te
door teo Jan 25, 2016 om 14:08
Voeding & gezondheid

Waarom geen vergoeding voor het registreren als donor

Ja waarom niet? (bv korting op je zorgverzekering)
Bij een transplantatie werkt de chirurg ook niet alleen uit ideëele motieven.
Een zgn. "äctief donorregistratie systeem" is de democratische wereld op z'n kop: als je geen NEE zegt zou je JA bedoelen!
Er zijn nog wel meer schrijnende problemen waar je dergelijk systeem op los kan laten.

2496 17 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2016 om 14:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een vergoeding voor een donorregistratie? Gelukkig niet, het moet niet gekker worden.

En als u zich niet registreert, betekent het helemaal niet dat u ja zegt.

Maar wat is er op tegen om u te registreren? Wilt u ook niets krijgen als u het nodig hebt?

Schrijnend probleem? Kijk eens om u heen.

Cookies
door Cookies - Jan 25, 2016 om 14:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Belachelijk! Bovendien: je zou dan tijdens je leven korting krijgen op bijv. je zorgverzekering. Kom je te overlijden, hebben ze misschien helemaal niks aan je onderdelen. Of je nabestaanden willen geen orgaandonatie.

tc
door tcoppers - Jan 25, 2016 om 14:49
1 Antwoorden / Vragen

Vergoeding voor het registreren als donor is de wereld op zijn kop zetten. Je wordt nu donor of niet de keuze is aan een ieder zelf.
Zelf ben ik voorstander van het systeem wat in Belgie en Oostenrijk gehanteerd wordt. Iedereen is donor vanaf zijn 18e tenzij hij/zij
aangeeft dit niet te willen. Dat heeft niets te maken met de democratische wereld op z'n kop zetten, want iedereen heeft dan nog steeds
de vrijheid om NEE te zeggen, maar moet er wel iets voor doen.

Let wel en ik denk dat dit maar weinig mensen weten: momenteel sterft 10-20% van de mensen die op de wachtlijst voor een levertransplantatie
staan. In 2014 waren dit 104 mensen (geldt trouwens ook voor andere organen. Cijfers van 2015 zijn nog niet bekend ).
Voor nieren zijn de getallen trouwens nog een heel stuk droeviger.

Zolang het systeem van donatie niet verandert wordt, is het belangrijk dat zich zoveel mogelijk mensen registreren.
Ik wil niet zover gaan dat iemand die zich nu niet geregistreerd heeft als donor dan geen donatie zou kunnen krijgen als hij/zij het nodig
zou hebben. Zo ver wil ik echt niet gaan, want iedereen heeft recht op leven, een levenswaardig leven wel te verstaan.
(Op een wachtlijst staan is geen pretje)

Sta zelf trouwens al 5 jaar op de wachtlijst maar heb nog altijd geluk gehad om niet tot die 10 tot 20% groep te horen.

Maar hoe lang nog ?

me
door mein33 - Jan 25, 2016 om 14:56
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@makreel17,

Ben het helemaal met u eens.;-))
Het registeren als donor en afstaan van je organen als je dood bent is nu nog gebaseerd op vrijwilligheid.
De vrijwillige registratie als donor moet, naar mijn idee, zo blijven.
Mocht er na je dood gebruik worden gemaakt van je nog bruikbare organen dan zou daar inderdaad een van te voren vastgestelde geldelijke vergoeding per orgaan tegenover moeten staan.
Deze vergoeding zou moeten worden uitgekeerd aan een "goed doel" waarvoor je bij leven zelf hebt gekozen.
Maar waarschijnlijk is dit niet wat u voor ogen staat !!

Die "transplantatie chirurg" doet zijn werk en wordt daar net als ieder ander gewoon voor betaald, maar zeer waarschijnlijk is hij/zij ook een geregistreerde donor en zal zijn/haar organen na zijn/haar overlijden kostenloos afstaan aan de medemens.
Niets menselijks is ons vreemd, maar waar ligt de grens van medemenselijkheid, wie denkt dit te weten mag het zeggen. ;-))

jpm
door jpm - Jan 25, 2016 om 15:13
820 Antwoorden / 28 Vragen

Natuurlijk is het "ja, tenzij je aangeeft niet te willen" vanaf 18 jaar een beetje vreemd. Maar net zo vreemd is het als je mensen die niet automatisch donor willen zijn "ja" hoort antwoorden op de vraag of ze zelf een donororgaan willen hebben als dit medisch noodzakeljk is. Hoeveel moeite kost het nu om even een berichtje te sturen als je geen donor wilt zijn? De meeste mensen willen dat volgens mij best, zeker na hun verscheiden zodat er veel meer mensen dan nu op de wachtlijst geholpen kunnen worden. Er zou misschien geen eens een wachtlijst meer zijn.

te
door teo - Jan 25, 2016 om 15:19
82 Antwoorden / 30 Vragen

Het idee van n actief donorregistratie systeem betekent: wie niet expliciet duidelijk maakt niet
geregistreerd te willen staan als donor: automatisch als donor beschouwd wordt wat op het zelfde neer komt
Ik ben vrijwillig geregistreerd zoals velen, maar helaas is dat niet genoeg
om meer mensen te helpen.
Als een vergoeding, in wat voor vorm dan ook, voor registratie meer mensen kan redden:
Waarom niet?
Daar gaat de vraag over!

tenormin
door tenormin - Jan 25, 2016 om 15:54
16828 Antwoorden / 108 Vragen

@makreel17, nu u nogmaals aangeeft dat u een vergoeding best 'eerlijk' dus in uw ogen reeël vind; ik zie oprecht niet in waarom daar iets tegenover moet staan. Alleen al het idee dat, als men besluit donor te worden het eigenlijk al een vergoeding is in die zin: hoeveel andere, zieke mensen, zou u gelukkig maken. Natuurlijk, u weet het niet meer maar de ontvanger (en familie) van uw donorschap zullen u levenslang dankbaar zijn. Dat op zich zie ik als een vergoeding of beter gezegd: een hele voldoening.

pi
door pieterwolters - Jan 25, 2016 om 16:51
3610 Antwoorden / 0 Vragen

In Zuid-Amerika hebben ze daar voldoende opties voor. Daar kan je echt rijk worden door je organen te verkopen.

hansje klein
door hansje klein - Jan 25, 2016 om 17:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ieder jaar weer opnieuw bij het zorgverzekeringscontract een verbintelijk vinkje kunnen zetten, dat je JA/NEE je organen wilt afstaan, na een vooraf zorgvuldig onderzochte hersendood, is zo'n absurd idee nog niet. Laagdrempelig en gemakkelijk te organiseren.

Vergoedingen lijken mij eerder net zo overbodig als bij de vele vrijwillige bloedspenders aan Het Rode Kruis, nu Sanquin, waar echter de gemaakte reiskostenvergoedingen nog steeds niet automatisch aangeboden worden! In hoeverre Sanquin winst maakt met de bloedproducten is m.i. nog steeds onduidelijk.

Een foute mening is nog steeds, 'ik ben tòch te oud', wat kunnen ze met mijn organen nog......!!'

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2016 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Doordat er steeds minder ongelukken zijn, waarbij de patient in het ziekenhuis alsnog overlijdt, komen er ook steeds minder organen beschikbaar.

Gelukkig zijn ze voor sommige organen, bijvoorbeeld nieren, steeds beter in staat om bij leven te transplanteren.

ik heb ruim 30 jaar bloed en plasma gegeven, uiteraard ook altijd zonder vergoeding. Lijkt me wel zo logisch. Ik hoop die gift van een ander nooit nodig te hebben.

tenormin
door tenormin Jan 25, 2016 om 18:35
16828 Antwoorden / 108 Vragen

Maar "we" kregen toentertijd wel een kopje koffie, toch?

di
door digioma Jan 25, 2016 om 18:48
646 Antwoorden / 29 Vragen

Mijn echtgenoot ook; speciale bloedgroep en is vaak op z'n werk opgeroepen om in een ziekenhuis voor bijv. een kindje bloed te doneren. Werd door de politie daarheen begeleid of gebracht. Daarna iedere maand bloedplasma gegeven via Sanguin. Hij heeft bij elke jubileum een aardigheidje gehad en éénmaal een gezellig samenzijn en hij baalt omdat hij als 75-jarige niet meer mag meedoen. Geld ervoor vragen... kom nou... en bovendien..
wanneer je (hoe kom je erbij) minder zorgverzekering zou kunnen of willen gaan betalen als eventueel donateur.. wie controleert dan dat je van het uitgespaarde geld niet dagelijk Mc Donalds gaat bezoeken en daarna de slijterij!!!

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2016 om 17:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En men wordt NIET automatisch als donor aangemerkt als men niet geregistreerd staat. Het is zelfs nog zo dat als men met JA geregistreerd staat aan de familie nog toestemming wordt gevraagd. Weigeren die, dan gaat de transplantatie niet door.

gerbera
door gerbera - Jan 25, 2016 om 17:38
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Ik hoop toch werkelijk dat een orgaan transplantatie bij u nooit hoeft plaats te vinden. En zo dat wel het geval zou zijn ze de kosten van het orgaan, gelet op de kromme redenering van u, dan maar bij u in rekening brengen. Een chirurg tracht mensenlevens te redden, waar een donor toe kan bijdragen, en doet dat absoluut niet uit financieel winstbejag zoals u tussen de regels durft te schrijven. Alleen het feit al dat dit bij u opkomt doet bij mij de wenkbrauwen fronsen. En zoals anderen al schreven NEE is nog altijd NEE in deze democratie. Dus u MOET geen donor zijn maar MAG dat wel. En gelukkig zijn er meerdere mensen die wat verder denken dan u.

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2016 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Je werd bij de bloedbank altijd in de watten gelegd, met koffie, soep, thee of andere dranken en ook nog wat te eten.

Ook werd je vriendelijk bedankt voor je gift. Maar ik zei altijd: "dit is zaliger te geven, dan te ontvangen".

Geven mocht overigens slechts tot 70 jaar.

te
door teo - Jan 25, 2016 om 21:17
82 Antwoorden / 30 Vragen

Met hoe het allemaal zou moeten of kunnen zijn mensen op n wachtlijst niet geholpen.
Bij gebrek aan vrijwilligers in andere hulpverlening is dat gelukkig ook geen taboe!

tijger1
door tijger1 - Jan 25, 2016 om 23:55
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Waar hebt u het nu over?

ma
DOOR MAKREEL17 - 25 JAN 2016 OM 21:17
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

Met hoe het allemaal zou moeten of kunnen zijn mensen op n wachtlijst niet geholpen.
Bij gebrek aan vrijwilligers in andere hulpverlening is dat gelukkig ook geen taboe!

gerbera
door gerbera - Jan 26, 2016 om 13:33
7361 Antwoorden / 14 Vragen

Dat er veel mensen op de wachtlijst staan komt juist door mensen zoals u met deze kromme gedachte. Niet de chirurg maar u bent uit op winstbejag.

te
door teo - Jan 26, 2016 om 13:52
82 Antwoorden / 30 Vragen

gerbera
.
wat klept u over mijn winstbejag? zoals eerder vermeld ben ik al donor!
ik stel een vraag mbt  een alternatief voor een in mijn ogen verkeerd systeem
uw antwoord beperkt zich alleen tot gemakzuchtige vooroordelen.