Ma
door Massop1966 May 17, 2016 om 16:35
Voeding & gezondheid

Oor thermometer

Met een oorthermometer lees ik 37.6 en een normele rectale meter lees ik 38.2. Waar kan dit aan liggen? Zijn die oorthermometers wel te vertrouwen?

59620 7 Rapporteer

Cookies
door Cookies - May 17, 2016 om 16:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat hangt ook af van de kwaliteit van de (oor)thermometer. Doe je hem wel diep genoeg in het oor? Het verschil mag hooguit zo'n 0,5 gr. zijn.

In ziekenhuizen worden al jaren ook oorthermometers gebruikt (nee, niet die van het Kruidvat), zelfs voor een operatie.

tijger1
door tijger1 May 17, 2016 om 17:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het scheelt 0,6 graad. :-)) prima toch?

Cookies
door Cookies May 17, 2016 om 17:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, HOOGUIT (= MAX) 0,5. Als je een goede hebt (dus niet van Action of Kruidvat), scheelt het trouwens niks.

Ma
door Mat Matheij - May 17, 2016 om 17:05
986 Antwoorden / 3 Vragen

Goede oorthermometers worden geacht een minstenst zo nauwkeurige uitlezing te geven. De rectale zijn nauwelijks meer in gebruik. En die daar onder meer voor gebruikt worden geven een goede aflezing onder de tong.
We praten in alle gevallen over digitale meters. Mvrgr.

ka
door kama - May 18, 2016 om 13:40
161 Antwoorden / 19 Vragen

Er zit bij mij ook altijd een groot verschil tussen de temperatuur gemeten rectaal of via het oor (bij mij wel 2 graden!). Als ik in het ziekenhuis lig neem ik daarom altijd zelf een rectale thermometer mee. Hoe groot het verschil is tussen de rectale meting en die in het oor is voor elk persoon anders. Je kunt dus ook niet zeggen: tel bij een meting in het oor standaard een halve graad op of iets dergelijks.

Cookies
door Cookies May 18, 2016 om 13:43
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan is of je oorthermometer niet goed of die andere niet.

jo
door jorisw May 18, 2016 om 13:59
4340 Antwoorden / 1 Vragen

En niet ieder mens is hetzelfde.

ka
door kama May 18, 2016 om 16:12
161 Antwoorden / 19 Vragen

@Carola De oorthermometer wordt door het ziekenhuis gebruikt, je mag er vanuit gaan dat die goed is. Soms hebben ze me een rectale thermometer gegeven om de getallen te verifiëren, daaruit blijkt dat mijn eigen thermometer goed meet.
Dus het ligt niet aan de meters!

Niet ieder mens is hetzelfde inderdaad en daarom is de vraag van vraagsteller ook niet exact te beantwoorden.

Overigens vind ik de informatie onder de link waarin staat dat de rectale temperatuur een halve graad te hoog is ook uiterst discutabel.

costnix
door costnix - May 18, 2016 om 16:18
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De sensor moet het trommelvlies kunnen "zien". Als dit vlies bedekt is met oorsmeer, zal de gemeten temperatuur lager zijn.
Het kan ook zo zijn, zoal in mijn geval, de uitwendige gehoorgang gekromd verloopt en/of versmalt.
Dit kan zelfs enkele graden te laag zijn.
De oorthermometers, die in het ziekenhuis gebruikt worden hebben een langere tuit en zullen bij deskundig gebruik de juiste lichaamstemperatuur aangeven.

freix.
door freix. - May 18, 2016 om 23:12
28 Antwoorden / 14 Vragen

De rectale temperatuur is een halve (0,5) graad hoger dan de temperatuur in het oor of onder de oksel. Tel bij 37,6 een halve graad op en je krijgt 38,1. Het verschil is 0,1 graad......verwaarloosbaar verschil. Rectaal meten is nauwkeuriger omdat bij meting in het oor, het oor kouder kan zijn (net uit de kou komen) of warmer (er op geslapen hebben) Is dit niet het geval dan is beide prima.

costnix
door costnix May 19, 2016 om 10:25
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Uw verhaal klopt niet. De temperatuur van het trommelvlies wordt gemeten.

ja
door jackyh - May 19, 2016 om 11:18
953 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt mij dat het oor van zichzelf minder warm is dan een rectum. De 1 in de kleren de ander uit de kleren. Verschil lijkt mij logisch.