ru
door ruvada Feb 1, 2011 om 13:56
Voeding & gezondheid

Tilapia gezond?

Dat de gezondheid van tilapia ( voor vis en viseter) in twijfel mag worden getrokken is al lang bekend. Zie http://kassa.vara.nl/actueel/dossiers/artikel/dossier/1579989/?tx_varakassanews[uid]=624 en Aldi gerookte pangasiusfilet .

In mei vorig jaar kocht ik bij C1000 tilapia filet die rook naar een gft-afvalbak, en ook zo smaakte. De VWA was zo vriendelijk om deze te onderzoeken, maar (tot mijn grote verbazing) werden geen geur- en smaakafwijking gevonden en geen histamine. Overigens had ik eerder ook al tilapia van AH met een grondsmaak gegeten, maar ook wel eens geurloze met de smaak van schol.

Kennelijk is tilapia met afval-geur en smaak de norm. Ik heb het eten van deze kweekvis inmiddels afgezworen.

29642 20 Rapporteer

jo
door joan - Feb 8, 2011 om 14:20
26 Antwoorden / 4 Vragen

Is het niet beter om deze vis rauw op de markt te kopen?
Ik vindt het heerlijk en er zit geen rare smaak aan.
Succes

valerius-2
door valerius-2 - Feb 8, 2011 om 14:40
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Ik houd het maar bij vis die bij mij bekend zijn gewoon normaal uit de zee, dat is mijn smaak en daar valt niet over te twisten

sp
door spikkel - Feb 8, 2011 om 14:41
148 Antwoorden / 5 Vragen

De Tilapia van de supermarkt of van de markt is precies hetzelfde visje hoor. Aangezien dit visje opgroeit in één grote afvalbak, ze noemen het de Mekong rivier, vind ik het niet raar dat het daar ook naar gaat smaken.

Waarschijnlijk koopt de supermarkt alles zonder te beoordelen op en ruikt de visboer eerst aan de vis die hij in wil kopen. Gezien de plaats waar de vis vandaan komt geef ik het nog niet aan mijn hond.

tenormin
door tenormin - Feb 8, 2011 om 15:38
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Na de uitzending van Kassa over tilapia vis heb ik het niet meer durven kopen. Ik kocht het altijd diepvries bij de PLUS, lekker dichtbij, maar pak nu maar weer de auto om bij onze visboer vis te kopen. Zijn lekkerbekjes zijn of tilapia of kabeljauw. Laatste wel duurder maar veel lekkerder. Heb altijd gehoord dat vis gezond was, ook de vette soorten, maar tegenwoordig zijn er zoveel tegenstrijdige berichten (o.a. te veel kwik) dat ik het eigenlijk niet meer weet.

genie
door genie - Feb 8, 2011 om 16:21
7 Antwoorden / 0 Vragen

ook de tilapia bij de visboer is dezelfde vis die ingevroren hier aan komt. Verschil met de visboer is, dat hji ze voor je ontdooit. En dan maar hopen dat hij ze snel verkoopt.

Zie ook Hoe vers is mijn Tilapiafilet eigenlijk die ik bij de visboer gehaald heb?

wi
door willyg - Feb 8, 2011 om 16:44
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zelfs de diepvries variant van Tilapia smaakt gronderig. Ik koop het niet meer. Smaakt mij te smerig.

an
door anyawijchers - Feb 8, 2011 om 17:01
3 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=brigden schreef op dinsdag 8 feb 2011, 15:38]Na de uitzending van Kassa over tilapia vis heb ik het niet meer durven kopen. Ik kocht het altijd diepvries bij de PLUS, lekker dichtbij, maar pak nu maar weer de auto om bij onze visboer vis te kopen. Zijn lekkerbekjes zijn of tilapia of kabeljauw. Laatste wel duurder maar veel lekkerder. Heb altijd gehoord dat vis gezond was, ook de vette soorten, maar tegenwoordig zijn er zoveel tegenstrijdige berichten (o.a. te veel kwik) dat ik het eigenlijk niet meer weet.

Hier vind je de viswijzer, waarin aangegeven staat welke vis je wel, liever niet, of helemaal kunt eten: http://www.goedevis.nl/
Hier kun je de viswijzer ook downloaden, zodat je die kunt meenemen naar de supermarkt of visboer; dan weet je altijd welke vis je het beste kunt kopen.

ru
door ruvada - Feb 8, 2011 om 18:58
17 Antwoorden / 6 Vragen

Het artikel waarnaar ik wilde verwijzen heet "Kijk uit met tilapia" van 17 juli 2008 (ook deze website, adres te lang voor de link).
De kweekvis is niet alleen vervuild, maar heeft ook de verkeerde vetzuren. Ongezonde omega-6 vetzuren i.p.v. gezonde omega-3 vetzuren. Het komt er op neer, dat de vis net zo (on)gezond is als de leefomgeving van de vis en net zo (on)gezond is als het voer dat hij krijgt. Eigenlijk heel logisch.

bennieol
door bennieol - Feb 8, 2011 om 19:54
64 Antwoorden / 3 Vragen

ook ik koop de tilapia en pangasiusfilet niet meer kies weer voor de vissen die daar niet weg komen bij de visboer en bak ze zelf in roomboter zonder zout.
goed voor de bloeddruk

an
door ankhor - Feb 9, 2011 om 09:55
122 Antwoorden / 0 Vragen

Joan, ik vermoed dat deze vis niet echt rauw aangeleverd wordt, dus dat deze
ingevroren naar hier is gekomen, en dat ze hem voor jou ontdooid hebben.

ar
door artenan - Feb 9, 2011 om 11:20
13 Antwoorden / 4 Vragen

Meer weten over vis? Lees het boek of uittreksels ervan, "Wat is er mis met vis? ... en wat U kunt doen". Geschreven door Dos Winkel.
Er gaat een wereld voor je open.
Vis WAS gezond maar helaas hebben wij als mens, de zee zo vervuild dat de vis niet meer zuiver is/kan zijn. Denk aan: ons afval water, medicatie resten, pesticiden, plastic, landbouw gif, zware metalen etc etc.) Jammer, want ik hield wel van een visje.
Gekweekte vis blijkt nauwelijks een goede oplossing want zoals iemand al eerder schreef: worden ze bijvoorbeeld gekweekt in sterk vervuilde rivieren.
Het VWA is helaas een verlengdstuk van de overheid en dus in dienst van de economie (u weet wel: geld, geld, geld) Dus informeer u zelf goed, alvorens u iets in uw mond stopt.

an
door anne4 - Feb 9, 2011 om 11:49
4 Antwoorden / 1 Vragen

Een lekker gezond visje is de Claresse, die bij steeds meer supermarkten verkocht wordt.
Omega 3 vetzuren, duurzaam in Nederland gekweekt en ook aanbevolen door WNF en Stichting de Noordzee.
Deze ligt dan ook vers in de winkel en niet ontdooid. Jammer genoeg kun je bij de supermarkten niet duidelijk zien welke vis ontdooid zijn en uit het buitenland komt. Je moet de verpakking omdraaien en een loep meenemen.

gu
door guurtruida - Oct 24, 2011 om 16:30
2 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt jaren geleden heb ik ook de Tilapia afgezworen i.v.m. de grondsmaak bij AH. Maar bij navraag bij kennissen die daar ook hun vis kochten was ik de enige die dat opmerkte, niemand constateerde de grondsmaak. Ik ben dus toch niet de enige, dacht dat het aan mij lag.

tenormin
door tenormin - Oct 24, 2011 om 18:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=guurtruida schreef op maandag 24 okt 2011, 16:30]Klopt jaren geleden heb ik ook de Tilapia afgezworen i.v.m. de grondsmaak bij AH. Maar bij navraag bij kennissen die daar ook hun vis kochten was ik de enige die dat opmerkte, niemand constateerde de grondsmaak. Ik ben dus toch niet de enige, dacht dat het aan mij lag.

een visvraag van 1 februari nu beantwoorden? is de vis nu echt bedorven, hoor.

an
door anne4 - Oct 24, 2011 om 19:15
4 Antwoorden / 1 Vragen

Guurtruida,

Sommigen proeven eerder de grondsmaak dan anderen en tilapia is gevoelig voor grondsmaak. Maar waarom kies je niet voor de duurzaam, in Nederland gekweekte Claresse. Lekker en veel recepten beschikbaar op www.claresse.eu. Verkrijgbaar bij Jumbo, Emté en C1000.
Deze vis wordt ook aanbevolen door WNF en Stichting de Noordzee.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2011 om 23:59
7840 Antwoorden / 95 Vragen

De enige vis die ik rauw eet is nieuwe haring de rest gaat de braadpan of frituur in.

ru
door ruvada - Oct 25, 2011 om 11:21
17 Antwoorden / 6 Vragen

Intussen heb ik ook gehoord (ik meen bij de Keuringsdienst van Waarde) dat deze vissen uitstekend gedijen op kippestront. Als zij met zulk soort afval worden gevoerd verklaart dat een hoop.

stacey
door stacey - Sep 18, 2012 om 14:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op maandag 24 okt 2011, 18:51]een visvraag van 1 februari nu beantwoorden? is de vis nu echt bedorven, hoor.

Dit is geen vraag maar een Discussie op het Discussie forum,
hier kun je er naar hartelust jaren op los kletsen.......
[edit redactie - off-topic]

tenormin
door tenormin - Sep 18, 2012 om 14:06
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[edit redactie - off topic]

stacey
door stacey - Sep 18, 2012 om 14:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=tenormin schreef op dinsdag 25 okt 2011, 00:04]Off-topic

[edit redactie] Off-topic. Graag on-topic reageren.