Ju
door Juutpat Aug 31, 2016 om 00:45
Voeding & gezondheid

Hoe kom ik aan het medisch dossier van mijn overleden vriend?

Ik wil een klacht indienen tegen de huisarts van mijn inmiddels overleden vriend. Hier heb ik een kopie van zijn medisch dossier voor nodig. Er zijn hele nare dingen gebeurd en zijn huisarts heeft hulp geweigerd.

Hij was een goede vriend van mij. Hij leed aan chronische slapeloosheid, chronisch hoofdpijn, stijve nek en schouders, ijskoude handen en voeten. Daar kwam een depressie bij.
Hij had een verwijzing voor een hoofdpijnpoli. Hij moest hier 7 weken voor wachten. Dit was voor hem te lang.
Na zijn eerste poging tot zelfdoding heb ik hem gevonden. Hij is toen opgenomen.
Ik ben in deze periode met hem bij zijn huisarts geweest om te vragen of ze met de hoofdpijnpoli wide bellen met het verzoek of hij daar eerder gezien kon worden. Ik heb dit besproken met de hoofdpijnpoli, dit was hun advies.
De huisarts sprong uit haar vel: wat doen jullie hier? In de kliniek heb je ook een arts, ga daar maar naartoe. je hoeft hier helemaal niet te komen. Ze weet zeker dat hij geen tumor heeft, maar gewoon spanningshoofdpijn. (Al 5 jaar lang, dit is er langszaam maar zeker in geslopen, totdat het ondragelijk werd, toen ging hij er pas over praten.) Ze heeft geen enkele aandacht aan hem besteed.
Ze belt niet, die mensen daar hebben het ook druk, zegt ze. Dat het hun beleid is, dat de huisarts even belt, wilde ze niet weten.  Wij dropen af, de wachtkamer was leeg. Mijn vriend, die volledig weerloos was,  zakte verder weg in zijn depressie, is hem 3 dagen later gesmeerd uit de kliniek ( hij ging naar de dagbehandeling)  en heeft definitief een einde aan zijn leven gemaakt.

12360 13 Rapporteer

theo van veen
door theo van veen - Aug 31, 2016 om 05:28
3 Antwoorden / Vragen

Gelet op het feit dat je geen direct familielid bent EN de vreemde motivatie die je geeft om aan de medische gegevens te komen EN de hiervoor wettelijk geldende bepalingen denk ik dat je GEEN inzage zal krijgen in deze gegevens.
Een klacht indienen tegen de huisarts kun je doen op vele andere manieren.
Er is ook nog sprake van de wet op de privacy die hier van toepassing is.
Iedereen kan zich "voordoen" als zijnde een goede vriend van een overleden persoon.
Zoals de arts heeft gehandeld is wettelijk  gezien de enig juiste !
Succes met het indienen van een klacht. geef je heel weinig kans van slagen helaas !

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:27
Antwoorden / 2 Vragen

Wat bedoel je met een vreemde motivatie?

De huisarts heeft, na zijn 1e poging, pertinent geweigerd om hem met spoed naar de hoofdpijnpoli door te verwijzen. Dit is wel het beleid.
Hij had chronisch hoofdpijn en slapelooosheid en hij hield het niet meer uit. Vandaar die poging. Hij heeft geprobeerd zijn hoofd er af te steken.

De huisarts had wel degelijk het verschil kunnen maken.

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 14:41
Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben samen met hem naar zijn huisarts geweest.

marita5
door marita5 - Aug 31, 2016 om 06:50
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JuutPat ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

http://www.zorgbelang-nederland.nl/index.php?p=260

tijger1
door tijger1 - Aug 31, 2016 om 09:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Erg triest hoe dat gegaan is met uw vriend, maar u hebt uiteraard geen recht om dat dossier in te zien. Ook is een klacht zinloos. Zoek hulp voor uzelf om er overheen te komen.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 31, 2016 om 09:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Wat zou u willen bereiken? Stel dat u het dossier in mag zien, wat wilt u er dan mee?
Een klacht tegen de huisarts gaat het niet worden, en sorry als ik hard overkom, de zelfmoordpoging staat naar mijn mening niet in direct verband met een afspraak in de hoofdpijnpoli. Iemand die suicidaal is grijpt de 1e beste kans aan ook al was hij wel gezien op de poli dan had dat waarschijnlijk geen verschil gemaakt.

Diewilik wenst u veel sterkte, als u niet wilt dat dieze zaak uw leven gaat vergallen, laat het rusten u had echt niets kunnen doen en kunt ook nu niets meer doen.

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:13
Antwoorden / 2 Vragen

De huisarts heeft, na zijn 1e poging, geweigerd om hem met spoed naar de hoofdpijnpoli door te verwijzen. Dit is wel het beleid.
Hij had chronisch hoofdpijn en slapelooosheid en hij hield het niet meer uit. Vandaar die poging. Hij heeft geprobeerd zijn hoofd er af te steken.

De huisarts had wel degelijk het verschil kunnen maken.

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:28
Antwoorden / 2 Vragen

Hij wilde alleen maar van zijn hoofdpijn af.

Gerry1969
door Gerry1969 Sep 16, 2016 om 15:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat is heel triest maar u kunt er niets aan doen. Ik kan me natuurlijk niet in uw situatie verplaatsen maar ik ben bang dat u er heel veel energie insteekt om vervolgens niet verder te komen.
Succes
Diewilik

getty
door getty - Aug 31, 2016 om 09:53
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent geen "rechthebbende" in deze , dus dit gaat u niet lukken.

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 14:42
Antwoorden / 2 Vragen

Zijn broer wil tekenen voor de aanvraag.

Topantwoord

ga
door gamemuis - Aug 31, 2016 om 09:53
36 Antwoorden / 1 Vragen

Het medisch dossier opvragen kan alleen naaste familie. Ik denk niet dat hun er wat mee opschieten want er is geen enkel bewijs dat uw vriend daadwerkelijk een tumor o.i.d. had wat zijn klachten veroorzaakten. Alleen een autopsie had dat kunnen bevestigen en ik neem aan dat uw vriend inmiddels begraven/gecremeerd is. Probeer het (eventueel met hulp) los te laten. Er is niks meer aan te doen. Heel veel sterkte met het verlies van uw vriend en het verwerken ervan.

dokun
door dokun Aug 31, 2016 om 12:00
152 Antwoorden / 0 Vragen

U zegt "Het medisch dossier opvragen kan alleen naaste familie".                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         Dit kan alleen als die familieleden ook daadwerkelijk rechthebbende(n)  zijn. Het is namelijk ook voor naaste familieleden niet zomaar mogelijk om medische dossiers van andere familieleden in te zien...

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:16
Antwoorden / 2 Vragen

Zijn huisarts zei dat ze zeker wist dat hij geen tumor had en dat het geen zin had om foto's te maken.

De familie kan het opvragen als er een zwaarwegend belang is. bijv. een medisch falen.

De huisarts heeft, na zijn 1e poging, geweigerd om hem met spoed naar de hoofdpijnpoli door te verwijzen. Dit is wel het beleid.
Hij had chronisch hoofdpijn en slapelooosheid en hij hield het niet meer uit. Vandaar die poging. Hij heeft geprobeerd zijn hoofd er af te steken.

De huisarts had wel degelijk het verschil kunnen maken.

Hij is uiteindelijk voor de trein gesprongen, sectie was niet meer mogelijk...

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 14:44
Antwoorden / 2 Vragen

Zijn broer wil nu tekenen voor de aanvraag van een kopie van het medisch dossier.
Er is in dit geval m.i. sprake van een zwaarwegend belang, ze heeft hem immers medisch zorg onthouden!

cvmathilde
door cvmathilde Sep 16, 2016 om 22:52
4 Antwoorden / Vragen

Als een familielid het vraagt is er wel grotere kans dat het lukt. Maar het moet wel duidelijk zijn dat de overledene dit had gewenst.
Het beleid per ziekenhuis is in NL ook heel verschillend. De meesten eisen een verklaring/codicil van de overledene. Andere ziekenhuizen geven het aan een familielid, mits ze er van overtuigd zijn dat er een goede relatie was met het familielid en mits ze denken dat de overledene geen bezwaar zou hebben gehad.

ka
door kaakje - Aug 31, 2016 om 10:03
109 Antwoorden / 0 Vragen

Voor wat betreft het dossier geef ik u geen kans. Een huisarts kan en mag die gegevens niet zonder meer overhandigen. Ik raad u aan om kennis te nemen van de procedure  Klachtenregeling Huisartsenzorg. Er zitten heel wat haken en ogen aan het starten van een klachtenprocedure. Met uw relatie 'goede vriend' komt u met de procedure niet erg ver vrees ik. Dit betreft gemachtigden . U loopt tegen de WGBO (Wet op de geneeskundige behandelingsovereenkomst) en de EPG (landelijke uitwisseling elektronische patientendossiers) op. In vrijwel alle gevallen is een schriftelijke toestemming van de patient vereist.  Niettemin wens ik u veel succes.

mo
door mof - Aug 31, 2016 om 11:26
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Terecht dat een arts het mdisch dossier niet geeft. Dit is persoonlijk. U zult dit via een advocaat moeten opvragen evt via een instantie als rechtbank of zo, of het medisch equivalent daarvan. Een advocaat weet wel waar dat kan.

Ik moet er niet aan denken dat artsen dossiers aan "goede vrienden en familieleden" prijsgeven.
dat zou hun beroepsgeheim schaden

dokun
door dokun Aug 31, 2016 om 11:57
152 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin antwoord!  Deze persoon is geen rechthebbende en zal dus nooit (zonder toestemming) van de rechthebbende(n) inzage mogen krijgen in het medische dossier van "een vriend". Ook een rechter zal geen toestemming geven. Dit is alleen mogelijk indien de rechthebbende(n) hiervoor toestemming geven...

bt
door btk - Aug 31, 2016 om 12:21
2 Antwoorden / Vragen

Off topic, maar ik wil de vraag hier wel gesteld hebben:
Waarom is er nergens na te gaan hoe zorgverleners (huisartsen, tandartsen, etc) opereren? Waarom hebben zij geen bijsluiter?
Kan er een openbare beoordeling van zorgverleners komen net zoals die er van ziekenhuizen is?
Daarin kunnen cliënten/klanten/patiënten maar bijvoorbeeld ook zorgverzekeraars een oordeel geven over het functioneren.
Nu is het eigenlijk zo dat je niet weet waar je aan begint, als je een zorgverlener kiest. Er is wel een kennismakingsgesprek, maar soms blijkt later pas wat voor persoon het is. Ze kunnen in feite als kleine koninkjes en koninginnetjes opereren in hun eigen praktijk en dat sommigen dus ook.
(Het gaat dus niet om tuchtrecht zaken of andere zaken, die wettelijk zijn aan te pakken, maar om hoe georganiseerd ze zijn, hoe ze met mensen omgaan, etc.)
Ik heb wel eens slechte ervaringen gehad, vandaar mijn vraag.

marita5
door marita5 Aug 31, 2016 om 12:49
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Btk , u kunt alleerst hier kijken of de zorgverlener van uw keuze niet op een zwarte lijst voorkomt

marita5
door marita5 Aug 31, 2016 om 13:03
11508 Antwoorden / 15 Vragen

zie hier zwarte lijst artsen , u moet de link openen en dan bovenin ( url ) de van https verwijderen anders kunt u de link niet lezen word door deze site automatisch veranderd naar https http://legalee.nl/zwarte-lijst-artsen/

pi
door pieterwolters Sep 1, 2016 om 07:21
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Een groot deel van problemen tussen mensen in het algemeen en dus ook tussen zorgverlener en client zijn subjectief en op persoonlijke eigenschappen gebaseerd. Een arts die door de ene vreselijk wordt gevonden kan door iemand anders perfect worden gevonden. Het is dan ook ondoenlijk om hier een eenduidig overzicht van te maken.

Je zou hoogstens op vakkennis kunnen beoordelen, maar hoe wil je dat gaan doen? Artsen zijn geschoold, hebben hun diploma's en hun nascholing.

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:29
Antwoorden / 2 Vragen

De zwarte lijst krijg ik niet open... ik kriojg de melding "privacy fout"

cvmathilde
door cvmathilde Sep 16, 2016 om 22:47
4 Antwoorden / Vragen

Er is wel een mogelijkheid om informatie over een arts te krijgen: via zorgkaartnederland. Deze bevat reviews van patienten over hun ziekenhuis of arts.

Bo
door Bonte Specht - Aug 31, 2016 om 14:20
45 Antwoorden / Vragen

Er bestaat een klachtencommisie. Hier zou u de klacht neer kunnen leggen. Hoe het werkt weet ik niet, maar er zijn vast mensen die u daar antwoord op kunnen geven.
Daarnaast zou u dit ook voor kunnen leggen aan het juridisch loket, ook zij weten hier vast meer van hoe u dit kan aanpakken.
Sterkte met het verlies,

ja
door jackyh - Aug 31, 2016 om 14:25
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ik stel hier voorop dat ik geen nadere uitleg ga geven maar u kunt het volgende doen. Neem contact op met uw rechtbijstandverzekering en leg de zaak in een persoonlijk gesprek uit. Zij hebben artsen in dienst die contact opnemen met de diverse artsen. Als deze arts uiteindelijk beslist dat een en ander niets met elkaar te maken heeft kunt u de zaak laten rusten. Dit kan dus ook als u geen familie bent.

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:22
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb geen rechtsbijstandsverzekering, ik ben inmiddels wel bij een advocaat geweest die gespecialiseerd is in medisch recht.
Ik ben met mijn vriend bij de huisarts in kwestie geweest, ze kent mij dus.

De huisarts heeft, na zijn 1e poging, geweigerd om hem met spoed naar de hoofdpijnpoli door te verwijzen. Hij zou daar 4 weken later een afspraak hebben. Dit is wel het beleid.
Hij had chronisch hoofdpijn en slapelooosheid en hij hield het niet meer uit. Vandaar die poging. Hij heeft geprobeerd zijn hoofd er af te steken.

De huisarts had wel degelijk het verschil kunnen maken.

af
door aflierman - Aug 31, 2016 om 18:43
128 Antwoorden / 0 Vragen

Dit kunt U alleen met een handtekeing van een directe  Bloed verwant
en kunt U richten aan het Medischs Tuctcollege .(Klacht indienen)
Paats afhankelijk van  waar hij woonde.Is zo tevinden op internet.
Zonder handtekening van een directe bloedverwant bent u nergens en
wordt U afgewezen.
A.F

Ju
door Juutpat Sep 16, 2016 om 13:23
Antwoorden / 2 Vragen

Om een klacht in te dienen heb ik een kopie van het medisch dossier nodig.

Zijn broer wil wel een handtekening zetten.