ex
door ex-haagse harrie Apr 25, 2016 om 15:34
Voeding & gezondheid

Waarom medicijn ZELF betalen en eigen risico

MJN huisarts schreef na mijn CVA een recept voor met oa temazepam 10mg..voor.Tot mijn stomme verbazing moest ik voor 30 stuks ca.15.- euro betalen.(gaat niet van eigen risico af). Hier word ik kwaad over. Welke malloot heeft dat bepaald.? Een pennenlikker, die achter een bureau het beter denkt te weten dan de behandelend arts? Of is dit een begin van de ontmanteling van de ziektekostenverzekering? .../iEDER JAAR hoger eigen risico en minder vergoedingen??

3646 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2016 om 15:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommige medicijnen moet men de eerste veertien dagen zelf betalen.

En sommige medicijnen worden helemaal niet meer vergoed. Lees bijvoorbeeld hier.

https://www.zorgenzekerheid.nl/Consumenten/Verzekeren/Klantenservice/Veelgestelde-vragen/Vergoedingen-geneesmiddelen-en-vaccinaties/Welke-slaap-en-kalmeringsmiddelen-worden-niet-vergoed.htm

getty
door getty - Apr 25, 2016 om 16:14
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Dit is volgens mij een slaapmiddel en deze worden al jaren niet meer vergoed.

ex
door ex-haagse harrie - Apr 25, 2016 om 16:23
18 Antwoorden / 4 Vragen

tsja,  blijft de vraag; wie heeft dat bepaald?

Cookies
door Cookies - Apr 25, 2016 om 16:30
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het CvZ adviseert de Minister van Volksgezondheid over wel/niet vergoedingen basispakket. Ik geloof niet dat het malloten zijn.

Ma
door Mat Matheij - Apr 25, 2016 om 16:35
986 Antwoorden / 3 Vragen

Helaas zitten alle middelen met een Pam op het einde  -hoe noodzakelijk dan ook - niet in het pakket dat onder het veel te hoge 'eigen risico' vallen. Houdt in dat U die middelen te allen tijden ZELF moet betalen maar dat ook niet in mindering wordt gebracht op datzelfde eigen risico.
Mvrgr.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2016 om 16:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar u kunt die kosten wel opvoeren bij de aangifte inkomstenbelasting. Dus wellicht daar voordeel. :-)

ex
door ex-haagse harrie - Apr 25, 2016 om 16:50
18 Antwoorden / 4 Vragen

carola 83
geen malloten, maar ook niet capabel om individuele situaties te kunnen beoordelen,
Kunnen zij dat beter dan de behandelend specialist of huisarts?
gr. harrie

wat wordt de volgende stap in de afbraak van de zorg? Pijnstillers?

costnix
door costnix Apr 27, 2016 om 10:29
2874 Antwoorden / 1 Vragen

U hoeft niet te schreeuwen.

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 10:37
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Ik denk niet dat je de mensen op deze lijst als niet capabel kunt bestempelen....

holstein
door holstein Apr 27, 2016 om 10:44
922 Antwoorden / 16 Vragen

Beetje overdreven om zo GROOT te schrijven....

akkerdistel
door akkerdistel - Apr 27, 2016 om 00:18
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En wat stemde u allemaal afgelopen decennia?

pi
door pieterwolters Apr 27, 2016 om 10:38
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Maakt niet uit. Als je op een partij had gestemd die alles in de zorg vergoedt had, hadden die andere maatregelen moeten nemen waar over gekankerd zou worden. Een euro kan je maar 1 keer uitgeven.

akkerdistel
door akkerdistel Apr 28, 2016 om 13:27
1790 Antwoorden / 3 Vragen

*Zucht*

fr
door frans56 - Apr 27, 2016 om 07:09
230 Antwoorden / 9 Vragen

Als het van uw eigen risio was afgegaan had u dat toch ook moeten betalen?????.  Nu kunt U die E 15.-  optellen bij de door U zelf gemaakt kosten die U (afhankelijk van het drempelbedrag)  mogelijk kunt afschrijven van uw belasting.   Ik zou willen dat ik de eerste E 385,- aan medicijnen echt zelf moest betalen, en niet als nu via het eigen risico, dan was dat tenminste wel aftrekbaar. en zag er wel een gedeelte van terug.

Cookies
door Cookies - Apr 27, 2016 om 10:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Ex HH: Moet dat die belachelijk grote letters? Als je wilt weten of ze capabel zijn, kun je hier even bekijken wie er in de verschillende commissies zitten (CVZ is overigens gewijzigd in ZIN) Een timmerman of glazenwasser zit er niet bij in ieder geval.
https://www.zorginstituutnederland.nl/organisatie/interne+structuur/commissies

Als je de reden wilt weten waarom al die pammetjes uit het basispakket zijn verdwenen, is dat ongetwijfeld op vermelde site te vinden. Misschien is de reden dat half Nederland ondertussen niet zonder pammetjes leek te kunnen. Werd veel te makkelijk / te vaak voorgeschreven door huisartsen (waarmee ik niet zeg dat dit voor jou telt).

En zo duur is de medicatie ook weer niet, toch? De huis-, tuin- en keuken pijnstillers zitten overigens al jaren niet meer in het basispakket.

holstein
door holstein - Apr 27, 2016 om 10:44
922 Antwoorden / 16 Vragen

En toch ben ik het deels wel met je eens, want het is natuurlijk waanzin dat je als regelmatige zorg- en medicijngebruiker naast het eigen risico ook nog eens voor sommige medicijnen moet betalen, zonder dat het van het eigen risico af gaat.
Als je eigen risico plus extra kosten en dure ziektekostenverzekering moet betalen wordt het er niet makkelijker op, want dan loopt het onderhand op tot een flink bedrag.
Mensen die weinig zorg gebruiken kijken er anders tegenaan als iemand die wel alles moet betalen.

gerbera
door gerbera - Apr 27, 2016 om 11:26
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ex H,H Ik zou maar eens kijken voor een bril. Die wordt nu nog gedeeltelijk vergoed en dan hoeft u niet zulke grote letters te gebruiken.
En wat het zelf betalen van medicatie betreft, zowel mijn huisarts en apotheker vermelden dat vooraf dan schrik ik er niet zo van. Maar ja vroeger telde men schapen en tegenwoordig slikt men pillen om in slaap te komen. Alleen aan het laatste kun je verslaafd raken en is dat mogelijk de reden dat je ze zelf moet betalen.

me
door mein33 - Apr 27, 2016 om 15:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@ex-Haagse Harrie,

Heel simpel eigenlijk.
Slaaptabletten komen niet voor vergoeding in aanmerking en moeten dus zelf betaald worden.
De ca. € 15,00 die u moest betalen (maar zeer waarschijnlijk is het iest meer)  is te herleiden in drie delen.
1/  ca. €  7,15 voor de terhandstellingskosten (de uitgifte kosten van de apotheker)
2/  ca. €  7,15 voor de eerste uitgifte ( de uitleg van de apotheker m.b.t. het medicijn)
3./ ca. €  3,50 voor de pilletjes zelf.

En eeeeh zoals u het noemt, de "malloot" die dit heeft bepaald is Minister Schippers gesteund door het Kabinet, de Tweede- en Eerste kamerleden.

Slaap lekker ;-)) en een goede nachtrust is overigens "GOUD" waard.

Sa
door Sannn - May 5, 2016 om 03:59
1 Antwoorden / 1 Vragen

Nou gebruikt mijn oma tena lady en per dag 4 tabeletten volgens het gvs wordt dit allemaal vergoed want alle medicijnen die geregistreerd staan hoeven niet bij betaald te worden en geen eigen risico (volgens de zorgverzekeraars) nu krijgt zij toch een rekening van elk tabelletje waar 3 euro zoveel voor bij betaald moet worden en van de tena lady op 18 januari 21 euro zoveel en 2 februari 25 euro zoveel .. Totaal alles op een bedrag van 162,67,- van januari tot april iemand hier meer weet van?

me
door mein33 May 5, 2016 om 11:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@sannn,

U heeft hier inmiddels zelf een topic over geopend en kunt daar de antwoorden op vraag vinden.

vr.gr.  mein33