J. Schipper
door J. Schipper May 1, 2016 om 16:38
Voeding & gezondheid

Spijt van babybeentjes in de zon

Geen vraag maar geschrokken van de informatie door de dematoloog. 50 jaar geleden zette ik bij mooi weer de kinderwagen met mijn dochtertje erin in de zon, althans alleen haar beentjes, niet ingesmeerd. Hoofdje in de schaduw, in een grote tuin op het zuiden met veel fruitbomen.  Ik dacht goed te doen als vit. D voor haar. Haar beentjes werden donkerbruin. In de jaren daarna las ik pas over de gevaarlijke werking en risico's door zonlicht op onbeschermde huid.
Al jarenlang heeft ze een hele rare plek op haar been. Ze zegt dat de dokter zegt dat het geen huidkanker is, maar ik ben er niet gerust op. Ik heb al jarenlang heel veel spijt dat ik dat toen zo deed, maar dan troost ik me weer een beetje  met de gedachte dat ik toen echt niet op de hoogte was van de risico's.

1205 6 Rapporteer

gerbera
door gerbera - May 1, 2016 om 16:46
7360 Antwoorden / 14 Vragen

Ik zou toch maar iets meer vertrouwen in de dokter hebben maar mocht u niet gerust zijn vraag dan een doorverwijzing naar een specialist of vraag een andere arts naar zijn mening.  Vroeger wist men niet beter en was huidkanker nagenoeg nog onbekend.

tijger1
door tijger1 - May 1, 2016 om 17:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft zich niet bezwaard te voelen. Dat deed echt iedereen vroeger. Een "gezond"  kleurtje krijgen in de zomer.

Laat uw dochter zich doorverwijzen voor de zekerheid en uw geruststelling.

zoekster1
door zoekster1 - May 1, 2016 om 17:36
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Of het nu kanker is of niet, het kan helemaal geen kwaad om de dermatoloog eens naar de plek te laten kijken. Kan ook eczeem oid zijn, wat doorgaans goed te behandelen is.

hansje klein
door hansje klein - May 1, 2016 om 18:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Is uw dochter hier dan óók niet gerust op? Lees dan sámen eens meer over rare vlekken en de bijbehorende namen die weer gegoogled kunnen worden. Een beetje huisarts kan dat óók samen met uw dochter doen en aantonen wat het dan wèl voor een vlek is. Pas wanneer de huisarts twijfelt zal de dermatoloog verder moeten onderzoeken.

Veel rare en storende vlekken kunnen verijst worden of ingesmeerd. Ook het wegsnijden onder plaatselijke verdoving en in het laboratorium laten onderzoeken is een optie.

huidkanker

tenormin
door tenormin - May 1, 2016 om 18:36
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Ach @ jaripam, daar moet u zich nu niet meer schuldig over voelen, hoor. "Vroeger" werden er immers ook nog sigaretten op tafel gezet als er visite kwam. Wisten we toen veel. Laat voor de zekerheid een dermatoloog bij uw dochter er naar kijken, hij/zij ziet het in een oogopslag.

gerbera
door gerbera - May 1, 2016 om 22:36
7360 Antwoorden / 14 Vragen

@hansje klein schreef; Is uw dochter hier dan óók niet gerust op? Lees dan sámen eens meer over rare vlekken en de bijbehorende namen die weer gegoogled kunnen worden.
Begin hier in elk geval niet aan want voor je het weet blijk je dan de meest ergste aandoening te hebben.