helmama
door helmama Jun 21, 2007 om 17:30
Voeding & gezondheid

Vis in blik even gezond?

Hallo,

We weten tegenwoordig allemaal dat vette verse vis eten erg gezond is, maar geld dat ook voor vis in blik. Zoals tonijn in blik of zalm. Weet iemand raad.

Vriendelijke groeten, Helmama.

62782 26 Rapporteer

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 17:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of het gezond is weet ik niet, maar het is wel smerig.
Graten zitten er lekker helemaal doorheen en gaar gekookt, kun je nagaan hoe het gesterriliseerd wordt.Ook goede vitamines zullen er niet veel meer in zitten.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is vis in blik even gezond als verse vis?

Tonijn is tonijn. Dat betekent dat er qua voedingswaarde niets veranderd, of hij nu in blik zit of vers is. Bij tonijn in blik is het wel belangrijk te letten op de olie waarin de tonijn gemarineerd is. Kies altijd voor plantaardige olie en laat de tonijn goed uitlekken. Het meest mager is tonijn in water            Tijd voor Vis

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 17:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

--Ik maak vaak pasta met tonijn of zalm uit blik. Is vis uit blik net zo gezond als verse vis? Ja! Vis is gezond vanwege de unieke visvetzuren die erin zitten ...

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 17:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik eet regelmatig haring in tomatensaus uit blik en daar is niks mis mee.

Tonijn uit blik meng ik  met een tonijnsalade van een bekendmerk voor op toastjes en stokbrood en is bij de hele fam.een succes.

Neem wel tonijn in plantaardige olie, wel goed laten uitlekken.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vis is en blijft vis.
Als het goed is ingeblikt zal er weinig of geen verschil zijn tussen deze en verse vis, welke zelfs al vaak ingevroren is geweest.

Let wel op waarmee de vis is ingeblikt en de toevoegingen om sommige visgerechten en smaak mee te geven.

Een sardientje op z'n tijd is ook niet verkeerd, groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

dan moet je wel de vette vis eten  , en dat zijn de meeste vissoorten met een  A behalve paling want daar zitten de verkeerde vetten in.
ik weet trouwens niet of deze in blik zit. wel voorverpakt.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 18:54
0 Antwoorden / 0 Vragen

paling zit ook in blik, en paling is niet aan te bevelen, net als garnalen, omdat deze veel cholesterol bevatten.
Maar gaat het je alleen om de omega3 dan kun je beter en goedkoper levertraan slikken.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 21:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag helmama,

Als je haring, zalm of makreel in blik gebruikt op naturelbasis(dus waterbasis) of zonnebloemolie, dan is dit minder gezond dan op basis van olijfolie. Op olijfoliebasis is de reductie van de goede vetzuren bij het inblikken te verwaarlozen en is het produkt minstens zo gezond als vers. Let er dus op dat het olijfolie moet zijn en dat is in de winkel vaak moeilijk te vinden. Verse vis en ingeblikt vis op basis van olijfolie is rijk aan eiwitten (100 gr staat gelijk aan 50% van onze dagelijkse behoefte aan eiwitten) en rijk aan vitamine A. B12 en D. Maar het zijn toch met name de vetzuren die zo gezond zijn. Dan gaat het om omega 3-6-9 vetzuren en dan vooral de omega 3 vetzuren. Dit zijn meervoudig onverzadigde vetzuren. Hoe minder je verzadigde vetten en hoe meer je onverzadigde vetten neemt, hoe beter dat is voor de cholestoralgehalte, de hartconditie en de bloeddruk. Wel is belangrijk om niet te overdrijven omdat vis ook andere stoffen bevat die bij een teveel minder goed zijn. Twee a drie keer per week een redelijke portie is uitstekend. Op die "visdagen" is het niet onbelangrijk om wat meer water te drinken (ongeveer een 1/2 liter meer).

Eet smakelijk, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 23:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een toevoeging op het goede antwoord van Read:

"Dan gaat het om omega 3-6-9 vetzuren en dan vooral de omega 3 vetzuren"

Naast de omega 3-6-9 vetzuren, bestaan er ook andere omega vetzuren, voorbeelden hiervan zijn het omega 7 of omega 11 vetzuur, deze zijn alleen veel minder bekend. Omega 3 is inderdaad het belangrijkste vetzuur omdat (bij de meesten) het menselijk lichaam zelf geen omega 3 vetzuur kan aanmaken, terwijl we -gezien vanuit ons westers voedingspatroon-, veel meer omega 3 vetzuur zouden moeten binnenkrijgen t.o.v. de hoeveelheid omega 6 vetzuur wat we binnenkrijgen. Een goede verhouding van innname omega 3 - omega 6 vetzuur is dus belangrijk.

Veel minder belangrijk is het omega 9 vetzuur. Dit vertzuur heeft geen effect of invloed op de verhouding omega 3 - omega 6 vetzuur in ons lichaam. Omega 9 heeft (net als de andere vetzuren die ik daarnet noemde) enkel effect op de 'grote balans'; die van de hoeveelheid MOV ten opzichte van de hoeveelheid VV in ons lichaam.

Het is dus niet zo dat de de vetzuren omega 3-6-9 de belangrijksten van allemaal zijn; omega 3 (en de verhouding met omega 6) is inderdaad belangrijk, maar omega 9 is een stuk minder belangrijk in ons lichaam. De reden waarom toch al die visoliefabrikanten kiezen voor een 3-6-9 supplement, laat zich raden; het bekt lekker en kan zodoende goed worden verkocht.

Tot slot meld ik dat levertraan geen goede optie is om de meervoudig onverzadigde vetzuren binnen te krijgen (dit werd wel gemeld -niet door Read overigens-). Levertraan staat bol van de (vetoplosbare en potentieel toxische) vtaminen A en D en kan bij een overdosis ernstige gezondheidsklachten te weeg brengen.

Groet Richard

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 23:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry hoor maar ging de vraag niet over:

Vis in blik!

ve
door verwijderd - Jun 21, 2007 om 23:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Unclewilly:

Ik geef toch ook geen antwoord op de gestelde vraag. Niet voor niets heb ik gekozen voor een reactie op een -zoals eerder gezegd- goed gegeven antwoord.

Echter in dit antwoord worden de omega 3-6-9 vetzuren over een kam gescheerd, terwijl hier wel degelijk verschil in zit. Mag ik dan als ik dit lees (en ik hier vanuit mijn vakgebied wat kennis over bezit) - en ik weet dat mede door dit soort internetfora misverstanden verder zullen worden verspreid- dan reageren op zo'n antwoord en dit een beetje nuanceren, zodat een dergelijke misvatting uit de wereld kan worden geholpen, waardoor menig lezer van deze vraag de juiste informatie tot zich krijgt en hierdoor niet langer met dergelijke misvattingen blijft zitten??? Of vindt u dat dat niet behoort te gebeuren bij een consumentensite???

U mag het zeggen.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 03:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

quote:

Hallo,

We weten tegenwoordig allemaal dat vette verse vis eten erg gezond is, maar geld dat ook voor vis in blik. Zoals tonijn in blik of zalm. Weet iemand raad.

Vriendelijke groeten, Helmama.quote.

ik weet toevallig dat het eten van lelijke kleine dieren nooit gezond of voedzaam kan zijn,dat proberen de vele te sterke en te grote lelijke ouderen,de jongeren wijs te maken.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 06:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Richard natuurlijk wel, mijn reactie staat onder jouw inbreng maar niet speciaal voor jouw bedoelt.

Het is zo zonde, de vraagstelling is in vele topics niet belangrijk meer en daar ging mij het even om, bij de vraag blijven.

Groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 14:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Offtopic: Ben ik nou gek of meen ik in de stijl, reactie en schrijfwijze de signatuur van iemand anders te herkennen?

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 15:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Of juist wel!

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 15:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag sqn,

Off topic,

Dat klopt dus: b is weer actief onder verschillende namen.

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is even gezond en sommige dingen maak je ook gewoon met vis uit blik.
Salade nicoise maak je met tonijn uit blik. En zalmmaionaise maak je  bijvoorbeeld ook niet met verse zalm.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 20:09
0 Antwoorden / 0 Vragen

Maar eigenlijk..........

zouden wij als consumenten een product als tonijn niet meer moeten gaan kopen omdat als ongewilde bijvangst vaak ook dolfijnen in de netten verstrikt raken en daardoor verdrinken.

Lees ook eens regelmatig de internetversie van GreenPeace.

De Vrije Vogel

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 20:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

quote:

Offtopic: Ben ik nou gek of meen ik in de stijl, reactie en schrijfwijze de signatuur van iemand anders te herkennen?quote

hoezo, ben jij er soms op tegen dat er geschreven wordt,dat de vele lelijke te sterke en te grote ouderen,de jongeren proberen wijs te maken dat het eten van lelijke kleinere gezond en voedzaam is

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 21:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ricardow,

Mijn partner was erg blij met jouw nuancering. Ik had het voor haar uitgeprint en na het lezen zei ze "fijn, weer wat erbij geleerd". En om dat laatste draait het toch op deze site, zeg nu zelf!

Collegiale groet, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 22, 2007 om 21:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heb eventjes gespeurd op internet. Misschien heb je hier wat aan:

www.mijnvisdag.nl/06_10_vragen.asp

Persoonlijk zou ik niet kiezen voor blik, omdat je niet precies weet welke bewerking de vis heeft ondergaan.

ve
door verwijderd - Jun 24, 2007 om 23:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag ricardow,

In dit draadje geef je een prima nuancering over vetzuren. Daar heb ik nu op verzoek 2 vragen over:

1. In welke verhouding moet Omega 3 vetzuur tot Omega 6 vetzuur bij inname met tabletten staan? Is dat fifty fifty?

2. In welke voeding (uitgezonderd vis) zit het Omega 6 vetzuur nog meer?

Alvast bedankt, Read2.

ve
door verwijderd - Jun 26, 2007 om 16:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Read:

Ik had een heel verhaal voor u getyped, waarin uw vragen ruimschoots werden bentwoord. Ik was zo goed als klaar en toen.... klikte ik kennelijk ergens verkeerd en is mijn hele reactie verdwenen. Ondanks dat ik weet niet te mogen schreeuwen doe ik het nu toch even: WEL GLOEIENDE, GLOEIENDE ***. WAT EEN ***-WEBSITE KAN DEZE KASSA SITE TOCH ZIJN!!

Ik zal m'n verhaal opnieuw uitwerken (had natuurlijk weer eens geen backup gemaakt), maar dit zal ik niet nu doen. Om nu weer dat hele verhaal te gaan tikken, kan ik even niet opbrengen.

Zoals gezegd ik kom later op uw vragen terug, maar op dit moment even niet. Excuus

Groet Richard

ve
door verwijderd - Jul 2, 2007 om 00:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ Read:

Zie de antwoorden in het door u nieuw opgestarte draadje

Groet Richard

ve
door verwijderd - Dec 21, 2011 om 17:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

Misschien vinden jullie dit artikel ook interessant. Hier worden veel antwoorden beantwoord over vis. Misschien niet direct over de gestelde vraag, maar voor sommigen misschien toch leuk om te lezen.

ve
door verwijderd - Dec 21, 2011 om 17:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

De vraag is 4 jaar oud.

Vladja