no
door nordje Jul 12, 2017 om 17:04
Voeding & gezondheid

Jaren in de bouw gewerkt als dakdekker, nu werk ik al 30 jaar in ploegendienst.

Onregelmatigheid is ook zwaar, zeker de vroege en de nachtdiensten eisen hun tol.
Na 30 jaar ga je steeds meer berg af.
Slecht slapen, concentratieverlies en na een lange nachtdienst nog 45 minuten rijden om thuis te komen

2076 13 Rapporteer

Topantwoord

ne
door neodutchio - Jul 12, 2017 om 17:09
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Ik ben het helemaal met u eens, maar wat is nu uw vraag?

Cookies
door Cookies - Jul 12, 2017 om 17:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen
tijger1
door tijger1 Jul 12, 2017 om 17:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Inderdaad, gaat over pensioen niet halen.

edrick3
door edrick3 - Jul 12, 2017 om 17:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, dat zal niemand ontkennen.
Maar wat is nu je vraag?
Dis een forum van Vraag en Beantwoord.
Je hebt dit al geplaatst in de nieuwswbrief zag ik.

tenormin
door tenormin - Jul 12, 2017 om 17:27
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ja, @nordje heeft daar een half uurtje geleden op gereageerd. Is ook zeker zeer zwaar werk, vooral de ploegendienst. Maar ja, alles wordt beslist in Den Haag @nordje; zou niet zo gek zijn dat zij die het land 'besturen' eens een maandje te laten meedraaien in het gewone, werkzame leven. Hoewel: ook zij maken lange uren (ook al neemt men dit in het algemeen niet te serieus). Maar helaas, dit forum kan je niet helpen, dat is zeker. Net als stewardessen: het lijkt glamour en glitter maar ook boven in de lucht is het bikkelen, net als veel andere beroepen: de zorg, ziekenhuispersoneel etc. Ook de chirurgen trouwens: als er spoed is, ook zij moeten komen om.... Hoop dat, op den duur, die leeftijd weer naar 65 kan gaan, maar ja, dat is wishfull thinking.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 12, 2017 om 17:28
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Omscholing?

Cookies
door Cookies - Jul 12, 2017 om 17:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

In veel cao's zijn werknemers boven een bepaalde leeftijd toch vrijgesteld van nachtdiensten draaien?

ma
door malhy2 Jul 15, 2017 om 03:28
309 Antwoorden / 13 Vragen

Niet in de industrie.

Ed

me
door mein33 - Jul 12, 2017 om 17:47
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@nordje,

Er zijn velen met u die in dezelfde situatie verkeren of verkeerd hebben als u.
Maar met welk doel heeft u uw persoonlijke omstandigheid hier gemeld, al laat zich dat eigenlijk wel raden.
U bent hier echter verkeerd, aangezien hier uw probleem niet kan worden opgelost.
U moet met uw probleem in "het Haagse" zijn alwaar er, in al hun wijsheid, is besloten om de pensioengerechtigde leeftijd op te rekken tot de rek er echt helamaal uit is.
Maar begin eens bij uw werkgever en onderzoek of er voor senioren geen bepaalde uitzondering(en) in werktijden zijn, waardoor u in misschien aan de nachtdiensten kunt ontkomen.

jo
door jorisw - Jul 12, 2017 om 18:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Je bent niet verplicht om je hele leven, tot aan je pensioen, hetzelfde werk te doen. Het is algemeen bekend dat ploegendienst zwaar is op latere leeftijd, dus het is raadzaam om op jongere leeftijd aan omscholing of carriereplanning te gaan doen.

emcede
door emcede - Jul 12, 2017 om 23:13
960 Antwoorden / 4 Vragen

Ik snap dat dat zwaar is - ik zou het niet kunnen!!! Maar niet om het een of ander: dat wist u dertig jaar geleden toch al? En 65 of 67 kan het verschil niet zijn: dertig jaar geleden was iemand van 65 oud, dat is nu voor velen toch wel anders...

ma
door malhy2 Jul 15, 2017 om 03:33
309 Antwoorden / 13 Vragen

Natuurlijk weten de mensen die in een zwaar beroep werken dit. Maar deze werkzaamheden moeten wel gedaan worden.
Als het uitgangspunt is dat men nog 17 jaar van de AOW/pensioen moet kunnen genieten dan mag er gekeken worden naar de vooruitzichten van de werknemer en niet alles over 1 kam scheren.
De media is de laatste jaren zo druk bezig met analyseren ban meta-data een mooi woord.
Het lijkt mij dus vrij simpel om per beroepsgroep een vooruitzicht te maken over de levensverwachting en hier dan ook naar te handelen als het de AOW/Pensioen leeftijd aangaat.

ed

fl
door flessebon - Jul 13, 2017 om 09:41
418 Antwoorden / 7 Vragen

Helaas is er weinig begrip voor mensen die op zijn of vastlopen. Omscholen is moeilijk als je elke dag uren moet reizen voor je werk, je oude moeder moet bezoeken, je partner helpt met de kinderen opvoeden en daarnaast trouw naar de ouderavonden gaat. Voor dat probleem moet u bij onze bestuurders aankloppen en uw probleem kenbaar maken.

zoekster1
door zoekster1 Jul 13, 2017 om 10:15
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Goed gezegd. Ik verbaas me altijd weer over het het gebrek aan inlevingsvermogen van sommige mensen. Maar ja, het barst natuurlijk van die lui in Den Haag, dus waarom zou het op dit forum anders zijn.

boppe1943
door boppe1943 Jul 13, 2017 om 21:55
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Helemaal mee eens, @flessebon! Maar.... hoe bereik je onze Haagse bestuurders in goede bewoordingen, voorbeelden en vooral inleving, zodat men begrip krijgt voor dit soort problemen en vooral zo, dat men er er goed op inspeelt.  Veel van die bestuurders, zittend op comfortabel pluche, rijdend in bolides met chauffeur, vergaderend en dinerend in luxe, veel privacy en comfort hebben immers weinig idee en begrip voor mensen zoals TS en velen met hem?!

fl
door flessebon Jul 14, 2017 om 17:55
418 Antwoorden / 7 Vragen

Hallo Zoekster! en Boppe1943, blij te lezen dat jullie er ook zo over denken. Zou er graag een boom over opzetten maar heb vandaag helaas weinig tijd. Maar veel mensen lopen op hun tandvlees omdat ze niet kunnnen voldoen aan de idealen die de politiek en de media ons voorhouden. Het besef dat je niet de enige bent biedt misschien troost en ruimte voor verbetering,

costnix
door costnix - Jul 13, 2017 om 13:26
2874 Antwoorden / 1 Vragen

In de ziekenhuizen is het gelukkig niet meer verplicht om nachtdiensten te draaien wanneer je 50 jaar bent geworden.

Cookies
door Cookies Jul 13, 2017 om 13:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat gaat per 1/1 a.s. veranderen.

costnix
door costnix Jul 13, 2017 om 17:42
2874 Antwoorden / 1 Vragen

@carola83: dan heb ik heel veel medelijden met mijn collega's :-(

tijger1
door tijger1 - Jul 13, 2017 om 13:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In veel cao's is het geregeld dat ouderen niet meer in ploegendienst hoeven te werken. Dus lees uw cao eens na.

Cookies
door Cookies Jul 13, 2017 om 13:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Iets dergelijks schreef ik gister al, maar TS reageert niet.

tijger1
door tijger1 Jul 13, 2017 om 13:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola.83. Sorry, over het hoofd gezien. Misschien teveel ouderavonden en mijn oude moeder bezocht. :-)

Cookies
door Cookies Jul 13, 2017 om 13:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Geen enkel probleem. Gaat mij er alleen om dat ik het jammer vind dat TS niet meer reageert. Als hij nog steeds in de bouw werkt, zou het me nl. niet verbazen dat zijn werkgever (vaak onderaannemers van onderaannemers) zich niet aan de CAO houdt.