rb
door rbuisman Apr 23, 2008 om 23:24
Voeding & gezondheid

Personenweegschaal

Hallo!

Ben weer eens aan het dieeten geslagen, maar irriteer me elke dag weer aan de weegschaal. En niet alleen omdat hij te veel aangeeft.

Voorbeeld, je bent net naar het toilet geweest en je de weegschaal geeft 300 gram MEER aan dan er voor.

Of je weegt je 3x achter elkaar en er zit een verschil in van een kilo.

Weegschaal is digitaal en weegt tot 180 kg.

Ook vorige weegscghalen in mijn leven waren niet echt stabiel, en ik zit me dus af te vragen of er überhaupt personenweegschalen in de handel zijn die wel nauwkeurig zijn.

Dus 3x achter elkaar wegen en ook het zelfde gewicht aan geven. Iemand een idee?

mvg,

Ryan

90109 30 Rapporteer

ve
door verwijderd - Apr 23, 2008 om 23:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo ryan

Denk dat die nauwkeurige weegschalen wel te koop zijn, maar flink aan de prijs. Maar is het niet zo, dat als je aan 't lijnen bent, dat je sowieso een hekel aan een weegschaal heb? Ga eens bv op een zaterdag op je weegschaal staan. En dan niet eerder dan de volgende zaterdag. Wedden dat je afgevallen bent? Heb je gelijk een goed weekend en geeft minder frustratie. En voor een 'precies' gewicht kan je altijd een apotheek binnen lopen. Daar staan doorgaans van de ouwe degelijke weegschalen.

Groet, en succes met 't afvallen.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2008 om 00:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Ryan,

Dit is een bekend probleem. Maar vaak wegen is niet echt slim. Wegen moet u op een vaste tijd doen. Bv als u uit bed komt smorgens. Elke dag hoeft ook niet. Om de dag is vaak genoeg. Uw probleem met de weegschaal is bijna niet op te lossen. U moet de weegschaal altijd op z'n plek laten staan. Voorzichtig afstoffen. Niet optillen. Nergens aan draaien. Wij hadden een zelfde probleem en hebben uiteindelijk een "ouderwetse" weegschaal met wijzerplaat gekocht van SEGA. Zo één die de huisarts meestal ook heeft. Ik wens u bij deze heel veel succes en geduld bij het afvallen. Doe het rustig aan en weeg niet te vaak. Dat is ook leuker dan valt u meer af bij elke weeg actie.

Succes, poltol

ve
door verwijderd - Apr 24, 2008 om 01:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

       Voorbeeld, je bent net naar het toilet geweest en je de weegschaal geeft 300 gram MEER aan dan er voor.

Hahaha is wel lachen met Ryan. Tip....ga voorlopig niet meer naar het toilet zou ik zeggen.
Maar even serieus. Inderdaad koop een weegschaal van goede kwaliteit en ga om de dag op de weegschaal staan.Niet meer eten na zes uur en naar het toilet voor het slapen gaan.Bij opstaan even wegen en je dag zal vol vreugde zijn.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2008 om 01:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Ryan,

Wegen moet geen obsessie worden.

De elektronische weekschalen hebben alle dezelfde makke: er wordt gemeten op 4 plaatsen met rekstrookjes. Deze zijn zeer gevoelig voor gewichtsverplaatsing op het plateau. En dat doe je als je op het plateau staat te wiebelen. Iets gewicht verplaatsen van je linker- op je rechter voet, of van voorvoet op hak is al voldoende voor misaanwijzing.

Donder het ding weg (kringloop)en koop zo'n ding dat uw dokter ook heeft staan: een voetenplateau met een rond venster ter grootte van een wekker. Daarin draait een een wijzer bijna 360 graden rond. Deze zijn nauwkeurig en kosten geen dure 9 volts batterijen. Tot 180 kg, dus als je nog wat aankomt kun je nog steeds jezelf wegen ;-)

Zo'n ding kost een paar cent, maar dan heb je (voor je hele leven) ook wat.

Hardware ERror MAN.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2008 om 02:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

hehe eindelijk een antwoord waar ik wat mee kan! (hoe goed de andere ook bedoelt zijn)

Het gaat me er inderdaad om dat als er op zo'n ding staat tot 100 gram nauwkeurig, dat die afwijkingen gewoon niet normaal zijn. En heb altijd gedacht dat de nieuwste digitale weegschalen zo goed zijn.

Maar je kunt dus blijkbaar op dit gebied beter weer terug naar de tijd van vroeger. Zijn ze dan gewoon niet in staat een goede digitale te maken?

gegroet,

Ryan

PS Met de frustraties valt het wel mee hoor, het is gewoon een principe kwestie dat een simpel ding als een weegschaal zo'n verschil geeft bij de ene en de andere keer. En ik dacht dat iemand dan wel een een merk/type zou kennen die wel stabiel zou zijn.

ve
door verwijderd - Apr 24, 2008 om 08:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ryan:

Die elektronische zijn best wel nauwkeurig, als je maar niet wiebelt.
Stapel er maar eens een zwaar en bekend gewicht op, recht omhoog, dan zul je zien dat ze wel nauwkeurig zijn.

Overigens zijn de oude mechanische personenweegschalen (waar je met gewichtjes moet schuiven) volgens het basculeprincipe NÓG nauwkeriger en goed af te lezen.

En de goedkope mechanische ook wel, maar die hebben een korter leven en zijn moeilijker af te lezen, ondanks het vergrootglas (plastic) venster.

H.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben er ook zo een.

Er staat op BESTE KEUS van het merk inventum

de PW850BG.

Op z'n Hollands gezegd GEEN KLOTEN WAARD.

Elke weging verschilt.

Geen geld meer aan uitgeven. Koop er maar een lekker flesje wijn voor!

gr. ton

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 15:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ryan

Bij de meeste digitale weegschalen is het belangrijk dat je pas op de weegschaal gaat staan nadat deze op 0,0 staat.

Als je dus te vroeg erop gaat staan geeft hij dus een verkeerd gewicht aan.

Succes

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 17:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp uw frustratie en u vraagt zich af of er überhaupt nog weegschalen bestaan die WEL de juiste kilo´s aangeven, het antwoord is NEEN maar ik heb bij de Marskramer een goede digitale weegschaal gekocht voor niet veel geld en die wijkt ong. 1 kilo af van de weegschalen bij zowel een weegschal in het ziekenhuis als mijn bij mijn eigen huisarts. Dit wetende is het dus niet zo moeilijk je gewicht op een goede manier bij te kunnen houden. Daarbij komt dat al zou ik er 20x achter elkaar op gaan staan met een tussenpauze van ca. 5 min. dan blijft de weegschaal hetzelfde gewicht aangeven, dus mijn advies, ga naar de Marskramer koop zo´n digitale personenweegschaal. Wat u dan nog kan doen is even bij de huisarts langsgaan om u te laten wegen en dan het verschil bekijken met uw eigen weegschaal en die van de huisarts en met dat verschil moet u dan bij iedere keer dat u zich thuis weegt rekening mee houden.

Succes verzekerd.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 17:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Joehoe!!!

Het antwoord waar ik op zat te wachten! Dat het aangegeven gewicht wat afwijkt van mijn echte gewicht vind ik niet zo'n probleem. Heb er meer een probleem mee dat hij de ene keer meer en de andere keer minder dan het echte gewicht aangeeft.

Zou ik ook nog het merk/type mogen ervaren, dan fietsen we morgen nog even naar de Marskramer!! :)

Ik weet, het zit vooral tussen de oren, maar dat is wel een belangrijk punt bij een poging wat af te vallen.

B.v.d en m.v.g.

Ryan

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 18:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Ryan, op de weegschaal zelf staat geen merk die staat wel op de doos maar die heb ik ergens in de schuur opgeborgen, wat ik je wel kan vertellen is dat diezelfde weegschaal ong een maand geleden nog in het boekje van de Marskramer stond voor (ik dacht) € 15,-- , ik heb hem een paar maanden geleden gekocht ook bij de Markramer met een bon die op het achterste blad stond en heb daar toen € 10,-- voor betaald. Ik geef je deze informatie zodat je dit in de winkel ook kan vertellen misschien dat de verkoopster dan wel weet welke weegschaal je bedoelt, maar.............. geef er niet meer dan € 20,-- voor uit en dan heb je echt een goede personenweegschaal. Laat er wel een MERK batterij inzetten of koop die er in ieder geval bij mocht deze er niet bij zitten, bewaar de bon goed want je hebt 1 jaar garantie. Vraag eventueel ook aan de verkoopster of je even mag zien of hij het doet en of je er zelf even op mag gaan staan (neem een doekje mee om op het glas van de weegschaal te leggen tegen het beschadigen) Mocht je er niet uitkomen dan duik ik in het week-end de schuur wel even in om te kijken wat de naam van de weegschaal is.

Succes met wegen en afvallen.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 18:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zorg dat de schall op een harde vloer staat, dus noet op vloerbedekking. Dat kan de meting beinvloeden (volgens Inventum).

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 20:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ryan:

Ik zou er bij Marskramer eerst 5 keer op gaan staan alvorens af te rekenen. Het zou de eerste zijn welke goed aanwijst.

Wij hebben de Tefal op een vlakke tegelvloer in de badkamer staan en toch steeds andere aanwijzingen.
Hiervoor hadden we een Philips met rode LED-cijfers met hetzelfde euvel: steeds andere gewichten, hoger en lager en de 9-Volts batterijen waren niet zo snel aan te slepen, zo snel leeg. De mechanische heeft daar geen last van.
H.

ve
door verwijderd - Apr 25, 2008 om 21:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

We gaan die van de marskramer gewoon proberen. Tenminste als ze er niet 10 verschillende hebben staan. Die 15 euro kost me de kop niet. Ik meld me weer als er neiuw is op het weegschalenfront! :)

groet,

Ryan

PS Het afvallen gaat wel voorspoedig! :)

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 06:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ oplossing

op de website van marskramer staat er 1 op pagina 16 van de folder. is ie dat? ultradun, wit van boven?

www.marskramer.nl

ben net terug uit de nachtdienst, dus ik ga eerst effe slapen.

gegroet,

Ryan

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 07:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is het zo dat een personenweegschaal voor enkele tientjes nooit en te nimmer een mechanisme kan heben dat redelijk zuiver is t.o.v. de echte goeie, want het blift een compromis.
Als je een goeie wilt hebben dan moet je geld uit willen geven en eentje proberen te kopen met van die schuifgewichten die in ziekenhuizen ook nog wel ziet, misschien is zoiets ergens op de kop te tikken, maar kost ene paar.
Drie keer achter elkaar wegen en na het toilet wegen vind ik trouwens een beetje dwangmatig en lijkt me niet gezond, in je hoofd vooral.....

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 08:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ryan, die weegschal in de folder op blz 16 is niet degene die ik heb gekocht, die ik heb is van doorzichtig glas en aan beide zijde een zilveren rand, er zitten 4 rubberen doppen onder dus, heel eenvoudig maar hij doet het prima en als andere er rot ervaringen mee hebben dan spijt dat mij voor hen maar ik blijf erbij diegene dus die ik bij de Marskramer heb gekocht doet het fantastisch en scheelt maar 1 kilo met de weegschalen van mijn huisarts en die in het ziekenhuis, en ik heb gisteren zelf eens uitgeprobeerd dat hoe vaak ik er ook op ging staan steeds hetzelfde gewicht aangaf. Uiteraard is het jouw keus wat je wilt maar een personenweegschaal van € 50 of meer kan hier echt niet tegenop. Succes

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 10:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ryan, ik heb je in mijn vorige mail verteld hoe de weegschaal er uit ziet maar deze was niet helemaal juist. nu hoe de weegschaal er werkelijk uitziet......................

Links - Boven en Rechts zit een zilveren rand, deze loopt gewon door(lijkt op een n) op de vier hoeken zitten zwarte ronde knoppen (daaronder de 4 zwarte doppen waar de weegschaal op staat) en dan boven in het midden de weegklok. De rest is van doorzichtig glas.

Sorry voor het ongemak. Gr Oplossing

ve
door verwijderd - Apr 26, 2008 om 12:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zet 10 weegschalen naast elkaar en ze zullen allemaal van elkaar afwijken, Dat is de ellende met weegschalen, digitaal of niet.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 16:08
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Mijn eerste advies zou zijn om helemaal geen weegschaal te kopen.
Die heb je helemaal niet nodig en hij geeft je geen nuttig advies!
Als je perse wat exact wil meten kun je beter een meter voor het percentage lichaamsvet kopen.
Bij alle metingen die je doet moet je er rekening mee houden dat de uitkomsten in de loop van de dag verschillend kunnen zijn.
Dat komt omdat de processen in je lichaam zich afspelen in cycli, dus je lichaam verandert de hele dag door.
Dit is ook de reden dat er altijd wordt aangeraden om je altijd op hetzelfde tijdstip te wegen, dit geeft tenminste een redelijke kans op de mogelijkheid tot vergelijken.

Veel succes met het leren kennen van jezelf.

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Ryan: Ga eens op een echte (geeikte) personenweegschaal staan, bijvoorbeeld bij je huisarts of in het ziekenhuis. Een personenweegschaal is niet zomaar een personenweegschaal.

En laat je niet gek maken door je eigen weegschaaltje, meestal wijken die apparaten gewoon heel sterk af.

Bijv: Op onze (ouderwetse) weegschaal weeg ik zo'n 92 kg, ga ik bij mijn huisarts op zijn weegschaal staan, dan weeg ik zo'n 85 kg! En, de weegschaal bij de huisarts is wel degelijk geeikt...

Gewoon je dieet volgen, en je niet gek laten maken door een weegschaaltje.

Leef je leven, zoals je denkt dat het goed is, en je valt vanzelf af, tijd, da's het belanrijkste....je kunt niet zomaar ff wat kilo's wegstrepen, ging het maar zo makkelijk...blijf gezond verder!

Gr. KW

ve
door verwijderd - Jan 16, 2009 om 23:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Ryan:

Een weegschaal is geen Quercus.

Een weegschaal hoeft niet geeikt te zijn. dat worden ze ook nooit, bij mijn weten

Ook goedkope weegschalen wegen de tendens wel goed. Bij afvallen wil je
weten of je afvalt. Als dat inderdaad zo is, zie je een dalende
tendens. Het gewicht wordt dan steeds minder en dat streef je toch na...

Of je dan van 72 naar 71 kg gaat of van 69 naar 68 kg zal je zo een rotzorg zijn: je bent mooi een kilo kwijt en dat wilde toch.

Echter als je het lijnen in verband brengt met je Queteletindex, dan is het wel verstandig je gewicht te bepalen d.m.v. een geijkte weegschaal.

Je kunt zo'n ding gemakkelijk ijken: leg er bekende gewichten op en kijk of het overeenkomt met wat je afleest. Begin met ongeveer een kilo of 5, daarna 10 kilo, 20 kilo enz. Als de afwijking met het werkelijke gewicht steeds hetzelfde blijft, b.v. + of - 300 gram, dan is het gemakkelijk: je verrekend het steeds afwijkende gewicht met het afgelezene b.v. 72 kg + 300 gram of 72 - 300 gram.

Als de afwijking steeds meer wordt (groter of kleiner) naarmate je meer gewicht op de weegschaal plaatst, wordt het lastig. je zult dan moeten gaan extrapoleren om de afwijking in de buurt van je eigen gewicht te bepalen.

Een makkelijker methode is dan de weegschaal mee te nemen naar een drogist (of elders) met een bascule weegschaal, zo'n nauwkeurig wit ding waar je bovenaan met gewichten kunt schuiven. Daar bepaal je je gewicht eerst en ga direct daarna op je eigen weegschaal staan, die op een vlakke, harde ondergrond staat. Dan zie je zo de afwijking met de echte weegschaal. Daar kun je dan thuis mee wegen en rekenen. Bij een mooie weegschaal kan dat verschil waarschijnlijk bijgeregeld worden. Je hebt dan zo'n weegschaal, na bijregelen tot ze het juiste gewicht aangeeft, aardig geijkt.

Als je de weegschaal thuis per ongeluk een keer laat vallen, herhaal dan de bovenstaande procedure.

In het geval dat je bij de drogist 4 keer op je eigen weegschaal stapt en ze geeft dan steeds of 2 keer een ander gewicht aan dan bij de vorige weging, breng ze dan maar terug naar de winkel en vraag om een goed die wel steeds hetzelfde aangeeft. Zoals ik al eerder stelde: niet wiebelen op een weegschaal!

H.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 14:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

(off topic)@hrdwerrorman: "Een weegschaal hoeft niet geeikt te zijn. dat worden ze ook nooit, bij mijn weten" schrijft u.

Ter info:

Een vriend van me is specialist, en van hem heb ik het gegeven, dat weegschalen (althans in het ziekenhuis waar hij werkzaam is) dat deze weegschalen wel degelijk geeikt worden. Heb dit niet zomaar uit de lucht gegrepen, maar puur uit informatie geschreven. Ook wordt er een stikker opgeplakt, waarop de datum staat aangegeven, wanneer de betreffende weegschaal voor het laatst is geeikt.

Gr. KW (Henri)

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 20:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ kenwel:

Nogmaals: Een weegschaal is geen Quercus, wordt dat nooit en kan dus niet geeikt worden. Kijk maar eens in een woordenboek of vraag het je vriend die het vast wel weet.

H.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een weegschaal in het ziekenhuis kan nooit geijkt worden! Doet men dit wel, dan is het weggegooid geld. De omstandigheden als temperatuur en vochtigheid zijn niet constant en derhalve zal elke meting anders zijn. Overigens is het een moment opname, dus eigenlijk een wassen neus!

Biomus

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

@herman,

Ik denk dat ik eens een drankje ga nemen uit een geijkt glaasje. Want van dit ge-eikel wordt ik erg moe.

Fijne zondag, poltol

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

<off topic>@hrdwerroman"Een weegschaal is geen Quercus, wordt dat nooit en kan dus niet geeikt worden", toch wel, kijk maar eens op onderstaande link dan....sorry, maar het is nu eenmaal echt zo..

CE geijkte personenweegschaal...en of ze bestaan!!! Gr, KW! (Henri)

http://www.weegschaaldirect.nl/?gclid=CMrepO-2lpgCFUog3godOV9hmw

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jaaaah, maar dat is heel anders ijken....

H.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 21:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

<off topic>@hrdwerrorman: je schreef: "kan dus niet geeikt worden"

Vandaar....die link..

Prettig weekend, ga nu m'n 'geijkte' pilsje drinken! en dat Ken dus Wel nu...welterusten, en gezond weer op!

MvGr. Henri

ve
door verwijderd - Jan 17, 2009 om 22:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ poltol:

Als ik nu nog een geeikt pilsje neem, word ik gehijt dronken. Of toch niet? ;-)

Idem dito: fijne zondag. Morgen dik 400 km rijden naar een zieke dienstvriend.
Dus geen pilsje. Never.

H.