miem
door miem Jul 1, 2006 om 09:46
Voeding & gezondheid

Senseo ontkalken

Wie heeft ervaring met het ontkalken van een senseo koffiezetapparaat?
Welk middel kan ik daar het beste voor gebruiken ?

32619 45 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 09:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Altijd een ontkalkingsmiddel gebruiken op basis van citroenzuur, volgens mij wordt dit o.a. verkocht bij de D.A. drogist.

Succes

Bassie (kijkt ook weleens (citroen) zuur)

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 10:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

bekijk eerst eens de handleiding die erbij zat, volgens mij staat daar exact in welke middelen wel en niet geschikt zijn...

(ben helaas de mijne kwijt)

Richard Faas

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 10:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier op huishoud plaza de manier om een senseo te ontkalken (gewoon met schoonmaakazijn) maar moet blijkbaar op een speciale manier -er moet een schaal onder?! tegen lekken?- geen idee, ik heb er geen ;-)

Lees het even zou ik zeggen;

http://www.huishoudplaza.nl/hhp_article_show.asp?ArtID=1206&Art_Type=1

Succes,

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 10:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

gewoon met azijn, in plaats van water azijn in het reservoir doen dan een keer zonder pads met schoon water.

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de gebruiksaanwijzing staat: ontkalker gebruiken op basis van geconcentreerd citroenzuur. Ik heb bij de plaatselijke supermarkt een flesje Melitta snelontkalker gekocht. Flesje met 150 ml, is vol- doende voor 6 keer ontkalken (ik geloof flesje kost iets van 1,50). Werkt perfect.  Binkie

ve
door verwijderd - Jul 1, 2006 om 15:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zelf gebruiken wij al jaren gewone azijn. Helpt prima en nog nooit problemen gehad.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

De reden van de schaal eronder, is dat je dus beide knoppen ingedrukt moet houden, en heel de ``tank'' met water gebruikt wordt. Oftewel het doorspoelen.

Het is overigens geen overbodige luxe om regelmatig je senseo door te spoelen op die manier. Alle onderdelen goed wassen (eventueel vaatwasser).

Wat ik vaak zie bij mensen is dat het rvs vlak met de gaatjes (dus in de deksel) waar het water doorkomt, helemaal zwart ziet. Dit kun je ook goed reinigen, eventueel met een doek, of een spons. Dan even goed door de rand van het rubber gaan. Dit alles voor een goed onderhoud van je senseo apparaat.

Regelmatig schoonmaken kan misschien ook het vacuumtrekken voorkomen, wat nog wel eens wil gebeuren bij de senseo apparaten.

Grtn,

Robert

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eergisteren Senseo met geconcentreerd citroenzuur ontkalkt.
(Gekocht bij Handyman)
Senseo werkt weer als nieuw!
J.A.V.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 13:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Toevallig zelf dit gevraagd via senseo website, en zij schreven het volgende:

In eerste instantie raden wij U aan Uw Senseo te ontkalken op basis van citroenzuur (bijvoorbeeld HG-ontkalker,verkrijgbaar bij o.a. huishoudspeciaalzaken en bouwmarkten)

Groetjes

Anjo

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,  heb ooit een keer een senseo-apparaat ontkalkt met een mengsel van azijn/water. Kort hierna had ik geen crème-laag meer op de koffie. Ik weet trouwens niet zeker of dit een gevolg was van het ontkalken. We hebben om die reden een nieuw senseo-apparaat gekocht. Dus met andere woorden, ik zou, als het niet echt nodig is, dit niet al te vaak doen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wij ontkalken al jaren met schoonmaakazijn en dat werkt perfect.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Robert, het zgn. vacuummtrekken, met als gevolg dat je het apparaat niet meer kunt openen, kun je voorkomen door af en toe het gaatje dat in het midden zit van de padhouder met een naald even door te prikken. Hiermee verwijder je kalkresten.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

De senseo ontkalken? nou gewoon met azijn en dan enkele keren door spoelennHeb ik ook gedaan en is goed bevallen.Groetjes

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 14:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

van het merk hg die je bij de meeste drogisten verkrijgbaar zijn er speciale flessen voor de senseo op basis van citroenzuur

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb ervaring met het ontkalken van de Senseo.

Koop een ontkalker op basis van citroenzuur (bij de Blokker of zo). Je moet een deel citroenzuur mengen met zoveel delen water in de watertank van de Senseo.

In de gebruiksaanwijzing staat precies hoe je het moet doen. Geen gebruiksaanwijzing meer? Op de site van Philips Senseo kan je hem terugvinden.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 15:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

ook al vertellen vele mensen je kan poets azijn gebruiken, VINGERS WEG BIJ APPARATEN NOOIT AZIJN GEBRUIKEN, OOK NIET MET WATER VERDUNNEN. kijk wat er in de winkels voor ontkalkungsmiddelen te koop zijn voor senseo

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb en tijdje gebruik gemaakt van de Senseo van m'n ouders toen ik 4 weken op het huis moest passen. Ik moet zeggen dat het een behoorlijke kalkvreter is. Ik ben blij dat ik weer m'n eigen koffiezetapparaat heb, na 4 kopjes Senseo heb ik het wel gehad.

Ik ben niet echt kapot van de Senseo-hype!

Nou moet je elke koffiezetter regelmatig schoonmaken!

Een echte topper is de Bravilor! maar niet voor iedereen haalbaar.

Thuis een Siemens Koffiemachine!

Alles gewoon schoonmaken met gewone keukenazijn, elke kwartaal een scheutje!

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 16:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

hallo

volgens mij hoef je de senseo niet te ontlaken , maar als je het zeker wilt weten moet je even een maitje sturen naar DE. dan weet je het zeker.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 16:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt het beste de kleine vierkante tabletten voor de afwas machine gebruiken. Als u nog geen afwas machine heeft dan kent u wel iemand die u een "tabletje" wilt geven om het uit te proberen.

Ik gebruik het altijd en het heeft geen nadelige gevolgen voor uw gezondheid.

Gr, Rob E

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 16:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn speciale ontkalkinsmiddelen voor gebruik van huishoudelijke artikelen zoals koffie zetapparaten en waterkokers. Ongevaarlijk maar wel een keer met schoon water na doen! Vraag er maar naar bij je drogist

Succes,Sanne

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb het eerst gedaan,volgens het boekje:met een ontkalker op basis van citroenzuur.Had die van melitta,gewoon bij de EDAH.Hielp geen snars.Nu doe ik het met gewone azijn.Goed halfvol,en een klein kopje water erbij.Wel een gebruikte pad in de dubbelpadhouder doen.Dit voorkomt het dichtslibben met kalkresten.Je kunt inderdaad beide knoppen tegelijk indrukken,dan gaat het sneller.Maar ik doe gewoon de dubbelkopsknop indrukken,en blijf erbij.Dan gaat het wel langzamer,maar krijgt alles meer tijd om in te werken.Daarna met zuiver water.Weer een andere gebruikte pad in de dubbelpadhouder doen, en weer hetzelfde.Als ik het de tweede keer met water naspoel,druk ik de twee knoppen tegelijk in.Dan loopt al het water er in een keer door. Succes!!!

Hetty.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 16:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik HGontkalker voor espresso-&café creme, gebruiksaanwijzeging volgen, werkt perfect.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zeker wel moet je de senseo ook ontkalken!

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het doen met een vol reservoir schoonmaakazijn. Je moet dan een paar seconden de beide knoppen van één kopje en twee kopjes indrukken, dan loopt het reservoir een één keer door. Hierna doe je dit  3 keer met een vol reservoir schoon water.

Je moet er natuurlijk wel een bakje onderzetten dat groot genoeg om het hele reservoir in op te vangen.

Het het zelf ook zo gedaan en het werkte perfect. Krijgen nu weer vollere kopjes senseo.

Heb deze informatie trouwens van huishoudplaza gehaald.

Veel succes.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 18:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb al jaren een senseo en doe hem nooit ontkalken

ik gebruik hem dagelijks een paar keer en heb nog nooit problemen gehad

Ik doe wel alles de houdertjes en de zwarte gelijder waar de kopjes onder staan tenminste 1 keer in de week in de vaatwasmachine

Met verjaardagen doe ik dit meteen de anderen dag

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Ik gebruik altijd ontkalker op basis van citroenzuur en koop dat bij schlecker.

Niet duur en werkt gewoon goed.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste vraagsteller,

Toevallig was ik bezig om mijn Senseo te ontkalken. Ik heb dit meer gedaan en altijd met een speciaal middel wat in de gebruiksaanwijzing staat. Het is een lichtgekleurd flesje van Melitta: snelontkalker. Doe wat er op het flesje vermeld staat. Het werkt heel goed en de koffie smaakt veel beter daarna. Wel na de behandeliing 2 maal met schoon water door spoelen door eerst de middelste knop in te drukken en gelijk daarna zowel de linker en de rechter tegelijk. Dan herhalen! Dit doe je op dezelfde wijze bij het ontkalken, dus beide knoppen tegelijk!

Succes!

Ellen

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 20:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dit antwoord kreeg ik van de fabrikant:

Het ontkalken van de Senseo doet u als volgt:

Gebruik een ontkalker op basis van citroenzuur (bijvoorbeeld HG-ontkalker, o.a. verkrijgbaar bij huishoudspeciaalzaken en bouwmarkten). Vul het waterreservoir tot de MAX-aanduiding met ontkalker en water volgens de instructies op de verpakking van de ontkalker en druk vervolgens op de aan/uitknop. De machine is klaar voor gebruik wanneer het lampje continue blijft branden.

Plaats de 1-kops padhouder in de machine, bij voorkeur met een gebruikte coffee pad en sluit het deksel zorgvuldig.

Plaats een kom met een inhoud van minimaal 1500 ml onder het koffie-uitstroomgedeelte om het ontkalkermengsel op te vangen. Druk op de knop voor 2 kopjes en laat de machine werken. Herhaal dit totdat het waterreservoir leeg is. Ontkalk de Senseo koffiemachine nooit met een geopend deksel. Het deksel dient volledig vergrendeld te zijn.

Herhaal de voorgaande stappen nogmaals met een nieuw mengsel van ontkalker en water. Leeg het waterreservoir zodat er geen resten ontkalker meer in zitten. Spoel de machine minimaal drie keer volledig door met schoon water. Vul het waterreservoir niet met het gebruikte hete water van de voorgaande spoelbeurt. Maak de padhouder na het ontkalken schoon om verstopping te voorkomen.

ve
door verwijderd - Jul 3, 2006 om 23:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

de ontkalker van HG is speciaal voor Senseo, nl op basis van citroenzuur. Is o.a. bij DA drogist te verkrijgen. Heb hierover navraag gedaan bij Philips

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 00:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

afhankelijk van de hardheid van het water in uw woonplaats meer of minder vaak gewoon een scheut azijn aan water toevoegen  en spoelen,daarna nog 1 of 2 keer met schoon water en het werkt weer prima.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 00:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon met Steradent, jawel voor het kunstgebit! Tank vullen met lauw warm water, tablet laten bruisen, aanzetten. Later goed naspoelen met lauw water. Dit gebruik ik ook tegen koffie/ thee aanslag in koffiekannen e.d.  Succes ermee!

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 01:36
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb altijd gedacht (te weten) dat ontkalkers op basis van sitroenzuur en azijnzuur ook metalen aantasten.(van de senseo boiler en compressor bv) Ontkalkers op basis van fosforzuur doet dit vrijwel niet (NIET SCHRIKKEN, foforzuur is een (zwak) voedingszuur, cola bv) In de industrie is men wat voorzichtiger met hun dure installaties en wordt dus dankbaar gebruik gemaakt van het veel minder sterk ruikende FZ . Wil Philips lekkende of niet meer persende senseos gratis vervangen buiten de garantie termijn?
Ik onkalk met Fzuurmiddelen, gaan mijn spullen lekker lang mee.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 10:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gebruik, het beste wat er is.

Kemdirect, vele malen beter dan de rest.

Lees: www.kemdirect.nl

Ruud.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

kemdirect = citroenzuur, is matig sterk zuur. Ik zou het niet doen..

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 13:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt ook gefilterd Britta) water gebruiken, dan hoef je het apparaat niet te ontkalken.

ve
door verwijderd - Jul 4, 2006 om 13:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

In het begin toen ik de senseo had gekocht, heb ik contact opgenomen met de fabrikant.

Die adviseerde mij geen schoonmaakazijn e.d. middelen te gebruiken, omdat dat de smaak van de senseo beinvloed.

Dus dat vooral NIET doen!!!!!!!!!!!!!

Met een flesje citroensap, of zelf het sap van een citroen uitpersen, dat verdunnen met water, en dan de senseo even laten doorlopen, even wachten, en dan minstens twee keer doorspoelen met water.

Dus geen azijn of schoonmaakazijn, of ontkalkmiddelen gebruiken.

Alleen natuurlijk citroensap, aldus de fabrikant, en anders belt u zelf nog even met de fabrikant van de senseo, dan weet u het zeker.

Dit hebben ze mij mede gedeeld destijds.

Veel succes ermee!!!!!!!!!

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 14:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn senseo laatst ook ontkalkt met dreft ontkalker.

volgens de beschrijving behorende bij het apparaat. Je dient er wel een oude koffiepad in te laten zitten zodat de padhouder neit vertsopt raakt. Je doet dan een scheutje van de ontkalker in het volle waterreservoir. aaanzetten en dan op 1kopje drukken dit herhaal je net zolangtotdat het water op is. Dit alles herhaal je opnieuw met ontkalker.

Hierna spoel je je waterreservoir goed om en herhaal je diot alles maar dan alleen met water goed doorspoelen en je apparaat is wer ontkalkt. veel succes

ve
door verwijderd - Jul 5, 2006 om 14:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb mijn senseo laatst ook ontkalkt met dreft ontkalker.

volgens de beschrijving behorende bij het apparaat. Je dient er wel een oude koffiepad in te laten zitten zodat de padhouder neit vertsopt raakt. Je doet dan een scheutje van de ontkalker in het volle waterreservoir. aaanzetten en dan op 1kopje drukken dit herhaal je net zolangtotdat het water op is. Dit alles herhaal je opnieuw met ontkalker.

Hierna spoel je je waterreservoir goed om en herhaal je diot alles maar dan alleen met water goed doorspoelen en je apparaat is wer ontkalkt. veel succes

ve
door verwijderd - Jul 6, 2006 om 11:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

het beste en goedkoopste middel om eigenlijk alle huishoudelijke apparaten te ontkalken is gewoon een ouderweste huishoud azijn. Dit kost ongeveer 0.70 cent per liter en het werkt erg goed. Bij geregeld ontkalken van uw apparaat gaat het apparaat het langst mee. Veel succes ermee. M.

ve
door verwijderd - Aug 4, 2006 om 12:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heel vreemd, want ik heb ooit ook een geïnformeerd bij Douwe Egberts en mij werd aangeraden alleen natuurazijn te gebruiken (wat je dus ook door het eten doet).

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lieve mensen,

Lees nu aub de gebruiksaanwijzing van de Senseo®. Daar staat in dat je moet ontkalken met een middel op citroenzuur basis. Als productontwikkelaar weet ik wat voor schade azijn- en mierenzuur kan aanrichten bij rubberen onderdelen. Wij gebruiken Kemdirect en dat gaat prima. Te koop bij de kampeerspeciaalzaak. Andere citroenzuur werkt overigens volgens mij even goed.

Als je de Senseo al jaren niet hebt ontkalkt kan je het beste meerdere keren ontkalken met een lage dosering citroenzuur las ik op een Duitse site.

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

vraag van JULI 2007

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 17:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

tja krokie maar nog steeds dat vieze senseo bakkie.b

ve
door verwijderd - Feb 19, 2007 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

offtoppic@ twente ik drink alleen maar senseo echter wel met pads van een ander merk, want met de originele pads is de koffie niet te ******

ve
door verwijderd - Dec 7, 2012 om 14:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ontkalk mijn Senseo ook altijd met een citroenzuur houdende ontkalker. Bijvoorbeeld de officiele Senseo ontkalker van Philips, of de Saeco ontkalker of Eccellente Snelontkalker