pa
door patricia1983 Jun 27, 2015 om 15:31
Voeding & gezondheid

Oplichting apotheek de regenboog

In September vorig jaar is mijn zoon begonnen met de medicatie van de regenboog apotheek.
Ik moest van P. Harder wat formulieren invullen die gingen over of ik andere medicatie wel eens bij mijn kind vergat om te geven.
Als ik ja in zou vullen dan zouden de medicijnen vergoed worden.
Dit is het verhaal wat hij mij vertelde.

DSW houdt mij altijd op de hoogte over zorgbedrijven die een factuur indienen.
Na twee maanden had ik nog geen overzicht gehad van de factuur van de regenboog.
Dus ik heb DSW gebeld hoe dat kon.
Toen vertelde zei mij dat ze de facturen van de regenboog niet gingen betalen omdat ik hier niet voor verzekerd was.
De Regenboog had geen contract bij hun.

Ik heb toen P. Harder opgebeld en gevraagd waar deze facturen dan heen gingen. Hij zei dat de DSW wetterlijk verplicht was deze te betalen en hij zou ze blijven sturen tot dat DSW zou gaan betalen. ?????

Daar ging bij mij al gauw een belletje rinkelen.
Dit was raar.
Ik DSW een mail gestuurd waarin ik hem vertelde dat bij werd vertelt dat zou wetterlijk gezien dit moesten betalen omdat het een eigen bereiding was van de apotheek.
Ik kreeg een mail terug dat dit echt niet zo was.

Weer Met P. Harder gebeld en gevraagd wat de facturen zouden kosten en waar de factuur heen zou gaan als DSW niet zou betalen. Toen viel ik echt in een grote verbazing.
Hij vroeg of ik hem niet meer wilde bellen en wilde stoppen met aan zijn kop te zeuren. Als ik hem niet vertrouwde en niet met hem mee deed moest ik maar andere medicatie gaan zoeken voor mijn kind.

Dit was de druppel ik ben toen gauw gestopt bij hem medicatie af te nemen.

Nu 7 maanden later ligt de rekening op de mat.
Of ik 300 euro wil betalen voor de drie maanden dat mijn kind adhd medicatie kreeg bij deze apotheek.

Kan dit zomaar???
En kan je hier wat tegen doen, want er zijn nog veel meer mensen voorgelogen door dhr P Harder.

20283 21 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 27, 2015 om 15:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

leest u hier eens . Misschien brengt u dit iets verder met uw vraag betreffende medicatie voor ADHD.

la
door laila1975 - Jun 27, 2015 om 16:48
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ook ik heb een torenhoge rekening (1200 euro) gekregen van de regenboog apotheek.
Ben nooit op de hoogte gehouden over een contract breuk tussen DSW en de regenboog apotheek zonder dat ik het wist heb ik gewoon medicijnen gekregen tot maart 2014. Geen van beide partijen heeft mij ingelicht dat het niet meer vergoed werd.
En kreeg medicatie vanaf 2012!
Moet ik nu de dupe zijn van een contract breuk en vergeten of bewust de patiënt niet in te lichten!!

Graag hulp en advies!!
[edit redactie: e-mailadres]

ho
door hopetobehelping - Jun 27, 2015 om 17:22
1289 Antwoorden / 0 Vragen

Beste patricia1983,

het is allereerst van belang of de medicijnen voor uw kind wel of niet binnen uw zorgverzekering vallen. Uw zorgverzekeraar zou u daar zekerheid over moeten kunnen verschaffen (en de apotheker uiteraard ook).
Als de apotheek geen contract heeft met uw zorgverzekeraar dan zal de rekening bij u op de deurmat belanden. Betreft het medicijnen die gedekt zijn door uw zorgverzekering dan declareert u die vervolgens zelf bij uw zorgverzekeraar, klik hier.

De communicatie vanuit de zijde van regenboog apotheek klinkt niet zoals het behoort te zijn. Open en eerlijk klinkt het niet in mijn oren. Als u dit zwart op wit heeft (en dus bewijs heeft) kunt u overwegen om een klacht in te dienen tegen uw apotheek.

Cookies
door Cookies - Jun 27, 2015 om 17:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=laila1975 schreef op zaterdag 27 jun 2015, 16:48]
Ben nooit op de hoogte gehouden over een contract breuk tussen DSW en de regenboog apotheek zonder dat ik het wist heb ik gewoon medicijnen gekregen tot maart 2014. Geen van beide partijen heeft mij ingelicht dat het niet meer vergoed werd.
En kreeg medicatie vanaf 2012!
Moet ik nu de dupe zijn van een contract breuk en vergeten of bewust de patiënt niet in te lichten!!

Er is geen sprake van contractbreuk. Ieder jaar bekijken de zorgverzekeraars met welke ziekenhuizen/fysiotherapeuten/apothekers enz. enz. een overeenkomst wordt afgesloten.

Dus ieder jaar opnieuw is het verstandig op de site van (in jouw geval) de DSW te kijken of er nog een overeenkomst is. Als je bijv. 2 jaar geleden bij een fysiotherapeut bent geweest die wel vergoed werd, kan het best zijn dat dezelfde therapeut nu niet meer vergoed wordt door DSW.

edrick3
door edrick3 - Jun 27, 2015 om 17:54
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo patricia1983,

Bespreek de klacht met uw apotheker

Probeer eerst het probleem met uw apotheker te bespreken. Dat kan ook als een klacht over een medewerker van de apotheek gaat. Als de apotheker niet weet dat u ontevreden bent, kan hij ook niet proberen de klacht op te lossen. Komt u er samen niet uit, dan kunt u hieronder lezen wat u vervolgens kunt doen.

U kunt uw klacht voorleggen aan een onafhankelijke klachtenbemiddelaar

De bemiddelaar is onpartijdig en zoekt samen met u naar een oplossing voor uw probleem. Alles wat u aan deze persoon vertelt is vertrouwelijk. Als de bemiddeling naar uw idee niet voldoende resultaat oplevert, kunt u besluiten uw klacht in te dienen bij de Klachtencommissie.

Beoordeling door de Klachtencommissie Openbare Apotheek

Misschien wilt u een uitspraak over uw klacht. Bijvoorbeeld om te horen of uw klacht terecht is, of omdat u wilt dat er een advies aan de apotheker wordt uitgebracht om herhaling te voorkomen. U kunt uw klacht dan laten behandelen door de Klachtencommissie Openbare Apotheek. Deze Klachtencommissie is onpartijdig en bestaat uit een voorzitter (jurist) en vier leden: twee leden namens patiënten (NPCF/Zorgbelang Nederland) en twee leden namens de apothekers (KNMP).

Advies en ondersteuning van de regionale adviespunten van Zorgbelang

De regionale adviespunten van Zorgbelang kunnen informatie geven over uw rechten als patiënt en u adviseren over wat u met uw klacht kunt doen. Ook kunt u hulp krijgen bij het schrijven van een brief of ondersteuning bij een gesprek met de apotheker.

Wacht u niet te lang met het indienen van een klacht. Hoe langer u wacht, hoe lastiger het wordt om precies te achterhalen wat er is gebeurd.
(Bron)

Klachtenbemiddeling
telefoon: 06 22921649, e-mail: bemiddelingapotheken@xs4all.nl

Klachtencommissie Openbare Apotheek
Postbus 1136, 1400 BC Bussum

Regionale adviespunten Zorgbelang
telefoon: 0900 -243 70 70, website: adviespuntzorgbelang.nl

Suc6

wo
door wolvin2002 - Jul 20, 2015 om 17:21
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik had ook iets soort gelijks!!

De Regenboog Apotheek heeft eind december 2013 aangegeven dat er onzekerheid was mbt het contract tussen hen en mijn Zorgverzekeraar DSW. In Februari 2014 hebben zij een prijslijst verzonden met daar in de tekst "Omdat de kosten onder de geneesmiddelen vergoedingslimiet liggen zou de medicatie geheel moeten worden betaald door de zorgverzekeraar" Ik ben er hier door van uitgegaan dat DSW en de Regenboog Apotheek hun samenwerking hadden voortgezet.

Eind 2014 melde de Regenboog Apotheek dat voor 2015 het contact met mijn zorgverzekeraar niet is voortgezet. Ik heb per direct de medicatie stop gezet omdat ik deze niet kan betalen.

30 juni 2015 krijg ik van de Regenboog apotheek een factuur van ruim 2000 euro! Nu blijkt dat het contract tussen DSW en de apotheek reeds in 2014 was stop gezet.

Ik heb de apotheek direct gemeld dat hij mij onnodig op kosten heeft gejaagd door de facturatie niet per maand te versturen. Ik had dan veel eerder geweten dat ik zelf had moeten betalen. En hem tevens gewezen op zijn meldingsplicht. Deze wijst weer naar de zorgverzekeraar.

Deze heb ik gecontacteerd en zij weer melden dat het de taak van de apotheek is de cliënten op de hoogte te stellen. Vervolgens heb ik op advies van DSW een door hen opgestelde standaard klachtbrief verzonden naar de Apotheek.

Maar beiden blijven naar elkaar wijzen en er zit geen schot in de zaak.

Bij het Adviespunt Zorgbelang Zuid-Holland komen er inmiddels meerdere soort gelijke klachten binnen. Zij adviseren mij ondertussen wel een betalingsregeling te treffen. De Apotheek wil een betalingsregeling van 12 maanden instellen. Dat komt neer op bijna 200 euro per maand, dat kan ik niet missen. Bovendien vraag ik mij af of ik daar niet indirect mee impliceer dat ik akkoord ga met de factuur?

Inmiddels heb ik mijn klacht ook neer gelegd bij het klachtenbemiddelingspunt. Ondertussen maak ik me wel zorgen of er straks niet ineens een deurwaarder op mijn stoep staat.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 17:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@wolvin2002

U had ook zelf bij uw verzekeraar kunnen informeren of zij een contract hadden met de Regenboog nasr asnbiedingen van die brief van Regenboog. En was dat niet het geval dan had u naar een apotheek kunnen overstappen die wel een contract had/heeft.

En bent u dan eind 2014 overgestapt van apotheek?

wi
door wilhelmina59 - Jul 20, 2015 om 17:33
507 Antwoorden / 0 Vragen

DSW laat op de website zien met welke zorgverleners er wel of geen contract is
Altijd eerst raadplegen.

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 17:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees dit op de site van DSW

https://www.dsw.nl/Consumenten/Zorgverzekering/vergoedingenenzorg/apotheek

Dis mijns inziens heeft het van doen met het geneesmiddel, dat blijkbaar helemaal niet voor vergoeding in aanmerking komt. Niet dat DSW ha dan nee een conteact heeft met de Regenboog.

wo
door wolvin2002 - Jul 20, 2015 om 19:53
3 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry mensen maar als ik in februari een mail van de apotheek krijg, met daarin de tekst "Omdat de kosten onder de geneesmiddelen vergoedingslimiet liggen zou de medicatie geheel moeten worden betaald door de zorgverzekeraar" ga ik er van uit dat er geen problemen meer zijn. Anders had er wel gestaan "worden NIET vergoed".

Bovendien:

1. het getuigt niet van "goed hulpverlenerschap" op grond van de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) om rekeningen op te potten voor de klant.(een jaar de facturen vast houden ipv per maand samen met de medicatie te verzenden)

2. de apotheek voldoet niet aan de "informatieplicht", onthoudt de klant "recht op informatie" namelijk over het geen contract hebben met de zorgverzekeraar ook al is dit ook de eigen verantwoordelijkheid van de klant (hij wist dat er geen overeenkomst meer was en een mail sturen met "zou geheel vergoed moeten worden" is misleidend)

3. door klant niet tijdig te informeren, heeft de klant geen gebruik kunnen maken van de "recht op vrije keus hulpverlener". De zorgverzekeraar heeft geen contract met de Regenboog Apotheek. U had mogelijk op grond van de informatie tot een ander besluit gekomen. (Zeker, toen de apotheek meldde dat DSW in 2015 het medicijn niet vergoedde ben ik over gestapt op een ander middel. Vreemd dat ze het me toen wel vertelde, terwijl dat dus al per 2014 in was gegaan.)

Zie http://www.apotheek.nl/themas/u-uw-apotheker-en-de-wet

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 20:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er het woordje "zou" staat , ga ik er niet van uit dat dat zo is. "Zou" is voorwaardelijk. Als er "zal" had gestaan was het wat anders.

En of ze een contract hadden of niet, is niet totaal relevant. Want als dat middel vergoed zou worden, zou er in ieder geval ern deel vergoed worden, ook al was er geen contract.

wo
door wolvin2002 - Jul 20, 2015 om 20:18
3 Antwoorden / 0 Vragen

Ik blijf er bij dat het misleidend is. In de reclame wereld moet men melden dat "resultaten uit het verleden geen garanties zijn", "lenen kost geld" en dat de "batterijen niet zijn bij gesloten" want anders is het misleidend voor de klant. Dan moet men zeker in de communicatie over zorg niet zo subtiel en vaag doen en willens en wetens hun mond houden over de informatie die bij hen al bekend is.

Als ik medicatie aan de balie ophaal die niet vergoed wordt, moet ik direct betalen en heb ik een keus deze wel of niet in deze vorm af te nemen. De regenboog apotheek stuurde de medicijnen op zonder enige informatie en bewaart de facturen tot een jaar na dato....

tijger1
door tijger1 - Jul 20, 2015 om 20:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ben het met u eens dat het helemaal niet netjes is. Ik weet wel dat de Regenboog met verscheidene zorgverzekeraars conflicten heeft (gehad) en dus geen contracten had, waardoor veel klanten naar een andere apotheek gingen. Ik kreeg daar een schrijven van in de bus, niet dat ik klant van hen ben, maar veel mensen in de buurt wel, dus ze brachten dat maar huis aan huis rond.

In die brief werd verzekerd dat men klant kon blijven en dat zij zouden wachten op vergoeding doir de zorgverzekeraar. Ik weet verder van niemand of dat problemen opgeleverd heeft.

Zou dan ook zeker niet zo maar betalen, maar mijn klacht doorzetten, ook richting de zorgverzekeraar over het totaal niet vergoeden.

al
door ale - Dec 16, 2015 om 19:30
1 Antwoorden / Vragen

Ook ik heb het zelfde probleem bij de regenboog apotheek ..Ook het formulier ingevuld zodat ik mijn medicijnen vergoed zou krijgen .. kreeg mijn medicijnen netjes elke maand geleverd .. De apotheek heeft nooit bericht gegeven dat ik mijn medicijnen niet vergoed kreeg van mijn zorgverzekering ..Ook bij mijn behandelende arts  stond de informatie gewoon vergoed te krijgen  bij deze apotheek ...en kreeg dit gehele jaar mijn medicatie van mijn adhd en andere medicijnen via de regenboog ... Nu op 16 dec 2015 krijg ik een factuur van 225 euro of ik die even wil betalen binnen 30 dagen ... deze factuur is voor de medicijnen van 14 jan tot en met juni ... omdat ik dit vreemd vond heb ik met de heer gebeld en kreeg te horen dat ik moest betalen ... vroeg hem netjes waarom hij mij nooit heeft ingelicht dat mijn adhd medicijnen niet worden vergoed , volgens hem is hij dat niet verplicht en moet ik gewoon betalen de nota maar indienen bij mijn zorgverzekering want krijg deze medicijnen gewoon vergoed uit mijn basisverzekering en als ik ze niet vergoed krijg moet ik dat maar lekker met hun uitvechten hij had mijn medicijnen geleverd en daar moet ik dan ook maar voor betalen , betaal ik mijn rekening niet schakeld  hij een incassoburo in en de andere rekening van juli tot dec krijg ik ook nog ... bij de factuur die hij mij  stuurde was een brief bijgevoegd dat na mij geinformeerd te hebben ( wat hij dus nooit heeft gedaan ) hij geen contract meer heeft bij mijn zorgverzekering .. Ook bij mij behandelde arts is dit niet vermeld ..   erg misleidend dus ...  want mijn arts weet ook niet beter dat deze medicijnen worden vergoed ... nu zit ik dus met een rekening van 225 euro en als die andere ook zo op de mat valt met 450 euro ... na even op internet te zoeken blijkt dus dat zijn contract niet verlengt is en daar een rechtzaak voor is geweest ...Na een telefoontje na mijn zorgverzekering agis / zilveren kruis hoe of wat kreeg ik te horen dat zij deze medicijnen niet vergoeden ... er was nooit een machting afgegeven bij hun ... in 2013 is er een bericht rond gegaan van de verzekering over de regenboog waar ik niets van weet in 2015 dus moet de kosten zelf betalen ? ... klacht in gediend bij me zorgverzekering en hopen dat die iets kunnen betekenen ... wie verder helpen in deze situatie kan dit maar zomaar ?

sw
door swat1500 - Dec 17, 2015 om 01:19
3763 Antwoorden / 0 Vragen

Ale,

Als u medicijnen heeft afgenomen van betreffende apotheek dan zult u de rekening voor die medicijnen moeten betalen.  Niet van belang is of deze medicijnen wel of niet worden vergoed door de verzekering of rechtstreeks door de verzekeraar worden vergoed. In het laatste geval mag u niet natuurlijk gevraagd worden nogmaals de medicijnen te betalen.
Het is niet de taak van de huisarts om uit te zoeken of bepaalde medicijnen wel of niet worden vergoed door uw verzekering. Hij hoeft daar ook niet voor te waarschuwen. Zijn taak is uitsluitend het behandelen van uw medische klachten. Als daarvoor medicijnen nodig zijn zal hij die voorschrijven.
De vraag of u medicijnen nodig hebt is niet afhankelijk van het feit of deze wel of niet worden vergoed door uw verzekering.
Afhankelijk van de soort polis dient u zelf uit te zoeken of uw verzekeraar wel of geen contract heeft met de door u te kiezen zorgverlener als u geen onverwachte kosten wil hebben.
Kortom ja, u zult de rekeningen moeten betalen ook al worden deze medicijnen niet vergoed door uw verzekeraar.

ti
door tinelou van der elsken - Mar 10, 2016 om 18:05
1 Antwoorden / Vragen

hier hetzelfde
achteraf
en meerdere malen met apotheek en voorschrijver contact opgenomen
het medicijn werd hier NB voorgeschreven omdat de logische keus Concerta, niet vergoed werd en de crisis hier nog voelbaar is.
Ik probeer nu zo goed mogelijk geinformeerd officieel klacht te formuleren
De Regenboog heeft nu een incasso-buro op mij af gestuurd. Terwijl ik al had gezegd dat Als ik het moet betalen, ik een regeling zou moeten treffen.
Heb inmiddels wel info dat zij niet juist factureerden en dAArom niet werden betaald
maar dat staat in advocaten-taal en daar moet ik nog op studeren.

Ik voel mij hier BEHOORLIJK in de steek gelaten door beide partijen

ou
door oudenjong - Apr 7, 2016 om 13:43
2 Antwoorden / Vragen

Mijn minderjarige zoon heeft sinds  januari 2015 van de psychiater het middel dexmethylfenidaat voorgeschreven gekregen.
Op mijn vraag of er  kosten aan verbonden waren meldde de psychiater dat dit niet zo was.
Echter op 16 december kreeg ik een envelop van de Regenboog Apotheek met daarin facturen van januari tot en met juni 2015 met een totaal bedrag van meer dan 1000,00 Dit is dus van een half jaar, dus ik verwacht nog voor het resterende halve jaar de rest van de facturen.
In de mail wordt door de apotheker steeds verwezen naar de persoon die de medicatie heeft voorgeschreven en de zorgverzekeraar omdat deze geen contract betreffende dit medicijn aan willen gaan.
Mijn zorgverzekeraar zegt dat zij geen contract hebben omdat het een 'verboden middel' is. Volgens het KNMP is dit medicijn nooit getest/ gecontroleerd en het staat niet geregistreerd. Als ik dit had geweten had ik dit mijn zoon van 14 zeker niet laten innemen.
 Ik heb de apotheker ook gevraagd waarom de factuur niet bij de 1e levering mee was gegaan of gedeclareerd bij mijn zorgverzekeraar. Dan had ik de levering van de medicatie kunnen stoppen. Als mijn zorgverzekeraar de declaratie had ontvangen had ik bericht gekregen dat deze declaratie niet wordt vergoed en had ik daar stappen op kunnen ondernemen. Zijn antwoord was: onvoorziene omstandigheden en hij kan tot 5 jaar na dato nog facturen sturen. Deze apotheker heeft nooit gemeld dat mijn zorgverzekeraar deze medicatie niet vergoed. Mijn zorgverzekeraar zegt dat de Regenboogapotheek hiervan op de hoogte is en bewust wacht met het versturen van de rekeningen. Te schandalig voor woorden dat dit zo door kan gaan gezien ik niet de enige ben. In mijn correspondentie met de apotheek verwijst hij mij zelfs naar Kassa en Radar om mijn beklag te doen. Ik wil een ieder vragen die met de Regenboogapotheek te maken hebben of hebben gehad om hun verhaal verder met mij te delen. De werkwijze van deze apotheker moet een halt toegeroepen worden. Wilt u a.u.b. uw verhaal delen en meewerken aan een onderzoek waar ik mee bezig ben rondom deze apotheker naar oudenjongsamensterker@gmail.com.

ou
door oudenjong Apr 19, 2016 om 09:10
2 Antwoorden / Vragen

Goedendag,

Ik wil een klacht indienen over de apotheek maar vindt geen gehoor bij verschillende organisaties die over medicatie gaan. Je wordt min of meer afgewimpeld omdat zij geen persoonlijke zaken in behandeling nemen.

Daarom heb ik deze boodschap geplaatst in de hoop dat er meerdere mensen reageren daar ik er niet achter kan komen of er meerdere klachten ook officieel zijn ingediend en waar en of er inderdaad iets mee is gebeurd.

Uit deze berichten blijkt dat dit al jaren aan de gang is maar er nog steeds niets aan is gedaan, deze apotheker gaat gewoon door met zijn praktijken.

wi
door wilhelmina59 Apr 19, 2016 om 09:26
507 Antwoorden / 0 Vragen

Om het hele verhaal nog lastiger te maken aub dit lezen.
https://www.parnassiagroep.nl/wie-we-zijn/nieuws/nieuwsbericht-parnassia-groep/-/wcl/1LIPk7P4baRS/10181/dexamfetamine-tot-16-april-vergoed

wi
door wilhelmina59 May 2, 2016 om 15:49
507 Antwoorden / 0 Vragen

http://radar.avrotros.nl/nieuws/detail/cz-en-ohra-helpen-in-twist-met-apotheek/
Misschien een optie???

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 14:32
11495 Antwoorden / 15 Vragen

@Oudenjong ,

Het is niet verstandig om uw emailadres op een openbaar forum te plaatsen , verwijder uw emailadres dit om spam te voorkomen .
U kunt hier een klacht indienen over de apotheek , klik op de rode regel .

http://www.apotheek.nl/in-de-apotheek/klachten-over-uw-apotheek

ou
door oudenjong - Apr 21, 2016 om 14:52
2 Antwoorden / Vragen

Ik ben benieuwd of er al zaken opgelost zijn en op welke manier.
Bij mij verwijst de zorgverzekeraar ook naar de apotheker en andersom.

Cookies
door Cookies - May 2, 2016 om 12:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Oud draadje, maar nog wel actueel, vandaar hieronder het stukje wat ik net in de Telegraaf lees:

Verzekeraars CZ en OHRA gaan minstens zestig van hun verzekerden helpen in een geschil met Regenboog Apotheek. Dat meldt de Volkskrant.

De apotheek heeft volgens de verzekeraars gesuggereerd dat bepaalde medicijnen tegen ADHD door de verzekering werden vergoed, terwijl dat niet waar bleek te zijn. De patiënten kregen vervolgens gepeperde rekeningen toegestuurd. Zo kreeg een van de verzekerden, die via de webshop van de apotheek medicijnen bestelde, een rekening van 1200 euro.

Daarop nam de man contact op met zijn verzekering, OHRA, die al vaker klachten over klanten van de Regenboog had ontvangen. Samen met de gelieerde verzekeraar CZ is besloten dat als Regenboog tegen hun verzekerden een rechtszaak aanspant, de verzekeraars namens hen op gaan treden. Mocht de zaak worden verloren, dan betalen CZ en OHRA de schade.

PeterJP
door PeterJP - May 2, 2016 om 13:49
1 Antwoorden / Vragen

Hierbij zend ik een kopie van een mail die de Regenboog Apotheek op 13 december 2015 rond heeft gestuurd:

Betreft: Vergoeding ADHD-medicatie (methylfenidaat met vertraagde afgifte) 2016

 Geachte heer/ mevrouw,

Voor sommige patiënten is er onduidelijkheid over de situatie rondom de vergoeding van hun Regenboog Apotheek Bereide ADHD-medicatie (methylfenidaat met vertraagde afgifte).

Via deze brief willen we u tijdig op de hoogte brengen van de situatie rondom de afspraken met de zorgverzekeraars.

Met de Coöperatie VGZ  is overeengekomen dat zij de medicatie zullen vergoeden vanuit het basispakket, net zoals zij in 2014 en 2015 hebben gedaan. Eventuele andere zorgverzekeraars zullen wij u direct melden zodra wij hier een overeenkomst mee hebben.

Dit houdt in dat indien u verzekerd bent bij een van de zorgverzekeraars die onder deze groep valt dat uw medicatie vergoed wordt. Indien u bij een andere zorgverzekeraar verzekerd bent (en dat in 2016 wilt blijven) zult u er rekening mee moeten houden dat u deze medicatie zelf zult moeten betalen omdat uw zorgverzekeraar weigert te betalen.

Van Achmea-groep en de CZ-groep en de zorgverzekeraars die onder deze groepen vallen is zeker dat ze de medicatie NIET betalen! Dit betekent dat u de medicatie zelf dient te betalen indien u in 2016 verzekerd bent bij een van deze zorgverzekeraars.

De medicijnen dexamphetamine retard en dexmethylfenidaat retard worden vooralsnog door geen enkele zorgverzekeraar vergoed. Dit houdt in dat een patiënt deze medicijnen te allen tijde zelf dient te betalen.

Regenboog Apotheek maakt zich nog steeds hard voor de vergoeding van deze medicijnen. Helaas is dit tot op heden zonder resultaat, ondanks het feit dat er geen equivalente middelen op de markt zijn. Zodoende dat patiënten geen noodzakelijke zorg kunnen krijgen zonder dit zelf te betalen, ongeacht hun zorgverzekeraar. Patiënten en zorgverleners kunnen hier zelf een klacht over indienen bij hun zorgverzekeraar en bij Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (www.skgz.nl).

Zorgverzekeraars en/of beleidsbepaler zijn (mogelijkerwijs) wel bereid naar de directe betrokkenen als patient en voorschrijvend specialist te luisteren.

U heeft tot 31 december 2015 om uw huidige zorgverzekering op te zeggen. U kunt vervolgens tot 31 januari een nieuwe zorgverzekeraar uitkiezen. U blijft in de periode van januari 2016 wel gewoon verzekerd.

De zorgverzekeraars die onder Coöperatie VGZ vallen bieden verschillende basispakketten, aanvullende pakketten en tandartsverzekeringen aan.

Indien u informatie of begeleiding wenst bij het overstappen van zorgverzekeraar kunt u mailen naar dhr. Dupon; dupon@regenboogapotheek.nl

Hieronder ziet u een overzicht met de zorgverzekeraars die tot de Coöperatie VGZ behoren.

Vertrouwende u voldoende te hebben geïnformeerd,

Paul Harder, apotheker. "

In januari 2016 ontving ik onderstaande mail:

" Alkmaar, januari 2016
Betreft: Vergoeding ADHD-medicatie 2016
Geachte heer/ mevrouw,
In december 2015 hebben we u op de hoogte gehouden van de afspraken met de zorgverzekeraars m.b.t. de vergoedingen van de ADHD-medicatie in 2016. We hebben u toen geadviseerd om uw zorgverzekering op te zeggen om op die manier zo lang mogelijk de onderhandelingen af te wachten zodat u op basis van de meest recente informatie een zorgverzekering kon selecteren.
Inmiddels is de absolute deadline van 31-1-2016 nabij en willen we u informeren over de laatste stand van zaken.

METHYLFENIDAAT RETARD
Met Coöperatie VGZ is overeengekomen dat zij de methylfenidaat retard zullen vergoeden vanuit het basispakket, net zoals zij in 2014 en 2015 hebben gedaan. Dit houdt in dat indien u verzekerd bent bij een van de zorgverzekeraars die onder deze groep valt, dat uw methylfenidaat retard volledig vergoed wordt. U zult hierover geen factuur ontvangen.
Menzis heeft toegezegd dat zij de methylfenidaat retard zal vergoeden zoals zij in 2014-2015 heeft gedaan. Echter, zij wil hier geen contractuele afspraken over maken. Zodoende dat wij geen bindende informatie kunnen geven over de eventuele vergoeding van methylfenidaat retard door de zorgverzekeraars die onder de Menzis-groep vallen. Patienten zullen een factuur krijgen en kunnen deze ter declaratie zelf indienen bij Menzis. Het is aan de zorgverzekeraar om aan u te communiceren welk deel er vergoed zal worden.
Met alle overige zorgverzekeraars is geen bindende afspraak over de vergoeding en/of hebben wij geen expliciete terugkoppeling gekregen over de vergoeding van de methylfenidaat retard. Indien u niet verzekerd bent bij een van de zorgverzekeraars van VGZ zult u een factuur ontvangen over de ADHD-medicatie. Regenboog Apotheek verstuurt vanuit praktisch oogpunt facturen om het half jaar.

DEXAMFETAMINE RETARD EN DEXMETHYLFENIDAAT RETARD
Ondanks verschillende pogingen bij de zorgverzekeraars wensen de zorgverzekeraars pas na 1 februari 2016 met ons rond de tafel te gaan over de vergoedingen van de dexamfetamine retard en de dexmethylfenidaat retard. We vermoeden dat zij dit doen omdat de patient na deze datum niet meer kan switchen van zorgverzekering. Regenboog Apotheek betreurt deze gang van zaken en kan u zodoende geen bindende informatie geven over de vergoedingen van deze medicijnen. Indien u bindende informatie wenst zult u dit bij uw zorgverzekeraar op moeten vragen.
Patienten die gebruik maken van deze medicatie zullen een factuur ontvangen die zij vervolgens zelf in kunnen dienen bij hun zorgverzekeraar. Zij zullen u dan informeren over welk deel er vergoed zal worden. Regenboog Apotheek factureert eenmaal per half jaar.
Regenboog Apotheek betreurt het dat de zorgverzekeraars de door een specialist voorgeschreven doelmatige zorg niet willen vergoeden. Indien u informatie of begeleiding wenst bij het over

Met vriendelijke groet,
Paul Harder, apotheker. "

Dit om in deze discussie enig perspectief te bieden. Ik ben client van de Regenboog Apotheek voor de medicatie Methylfenidaat Retard. Ik heb geen enkele zakelijke verbinding met de Regenboog Apotheek en/of dhr. P. Harder en/of medewerkers.

Met vriendelijke groet,
PeterJP.

ou
door oudenjong May 25, 2016 om 09:29
2 Antwoorden / Vragen

PeterJP
De discussie gaat over het feit dat de Regenboogapotheek zijn patiënt als zorgverlener niet optijd informeert. De kopie mail die je bijvoegd heb je eind december 2015 ontvangen en nog een mail begin 2016.
Deze meldingen gaan echter allemaal over 2015. Patiënten die door de zorgverlener (Regenboogapotheek) niet op juiste wijze direct bji afname wordt geïnformeerd rondom de kosten/ vergoeding van de medicatie.
Patiënten krijgen medicatie van de Regenboogapotheek en krijgen pas na een half jaar tot een jaar de rekening, terwijl de apotheker sinds 2014 weet dat de medicatie niet wordt vergoed door de zorgverzekeraar.
Schandalig, dit is zorgverlenen in de negatieve betekenis van het woord.