Ge
door Gerard Houtenbos Oct 22, 2016 om 20:47
Voeding & gezondheid

Lachgas

Waarom gebruikt men voor slagroomspuiten geen perslucht i.p.v. lachgas?

1774 5 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 22, 2016 om 21:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waarom zou men?

gerbera
door gerbera - Oct 22, 2016 om 23:18
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Misschien valt er dan nog wat te lachen. Gebeurt al zo weinig tegenwoordig.
Maar om antwoordt te geven op uw vraag, Lachgas zorgt voor verstijving van de slagroom. Zou dit met perslucht gebeuren dan komt deze vloeibaar uit de spuitmond.

ja
door janf43 Oct 23, 2016 om 13:37
733 Antwoorden / 0 Vragen

Wat is het mechanisme achter deze verstijving? Zou dat met perslucht niet gaan? Ik vermoed eerder dat het iets te maken heeft met de zuurstof in perslucht. Die zou kunnen bijdragen aan bacteriegroei in de room. Lachgas doet dat niet.

gerbera
door gerbera Oct 23, 2016 om 15:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Omdat het een verbinding van stikstof en zuurstof is, met de formule N2O.
Daarnaast heeft het geen negatieve invloed op ons voedsel. Ook is er met perslucht een grotere druk nodig welke de capsules niet kunnen hebben.

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 23, 2016 om 00:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Het heet niet voor niets sLACHroom.
Diewilik

costnix
door costnix Oct 23, 2016 om 08:49
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hij's leuk :-D

me
door mein33 - Oct 23, 2016 om 10:32
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gassen (ook lachgas) zijn niet samendrukbaar en om een gaspatroon te laten werken is maar heel weinig (over)druk nodig.
Lucht is wel samendrukbaar en daardoor moet de druk veel hoger zijn om er een goede werking van te krijgen.
De gebruikte dunne alu-patronen voor lachgas als ook voor bijv. deodorantspuitbussen is daar niet voor geschikt.

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 11:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gas niet samendrukbaar? Neem propaan in een gasfles?

me
door mein33 Oct 23, 2016 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@tijger1,

Propaan bevindt zich, eveneens als L.P.G., als een vloeistof in de gasfles en zal pas in dampvorm overgaan als het uit de gasfles komt.

gerbera
door gerbera Oct 23, 2016 om 12:02
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@tijger1, om op uw vraagtekens te reageren, gassen zijn NIET samendrukbaar. Propaan is vloeibaar, schud maar eens met de fles, en door verdamping ontstaat er pas druk. Dus @mein33 heeft gewoon gelijk. sorry @ mein33, u was mij net een slag voor.

edrick3
door edrick3 Oct 23, 2016 om 13:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Gas is samendrukbaar, een vloeistof is (bijna) niet samendrukbaar.

Een stof in gasvormige toestand neemt de vorm en het volume aan van de ruimte waar het in opgesloten zit. Van de drie aggregatietoestanden heeft de gasvormige toestand de kleinste dichtheid. Gassen zijn ook beter samendrukbaar dan vaste stoffen en vloeistoffen.

ja
door janf43 Oct 23, 2016 om 14:49
733 Antwoorden / 0 Vragen

@Mein
Er zijn gassen die bij normale temperatuur, als ze onder druk staan vloeibaar worden. Propaan en butaan zijn daar voorbeelden van. Als u de druk er af haalt, de kraan openzet, begint het verdampingsproces en zal de vloeistof in gas overgaan. Dit geldt voor alle gassen, maar de temperatuur is daarbij verschillend. Zo zal stikstof pas bij -196 C vloeibaar zijn.

tijger1
door tijger1 Oct 23, 2016 om 14:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard zit propaan vloeibaar in een fles, omdat het samengedrukt is.

gerbera
door gerbera Oct 23, 2016 om 15:53
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Gassen in vloeibare vorm zijn niet samendrukbaar, dit kan pas wanneer er gasdampen onstaan. En daar zit de verwarring. Een kleine propaanfles kun je vullen door er een grotere ondersteboven op te zetten, daar komt geen druk aan te pas. Het vloeibare gas loopt dan van de een in de andere fles. Kijk anders eens naar de werking van een (gas)aansteker vullen. Juist ja vloeibaar gas en dat wordt niet samengedrukt. Anders zou de aansteker uiteen spatten. Daarnaast is er ook nog een verschil tussen samenpersen en het op druk brengen van gas wat ,dat laatste, met aardgas gedaan wordt.

endemion
door endemion - Oct 23, 2016 om 15:27
237 Antwoorden / 3 Vragen

Omdat het een zoete smaak heeft en niet schadelijk is voor de gezondheid + wat mein33 aangeeft.