sp
door spamthejay May 9, 2011 om 14:19
Voeding & gezondheid

Stopzetten fit 4 free automatisch incasso

Dik 2 jaar geleden heb ik mijn abonnement bij Fit 4 Free (fitnesscentrum) opgezegd. Bij het abonnement zat een pasje waarmee je, naast entree tot het gebouw, ook korting ontving bij bepaalde winkels. Na opzegging kwam ik er na enkele maanden achter dat er maandelijks 2,95 EUR werd afgeschreven door Fit4Free.

Bij navraag bleek dit voor het pasje te zijn. En het kon alleen worden stopgezet als ik het pasje inleverde (waar ze voor het gemak niks over gemeld hebben bij het beëindigen van het abonnement). Dit had ik inmiddels al lang niet meer. Ik legde uit dat het pasje nog nooit gebruikt was- en ook niet gebruikt werd. Dit zouden ze zo kunnen opzoeken in hun database (het was zo'n pasje met magneetstrip). Bovendien lijkt het me geen probleem om het pasje te blokkeren. Dit bleek allemaal onmogelijk. Nu zijn we al 2 jaar verder en ze schrijven nog steeds geld van m'n rekening af.

Het blijkt dat ik er alleen af kan komen als ik nog eens 25 EUR betaal (zonder het pasje in te hoeven leveren). Dus dan is op magische wijze het pasje wel opeens onklaar te maken?

Wat kan ik hier tegen doen? Het gaat me puur om het principe van deze afperserij. Ik heb al aangevraagd bij mijn bank om het automatisch incasso te blokkeren. De ABN stuurt mij dan een zgn. "rode stopkaart" die ik naar Fit4Free kan sturen, zodat zij hier officieel van op de hoogte zijn.
Wat betreft het pasje: hier de algemene voorwaarden. Ik heb per mail een discussie met ze gevoerd over artikel 1g en 1h (Algemene voorwaarden F4F). Die luiden:

"g. Bij verlies of diefstal of anderszins in het ongerede raken van de Fit For Free pas, blijven de betalingsverplichtingen onverminderd van kracht. Een vervangende pas kan tegen betaling van 25,- worden verkregen.
h. Na beëindiging van het lidmaatschap kan de Fit For Free pas, die dan nog de functie van kortingspas heeft, behouden worden. Met de kortingspas worden kortingen verkregen bij deelnemende bedrijven. De vergoeding hiervoor bedraagt 2,95 per maand. Betaling dient maandelijks via automatische incasso te geschieden. Deze betaling is verschuldigd tot dat de pas is ingeleverd bij de Fit For Free vestiging."


Er is geen borg betaald voor het pasje. Wat mij betreft staat hier dat ik in geval van een kwijtgeraakt pasje voor 25,- EUR een nieuwe kan krijgen. Maar die hoef ik niet. Er staat niet expliciet dat ik verplicht ben 25,- EUR te betalen bij verlies of diefstal, toch? Zit er niet een hiaat in hun algemene voorwaarden, want zoals het er nu staat kan je dus nooit van die 2,95 EUR per maand afkomen (behalve door een nieuwe te halen en die meteen weer in te leveren).

Hoe kan ik het automatisch incasso stoppen en in m'n recht staan?

5203 6 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

kiran
door kiran - May 9, 2011 om 14:59
2791 Antwoorden / 0 Vragen
0

@spamdejay

Is balen, maar naar mijn mening staat het antwoord er al.
Niet inleveren v/d pas: gaat verder a €2,95 p.mnd. als kortingspas.
Inleveren: alles stopt.

In dit geval is de pas niet ingeleverd.
Denk dat u er niet onderuit komt die €25,- te betalen.

sonjaatje
door sonjaatje - May 9, 2011 om 15:26
1961 Antwoorden / 1 Vragen
0

Er staat duidelijk dat het pasje in gebruik blijft tegen betaling totdat ie wordt ingeleverd.
Je hebt de pas niet meer dus de enige manier om er vanaf te komen is om die 25 euro te betalen.

loreleigil
door loreleigil - May 11, 2011 om 15:18
678 Antwoorden / 3 Vragen
0

Er staat letterlijk dat bij verlies of diefstal voor € 25,- een nieuwe pas wordt geleverd. Uw pas bent u kwijt. Er staat ook dat u, na beëindiging van het contract, nog € 2,95 per maand betaalt voor de kortingspasfunctie. Door de pas in te leveren, kunt u onder de betaling van € 2,95 uit komen. U heeft geen pas meer om in te leveren, dus moet u voor € 25,- een nieuwe aanschaffen. Dán kunt u die inleveren en betaalt u ook geen € 2,95 meer. Ik vind de voorwaarden heel helder en duidelijk. Om dit dan 'afperserij' te noemen gaat te ver, u bent akkoord gegaan met deze voorwaarden en als je een abonnement opzegt, is het heel logisch om die door te lezen. Dan had u meteen uw pas in kunnen leveren en had het u geen twee jaar lang € 2,95 per maand en € 25,- voor een nieuwe pas gekost.

me
door mek1967 - Aug 13, 2014 om 13:36
10 Antwoorden / 2 Vragen
0

Ik heb dus nu hetzelfde als meneer hierboven.
ik heb toen nog aan de balie gevraagd moeten jullie het pasje terug en er werd gezegd NEE.


Nu 1,5 jaar later krijg ik ineens een rekening en meteen maar de incassokosten erbij.

IK heb gebeld, wacht je eerst een uur voor 1 euro per gesprek en en de belkosten, na 1 uur opgehangen niemand aan de lijn. weer bellen na het bandje kost 1e euro per gesprek gewoon in gesprek. weer opnieuw na 30 minuten eindelijk iemand aan de lijn.
verhaal uitgelegd en gedaan en dan wordt je nog uitgemaakt voor leugenaar ook.

Alleen maar omdat je je pasje niet inlevert en als je het vraagt aan de balie zeggen ze hoeft niet.

Ik ga proberen maatregelen te nemen maar ik weet nog niet hoe.

Iemand tips??????

mvg

tijger1
door tijger1 - Aug 13, 2014 om 13:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen
0

Tips?

Tik Fit for Free in in het zoekvak en lees de reactie.

me
door mek1967 - Aug 29, 2014 om 11:29
10 Antwoorden / 2 Vragen
0

Hallo Allemaal,

heb nu dus de brief ingestuurd van tros radar.
Krijg ik nu dus weer brief terug van FFF dat ik een pasje kan kopen van 15 euro die kunnen ze dan innemen en het resterende geldbedrag betalenen dan ben ik er vanaf.

Dit ben ik natuurlijk niet van plan.

Wat kan ik nu doen?
wie heeft er nu nog tips?
Ik heb de brief ingestuurd van de professor en nog is het niet goed of geregeld.

mvg

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Ha
Hans Wijtman - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht
Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Ik ben via internet opgelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug?

Op 25 maart j.l. kreeg ik een sms-je van iemand die zich voordeed als medewerker van ICS (International Card Service) met een noodnummer. Er was geprobeerd €899 van mijn rekening te halen. Ik belde dit nummer en was even later €1794 kwijt. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en heb mijn rechtbijstandsverzekering ingelicht. Hoe krijg ik mijn geld terug? Lees meer

Le
Leny van der Plas - Apr 19, 2024 om 19:46
Geldzaken & recht

Klarna, aanmaning niet besteld artikel

Op 6 februari krijg ik een pakket toegestuurd (door de brievenbus) enkel met mijn naam en adres zonder kenmerk door wie het is verstuurd. In het pakket zit een trainingsbroek zonder verzendbrief o.i.d. ik kon het dus ook niet terugsturen aangezien verzender niet bekend was.

Op 3 april krijg ik een brief toegestuurd van Klarna met de kosten van de broek met  aanmaningskosten.
Direc ... Lees meer

j
j jonker - Apr 17, 2024 om 20:12
Elektronica & tv

Contract youfone ontbinden

sins begin maart heb ik youfone wekelijks gebeld gemailt omdat mijn tv steeds vastliep telefoon niet doet internet slecht.
je mag voor €100 per maand toch wel iets goed verwachten? dus kan ik hierdoor van mijn contract af Lees meer