te
door tent11 Apr 15, 2017 om 20:01
Voeding & gezondheid

Hooikoorts

Goedenavond redactie Kassa In jullie programma van vandaag werd ook het jaarlijks voorkomende euvel van de hooikoorts behandeld. Altijd als er in een programma wordt gesproken over deze allergie mis ik een element wat mij ruim dertig jaar zo vertrouwd was bij hooikoorts: het tweede deel van de naam, de koorts dus. Vanaf mijn twaalfde tot voorbij mijn vijfenveertigste had ik last van hooikoorts van half mei tot half augustus. Ik nieste niet alleen, ik was compleet ziek, had ruim drie maanden elke dag lichte tot zware koorts. In de zomer zat ik in de zon met mijn dikste wintertrui over mijn kleren en had het nog koud. Mijn hooikoorts heeft mij veel tentamens, examens, sollicitaties en mogelijk een baan gekost. Als ik nu mensen zielig hoor doen over 'ik heb zo'n last van mijn hooikoorts' dan begin ik maar niet eens hierover, want ze geloven je toch niet. Met respect voor velen maar heel veel mensen stellen zich verschrikkelijk aan, gebruiken het als interessante aandachttrekker.
Ik ben in de jaren dat ik er zo'n last van had helemaal platgespoten met eerst jarenlang corticosteroidenoplossingen en toen die verboden werden met de pollenextracties. De corticosteroiden hielpen nog het beste maar het ziektebeeld werd nooit goed onderdrukt.
Terugomend op het begin van mijn vraag: waarom wordt nooit gesproken over dit ziektebeeld van de hooikoorts.

1614 7 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 15, 2017 om 20:05
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tent11 ,

Goedenavond redactie Kassa

Terugomend op het begin van mijn vraag: waarom wordt nooit gesproken over dit ziektebeeld van de hooikoorts.

U bent hier op het forum van kassa , stel uw vraag aan de redactie, klik op de rode regel .

https://kassa.vara.nl/pagina/contact

tijger1
door tijger1 - Apr 15, 2017 om 20:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien moet u dat aan Kassa vragen? U zit nu op het forum.

aurora1
door aurora1 - Apr 15, 2017 om 20:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat kunt u beter aan de redactie voorleggen.

gerbera
door gerbera - Apr 15, 2017 om 22:24
7359 Antwoorden / 14 Vragen

waarom wordt nooit gesproken over dit ziektebeeld van de hooikoorts.

Wat is het nut dit in een consumentenprogramma uitgebreid te behandelen. Het is uiteindelijk geen medisch programma.
Dat hooikoorst voor sommige mensen behoorlijk ziekmakend kan zijn is bekend. Juist daarom is het nuttig informatie te verstrekken over het gebruik van (genees)middelen. En die zijn in de afgelopen 30 jaar een stuk verbeterd.

ha
door halex - Apr 16, 2017 om 00:34
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft er wel heel erg last van gehad, gelukkig dat u er nu af bent. Hoe erg het ook voor u is geweest, dat rechtvaardigt natuurlijk niet dat u andermans klachten bagatelliseert. Ik heb zelf vanaf mijn twaalfde ook hooikoorst, niet zulke erge klachten als u had, maar toch wel heel vervelend. Tranende en jeukende ogen (zo erg dat je ze er wel uit wilt krabben), kriebel in de keel bij het passeren van bepaalde bomen (zo erg dat je bijna stikt van het hoesten), uitslag op m'n armen van stro en gras, niezen en snotteren en ga zo maar door. Ik stoor me er dan ook aan door u een aanteller te worden genoemd.

Waarom nooit over uw klachten gesproken wordt? Kennelijk komen die sporadisch voor. En het heeft niet zoveel in om uitgebreid in te gaan op zeer weinig voorkomende klachten. Sterker nog, ondanks mijn klachten in de zomer, heb ik geen behoefte om te horen hoeveel erger het allemaal wel niet kan worden. En met mij waarschijnlijk vele anderen. Als ik uitgebreid over uw vorm van hooikoorts geïnformeerd wil worden, ga ik 't wel opzoeken op internet.

aurora1
door aurora1 - Apr 16, 2017 om 02:02
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Sommige mensen vinden hun eigen klachten en sores altijd het ergst van de hele wereld, en dat de klachten en sores van anderen helemaal niets voorstellen en dat die moeten ophouden met zeuren.
U lijkt mij zo'n figuur.

costnix
door costnix - Apr 16, 2017 om 10:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Daar zijn andere medische programma's voor
Ik ken hooikoorts zowel als patiënt en als radiodiagnostisch laborant. De hooikoorts waar men om moeten lachen en niet serieus nemen, maar ook de hooikoorts die de mensen letterlijk doodziek maken.