li
door liesbeth in da house Jul 23, 2016 om 15:10
Voeding & gezondheid

Moet ik het barbecue rooster inwrijven met olie zodat het vlees niet plakt?

66772 12 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Jul 23, 2016 om 15:14
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Jazeker en tijdig keren. U kunt ook het vlees invetten.

marita5
door marita5 - Jul 23, 2016 om 15:18
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Liesbeth In Da House ,

Invetten

Vlees dat aan je barbecue blijft plakken is niet alleen irritant, het is ook niet goed voor het vlees dat je er de rest van de avond bovenop moet leggen. Om te zorgen dat er niks aan je barbecue blijft plakken kun je het beste je rooster voor gebruik licht invetten met olie. Ook ongemarineerd vlees bestrijk je van te voren even met wat olie.

Lees hier verder voor nog enkele tips , klik op de rode regels .

http://www.barbequeshop.nl/nieuws/goede-voorbereiding-voor-een-geslaagde-barbecue.html

http://bbq-helden.nl/barbecue-problemen-oplossingen/

edrick3
door edrick3 - Jul 23, 2016 om 16:22
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je moet natuurlijk niets, maar ... het is wel zo verstandig.
BBQ ze; eet smakelijk.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2016 om 16:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je hebt daar tegenwoordig heel handige matjes voor van onder meer glasfiber. Blijft niets aan plakken, zakt niets doorheen. Geen geboen aan het rooster.

kijk bijvoorbeeld hier.

matje

endemion
door endemion Jul 25, 2016 om 23:53
237 Antwoorden / 3 Vragen

Heb wel eens gelezen dat dat soort matjes niet al te veilig zijn omdat ze maar een beperkte temperatuur kunnen verdragen welke bij BBQ'en makkelijk overschreden kan worden.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 23, 2016 om 16:44
3449 Antwoorden / 25 Vragen

In tegenstelling tot de andere experts zeg ik niet met olie inwrijven. De reden dat vlees blijft plakken heeft niets met olie te maken.
Vlees laat zich pas makkelijk draaien als de eiwitten gestold zijn, kortom even geduld hebben dan draai je het zo om.
Punt is dat we veel te snel willen draaien met het vlees, geef het een paar minuutjes extra en niets blijft plakken.

Diewilik

ma
door martin3ssen Jul 25, 2016 om 12:52
0 Antwoorden / 1 Vragen

hier kan ik me volledig bij aansluiten!

hennyb86
door hennyb86 Jul 25, 2016 om 14:28
106 Antwoorden / 5 Vragen

helemaal mee eens !!   olie verbrandt !!!  en stinkt dan ook nog eens een keer !  geduld is een schone zaak en je hebt dan toch tijd zat, he.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 25, 2016 om 14:30
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Precies, de barbeque doe je aan voor de gezelligheid niet om een fastfoodrestaurant te immiteren en na 30 minuten klaar te zijn.

Ma
door Mat Matheij - Jul 23, 2016 om 16:49
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat lijkt geen overbodige luxe. Gebruik olie die bestand is tegen hoge temperaturen.  Wanneer olijfolie niet de extra vierge. Nog makkelijker koop bij de AH of waar dan ook bakfolie. Minder schoonmaakwerk. En dan nog producten met een kwastje insmeren met olie.
Succes.

emcede
door emcede - Jul 23, 2016 om 16:53
959 Antwoorden / 4 Vragen

Het vlees plakt alleen omdat je het te vroeg wilt omdraaien. Nog even afblijven dus, en iets later kun je het zonder problemen omdraaien.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2016 om 20:22
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Precies, olie is totaal zinloos.
Diewilik

endemion
door endemion Jul 26, 2016 om 00:21
237 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is echt niet enkel een kwestie van te vroeg willen omkeren. Het type vlees en zeker van zo'n collageen worst omhulsels kunnen erg blijven kleven.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 24, 2016 om 00:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Kijk eens naar grillmasters op rtl4 dinsdagavond. Niemand maar dan ook echt niemand doet olie op de roosters of het vlees.
Diewilik

mo
door mof - Jul 25, 2016 om 12:35
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Staat niet in de wet. U moet dus niets.
helpt iha wel om het rooster iets ingevet te hebben, maar dan pas op de bbc wanneer u ook daadwerkelijk gaat braden

me
door metherman - Jul 25, 2016 om 12:55
1 Antwoorden / Vragen

Zoals al eerder gemeld, invetten is volledig overbodig!
bbq al jaren met een Weber en heb nog nooit olie gebruikt. gewoon even wachten tot de eiwitten zijn gestold en dan probleemloos keren.

Eet smakelijk!

endemion
door endemion - Jul 26, 2016 om 00:13
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik zou boter gebruiken, als ik er al aan denk om rekening mee te houden.
Makkelijker ff met een blok boter over de spijltjes te gaan en ook nog eens lekkerder ;)
Voor diegene die nog altijd die fabeltjes rondom cholesterol, verzadigde vetten ed geloven:
https://www.youtube.com/watch?v=sGIGXfIDaJo

Het helpt natuurlijk ook om het rooster eerst goed op temperatuur te laten komen voordat je er wat op legt.
Grill bakjes zijn ook een optie, persoonlijk vind ik dat ze doorgaans te duur aangeboden worden voor een wegwerp product.

jo
door jorisw Jul 26, 2016 om 08:29
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, geen boter. Dat verbrandt bij veel lagere temperaturen dan olie (die eigenlijk ook niet nodig is zoals hierboven al staat).

endemion
door endemion Jul 26, 2016 om 20:16
237 Antwoorden / 3 Vragen

Kijk eens naar de 25e minuut van die video die ik hierboven al heb aangehaald.
https://www.youtube.com/watch?v=sGIGXfIDaJo&feature=player_detailpage#t=1512

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 26, 2016 om 23:17
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Leuke documentaire maar niet wetenschappelijk onderbouwd.

endemion
door endemion Jul 27, 2016 om 19:27
237 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk wel diewilik - http://bmjopen.bmj.com/content/6/6/e010401.full (wellicht moet je deze link copy pasten om 'm goed te laten werken ipv erop te klikken) en https://www.credit-suisse.com/nl/en/news-and-expertise/economy/articles/news-and-expertise/2015/09/en/fat-the-new-health-paradigm.html
...

Zo kan ik nog wel ff door gaan maar die tijd ga ik er niet in stoppen alleen omdat er hier iemand denkt het te moeten afkraken zonder klaarblijkelijk enig inzicht in de materie te hebben behalve wat algemeen (foutief) bekend is en ook liever niet geconfronteerd wordt met wereldbeeld veranderende informatie. Misschien moet je Weet wat je eet van Daan de Wit ook eens lezen of gewoon je kop in het zand steken.

endemion
door endemion Aug 8, 2016 om 22:35
237 Antwoorden / 3 Vragen

Hier ook nog een hele opsomming van onderzoeken die het gegeven van die docu bevestigen.
http://www.gezondbeterworden.nl/digitaal-tijdschrift/de-cholesterol-leugen.html