Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 14:21
Voeding & gezondheid

Terugkerende Blaasonsteking

Hallo allemaal,

Ik zou graag jullie kennis, meningen en ervaringen willen horen omtrent de behandeling van blaasonstekingen.

Ik (vrouw, 25) heb nu al sinds (ongeveer) 2009 last van blaasonstekingen. Het begon met eens in het jaar, daarna eens in de maand, en nu is het sinds december al elke week. Ik heb in het begin elke keer mijn urine netjes ingeleverd en elke keer kreeg ik hetzelfde te horen: "Je hebt een blaasonsteking en vanmiddag ligt je antibiotica klaar in de apotheek."

In die tijd (2009-2016) is mijn urine één keer op de kweek gezet in het ziekenhuis, maar hier kwam niets raars uit. Gewoon weer de E-coli bacterie zoals altijd.

Op een gegeven moment kwam het (nov-dec 2016) zo frequent voor, dat ik urine afgeven onnodig vond. Ik herkende mijn klachten en vond het gewoon onnodig om heen en weer te gaan. Ik belde de assistente op met mijn klachten en nadat zij in mijn dossier had gekeken kreeg ik zonder urinetest antibiotica mee.

De klachten waren aan het begin nooit echt heftig. Mijn urine stonk altijd alleen (en het rook niet naar urine maar echt gewoon chemisch) en ik had soms een beetje buikpijn erbij.

Maar eind december 2016 werd het uit het niets erger. Ik had hele tijd onwijs aandrang om te plassen, zelfs met een lege blaas. Plassen deed onwijs pijn en er zat voor het eerst ook bloed bij. Omdat deze klachten wat heftiger waren dan de vorige keren, besloot ik maar weer langs de huisarts te gaan. Ik vroeg om een verder (inwendig) onderzoek maar zij zei dat ik eerst even mijn urine op de kweek moest zetten in het ziekenhuis, omdat dat lang niet was gedaan. En dat we aan de hand van de resultaten moesten kijken wat erna zou gebeuren.

Zij gaf mij wel een aantal adviezen mee (Van voor naar achter afvegen, veel drinken, cranberrysap, plassen na de seks etc.) waar ik dagelijks goed op let.

De uitslag van de kweek was niets anders dan normaal. De E-coli bacterie was weer gevonden. Ik kon weer een antibioticakuur ophalen en na die kuur moest ik 6 maanden een onderhoudskuur gebruiken.

Ik kreeg de eerste keer Nitrofurantoine mee. Hier heb ik heel veel bijwerkingen van gehad en na een week heb ik Trimethoprim gekregen. Na 1 week Trimethoprim geslikt te hebben, kwam de blaasonsteking weer terug.

Ik belde WEER op, en er werd mij verteld dat ik WEER urine moest afgeven. Ik vroeg of ze even in mijn dossier wilde kijken, want ik begon een beetje gek te worden van al dat gedoe steeds. Maar nee, dit keer móest ik mijn urine afgeven. Ik wist dat er toch weer hetzelfde uit het onderzoek zou komen dus ik heb de bijsluiter even doorgelezen. De Trimethoprim kan als onderhoudskuur worden gebruikt (1 per dag) of meerdere per dag ter behandeling van blaasonsteking. Gelukkig waren de klachten dan de volgende dag wel weg.

Vorige week ben ik een weekje op vakantie gegaan, en je raadt het al, de klachten kwamen weer terug. Ik heb toen maar weer extra Trimethoprim ingenomen. En dat heeft gelukkig (voor even) geholpen. Nu ben ik een paar dagen terug en ik heb nu WEER blaasonsteking.

Ik heb vannochtend gelijk de assistente gebeld en gevraagd of ik op het telefonische spreekuur gezet kon worden vandaag (eigen huisarts was helaas vrij vandaag). De assistente vond het ook raar dat ik nog geen onderzoek had gehad en ze zei dat een andere huisarts me vanmiddag terug zou bellen.

Nu ben ik dus net opgebeld, SMEKEND om een onderzoek. Zegt ze " Wat voor onderzoek wil je dan?" - Volgens mij is zij de huisarts hier maar goed, ik zei dus dat ik (inwendig) onderzoek wil, omdat ik  me zorgen maak. Hierop reageerde ze dat dat niet zomaar kan en dat ik weer urine moest afgeven, omdat ik dat niet recent had gedaan.
Dus ik vroeg wat het voor zin had? Ik zei dat er ALTIJD hetzelfde uit komt. Ik zei dat ik het ZO vaak heb. Waarop zij reageerde dat het normaal is, omdat ik een vrouw ben. Ze zei dat het waarschijnlijk niets ernstigs is en  dat ik het beste even met mijn eigen huisarts kon gaan praten.

Ook zei ze dat ik de oorzaken dan met haar kon bespreken, terwijl ik dit allang had gedaan de vorige keer.
Ik eiste nogmaals een onderzoek, maar het mocht gewoon NIET.

Ik ben echt radeloos. Ik word er letterlijk gek van.. Ik voel me lusteloos en moe heel de dag. Ook wil ik gewoon graag van de medicatie af.

Ik zou graag willen weten wat ik nu moet doen.. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :-(

Alle tips zijn welkom..

Groetjes,

Anoniem

p.s. Geen reacties graag dat ik eerder aan de bel had moeten trekken, want dat weet ik en daar is niets meer aan te doen nu.

22427 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 17, 2017 om 14:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Vraag gewoon een verwijzing naar de specialist/uroloog. Acht jaar regelmatige blaasontstekingen zijn helemaal niet "normaal" omdat u een vrouw bent. Dus eis een verwijzing.

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 14:32
Antwoorden / 2 Vragen

Dankuwel voor de snelle reactie. Ik heb uiteraard om een verwijzing gevraagd, maar dit was niet nodig volgens haar. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen, omdat ik het al gevraagd heb. Welke stappen kan ik nu nog meer nemen? Alvast bedankt.

tijger1
door tijger1 Mar 17, 2017 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op uw strepen gaan staan en daar blijven staan tot u een verwijzing hebt. Dit is echt te gek.

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 14:37
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt

fa
door familyman - Mar 17, 2017 om 14:30
888 Antwoorden / 1 Vragen

Of u gaat via een verwijsbrief naar de specialist, Of u gaat naar een andere huisarts voor een second opnion. Zo doorgaan is geen doen.

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 14:38
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw reactie

aurora1
door aurora1 - Mar 17, 2017 om 14:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat u moet doen? Adviezen van de dokter opvolgen en niet leken op een openbaar forum dergelijke verhalen vertellen en om advies vragen, want u zit hier verkeerd.
Verder is het zaak om een kuur af te maken en als het niet werk dat u op basis van de uitslag van de urinetest een ander antibioticum krijgt.
Zie de andere tips over verwijzing.

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 14:36
Antwoorden / 2 Vragen

Excuus, ik dacht dat ik hier klachten kwijt kon. Groet

sjjoppy
door sjjoppy Mar 17, 2017 om 14:43
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Natuurlijk kunt u hier lotgenoten treffen die u een voorlopige raad kunnen geven.

tenormin
door tenormin Mar 17, 2017 om 14:57
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Uiteraard kunnen hierover vragen gesteld worden. Als u had gevraagd: ik heb een ernstige ziekte, kunnen jullie helpen, was het antwoord natuurlijk nee geweest. Uw vraag is toch echt ietwat anders.

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 17, 2017 om 14:39
7182 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo aapje25,
hebt u dit gelezen? Best wel handig even door te nemen in de tussentijd dat u verwezen wordt naar de uroloog.
https://www.gezondheidsnet.nl/blaasontsteking/wat-te-doen-bij-terugkerende-blaasontsteking

tenormin
door tenormin - Mar 17, 2017 om 14:48
16826 Antwoorden / 108 Vragen

In uw lange verhaal mis ik, als ik goed gelezen heb, het onderzoek bij de uroloog. Dat is uiteindelijk iemand die er voor doorgeleerd heeft. Ik ben een (ook) chronisch patiënt (ruim 12 jaar). Uiteraard begint de huisarts met een kuurtje van 5 of 7  dagen. Maar als het telkens terugkomt: verwijzen naar uiteraard. Jammer dat u bijwerkingen heeft van Nitrofurantoine, mij help het prima. Niet dat het fijn is om (welk medicijn ook) te moeten slikken, maar ik moet het nu als preventie gebruiken; iedere dag een capsule van 50mg. Zelfs dan blijft het niet altijd weg: ik heb zelf strips van de uroloog gekregen (die ik eigenlijk niet meer nodig heb, ik weet inmiddels hoe het er niet uit moet zien, de verkleuring); maar zodra weer 'raak': 7 dagen 4 capsules en dan weer over op 1 capsule per dag. Ik zou u dus beslist adviseren een goede uroloog te raadplegen. Ik krijg dan ook van de apotheek i.p.v. 3 maanden altijd de hoeveelheid voor 6 maanden, als ik niet in Nederland verblijf, mee. (Cranberrysap blijkt een sprookje te zijn, daar begon ik uiteraard eerst ook mee).

Edit* Ik moet wel 2 liter water per dag drinken. (Maar dat moeten ook heel gezonde mensen).

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 15:13
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik zou ook graag onderzocht willen worden door een specialist, maar mijn huisarts vindt het helaas niet nodig. Ik heb gekeken op de website van mijn ziekenhuis en ik kan echt alleen naar een uroloog met een verwijsbrief. Ik heb nu, op advies van een andere reactie op mijn verhaal, een second opinion aangevraagd bij een andere huisarts. Hopelijk kan hij mij wel door verwijzen. Veel sterkte ermee en alsnog bedankt voor uw reactie.

tenormin
door tenormin Mar 17, 2017 om 15:22
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Ze schijnen te bestaan, uit uw verhaal te lezen, maar wat een "vreemde" huisarts heeft u om niet gewoon zelf door te verwijzen. U zou daar natuurlijk geen gebruik van behoeven te maken als ze een normale huisarts is. Rare vogel. Dus sterkte bij het vinden naar een second opinion. En verdere behandeling.

EA
door EAS Mar 17, 2017 om 15:40
1 Antwoorden / Vragen

Ik heb veel ervaring met artsen, ik heb ook dit soort vervelende getrofffen. Bah, ik word gewoon kwaad als ik het lees! Je moet echt heel mondig zijn en een verwijsbrief "afdwingen". Of een second opion bij een vrouwelijke huisarts. Neem desnoods iemand mee naar de huisarts als je denkt zelf niet sterk genoeg in je schoenen te staan. Som al je jaren van klachten en je antibioticakuren op, ga niet flink doen (het valt wel mee) zeg dat je ten einde raad bent, dat al die kuren niet hebben geholpen de problemen op te lossen en je echt een specialist wilt spreken. Laat je niet met een kluitje in het riet sturen! heel veel sterkte!

EA
door EAS - Mar 17, 2017 om 15:32
1 Antwoorden / Vragen

hoi, blaasontsteking kan ontzettend vervelend zijn. Ik heb het ook vaak, gelukkig niet zo vaak als jij. Ik heb ook ontzettend veel ervaring met artsen. Gelukkig heb ik een goede huisarts. Als eerste raad ik je aan een andere huisarts te zoeken. Dit lijkt nergens op. Als je zo vaak antibiotica nodig hebt, had hij/zij allang aan de bel moeten trekken!

Mijn ostheopaat heeft met uitgelegd dat dit een klacht is die te maken heeft met slijmvliezen. Haar advies is: heel veel water drinken, minstens 2 liter. Geen fris, geen thee koffie of andere dranken (mag ook best, maar telt niet voor de 2 liter), gewoon water. Daarnaast raad ik je aan om iedere dag cranberrie supplementen te slikken (waarschijnlijk deed je dit al). Slik ook vlak voor je gaat slapen een cranberriepil waar ook vitamine c bijzit. Echt waar, deze simpele en goedkope tips zullen je zeker helpen.

Verder: zorg bij het naar de wc gaan dat je altijd van "voor naar achter" veegt, zodat er minder kans is dat bacterien in aanraking komen met de urinebuis.
En: altijd plassen na seks! ook al is het maar een beetje. Ik vind het ongepast om te veel uit te weiden over standjes bij seks, maar mijn bovenstaande opmerking zal ook wel het eea duidelijk maken.

Ik hoop dat dit je helpt. Moe en lusteloos zal je je zeker voelen bij zoveel antibiotica. Probeer ook eens een supplement probiotica icm met cranberrie. Ik weet het merk niet uit mijn hoofd, maar een reformhuis/natuurdrogist zal je zeker kunnen helpen. Ga ook eens langs bij een osteopaat. Hier is niet zweverigs aan, ze zijn juist heel praktisch en kunnen je verrassend vaak helpen bij lichaamsproblemen. Sterkte en succes meid. Ik hoop dat je klachten minder zullen worden.

PS: doe dit allemaal in voorbereiding op een bezoek aan de uroloog, ook dat lijkt me geen overbodige luxe!

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 16:52
Antwoorden / 2 Vragen

Heel erg bedankt voor alle tips! :-) Ben blij dat ik er niet alleen voor sta :-)

freix.
door freix. - Mar 17, 2017 om 15:34
28 Antwoorden / 14 Vragen

Een nare situatie voor u. Wat soms helpt is het dagelijks slikken van 1 of 1,5 gram Vit C. Dit zorgt voor een zuurder blaasmilieu waar sommige bacteriën niet van houden.... Dit is symptoombestrijding en neemt geen oorzaak weg. Het heeft geen bijwerkingen. Een hoge dosis Vit C is ook goed voor je afweer en de inname kan geen kwaad. Een teveel aan Vit C plas je gewoon uit.... (daar is de werking tegen blaasontsteking op gebaseerd) Als je stopt met het slikken van de hoge dosis Vit C komen de klachten waarschijnlijk weer terug. Volg daarom ook de raad op voor een consult bij de uroloog. Succes.

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 16:53
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reactie

Ge
door Genee - Mar 17, 2017 om 15:41
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Onbegrijpelijk dat uw huisarts u al zolang steeds maar weer een kuur geeft en u niet doorverwijst naar een specialist.
Zoals al gezegd is, er op staan dat u een verwijskaart krijgt en anders vraagt u een second opinion bij een huisarts naar keuze.
Vraag wel bij uw zorgverzekering of het vergoed wordt als u zelf een arts kiest.
Ik zou meteen maar een andere huisarts gaan zoeken want kan me voorstellen dat u in de huidige weinig of geen vertrouwen meer hebt.
Moet er niet aan denken dat u al deze medicijnen moet slikken als u in verwachting bent.

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 16:56
Antwoorden / 2 Vragen

Heel erg bedankt voor uw reactie en ik zal zeker uw advies opvolgen.

marita5
door marita5 - Mar 17, 2017 om 16:36
11508 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Aapje25 ,

Volg de gegeven adviezen , uroloog , second opinon , slik 1000 mg Vitamine C per dag
Teveel antibiotica is slecht , dood de slechte bacteriën maar ook de goede , met gevolg immuunsysteem te laag .
Van teveel antibiotica krijg je ook zwarte tanden , dus laat u doorverwijzen naar uroloog / of second opinon van een andere huisarts .
Trouwens waardeloze huisarts .

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 16:58
Antwoorden / 2 Vragen

Bedankt voor de reactie

Fu
door Funkykassa55 - Mar 17, 2017 om 16:54
1 Antwoorden / Vragen

D-Mannose is een natuurlijk middel Bij blaasontsteking. Heeft mij en menig anderen familie en vrienden geholpen.
Nooit meer antibiotica hier voor.
Het proberen waard !!!
D-mannose is een natuurlijke suiker, een epimeer van glucose, die kan worden gebruikt specifiek bij door E. coli veroorzaakte blaasontsteking (80-90% van de gevallen).

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 17:00
Antwoorden / 2 Vragen

Hartelijk bedankt voor deze tip. Ik zal het gelijk even opzoeken

ph
door phebe - Mar 17, 2017 om 17:02
16 Antwoorden / 4 Vragen

Wat vervelend dat je huisarts niet wil helpen.
Je moet een verwijzing hebben naar de uroloog en het liefst zo snel mogelijk ook.

Ik heb zelf ook jarenlang bijna iedere maand last van blaasontsteking gehad.
Wegwerp maandverband en tampons bleken bij mij het probleem te zijn, er zitten toevoegingen in die het natuurlijke vocht onttrekken (wat je nodig hebt om de zuurtegraad op balans te houden), en vaak ook parfums, bleekmiddel, kleurstoffen etc.
Daar bleek ik niet tegen te kunnen met als gevolg iedere keer blaasontsteking, candida infecties, schraal...
Ik gebruik nu al een paar jaar wasbaar maandverband en heb geen blaasontstekingen meer.

Het is even een aanschaf, maar zeker wel de moeite waard, en de aanschafkosten heb je er eigenlijk vrij snel weer uit omdat je niet iedere maand opnieuw maandverband hoeft te kopen, het gaat echt jaren mee.
Je hebt heel leuk maandverband te koop en gezellige kleuren en prints en verschillende maten en materialen. (en ik moet zeggen en vrolijk gekleurd lekker zacht 'lapje' maar van je mentruatie nog net geen feestje)

Een menstruatiecup zou ook een oplossing kunnen zijn, en sommige merken komen ook in hele gezellige kleuren.
Deze kosten tussen de €16,- en €31,- (de meesten zitten zo rond de €30,-)  maar ze gaan echt jarenlang mee (5-10 jaar).

Verder neem ik op advies van mijn huisarts iedere avond voor het slapengaan een dagdosis vitamine C in.
Dit helpt ook met de zuurtegraad van de urine waardoor je minder kans hebt op ontstekingen.

Succes!

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 17:21
Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb zojuist vitamine c capsules besteld, omdat meerderen mij dat hier aanraadden! En ik heb op ebay net een menstruatiecup besteld voor 0.75 cent. (Ietsje goedkoper haha) Echt super bedankt voor de tips!!!

AG
door AG - Mar 17, 2017 om 17:15
3 Antwoorden / Vragen

Even een account gemaakt, want hier moet ik op reageren.

Appelazijn kan jou verlichting geven! Google term is acv  (apple cider vinegar). Bij een biowinkel heb je de betere vorm (rauw en ongefilterd) maar weet niet of dat wat uitmaakt. Je moet het maar net weten. Vitamine C poeder is ook iets om te proberen.

Sterkte!

Aa
door Aapje25 Mar 17, 2017 om 17:22
Antwoorden / 2 Vragen

Ik ga er naar kijken! Heel erg bedankt!

aurora1
door aurora1 Mar 18, 2017 om 02:30
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Appelazijn is bij elke supermarkt te vinden voor een erg gering bedrag.
Vit. C time-released (bijv.) is bij drogistenketens te vinden zoals bijv. het Kruidvat.
Wat betreft het alternatieve circuit ingaan zou ik beslist eerst een second opinion en/of doorverwijzing naar bijv. een uroloog realiseren en niet zelf met allerhande gaan experimenteren.
Urine door een laboratorium laten onderzoeken is om te bekijken van welke (soorten) bacterie sprake is en voor welke antibiotica gekozen moet worden. Als het een niet werkt dan kan een anders soort werken enz. Het is dus niet verstandig om zelf te besluiten dat niet (weer) te laten onderzoken.

me
door mein33 - Mar 18, 2017 om 11:15
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@aapje25,

Blaasontsteking kan/wordt meestentijds veroorzaakt door de E.colie bacterie die normaal alleen in de darm voorkomt.
Door een verkeerde hygienische reiniging kan de bacterie worden overgebracht naar (uiteindelijk) de blaas.
Reinig eerst de anus en omgeving en neem vervolgens een schoon washandje om de vagina te reinigen.
Was uitsluiten in de richting van voor naar achter zodat er geen mogelijk achtergebleven bacterie in de vagina kan komen.
Gebruik vooral geen wasimmulsie aangezien deze de natuurlijke zuurgraad in en rond de vagina afbreken.
Zorg vervolgens voor een verhoging van de zuurgraad in de blaas en het urinekanaal.
Dit kunt u eenvoudig doen door Cranberola ( cranberry capsules met natuurlijke vitamine c van Arkopharma ) te gebruiken.
Om te beginnen is het advies om zowel bij het ontbijt als bij de avondmaaltijd twee capsules te slikken.
Na enige tijd zult u merken dat de klachten snel afnemen. Daarna kunt u zachtjesaan afbouwen naar twee capsules per dag om de zuurgraag op peil te houden.
Stop met antibiotica kuurtjes aangezien deze meer schade aanrichten dan gewenst.

Vr.gr.  mein33