Au
door Ausra Apr 23, 2017 om 18:35
Voeding & gezondheid

Hoe kan ik woonoverlast door buren oplossen?

Mijn boven buren zijn altijd luidruchtig(de huis is gehorrig). Meerdere keren heb ik ze vom wat rustiger te doen, maar nu werkt het niet meer. ik wordt niet eens gehoord, maar ook nog uitgelachen. Het drijf mens gek.Meerde malen politie gebeld, wijkagent gesproken. En ieder gesprek liep af met :"sorry dit zijn woongeluiden, we kunnen hieaan niets doen. Mijn verhuurder, Stichting Du Chatenier ( dezelfde al van de boven buren) will hiermee niets te maken.Gemeente kan ook niets aan doen, maar toch blijf ik meldingen van overlast naar hen sture.
Wat kan ik doen, hoe pak ik het aan? Ik vindt dat ik betaal mijn huur niet alleen voor muren en dak boven mijn hoofd maar ook voor woongemak...

Met vr. groet Ausra

8331 19 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 23, 2017 om 19:10
7177 Antwoorden / 3 Vragen

Als de voor de hand liggende instanties niets voor u kunnen doen en praten met de buren ook nies oplevert dan houdt het op, hopelijk wordt het ooit minder.

fa
door familyman - Apr 23, 2017 om 19:14
888 Antwoorden / 1 Vragen

De Rijdende Rechter? U kunt meldinge(n) naar alle instanties sturen maar als die niets doen of niets kunnen doen houdt het op, ga verhuizen en onderzoek VOORAF of u op dàt adres niet hetzelfde gaat overkomen. Bent u misschien erg gevoelig of overgevoelig?

diumenge
door diumenge - Apr 23, 2017 om 19:19
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Hoezo zijn ze luidruchtig? Draaien ze keihard muziek, maken ze altijd ruzie, zijn ze altijd aan klussen, etc.? Of zijn het inderdaad gewone woongeluiden waar u overgevoelig voor bent?

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2017 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien oordopjes of zelf isoleren?

zoekster1
door zoekster1 - Apr 23, 2017 om 20:21
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp volledig uw situatie, want daar heb ik zelf ook in gezeten. Mensen noemen je gauw overgevoelig als ze de situatie niet zelf meemaken. Zou toch van de zotte zijn als je altijd met oordopjes in je woning zou moeten zitten? Zelf heb ik woningruil gedaan, de ruilers vonden dat je als je in de stad woont wel 'ergens tegen moet kunnen en anders moet je maar op een hutje op de hei gaan wonen.' Een half jaar later heb ik ze gebeld en gevraagd hoe het daar ging, waarop het benepen antwoord kwam: 'ik snap nu wat je bedoelt'.
Zelf leef ik nu heerlijk in hun rustige woning. Ja, echt woongenot, zo lekker in de stad! Dus dat is misschien nog een idee: woningruil.

Wat u ook kunt doen is de verhuurder er op aan spreken dat u recht heeft op rustig woongenot. Dat is een wettelijk recht. Dan pakt u de verhuurder juridisch aan. Het zou dan handig zijn als u bewijsbaar heeft dat óf de buren het te bont maken, óf dat het aan de woning ligt en er verbeteringen moeten worden aangebracht. Een grote plus is hierbij dat u en de buren van dezelfde verhuurder huren.

Leest u het volgende even door klik HIER en  HIER

ho
door honza23 - Apr 24, 2017 om 12:04
261 Antwoorden / 3 Vragen

Er zit in Utrecht een gespecialiseerd advocaten-kantoor; slaagt er vrijwel altijd in om bij serieuze burenoverlast de overlastgevers uit te laten zetten;
https://www.tomlow-advocaten.nl/

co
door cois1957 - Apr 24, 2017 om 12:55
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb ook die discussie gevoerd met de woningbouw gevoerd echter als de gedaage partij ontkent
dan kom je in een lastig pakket terecht .
Als mijn bovenburen de muiziek aanzet dan trillen glasplaten in de vitrinekasten.
mijn mziek als ik die dan zou opzeten die wordt dan nog overheerst door de herrie van boven.
Kortom ik ken nu alle nummers van Frans Bauwer en Tino van buiten,...
Ik heb heb gedaan wat Tijger1 al schreef oordopjes aangeschaft en daar doe ik het nu mee want
de nodige oplossing wordt niet uitgevoerd.
Het enigste wat er is gebeurd was een hal gesperk waarin nethjes werd beloofd dat er rekening mee
gehouden zou worden en dat was het,... opnieuw gemeld en je wordt afgescheept omdat het voor de
woningbouw moeilijk valt te bewijzen.
Kortom Ausra koop oordoppen (op maat) en dan heb ik in iedergeval iets meer rust,...
Succes met je strijdt,...

gajnieuw
door gajnieuw - Apr 24, 2017 om 13:41
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben in een zelfde situatie gezeten maar dan als bovenburen.
De woningbouw is er verantwoordelijk voor dat u gewoon prettig kunt wonen. Het is gewoon een feit dat de een beter tegen geluiden kan dan de andere. Maar als de glazen staan te trillen is dat niet normaal.
Bij ons kon de woningbouw er ook niks aan doen. Volgens hun totdat ik hetzelf op de spits heb gedreven. Toen kwamen er ineens 2 mensen langs om te praten over dit probleem. En je raad het al het was toen erg stil. Ze hebben er daarom ook niks aan gedaan. Ik heb toen zelf geluidsopnamen gemaakt met behulp van een apparaatje. Tegenwoordig is dit ook met een smartphone te doen. Dit vervolgens doorgestuurd. Dit heeft effect gehad. Hun dachten namelijk dat wij het zelf deden. Er zijn toen gesprekken plaats gevonden. Hilelp trouwens niet
Wat ook heel erg werkte gewoon de politie bellen. Dat je geluidsoverlast hebt. Ook overdag hebben ze daar voor te komen. Gebeurt dit te vaak heb je kans dat ze zo de geluidsinstalatie meenemen. Ook dit hebben wij gedaan. Heeft ook niet geholpen.
Ook al heb je alle instanties achter je staan het wil niet zeggen dat het werkt.
En je moet ook even goed nadenken of je het werkelijk op de spits wilt drijven.
Wat bij ons werkelijk heeft geholpen. Het klinkt heel raar. Gewoon de buren gedag gaan zeggen. Praat eens rustig met ze over koetjes en kalfjes. Of nodig ze uit voor een gesprek. Het heeft ons echt geholpen het klinkt raar omdat er toch al irritaties waren. En niet zo heel erg weinig. Doordat ik mijn houding verandere naar hun toe verandere hun ook. Soms moet je de wijste zijn. Hoe vervelend en moeilijk het klinkt.
Als je dit niet ziet zitten is er in de beeste gemeentes wel een burenbemiddeling. Is vaak kosteloos en zijn vrijwillgers.
Succes en sterkte verder.

ge
door geensaus - Apr 24, 2017 om 13:42
12 Antwoorden / 1 Vragen

Het is een verschrikking, geluidsoverlast gaat je leven bepalen. Die kletskoek dat je misschien overgevoelig bent heb ik al vaak voorbij zien komen en heb ik zelf ook te horen gekregen. Het is andersom: door voortdurende geluidsoverlast word je er gevoeliger voor. Dit is wat die herrieschoppers je aandoen. Ik zie het als je psychisch schade berokkenen, het is alsof een pijnlijke plek steeds weer gestompt wordt en daardoor steeds pijnlijker wordt. Ik spreek uit jarenlange ervaring.
 Mensen die het nooit hebben meegemaakt voortdurend te worden lastig gevallen door harde en meestal ook nog domme muziek hebben geen idee wat een marteling het kan worden. En dan komen ze ook nog aan met het hutje op de hei. Waar zijn die hutjes dan? Laat die lui zelf in een bunker gaan wonen, zij zijn degenen die het probleem veroorzaken, en dan moet een ander het maar oplossen, kom nou. Ik leef met je mee, Ausra, dit probleem wordt in NL enorm onderschat. Ik raad je aan te verhuizen, zoiets blijft aan je vreten, het is schadelijk voor jezelf.

Ge
door Genee - Apr 24, 2017 om 13:58
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als uw buren niets met uw klachten doen zou ik zelf eens voor woongeluiden zorgen, vooral 'snachts, flinke snurkgeluiden afspelen b.v.

suus76
door suus76 - Apr 24, 2017 om 14:53
6 Antwoorden / 2 Vragen

Zeer herkenbaar. Heb er ook zelf last van gehad, vooral de nachten. Inderdaad gehad. Begin klacht bij woningbouw, flatbeheerder en wijkagent. Ze konden (zogenaamd) niets voor mij doen. Volgens hen viel het ook onder woongeluiden, maar de decibellen na 23.00 mogen wettelijk niet hoger zijn dan 40 dB(A) 60 dB(A)  (bron: http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-geluidsoverlast-door-buren-wat-mag-en-wat-kan.html) Dus heb ik buurtbemiddeling aangevraagd.

Na vele berichten en huisbezoeken van de buurtbemiddeling, wilde hij ook niet meewerken. Ik heb de mensen van buurtbemiddeling uiteindelijk gevraagd of zij een bericht van hun ervaring wilde doorsturen naar de woningbouw, zodat zij wisten dat ik er alles aan gedaan heb om er wat aan te doen.

Uiteindelijk heeft de woningbouw ook aangegeven dat ik niet meer kon doen dat dit, en als hij nog geluidsoverlast bezorgde ik het nogmaals bij de woningbouw moest melden, zodat zij dan actie ondernamen.

Wonderlijk is hij vanzelf opgehouden en ik heb een vriendelijk kaartje in zijn bus gedaan met bedankt dat hij gestopt was, zodat ik mijn welverdiende nachtrust kon krijgen. Maar het doet mij deugd dat nu ik alles gedaan heb wat ik maar kon, de woningbouw nu eindelijk wel achter me staat.

Ik hoop dat je aan mijn ervaring iets hebt.
Andere bronnen die je zou kunnen helpen zijn http://eastwoodamps.com/geluid%20en%20decibel.html
en http://www.lokalepolitie.be/5360/het-politiereglement/585-geluidsoverlast-wat-mag-en-wat-mag-niet.html

Succes

hansje klein
door hansje klein - Apr 24, 2017 om 15:09
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ervaringsberichten

Ik hoop dat u in Amsterdam woont ... want daar hebben ze het nu herkend:  "de veroorzaker moet verhuizen en niet het slachtoffer".

Cookies
door Cookies - Apr 24, 2017 om 15:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Er is een groot verschil tussen echte geluidsoverlast en gewone leef geluiden. Oude huizen zijn nu eenmaal lang niet zo goed geïsoleerd (zowel kwa geluid als kwa energieverbruik) als nieuwbouwwoningen, maar daar is de huurprijs dan ook naar.

fl
door flessebon - Apr 25, 2017 om 08:12
418 Antwoorden / 7 Vragen

Noteer de overlast en maak er een helder overzicht van voor de huurbaas met datum en tijdsduur en probeer steun te zoeken bij de buren. Als u samen met de buren aanklopt bij de verhuurder staat u sterker.

mo
door mof - Apr 26, 2017 om 07:11
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tegen woongeluiden kan niet worden opgetreden.

u heeft last van uw bovenburen, maar dat betekent niet dat zij overlast veroorzaken
in een dichtbevolkt land heeft uiteindelijk iedereen wel last van anderen.

zij hebben het recht om te leven in hun woning en dasr horen woongeluiden bij, zolang het geen overlast is
zoals harde muziek midden in de nacht heeft u pech. Ook zij hebben recht op woongenot.Verhuizen is dan de enige oplossing.

panter22
door panter22 Apr 26, 2017 om 09:02
6599 Antwoorden / Vragen

Bij jij de bovenbuur?

tenormin
door tenormin Apr 27, 2017 om 02:43
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Nou "MOE" zoals harde muziek in de nacht welja, dan heeft u pech gehad. Wat een waanzinnig schrijven. Uw commentaar lezend: wat ben ik bevoorrecht niet naast, onder of boven u te wonen.

Ge
door Genee - Apr 26, 2017 om 08:34
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Gemeente zou vanaf 1 juli 2017 wel meer kunnen doen aan woonoverlast.

https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/34007_initiatiefvoorstel_tellegen

Cookies
door Cookies Apr 26, 2017 om 10:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zie de meerwaarde er niet van in. Verhuurders hebben tenslotte nu ook al het recht bij overlast, illegale bewoning enz. de huurder er uit te gooien.

panter22
door panter22 - Apr 26, 2017 om 09:01
6599 Antwoorden / Vragen

Dit wetsvoorstel geluidsoverlast gaat helaas niet over geluidsoverlast van gewone buren, maar over personen die in een woning verblijven die niet in de gemeente wonen. Airbnb bijvoorbeeld.

Wordt ingevoegd in de gemeentewet : artikel 151d:

Ge
door Genee Apr 26, 2017 om 09:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

 Onder «degene die een woning of een bij die woning behorend erf gebruikt» wordt verstaan degene die de woning feitelijk bewoont. De gebruiker hoeft geen huurrechtelijke of eigendomsrechtelijke relatie tot de woning of het erf te hebben en hoeft niet de rechtmatige gebruiker van de woning te zijn. Ook een illegale onderhuurder of een kraker van de woning valt onder dit bestanddeel.

Bron https://zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-34007-7.html

panter22
door panter22 Apr 26, 2017 om 10:07
6599 Antwoorden / Vragen

Ik zie het. De gemeente krijgt het dan nog druk mee:https://vng.nl/onderwerpenindex/recht/gemeentewet/nieuws/wet-aanpak-woonoverlast-vng-maakt-modelbepaling-apv

Cookies
door Cookies Apr 26, 2017 om 10:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

edit

ti
door tien - May 4, 2017 om 00:51
32 Antwoorden / 21 Vragen

Als een huis gehorig is dan is dat best heel lastig, ik heb er zelf ook mee te maken. Jaren geleden heb ik om die reden de woonkamer anders ingedeeld zodat ik iets verder af zit van de tussenmuur naar de buren. Ook ben ik toen in een andere slaapkamer gaan slapen die verder weg zit van de tussenmuur met de buren.

Ook zou u aan de Woningbouwvereniging kunnen vragen naar Buurtbemiddeling. Dan gaat u samen met een onpartijdig iemand  het gesprek aan met uw buren.

Em
door Emmap - May 7, 2017 om 14:45
162 Antwoorden / 8 Vragen

De vraag biedt niet veel aanknopingspunten voor goed advies, m.i.
Het is lastig om te bepalen wanneer gewone woongeluiden overgaan in overlast.
De regelgeving voor geluidoverlast van buren onderling biedt niet zo veel aanknopingspunten als je soms zou willen.

Tip: hou een logboek bij, noteer wanneer u welke overlast heeft.
Op welke tijden heeft u last (overdag, 's avonds, 's nachts?)
Hoe lang houden de geluiden aan (is het permanent / urenlang, of klinkt er af en toe een storend geluid?)
Wat voor geluid is het (lopen, slaan met deuren, muziek, hond?)

Vraag of er een lange meting gedaan kan worden van bv. enkele weken door de gemeente of de regionale of provinciale milieu- of omgevings- of uitvoeringsdienst waar de gemeente bij aangesloten is.
Een lange meting kan je event. ook zelf doen met eenvoudige microfoon en laptop. Je moet wel iemand hebben die daarna de opnames kan en wil beoordelen.
(In prov. Gron. zijn bij de ODG goede voorbeelden.)

Een lange meting kan in combinatie met het bijhouden van een logboek info opleveren waarna een beoordeling gedaan kan worden.

Soms is het oplosbaar, soms niet.