sm
door smeenk54 Apr 14, 2017 om 14:32
Voeding & gezondheid

Kan ik simvastine tabletten 40 doormidden doen en gebruiken als2maal 20 ,

Er zijn  wel tabletten in de handel van 20 mg ,maar pas is 90 stuks van 40 mg gelevert moet ik die halveren of wegdoen ? en 20 mg bestellen bij de Apotheek?

12798 20 Rapporteer

Topantwoord

fa
door familyman - Apr 14, 2017 om 14:36
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat zegt uw apotheker?

tijger1
door tijger1 - Apr 14, 2017 om 14:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er een breuklijn in zit, kunt u ze doormidden breken.

sm
door smeenk54 - Apr 14, 2017 om 14:51
19 Antwoorden / 6 Vragen

Er is geen bruuklijn aangebracht alleen met een mes kan ik ze doormidden steken maar er zit een roze omhulsing om en binnenin is het wit.

me
door mein33 - Apr 14, 2017 om 14:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@smeenk54,

Volgens de bijsluiter kan de pil gehalveerd kan worden door deze op de breuklijn door te breken.
Voor alle zekerheid kunt u er toch maar beter even een telefoontje naar de Apotheker aan wagen.

di
door digioma - Apr 14, 2017 om 14:58
646 Antwoorden / 29 Vragen

Gebruik ze al jaren 1 x per dag, maar op advies van longarts mag ik (i.v.m. andere medicijnen) dagelijks maar een halve innemen. Dus die breuklijn zit er niet  voor niks. Bij de drogist/apotheker zijn heel handige apparaatjes te koop om pillen door midden te snijden. Soort doosje met een kuiltje voor de tablet en in het deksel een scherp mesje. Tik erop en tablet door midden. Denk aan formaat forse puntslijper; kost een paar euro.

me
door mein33 Apr 14, 2017 om 15:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij de Apotheker welke o.a. door mij wordt onderhouden ;-)) , krijg je dat breekapparaatje zelfs "gratis" .

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 15:09
11510 Antwoorden / 15 Vragen

ik heb een pillendoosje van kruidvat 3 in 1 zeer handig , bovenste zit een mesje voor de tabletten te halveren , vak eronder kun je de medicijnen in doen ,en derde vak kun je de medicijn verpulveren als poeder € 5,-

marita5
door marita5 - Apr 14, 2017 om 15:00
11510 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Smeenk54 ,

Dit zijn filmomhullende tabletten ,.deze tabletten zijn voor verlaging cholesterol , als u 20 mg had , zou ik deze maar omruilen .
Hoe weet u als u ze halveert de juiste dosering heeft .

me
door mein33 Apr 14, 2017 om 15:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

zou ik deze maar omruilen

@marita5,

Van omruilen zal geen sprake zijn, medicijnen worden niet teruggenomen.

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 15:05
11510 Antwoorden / 15 Vragen

maar als een te hoge dosering is geleverd , kun je ze toch terug brengen .

me
door mein33 Apr 14, 2017 om 15:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marita5,

Waarschijnlijk heeft Ts. eerst 40 mg. tabletten gebruikt en verstrekt gekregen op een herhaalrecept en is de dosis nu verlaagt naar 20 mg.
Ts. wil nu simpelweg de pillen van 40 mg. eerst opmaken alvorens over te gaan naar de nieuwe dosering.
Maar éénmaal uitgegeven medicijnen, zelfs als er een foutje is gemaakt, worden niet teruggenomen of geruild.
Je kan ze wel inleveren ter vernietiging.

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 15:22
11510 Antwoorden / 15 Vragen

oh , weer iets geleerd , stel dat  word afgeraden om deze te halveren , dan gaat dit ook nog van je eigen risico af en je doet er niks mee .

me
door mein33 Apr 14, 2017 om 16:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@marita5,

Nee, maar dat is het risico bij bijna elk medicijn waarbij een verandering in het gebruik wordt voorgeschreven.

sm
door smeenk54 Apr 14, 2017 om 16:17
19 Antwoorden / 6 Vragen

Ik kan ze wel inleveren van de apotheek krijg ik ook geen echt antwoord verder ze zijn een commersele instelling .

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 16:40
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@mein33 , @smeenk , toevallig had ik vandaag medicijnen gehaald die ik zelf moet betalen , ik kreeg een bewijs mee dat ik betaald had , en daar staat inderdaad op : geleverde goederen worden alleen en uitsluitend teruggenomen ter vernieting , was mij nog nooit opgevallen .
Al hoewel dat ik betwijfel of deze vernietigt worden , zullen wel naar vreemde landen gestuurd worden .

Cookies
door Cookies Apr 14, 2017 om 17:12
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je mag de medicijnen wel omruilen als ze de apotheek nog niet uit geweest zijn. Is al vele decennia zo.

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 17:24
11510 Antwoorden / 15 Vragen

dank u , goed om te weten .

edrick3
door edrick3 - Apr 14, 2017 om 15:16
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja hoor, dat kan. Wegdoen is zonde; de gezondheidszorg is al duur genoeg.

audb
door audb - Apr 14, 2017 om 15:17
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij de apotheek is een pillen breker te verkrijgen waarmee u een pil door twee kan snijden soms moet deze worden betaald maar de meesten geven ze gewoon gratis weg.

En over de dosering hoeft u zich geen zorgen te maken de werkende stof zit in een "drager" en zit heus niet alleen aan één kant van een pil maar is gewoon verdeeld over een pil.

hansje klein
door hansje klein - Apr 14, 2017 om 15:18
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Smeenk54,

In bijsluiters voor patiënten, maar ook in vakinformatie voor artsen,  wordt onvoldoende ingegaan op de mogelijkheden voor deling van pillen en tabletten. Er valt door patiënten en artsen vaak niet uit op te maken of de tabletten wel geschikt zijn voor deling. U kunt alsnog uw apotheker vragen maar ...

1 - de kerf op een pil is soms alleen versiering en niet par tout een breeklijnindicatie
2 - de filmcoating bij uw (rode) pil is er om de maag te beschermen, dus ... NIET doorbreken!

Lees HIER waarom

anonimus
door anonimus - Apr 14, 2017 om 15:21
73 Antwoorden / 44 Vragen

Simvastatine is geen fijn medicijn! Gedurende het langer gebruiken van dit medicijn krijgen veel mensen last van allerlei klachten en vooral moeite met bewegen, spierpijn enz. enz. Vaak is ook te zien dat de leverwaarden gaan veranderen (de verkeerde kant op). Het middel wordt doorgaans voorgeschreven om het cholesterol te verlagen. Ook wordt het wel PREVENTIEF voorgeschreven (dus uit voorzorg) als men diabetes heeft zonder hoog cholesterol en na een hartinfarct enz.
Rode gistrijst met Monocaline K is een veel beter product (is natuurlijk) en werkt uitstekend mits men 10mg. Monocaline K per dag binnen krijgt. Er zijn rode gistrijst capsules die per capsule 10mg. Monocaline K bevat dus dan hoef je er maar 1 per dag in te nemen. Helaas wordt de rode gistrijst niet vergoed en moet men dit zelf betalen.
Er wordt tegenwoordig bij iedere drogist en natuurwinkel enz. rode gistrijst verkocht maar er MOET echt 10 mg. Monocaline K ingenomen worden om werkzaam te zijn. Helaas zijn er ook rode gistrijst capsules waar helemaal GEEN monocaline K in zit......dus dan NIET kopen!

Gerry1969
door Gerry1969 Apr 14, 2017 om 19:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Grappig dat je na je commentaar op mijn reactie nu zelf een compleet niet wetenschappelijk onderbouwd advies geeft. Je bent geen arts dus schrijf dan ook dit soort lapmiddeltjes niet voor.
Misschien gebruikt ts wel meer medicatie en kan je advies voor serieuze klachten zorgen.

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2017 om 15:28
13336 Antwoorden / 36 Vragen

1 telefoontje naar de apotheker en je weet het antwoord. Is minder werk dan een topic openen. En mocht het door midden mogen, er zijn pillensnijders in de handel. Kost plm 1 of 2 euro.

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2017 om 15:32
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je kan er ook voor kiezen om die 40mg gewoon op te maken en over 3 maanden over te gaan op 20mg.

sm
door smeenk54 - Apr 14, 2017 om 15:49
19 Antwoorden / 6 Vragen

Hier staan twijvellunde antwoorden bij geen goede antwoorden mijn vraag blijft.

hansje klein
door hansje klein Apr 14, 2017 om 16:06
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Twijfelt u dan nog steeds?

Ik heb met onderbouwing een antwoord gegeven en dat was: NEE, niet doorbreken!

me
door mein33 Apr 14, 2017 om 16:06
5658 Antwoorden / 28 Vragen

BEL DE APOTHEKER DAN KRIJGT U HET ENIGE JUISTE ANTWOORD. !!!!

Sorry voor het schreeuwen, maar Smeenk54 is blijkbaar  bijna "ziende blind" voor dit enige goede antwoord, zoals in de eerste reactie reeds door @familyman is gegeven.

sm
door smeenk54 Apr 14, 2017 om 16:22
19 Antwoorden / 6 Vragen

De apotheek weet het ook niet zeker.

me
door mein33 Apr 14, 2017 om 17:43
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De apotheek weet het ook niet zeker.

Als ik uw reactie van 16.09h lees dan gelooft u toch zelf ook niet wat u hier schrijft, ze noemen dit  ook wel 'g......  ..  .. .....e' .  ;-))))

Cookies
door Cookies - Apr 14, 2017 om 15:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Jeetje, bel gewoon even die apotheek. Het goede antwoord is al door familyman gegeven.

Dpor smeenk54 - 14 apr. 2017 om 15:49
14 Antwoorden / 6 Vragen

Hier staan twijvellunde antwoorden bij geen goede antwoorden mijn vraag blijft

sm
door smeenk54 - Apr 14, 2017 om 16:09
19 Antwoorden / 6 Vragen

De apotheek zegt bewaren in iedergeval niet doormidden doen ze zeggen wel dat ik zelf moet weten wat ik er mee doe .

me
door mein33 - Apr 14, 2017 om 16:12
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Toch maar de apotheker even gebeld, héééééél verstandig.

hansje klein
door hansje klein - Apr 14, 2017 om 16:23
3037 Antwoorden / 62 Vragen

... "u moet zelf weten wat u met de (niet-doorgebroken pillen) gaat doen" ... zegt de apotheker.

En wat gaat u nu, na drie rondjes om het blok, tenslotte met uw pillen doen? Weggooien of blijven slikken?

gerbera
door gerbera - Apr 14, 2017 om 16:48
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Als u het nu nog niet vertrouwd, hier het antwoordt. U kunt de tabletten niet breken om er 2 x 20 mg van te maken. Maar waarom aangenomen u had dit meteen moeten melden bij de apotheek. En nieuwe bestellen gaat naar mijn mening alleen via de behandelend arts.  http://db.cbg-meb.nl/IB-teksten/h29282.pdf

reflecs
door reflecs Apr 14, 2017 om 16:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Ja, maar daar staat:De breukstreep is alleen om het breken te vereenvoudigen zodat het inslikken makkelijker gaat en niet
om de tablet in gelijke doses te verdelen...

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 16:53
11510 Antwoorden / 15 Vragen

edit , was dubbelop hetzelfde antwoord als @reflecs .

gerbera
door gerbera Apr 14, 2017 om 16:55
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Dus zoals ik schrijf niet breken om er 2x 20mg van te maken zoals de Ts vraagt. Mogelijk stond het woordje "niet" er niet tussen toen u het las. Was door mij overgeslagen en schreef ik "gewoon" Was dus fout.

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 16:56
11510 Antwoorden / 15 Vragen

@Gerbera , zoals ik schrijf niet breken , maar dat stond er eerst niet , u heeft uw reactie aangepast , anders had @reflecs en ik niet gereageerd .

hansje klein
door hansje klein Apr 14, 2017 om 16:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Gerbera,

Een TIEN met griffel voor het speurwerk ... ik zat er, onderbouwd, helemaal naast!

gerbera
door gerbera Apr 14, 2017 om 17:01
7361 Antwoorden / 14 Vragen

@marita5, ben ff verbaasd over de snelle reactie's, klopt het stond er verkeerd zag ik na plaatsen. Dus sorry als ik u heb misleid;-))

marita5
door marita5 Apr 14, 2017 om 17:26
11510 Antwoorden / 15 Vragen

U heeft mij niet misleid , het stond in de link gewoon anders , als we een link lezen zijn we er als de kippen snel bij ;-))

gerbera
door gerbera Apr 14, 2017 om 21:38
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Blijkt dat tijdens het bewerken de oude tekst gewoon leesbaar blijft. Ik ging er van uit dat dit niet het geval was. Begrijp nu de snelle reacties die al kwamen toen ik de tekst aan het bewerken was.

panter22
door panter22 - Apr 14, 2017 om 18:26
6599 Antwoorden / Vragen

Als je te veel last hebt van bijwerkingen, kun je je arts vragen om 20 mg voor een maand om te proberen.
Die pillen blijven toch vaak maanden goed. Als je aan het medicijn gewend bent, dan zou je de dosis kunnen verhogen.
En als je het kunt betalen, kijk dan naar het antwoord van Anonimus. Rode gist rijst werkt echt.

lo
door lovewinnie - Apr 14, 2017 om 19:08
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als er een breuklijn in zit kunt u halveren. Anders niet. Bij een breuklijn is de dosering gelijk in bijde delen bij splitsen. Zonder breuklijn kan de dosering niet gegarandeerd worden als 50/50 maar per pil. Dus bij splitsen kunt u te veel of te weinig binnen krijgen

gerbera
door gerbera Apr 15, 2017 om 16:42
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ik wil niet vervelend zijn maar als u even op de link, in mijn reactie, klikt leest u dat deze tabletten niet  gehalveerd mogen worden. ondanks de breuklijn. Het gaat hier om filmomhulde tabletten die normaal nooit gehalveerd mogen worden.