henrykeijzer
door henrykeijzer Jul 21, 2016 om 18:44
Voeding & gezondheid

Netto gewicht?

Ik heb gezien dat deze vraag al eerder ter sprake is gekomen, maar volgens mij is hier te licht overeengestapt

Want ,eerder heb ik geconsteerd dat bij een " aanbieding " noorse zalm " gerookt het bordje waarop de zalm lag nogal zwaar was.

Dit is Deen heel hoog opgenomen en uitgezocht en het bleek te gaan om een " tarra vergissing " van de leverancier

Zij waren van bordje veranderd en dat was verkeerd meegenomen in de tarra weging?????

Enfin Deen heeft zich heel ruim opgesteld en was blij dat ik het gemeld had.

Maar nu

De laatste tijd koop ik vaker vlees voor 2 personen bij de Plus.

Ook in dit geval de aanbieding " met gratis kruiden"

Toen ik de verpakking de volgende dag openmaakte viel mij al op dat er niet 1 maar 2 " sponsjes" in zaten

Raar voor 2 stukjes vlees toch, enfin het resultaat was dat er op 230 gram 50 gram tekort in zat.

Ik heb dit gemeld met fototjes en men was geneigd mij het verschil in geld 40 eurocent of zoiets terug te betalen

Omdat ik niet echt geloof in toeval heb ik een ander pakje gekocht, dit bleek 's avonds hetzelfde probleem te hebben

Ook dit heb ik gemeld, niet vanwege het geld maar omdat ik denk dat hier systeem in zit, want dit extra " sponsje" weegt wel en wordt gewoon meegewogen of niet?

Gister vlees gehaald en toen bleek de verpakking totaal 50 gram te wegen inclusief de 2 " sponsjes

N aar aanleiding van de 2" melding heb gebeld met Plus en deze heeft een reactie gestuurd waarbij men zegt dat dit komt door het liggen ? In de winkel? Bij mij thuis?

Zou dit kunnen? en zo ja hoeveel vocht mag er dan per 100 gram in die " sponsjes" " verdwijnen"

Lijkt me toch wel interessant, want zoals eerder opgemerkt niet alleen de gratis kruiden word als vlees geteld maar ook de hoeveelheid vocht die in het sponsje verdwijnt?

Win situatie voor de leverancier?

Volgens Deen wel, maar welke leveranciers maken hier nog meer misbruik van?

7937 13 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Jul 21, 2016 om 18:49
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Wellicht iets voor een melding bij de NVWA?

ph
door philip36 - Jul 21, 2016 om 19:45
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Ze zullen de sponsjes niet vochtig in de verpakking doen.
Dus het vocht komt van het vlees en trekt in de sponsjes.
Wat dat betreft hebben ze wel gelijk dat het komt door het liggen.
Maar of het vlees zo vochtig in de verpakking gedaan moet worden is maar de vraag.

tijger1
door tijger1 - Jul 21, 2016 om 20:06
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De klanten vinden het ook niet prettig een plasje onder het vlees te zien liggen. Die sponsjes zullen nauwelijks van zichzelf wegen. Dus wat daar in zit en dus meeweegt, komt uit het vlees.

Misschien verstandiger naar een slager te gaan, daar worden geen sponsjes verstrekt en ook geen "gratis" kruiden.

Als het vlees geïnjecteerd wordt met water, moet dat op de verpakking staan.

Cookies
door Cookies - Jul 21, 2016 om 20:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sponsjes gewoon mee bakken? Gebakken spons schijnt erg vullend te zijn.;-)

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 21, 2016 om 22:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En zo kom je ook weer op het juiste gewicht.
Diewilik

gerbera
door gerbera - Jul 21, 2016 om 23:11
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Als de verpakking 50gr weegt zit het zeker in glazen schaaltjes. Verder zie ik op de verpakking nooit het NETTO gewicht staan maar het gewicht E hetgeen betekend vulgewicht. Haal bij mijn (blauwe) sup 500 gr. gehakt en is dan ook 500 gr. En de verpakking, de huis, tuin en keukenweegschaal geeft het amper aan komt net aan 1 1/2 gr. Als ik mij thuis weeg kom ik op 65 kg en bij de huisarts in dezelfde kleding op een geijkte weekschaal 67 kg. Maar ja ik heb er geen tijd voor om alles op een weegschaaltje te leggen.

aurora1
door aurora1 - Jul 22, 2016 om 00:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Is uw weegschaal wel geijkt?

mo
door mof - Jul 22, 2016 om 12:30
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nou, het vocht dat in het sponsje terecht komt, komt uiteindelijk wel uit het vlees.
Dus, ws. is het vlees vers op een droog sponsje gelegd en woog het toen (het vlees danwel teverstaan) nog genoeg.
Het vocht trekt uit het vlees en in het sponsje, dan weegt het vlees minder en het sponsje meer ....

De vraag nu is: is het vlees ingespoten met water (doen ze wel met ham en zo) of is het gewoon natuurlijk vocht
dat wordt onttrokken aan het vlees?
En dan: wilt u dit vocht gebruiken bij het koken? Knijp dan gewoon de sponsjes uit ...

Dan kun je je afvragen: wat verkoopt de leverancier: het vocht is niet bruikbaar maar je moet er wel voor betalen, maar, dat
is feitelijk ook als je een karbonade koopt, of kippepoot: de botjes kun je niet eten maar worden wel bij het gewicht geteld ...

Het is geen directe win situatie voor de leverancier want ook die moet zijn vlees per kilo inkopen en heeft dus ook voor het vocht betaald.
Dat rekent hij door aan u.

Th
door Theodor59 - Jul 22, 2016 om 13:06
7 Antwoorden / Vragen

Hallo Henry, het komt niet alleen bij de Plus voor dat het vlees, mooi verplakt met onderlegger en overige is, op de weegschaal komt. Resultaat : minder vlees, tegen meer geld.  En je moet er van uitgaan dat de winkeleigenaar/houder daar van af weet !!!!!!!.  Dit is pure misleiding. Ik weeg al jaar en dag thuis op een geijkte weegschaal verpakte goederen en levensmiddelen na.    En heb al enkele malen de winkelier / personeel bij de kassa, waar vele klanten staan te wachten, met de misleidingspraktijken geconfronteerd.........  Dat werkt als een speer......!!!!!!

brainless
door brainless Jul 22, 2016 om 13:43
324 Antwoorden / 0 Vragen

En uw weegschaal wordt periodiek geijkt incl ijkingsraport?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2016 om 01:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Als het zo goed werkt waarom doet u het dan meermaals? Of werkt het gewoon nog steeds zoals de supermarkt het wil, schijnbaar wel.

 En heb al enkele malen de winkelier / personeel bij de kassa, waar vele klanten staan te wachten, met de misleidingspraktijken geconfronteerd.........  Dat werkt als een speer......!!!!!!

Diewilik

bullebak
door bullebak - Jul 22, 2016 om 19:44
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik vond dat er een behoorlijk verschil was in gewicht van hetgeen op de verpakking stond en het effectieve gewicht na bakken. Ik heb in 2012-2014  een tijdje het nettogewicht op de verpakking vergeleken met het gewicht na bakken van.
Ik heb alle gegevens nog bewaard. Ben er mee gestopt. Water bij het vlees en de kip.
- AH kipblokjes    330 gr > 217 gr
-AH Kipfiletreepjes 250 gr > 143 gr
-AH rundergehakt300gr> 200 gr
-AH soepballetjes 230gr > 175 gr
- ,,,                        230gr> 155 gr
- ,,,                         230 gr > 134 gr
- AH slavinken      315 gr> 250 gr
- Lidl kipblokjes     400 gr > 243 gr
- Lidl reepjes kip  500  gr > 275 gr
- Lidl kippenborstreepjes 500 gr > 300 gr

endemion
door endemion Jul 23, 2016 om 01:03
237 Antwoorden / 3 Vragen

Jammer dat je geen gegevens van vers non voorverpakt slagersvlees erbij hebt als vergelijk, hoeveel er zoal aan vloeibaren verloren gaat bij het verwarmen.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2016 om 01:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

En wat dacht u van vet dat weegt ook nog wat.
Diewilik

door 020222 - Jul 22, 2016 om 20:06
4 Antwoorden / Vragen

Hoe zij het verpakken is de leverancier zijn probleem netto is netto. Dus we worden opgelicht.
gr

tenormin
door tenormin - Jul 22, 2016 om 20:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Toch staat er op de verpakking dat het product water bevat, dat moet vermeld worden. Dan kiest men er toch zelf voor om het al dan niet te kopen? Heb het hier over supermarkt artikelen, bij de slager moet men maar aannemen dat hij een betere kwaliteit gebruikt. Ook dat is niet zeker. Een varkenshaas b.v. kan ook geinjecteerd zijn met aqua. E.v.a. producten.

tijger1
door tijger1 - Jul 22, 2016 om 21:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En het kan ook nog aan de manier van bakken liggen.

jo
door jorisw - Jul 23, 2016 om 00:16
4340 Antwoorden / 1 Vragen

De win-situatie is er natuurlijk ook voor de klant: die kan snel het voorverpakte vlees pakken in de supermarkt en hoeft geen tijd te verspillen in de rij bij een goede slager.... Oftewel: als je kwaliteit wilt ga je gewoon naar een goede slager. En die zijn er gelukkig nog steeds. Alleen niet lang meer iedereen voor de makkelijke supermarkt kiest.