St
door Steen135 May 19, 2017 om 19:31
Voeding & gezondheid

Hoezo geeft je de apotheek medicijnen mee zonder te vertellen hoeveel dit kost?

Ik ben sindskort zelfstandig en woon op mezelf. Dit betekend dat ik dus sinds kort ook al mijn ziektekosten betaal.

Dit is natuurlijk even wennen maar wat mij verbaasde is dat ik laatst bij de apotheek ben geweest om iets op te halen wat ik op recept heb voorgeschreven gekregen.

De apotheek heeft mij dit gewoon meegegeven en nu heb ik opeens een rekening van 30,95 hiervoor. Dit verbaasde mij dus, omdat de apotheek mij niks verteld heeft qua kosten en ik vroeg mij dus af of dit wel mag.

Ze geven het gewoon mee en achteraf word er wel geld in rekening gebracht. Is dat niet precies hetzelfde als iemand iets gratis meegeven en daarna dan toch een incasso doen? Mag dit dan wel en zo ja hoezo mag dit dan?

2594 14 Rapporteer

panter22
door panter22 - May 19, 2017 om 19:38
6599 Antwoorden / Vragen

Ja hoor, dit is de normale gang van zaken.
Bij de apotheek haal je de medicijnen op en achteraf moet je de rekening aan je zorgverzekering betalen,
Medicijnen vallen onder het eigen risico van €385,

tijger1
door tijger1 - May 19, 2017 om 19:40
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard worden medicijnen helemaal niet "GRATIS" meegegeven. Ik mag toch aannemen dat u een zorgverzekering hebt en dat u weet dat het eigen risico daarvan € 385 bedraagt en dat u ook weet dat medicijnen ten laste van het eigen risico gaan?

Weet u dat allemaal niet, dan zou ik de polis maar eens doorlezen.

St
door Steen135 May 19, 2017 om 19:59
Antwoorden / 1 Vragen

Misschien stelde ik mijn vraag verkeerd met gratis. Sommige medicijnen worden wel vergoed en sommige niet en vallen dus niet onder eigen risico. Dit is niet altijd duidelijk maar dat moet je zelf uitzoeken en is niet de zaak van de apotheek, dat begrijp ik. Maar de apotheek verteld je ook niet als je dit niet vergoed krijgt kost het medicijn zo veel. Dit is eigenlijk best wel raar aangezien er geen prijs in zicht word gehouden maar wel afgerekend word.

tijger1
door tijger1 May 19, 2017 om 20:08
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u komt daar met een recept, dus wilt het medicijn. Moet volgens u dan de apotheker eerst aan u gaan vragen, of u het wel wilt hebben, als het niet vergoed wordt?

De meeste medicijnen komen voor vergoeding in aanmerking.

En van wie kreeg u dan nu een nota? Van de apotheek? Omdat het niet voor vergoeding in aanmerking kwam? Vergeet dan niet volgend jaar dat bedrag op te voeren op uw aangifte.

panter22
door panter22 May 19, 2017 om 20:46
6599 Antwoorden / Vragen

Lees deze info eens:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geneesmiddelen/vraag-en-antwoord/wat-betaal-ik-voor-medicijnen-op-recept Als de medicijnen niet uit de basisverzekering worden vergoed, dan meldt de apotheek dit en moet je rechtstreeks aan de apotheek betalen. Dat bedrag betaal je naast je eigen bijdrage van €385.

St
door Steen135 May 19, 2017 om 20:54
Antwoorden / 1 Vragen

De apotheker hoeft uiteraard niet aan mij te vragen of ik dit medicijn wil hebben. Het zou wel fijn zijn als de apotheker mij ergens een prijs kan laten zien zodat ik hier enige rekening mee kan houden. Maar de prijs was mij onbekend en dat vind ik best wel gek.

sjjoppy
door sjjoppy - May 19, 2017 om 19:44
7179 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt aan uw arts of de assistente vragen of de toekomstige rekeningen naar uw zorgverzekering gestuurd kunnen worden, dat scheelt u een handeling. Dan krijgt u niet van de apotheek maar van de zorgverzekering de rekening toegestuurd. Deze rekening van nu kunt u nog zelf declareren zodat het bij het eigen risico kan worden opgeteld.

ha
door halex - May 19, 2017 om 19:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Van wie kreeg u de rekening?
Uiteraard zijn medicijnen niet gratis. Ik hoop dat u voor 't overige beter voorbereid op uzelf bent gaan wonen. Anders staan er nog wel wat verrassingen voor u te wachten. Bijvoorbeeld dat de energienota een voorschot is en het echte verbruik (dus ook de kosten) hoger uit kunnen vallen. En dat winkeliers soms hun producten vlak voor een aanbieding eerst even duurder prijzen, zodat de korting hoger lijkt.

St
door Steen135 May 19, 2017 om 20:50
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zorgverzekeraar heeft het afgeschreven van mijn rekening. Ik weet dat medicijnen uiteraard niet gratis zijn. Ik had in iedergeval wel verwacht dat de apotheek mij hier enige inzicht op de prijs gegeven zou hebben. Zodat ik hier inderdaad beter rekening mee kon houden. De prijs die nu is afgeschreven is erg tegenvallen gevallen namelijk

ne
door neodutchio - May 19, 2017 om 20:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ook al zou de apotheek van te voren vertellen wat het geneesmiddel kost, heeft het nog geen nut. Zij kan niet zien wat u wel of niet vergoed krijgt en wat uw eigen risico nog is.
Maar wat het ook gaat kosten, het wordt op doktersadvies voorgeschreven, dus u heeft het nodig.

St
door Steen135 May 19, 2017 om 20:47
Antwoorden / 1 Vragen

De apotheek geeft het mee maar geeft mij geen inzicht op de prijs. Ze zouden bijvoorbeeld kunnen zeggen onvergoed kost het zo veel geld. Dan zou ik hier rekening mee kunnen houden. Maar ik wist niet dat je dit zelf moest op zoeken. Ik heb er namelijk nu geen rekening mee gehouden dat dit van mijn betaalrekening afgeschreven werd. En al helemaal niet zo veel... de prijs is mij erg hoog en als ik dit geweten had dan had ik mijn geld wat ik nu al uitgegeven heb anders besteed.

ne
door neodutchio May 19, 2017 om 22:00
5148 Antwoorden / 12 Vragen

De apotheek kan wel de voor hun geldende verkooppris zeggen, maar dat zegt niets over wat u moet betalen. Sowieso is het al niet verstandig om geen buffer op uw rekening te laten staan. Uitgeven kan enkel aan het eind van de maand als alles betaald is en nadat er geld apart gezet is voor onvoorziene uitgaven.

diumenge
door diumenge - May 19, 2017 om 20:35
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo te lezen bent u niet zelfstandig, maar woont u zelfstandig...

St
door Steen135 May 19, 2017 om 21:03
Antwoorden / 1 Vragen

Ik bedoelde dat ik zelf mijn rekeningen betaal :)

simon55
door simon55 - May 19, 2017 om 21:04
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Tis al jaren zo

Cookies
door Cookies - May 19, 2017 om 22:41
13336 Antwoorden / 36 Vragen
ha
door halex - May 19, 2017 om 23:02
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, maar uw apotheek weet niet of u nog eigen risico hebt of dat u dat al hebt opgemaakt. Dus weten ze niet wat het u feitelijk kost. U weet zelf of u nog een eigen risico hebt 'openstaan'. Dan is het toch logisch dat u zelf vraagt aan de apotheek wat de medicijnen kosten? Dat u onaangenaam verrast bent, kunt u de apotheker niet verwijten.
Feitelijk heeft de apotheek u dus ook niets in rekening gebracht. Dus dat klopt met wat ze u niet verteld hebben. U hebt een rekening ontvangen om uw eigen risico te betalen. De eerste € 385* die uw zorgverzekering uitkeert, worden weer op u verhaald. Dat u daar niet over geïnformeerd bent, is raar. Mijn zorgverzekeraar, FBTO, stuurt mij altijd vooraf bericht dat ze extra gaan incasseren. Tussen de twee en vier weken voor de incasso plaatsvindt. Daar kunt u uw verzekeraar wel eens op aanspraken, want dat vind ik niet netjes. Daarnaast staat de incasso ook twee dagen vooraf aangekondigd in mijn digitale bankomgeving.

*daar zijn uitzonderingen op, niet voor alles bestaat een eigen risico en u kunt ook kiezen voor een hoger eigen risico

St
door Steen135 19 mei 2017 om 20:50
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn zorgverzekeraar heeft het afgeschreven van mijn rekening. Ik weet dat medicijnen uiteraard niet gratis zijn. Ik had in iedergeval wel verwacht dat de apotheek mij hier enige inzicht op de prijs gegeven zou hebben. Zodat ik hier inderdaad beter rekening mee kon houden. De prijs die nu is afgeschreven is erg tegenvallen gevallen namelijk

aurora1
door aurora1 - May 20, 2017 om 00:35
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Lees eens de voorwaarden van uw verzekering door en ook welke vergoedingen er zijn en waarvoor. Zo kunt u zien of uw medicijnen voor eigen rekening zijn of dat die onder eigen risico vallen. Als u een recept voor iets krijgt dan kunt u zelfs op internet zelf opzoeken wat het medicijn ongeveer kost.
Bij zelfstandigheid en verantwoordelijkheid horen ook het weten hoe e.e.a. werkt met bijv. de zorgverzekering en natuurlijk uw eigen verzekering.
Dat is niet een taak van, i.c,. de apotheker.

Paola Castor
door Paola Castor - May 20, 2017 om 00:53
66 Antwoorden / 1 Vragen

Eigen bijdrage van 2017 is € 385.

Daarnaast ligt het er aan welke afspraken zijn gemaakt tussen de apotheek en de zorgverzekeraars.

Onder die afspraken kunnen zijn de vergoeding van bepaalde medicatie, het zogenaamde preferentiebeleid van generieke medicatie.

Op de verpakking wordt door de apotheek een etiket geplakt, w.o. ook het bedrag wordt genoemd.

Mocht een bepaald medicijn niet of gedeeltelijk vergoedt worden: dan moet ter plekke in de apotheek betaalt worden voor het medicijn.

zw
door zwaardvis - May 20, 2017 om 10:08
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Niet vergeten snel een zorgtoeslag aan te vragen. Wellicht heeft u dat ook nog niet gedaan, gezien uw pas verworven zelfstandigheid. Kan u ruim 1000 euro per jaar opleveren. Daarin zit o.a. een tegemoetkoming van het eigen risico in verwerkt....

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/toeslagen/toeslagen

br
door bravehenk May 20, 2017 om 10:35
206 Antwoorden / 0 Vragen

Niet alleen zorgtoeslag wellicht ook huurtoeslag.
En vergeet de verzekeringen niet vooral WA en inboedel/diefstal.
Gebruik Google eens en type in informatie over zelfstandig wonen er gaat een wereld voor u open.
Veelal is het de taak van ouders en verzorgers om een kind daarover in te lichten en voor te bereiden.
Maar ja niet iedereen verkeerd waarschijnlijk in zo'n situatie,vandaar er op internet veel sites daarover gaan.
Bij de meeste zorgverzekeraars wordt vooraf een nota gestuurd hetzij per post of bij de prijsvechters per mail.
Het loont ook wel de moeite om geregeld op de site van de zorgverzekeraar te kijken meestal inloggen met DigiD.
Ik zou zeggen welkom in de echte wereld

groeten Henk

Po
door Pontiac May 20, 2017 om 11:08
131 Antwoorden / 5 Vragen

henk , een dikke duim van mij , ze kunnen wel van alles met een computer maar als het nodig is nooit wat gevonden krijgen ( is een deftig woord voor maar kan er nu even niet op komen).

Gerry1969
door Gerry1969 - May 20, 2017 om 11:16
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dit betekend dat ik dus sinds kort ook al mijn ziektekosten betaal
Dus uw pillen ook, probleem opgelost!

me
door mein33 - May 20, 2017 om 11:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik had in iedergeval wel verwacht dat de apotheek mij hier enige inzicht op de prijs gegeven zou hebben. Zodat ik hier inderdaad beter rekening mee kon houden. De prijs die nu is afgeschreven is erg tegenvallen gevallen namelijk

@steen135,

U heeft blijkbaar toch niet onder "steen135" gezeten en weet u dondersgoed hoe het e.e.a werkt bij de zorgverzekering en het daarbij behorend 'eigen risico'.
U wist toen u uw medicijn ging halen dat u daarvoor moest betalen en waarom heeft dan u bij de terhandstelling daarvan niet aan de Apotheker gevraagd wat het zou gaan kosten, dan had u geweten welke rekening er op uw bordje terecht zou komen.
En vragen als "mag dit" en "ja hoezo dan" zijn compleet overbodig.
Overigens, als u de prijs wel had geweten, had u dan het medicijn niet geaccepteerd ???