lexgensen
door lexgensen Dec 14, 2009 om 17:48
Voeding & gezondheid

Product informatie

Ik ben diabeet en bierliefhebber. Waarom staat er op bieretiket het aantal koolhydraten (en suikers) niet vermeld?

1220 4 Rapporteer

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Dec 15, 2009 om 02:04
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Lex,

Daar zul je, gezien je lichamelijke toestand, dan toch niet zoveel van mogen liefhebberen. Ik heb altijd geleerd dat een glas bier energie-technisch gelijk staat aan een snee brood.

Doch je diëtist(e) weet precies hoeveel je daar per dag van mag hebben. 't Zal je tegenvallen. Met zeer veel beweging zal dat iets meer zijn.

Hardware ERror MAN.

zinook
door zinook - Dec 15, 2009 om 10:10
261 Antwoorden / 7 Vragen

"Waarom staat er op bieretiket het aantal koolhydraten (en suikers) niet vermeld?"

Simpelweg omdat het wettelijk niet verplicht is....

Vriendelijke groet, Zinook

lelyonnais
door lelyonnais - Dec 15, 2009 om 10:38
109 Antwoorden / 24 Vragen

Google help u altijd en kost bijna geen moeite. Maar om u te helpen te blijven genieten, het volgende:

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=630

m.v.g. Robert

op
door oppasser - Feb 2, 2010 om 17:30
7 Antwoorden / 0 Vragen

Behalve dat deze gegevens niet verplicht zijn, is het ook niet zo dat je die gegevens zomaar kunt achterhalen. Met name speciaalbieren hergisten vaak op de fles, dat betekent dat de gistcellen (een deel van ) de aanwezige suikers omzetten in alcohol. Hoeveel er wordt omgezet is niet alleen afhankelijk van het bier, maar ook van hoe het bewaard wordt en hoe lang.

Ook bij gewoon pils, is het geven van de gevraagde suikers niet heel makkelijk: afhankelijk van de gebruikte grondstoffen kan er wat variatie in het gebrouwde bier zitten. Een mooi voorbeeld daarvan is dat het laatste jaar veel Belgische bieren bij het openen van de fles, spontaan de fles uitschuimen. De oorzaak is de mindere oogst aan gerst, waardoor de mout dus ook van mindere kwaliteit is. Dit geeft denk ik het meest duidelijk aan, dat zelfs bij grote brouwers er variatie kan zitten in het bier.