Be
door BerryH Aug 19, 2016 om 10:20
Voeding & gezondheid

Kan ik Jumbo supermarkten aansprakelijk stellen voor mijn afgebroken kies?

Onlangs heb ik een pak rundergehakt gekocht bij Jumbo om lasagna te maken. In het gehakt heeft een hard stukje (bot) gezeten wat ervoor gezorgd heeft dat mijn kies gedeeltelijk afbrak. Na een bezoekje aan de tandarts bleek dat er een nieuwe kroon geplaatst moet worden a € 500,-. Nu heb ik de verpakking reeds retour gestuurd zodat ze wellicht de productie kunnen controleren, zodat er niet meerdere klanten het slachtoffer worden. Mijn vraag, kan ik de kosten van de tandarts verhalen bij Jumbo? Zij vroegen om ook het harde stukje op te sturen. Dat heb ik echter doorgeslikt. Daarna niets meer van Jumbo gehoord. Ik heb hen zelfs nog doorverwezen naar mijn tandarts die mijn klacht kan bevestigen.

16917 20 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Aug 19, 2016 om 10:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het `bewijsmateriaal` ligt in het riool.......

Nee, u heeft geen kans op vergoeding, óók niet met een stukje bot! Een stukje bot is bij de vleesverwerking niet te vermijden en er kan niet van nalatigheid gesproken worden. Een onderdeel van een machine of mes/zaag zou u meer kansen hebben gegeven en ook dàn moet u voor 100% vervanging kunnen aantonen dat uw kies 'nieuw' was. In dit geval moet Jumbo op zijn beurt weer bij zijn leverancier een klacht indienen. Met de verpakking en de Jumbo-documentatie is de slachter wèl te herleiden. Best mogelijk dat Jumbo de slachter 'aanpakt' met uw klacht als bewijs, maar daar heeft de consument niets aan.

Het zou netjes zijn van Jumbo om u nog een bericht te sturen. Met een kortingsbon lopen zij het risico, dat iedere tandbeschadiging geclaimd zal gaan worden. Helaas zijn alle kosten dus voor ú!

tijger1
door tijger1 - Aug 19, 2016 om 10:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het enige dat uw tandarts kan bevestigen, is dat uw kies gedeeltelijk afgebroken is. Dat is alles.

Als u Bij Jumbo de schade zou willen verhalen, moet u bewijzen dat Jumbo aansprakelijk zou zijn.

Ten eerste kunt u dat niet en ten tweede moet die kies al heel slecht geweest zijn als die door zo'n klein stukje bot in het gehakt zou afbreken.

Dus dit komt voor eigen rekening.

jo
door jorisw - Aug 19, 2016 om 10:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe kan jouw tandarts bevestigen dat het door een stukje bot uit Jumbo gehakt komt?

ra
door ramanah - Aug 19, 2016 om 11:53
135 Antwoorden / Vragen

In "The USA" en een dure advocaat had u misschien wel een miljoen kunnen claimen, maar we zijn in NL.

gerbera
door gerbera - Aug 19, 2016 om 12:16
7358 Antwoorden / 14 Vragen

En wie zegt dat het harde stukje in het gehakt zat, kan ook in een lassagnablad of in de saus hebben gezeten. M.a.w. hoe wilt u het bewijzen.

me
door mein33 - Aug 19, 2016 om 12:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@berryh,

Wie eist, die bewijst.
Het is aan u om te bewijzen dat het harde stukje (bot o.i.d.) in uw lasagne ook echt in het gehakt heeft gezeten en ook nog eens de oorzaak is van het afbreken van uw kies.
Het bewijs materiaal is echter verloren gegaan en daarmee komt er eigenlijk een einde aan deze zaak.
Zonder bewijsmateriaal zou het wel heel erg makkelijk worden om een leverancier aansprakelijk te stellen voor een schade.
U kunt uiteraard nog naar het e.e.a. bij uw rechtsbijstandverzekeraar informeren.
En dat Jumbo zwijgt is niet zo onbegrijpelijk, ze wachten op het bewijsmateriaal welke u hen niet kunt toesturen. ;-))

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 19, 2016 om 14:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lijkt mij dat de kies dan al niet zo best was.
Bij lasagne kauw je überhaupt amper met kracht dus dan moet je ineens wel heel hard hebben gekauwd.

Blijft echter wel vervelend.
Diewilik

Be
door BerryH - Aug 19, 2016 om 14:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor alle reacties. In een email vroeg Jumbo om de verpakking, het eventuele botje, steentje of botje op te sturen samen met de tandartsrekening en zijn verklaring dat dat de reden is van de afgebroken kies. Nu lijkt mij dat de tandarts dit niet echt kan bewijzen. Nu heb ik zeer zeker geen zwak gebit zoals in een reactie wordt gezegd, en ik eis ook geen miljoen. Ik weet ook wel dat dit soort dingen kunnen gebeuren. Maar toch wel een hoop geld. Nu maar hopen op enig medeleven van Jumbo. Dan krijgen ze van mij een warme douche. Nogmaals dank voor alle snelle reacties

opaplop
door opaplop Aug 23, 2016 om 10:29
76 Antwoorden / 12 Vragen

Hoop doet leven,nu maar hopen dat je wat krijgt,maar als dat zo is,laat het dan nog een keer weten,want wie weet,kan er een ander ook wat van leren.

edrick3
door edrick3 - Aug 19, 2016 om 14:59
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Dan krijgen ze van mij een warme douche.

Bij jou thuis? ;-)
Toch niet bij Kassa, want voor douches moet je bij Tros/Radar zijn!

Hoop voor je dat er nog iets van een tegemoetkoming los komt (maar zoals al gezegd: je kunt niets hard maken/bewijzen).

Goed weekend.

kv
door kvjapio - Aug 19, 2016 om 20:46
281 Antwoorden / Vragen

Jumbo heeft niet gebeten. Dat deed u zelf. Net als ik een aantal jaren geleden op een kersenpit beet en 1500 euro bij de tandarts kwijt was. En die kersen waren nog wel in de aanbieding..

bokskabouter
door bokskabouter Aug 22, 2016 om 14:32
32 Antwoorden / 4 Vragen

Was de tandarts ook maar in de aanbieding geweest :-)

Be
door BerryH Sep 26, 2016 om 20:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

Het heeft enige tijd geduurd. Maar de verzekering van Jumbo gaat toch alles vergoeden. Top gedaan van ze.  Dit wilde ik nog even mede delen. Ik vond de rekening van de tandarts toch wel erg hoog om zonder slag of stoot voor mijn rekening te nemen. Mijn dank aan Jumbo supermarkt.

tijger1
door tijger1 Sep 26, 2016 om 20:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt uw laatste reactie beter gewoon in het antwoord vak zetten, wordt het beter gelezen

Mooi dat het voor u is opgelost..

le
door leenpres - Aug 22, 2016 om 13:31
79 Antwoorden / 7 Vragen

Nee bij u zelf u had ook gewoon aardappelen moeten eten

ju
door julievv - Aug 22, 2016 om 13:33
8 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb dit ook meegemaakt, maar met het eten van een cracker.
Volgens mijn tandarts gaan kiezen, en kronen gelijdelijk achteruit en dan kan dit gebeuren.
Waarschijnlijk zou de kies op een ander moment met iets hards eten ook gebroken zijn.

audb
door audb - Aug 22, 2016 om 14:04
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Kan u aantonen dat uw kies niet eerder is door gebroken? en gehakt wordt vermaken en een stukje bot wat dan door de rooster komt kan niet al te groot zijn geweest.

ho
door honza23 - Aug 22, 2016 om 14:07
261 Antwoorden / 3 Vragen

Vaak breekt een kies bij zoiets als er al een zwakkere plek in de kies zit, het stukje bot is dan de druppel die de emmer doet overlopen. Heb dit zelf ook bij de hand gehad, bij mij was het zelfs een keer een snoepje van mentos maar ook een keer iets hard in een boterham (en met 9 kronen en meerdere gevallen zoals dit heb ik er helaas genoeg ervaring mee)
Dus nee, recht op iets heeft u niet. Hoogstens dat Jumbo u een geste kan doen (in welke vorm dan ook). Maar dat is allemaal bonus, de basis is dat u zelf voor deze kosten opdraait end at dit ook redelijk is omdat uw kies dus al zwak moet zijn geweest. Daar hoeft u overigens niets van gemerkt te hebben.

vr1944
door vr1944 - Aug 22, 2016 om 14:12
1210 Antwoorden / 5 Vragen

Vraag eens aan de tandarts of hij/zij de kies niet wil vullen.Dat kost nog geen € 100,- De kies al slecht gweest en  het was ook gebeurt als je op een karbonade bot of een snoepje oid gebeten had. Je bijt met je tanden en maalt met je kiezen.Wordt lastig vangen zonder bewijsstuk (bot).Een botsplinter  zou nog kunnen maar de kans dat er een stukje bot in het gehakt zit is vrijwel nihil tenzij de slager zijn vingers meegemalen heeft

be
door beesie - Aug 22, 2016 om 15:14
1 Antwoorden / 5 Vragen

het is een aantal jaren geleden , maar mij is het wel gelukt. mijn kies brak af door een pit in een pot ontpitte olijven. ik kreeg alles vergoed. probeer toch maar.

ha
door harryromijn - Aug 22, 2016 om 15:22
272 Antwoorden / 0 Vragen

U zult aan moeten tonen, dat niet uw op reeds afbreken staande kies, doch het stukje bot ( of kersenpit of steentje in een krent/rozijn uit de krentenbol enz ) de oorzaak is van het afbreken, en dat dit bovendien iets is, wat u niet als risico van het consumeren van dit artikel had behoren te weten... Tanden en kiezen zijn verreweg de hardste stukjes van het lichaam.
Als vroegere stafmedewerker van een grote Europese supermarkt organisatie zijn we op dit punt maar eens naar de rechter gegaan.
1e vereiste: een verklaring van de tandarts, dat uw tand/kies in uitstekende staat was, en dus niet sowieso op afbreken stond
2e: een bewijs, dat u niet te hard gebeten heeft ( en de kauwspieren zijn de sterktste in uw lichaam), want uw tanden zijn niet als notenkraker in de wieg gelegd
3e: bewijs, dat het afbreken door dat stukje bot in het gehakt in de lasagna gekomen is, en niet de net daarvoor gegeten...
4e: aantonen, dat u niet wist cq niet had behoren te weten, welk risico het eten van bijv. gehakt in bijv lasagna, u zou kunnen lopen.

Ik wens u heel erg veel succes.

we
door weethet - Aug 22, 2016 om 15:25
107 Antwoorden / 2 Vragen

Edoch uw kies was blijbaar toch niet, ook al wist u dat niet, helemal goed meer. Miss vullingen? Afbreken op zoeist minimaals  kan alleen bij zwakke kies,  een gezonde breekt niet zomaar.
Maar nu heeft u en prachtige sterke kroon en weer voor jaren pleziet met sterke kiues.
TIP Volgend jaar maar wel voor tandartskosten verzekeren!

mo
door mof - Aug 22, 2016 om 17:46
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Juridisch gezien weinig kans. deze vraag is al eens aan bod geweest toen het een walnootschaal betrof in gehakte walnoten. Hetnis het risico dat je loopt bij gehakt.
wel zou Jumbo goede sier maken door in ieder geval een deel van de schade te compenseren. Almis het maar via een waardebon of zo.

Cookies
door Cookies - Sep 26, 2016 om 20:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zet het hier maar even, scheelt een hoop zoek- en scrolwerk, waardeloos gedoe hier op de site.

DOOR BERRYH 26 SEP. 2016 OM 20:08
ANTWOORDEN / VRAGEN

Het heeft enige tijd geduurd. Maar de verzekering van Jumbo gaat toch alles vergoeden. Top gedaan van ze.  Dit wilde ik nog even mede delen. Ik vond de rekening van de tandarts toch wel erg hoog om zonder slag of stoot voor mijn rekening te nemen. Mijn dank aan Jumbo supermarkt.