Ik wil een klacht indienen tegen de huisarts van mijn inmiddels overleden vriend. Hier heb ik een kopie van zijn medisch dossier voor nodig. Er zijn hele nare dingen gebeurd en zijn huisarts heeft hulp geweigerd.
Hij was een goede vriend van mij. Hij leed aan chronische slapeloosheid, chronisch hoofdpijn, stijve nek en schouders, ijskoude handen en voeten. Daar kwam een depressie bij.
Hij had een verwijzing voor een hoofdpijnpoli. Hij moest hier 7 weken voor wachten. Dit was voor hem te lang.
Na zijn eerste poging tot zelfdoding heb ik hem gevonden. Hij is toen opgenomen.
Ik ben in deze periode met hem bij zijn huisarts geweest om te vragen of ze met de hoofdpijnpoli wide bellen met het verzoek of hij daar eerder gezien kon worden. Ik heb dit besproken met de hoofdpijnpoli, dit was hun advies.
De huisarts sprong uit haar vel: wat doen jullie hier? In de kliniek heb je ook een arts, ga daar maar naartoe. je hoeft hier helemaal niet te komen. Ze weet zeker dat hij geen tumor heeft, maar gewoon spanningshoofdpijn. (Al 5 jaar lang, dit is er langszaam maar zeker in geslopen, totdat het ondragelijk werd, toen ging hij er pas over praten.) Ze heeft geen enkele aandacht aan hem besteed.
Ze belt niet, die mensen daar hebben het ook druk, zegt ze. Dat het hun beleid is, dat de huisarts even belt, wilde ze niet weten. Wij dropen af, de wachtkamer was leeg. Mijn vriend, die volledig weerloos was, zakte verder weg in zijn depressie, is hem 3 dagen later gesmeerd uit de kliniek ( hij ging naar de dagbehandeling) en heeft definitief een einde aan zijn leven gemaakt.