ka
door kan Aug 24, 2016 om 11:59
Voeding & gezondheid

Vergoeding pedicure

er is sinds 2016 geen enkele ziekenkostenverzekering die nog pedicure vergoed ook niet bij diabetespatienten. Ik ben ernstig hart en longpatient en kan mijn voeten niet meer zelf doen, maar ik krijg er geen vergoeding voor en moet dus iedere maand naar een dure pedicure.

2774 11 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Aug 24, 2016 om 12:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Allemaal heel vervelend, maar wat is nu je vraag?

Kijk eens hier ter info.

tenormin
door tenormin Aug 24, 2016 om 12:08
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Sorry, had uw "hier" over het hoofd gezien.

tenormin
door tenormin - Aug 24, 2016 om 12:07
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ligt er ook aan hoe u verzekerd bent.
http://www.zorgwijzer.nl/vergoeding/pedicure Meestal liggen de prijzen voor Pedicure met diabetes aantekening tussen de €20,00 - €25,00. U zou het 1 x per 6 weken kunnen laten doen. i.p.v. iedere 4 weken.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2016 om 12:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De voetzorg voor diabetes patienten is met ingang van januari 2015 sterk gewijzigd en ondergebracht in ern "ketenprogramma". Om voor vergoeding van de pedicurekosten in aanmerking te komen, moet die patient eerst naar de huisarts/poh die een test doet en verwijst naar een gecontracteerde podotherapeut.

De podotherapeut stelt, als dat nodig is, een behandelplan op en verwijst voor die behandelingen naar een medisch pedicure, of pedicure met diabetes aantekening, waarmee hij of zij een contract heeft.

Die pedicure declareert bij de podotherapeut, zogenaamde "cosmetische" handelingen moet de klant zelf betalen. Als hij of zij meer behandelingen wenst per jaar dan voorgeschreven door de podotherapeut, moet de hele behandeling rechtstreeks aan de pedicure betaald worden.

De podotherapeut krijgt per patient één bedrag per jaar en moet daar dus ook de pedicure van betalen.

Een en ander gaat helemaal buiten de basisverzekering om en gaat ook niet ten laste van het eigen risico.

Als een diabetes patient voor het bovenstaande in aanmerking komt, vergoedt de aanvullende verzekering, zo hij die heeft, niets meer.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2016 om 12:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een medisch pecicure of pedicure met diabetes aantekening zou wel gek zijn om voor € 20 tot € 25 een behandeling te geven.

De prijzen voor een behandeling liggen boven de € 30.

Nagels hoeven natuurlijk niet elke maand geknipt.

tenormin
door tenormin Aug 26, 2016 om 18:27
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Hier niet hoor @tijger1. ;-)

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2016 om 19:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar uw pedicurebehandeling komt niet voor vergoeding in aanmerking. Dus hij of zij hoeft voor uw behandeling geen contract te hebben met een podotherapeut.

tenormin
door tenormin Aug 27, 2016 om 21:09
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Wat heeft dat er nu mee te maken. Ik heb het niet (meer) over mezelf. De 'diabetes' Pedicure zit in het Dienstencentrum: haar tarieven staan gewoon open en bloot vermeld en is €30,00. Ken er ook die het voor €25,00 doen.

tijger1
door tijger1 Aug 27, 2016 om 22:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U begrijpt het niet. De patienten die volgens die procedure, die ik beschreven heb, in aanmerking komen, krijgen dus geen nota van de pedicure voor de volledige behandeling. Die pedicure kan alleen maar declareren bij de podotherapeut volgens afgesproken contracten.  Over die bedragen hebben de patienten geen inzage. De pedicure brengt "slechts" de cosmetische behandeling aan de klant in rekening.

Dus de prijzen die daar hangen zijn niet voor alle patienten gelijk. En eerst hebt u het over € 20 tot € 25 en nu kost het daar € 30. En de klant moet dan wel naar dat dienstencentrum.

Ik ken er ook die het voor € 15 doen, maar dan wel zwart.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 24, 2016 om 12:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Is er dan geen goedkopere pedicure te vinden. Kijk en vergelijk.
We klagen steeds wat we niet (meer)  vergoed krijgen maar bekijk eens wat er wel allemaal voor u als chronisch patiënt wordt vergoed.  Daarbij vergeleken is de pedicure peanuts.
Diewilik

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2016 om 12:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kunt u nog wel zelf uw haar knippen?

Ma
door MacWally Aug 24, 2016 om 12:46
151 Antwoorden / Vragen

Dat kost bij de Chinees maar een tientje.

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2016 om 12:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar dan ook maar de nagels laten doen.:-))

hdenie
door hdenie Aug 24, 2016 om 12:52
0 Antwoorden / 3 Vragen

Voor zover ik weet vergoedt FBTO het wel nog. Mijn verzekering, CZ weigert ook deze kosten te vergoeden (ik ben MS patiënt en kan niet eens mijn eigen veters strikken). En ja, Tijger1, ik weet dat er ook klittenbandschoenen zijn.

costnix
door costnix Aug 24, 2016 om 14:31
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ook bij gebruik van klittenband moet u wel bij uw voeten kunnen komen. Dat geldt ook voor instapschoenen.

tijger1
door tijger1 - Aug 24, 2016 om 16:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik weet niet wat klittenbandschoenen hiermee van doen hebben. Neem een lange schoenlepel.

Coenraad12
door Coenraad12 - Aug 24, 2016 om 16:55
3 Antwoorden / Vragen

Ben verzekerd bij VGZ met aanvullend pakket. Kost mij 133 euro per maand. Als je naar een pedicure gaat aangesloten bij Provoet wordt er tot 300 euro per jaar vergoed. Heb rematoide artritus.

agaat77
door agaat77 - Aug 24, 2016 om 17:51
82 Antwoorden / 7 Vragen

Iedere verzekering, heeft de mogelijkheid tot het apart aanvragen van medische noodzaak vergoedingen wat in uw geval als diabetus/hart patient dus ook mogelijk moet zijn.

Er wordt tot een bepaald bedrag dus wel vergoed, echter moet u hier wel wat voor doen. Kortom contact zoeken met uw verzekeraar. Dit wordt per patient bekeken.

tijger1
door tijger1 Aug 24, 2016 om 18:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De Ts is geen diabetes patient, maar alleen afgunstig op de regelingen voor diabetes patiënten.

agaat77
door agaat77 Aug 26, 2016 om 21:48
82 Antwoorden / 7 Vragen

Ja dat heb ik door, daarom staat het ook tussen een schuine streep.

Ni
door Niels Ongering - Aug 24, 2016 om 18:07
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wat U zegt: "Geen enkele zorgverzekering" is niet helemaal juist. Diabetespatienten kunnen <onder voorwaarden> wel een vergoeding krijgen.

U bent een ernstig hart- longpatient dus ik kan mij goed voorstellen dat het verzorgen van voetnagels een probleem kan vormen.

De eerste weg is dat u contact opneemt met uw eigen zorgverzekeraar om te overleggen wat er voor U voor mogelijkheden zijn. (bijvoorbeeld aanvullende verzekering).
Als deze U geen oplossing kan bieden zou U kunnen gaan shoppen bij een aantal verzekeraars en met uw speciale vraag over de gewenste vergoeding met betrekking tot pedicurevergoeding.
Juist nu een goed moment omdat zorgeverzekeraars nu bezig zijn met nieuwe voorwaarden voor 2017. Ik wens U veel succes met het vinden van de oplossing.

ja
door jackyh Aug 26, 2016 om 18:56
953 Antwoorden / 4 Vragen

Als het alleen om nagelknippen gaat hang dan bij AH een kaartje op met: gevraagd iemand die 1 x per maand mijn voetnagels wil knippen voor b.v. 10 euro per keer. Moet lukken. Dus alleen knippen.

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2016 om 19:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, en dan komt iemand je teennagels knipoen en dan knippen ze verkeerd. Ellende is niet te overzien.

pi
door pieterwolters Aug 26, 2016 om 21:58
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maar dat verkeerd knippen gebeurt ook bij gezonde mensen die het zelf doen.

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2016 om 19:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien kunt u wel naar een pedicure gaan die werkt in een verzorgings of verpleegtehuis bij u in de buurt. Die werken vaak voor uiterst lage tarieven.