter zijn ze verplicht minimale te leveren zodat patiënt niet in problemen komt. Bij vaste apotheek zelfs zonder recept. Daarom geven ze waarschijnlijk bij onvoldoende niet te veel ineens mee omdat andere dan in de problemen komen. Zelf wissels hier gebruik van insuline enorm waardoor er geen vast schema is voor ophalen. Haal altijd 1 doosje per keer

lo
door lovewinnie - Sep 24, 2016 om 11:55
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Zelf trouwens laatst nog met morfine pleisters. Haal altijd voor 3 maanden. Dat zijn 12 stuks. Was niet op voorraad. Ivm nood een doosje en de rest de volgende dag

jm
door jmmvandongen - Sep 26, 2016 om 14:09
2 Antwoorden / Vragen

Bij mij apotheek in rijswijk is het altijd aanwezig.

ma
door marleenvanh - Sep 26, 2016 om 14:14
451 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer klanten tot het allerlaatst wachten met herbestellen zou dat zo maar kunnen ja.......

donkschr
door donkschr - Sep 26, 2016 om 15:54
78 Antwoorden / 14 Vragen

Ook ik had problemen met het verkrijgen van medicijnen (voor mijn longen). Mijn eigen apotheek had maar 1 doosje. Aangezien ik ruim een maand met vakantie ging had ik hier niet genoeg aan. Dit heb ik aan mijn apotheek gemeld. Met een paar dagen zou het medicijn weer beschikbaar zijn. Toen ik weer kwam was het er nog niet. Omdat ik het toch echt nodig had in mijn vakantie heeft mijn apotheek toen naar de voorraad bij andere apotheken in mijn woonplaats gekeken en er bleek ergens nog 1 doosje voorraad te zijn. Dit doosje is toen thuis bezorgd. Het 3e doosje werd (niet volgens afspraak) in mijn vakantie ook thuis bezorgd. Ik was er natuurlijk niet, dus bleef het ongeveer een maand in de apotheek liggen. Al met al heeft het met elkaar 2 weken geduurd voordat mijn apotheek dit medicijn (voor een kwartaal) kon afleveren. Ben benieuwd als ik weer medicijnen moet hebben of het weer zo lang duurt. Volgens mij worden er bijna geen voorraaden meer aangehouden en heeft dit alles alleen maar met geld te maken.
Overigens was ik dus wel ruim op tijd met het bestellen van deze medicijnen. Anderhalve week voordat ik op vakantie zou gaan.

in
door ine1960 - Sep 27, 2016 om 11:12
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ben klant bij een aptheekhoudend huisarts. Deze heeft normaal geen insuline op voorraad. Nog nooit problemen gehad. Ik zorg gewoon als er nog maar een voorraadje van ongev. 1 week thuis ligt, ik nieuwe insuline bestel. Hun koelkast is ook niet onuitputtelijk.
Hetzelfde geldt voor de overige medicijnen. Bestel op tijd, dan zit je nooit zonder.

lapjeskat
door lapjeskat - Sep 28, 2016 om 11:58
90 Antwoorden / 40 Vragen

Als ik lang dezelfde medicijnen moet gebruiken krijg ik bij mijn kring apotheek krijg ik automatisch een bericht als de periode om is en er nieuwe medicijnen voor mij klaar liggen. Ik hoef maar 1 keer per jaar op te bellen voor een verlenging van mijn  recept. Misschien even informeren bij jouw eigen apotheek of dat mogelijk is.