ever0009
door ever0009 Jul 11, 2017 om 11:07
Voeding & gezondheid

Waarom wordt een open MRI-scan niet vergoed door zorgaanbieders.

Ik moet een MRI-scan laten maken van mijn oor , maar ben claustrofobisch van mijn woonplaats tot Groningen.
Dus een open MRI-scan zou misschien een uitkomst zijn, Maar dit wordt helemaal niet vergoed door zorgaanbieders, Zeer vreemd.
Er zijn ook in de wijde omgeving van Rotterdam / Dordrecht geen ziekenhuizen die een open MRI-scanner hebben , terwijl 10% van de Nederlands bevolking lijdt aan claustrofobie. Ik vind dit een hele vreemde gang van zaken , om 10% van de bevolking te negeren.

19461 13 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2017 om 11:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U bent claustrofobisch van uw woonplaats tot Groningen? Als u dan in de buurt van Rotterdam woont, dan is dat nogal een ruim gebied.

En 10% van de bevolking lijdt aan claustrofobie? Waar baseert u dat op? Maar gelukkig hoeft die 10% niet allemaal een MRI-scan.

Misschien kunt u om een roesje vragen?

Cookies
door Cookies Jul 11, 2017 om 11:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vermoed een variant op: van hier tot Tokio.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2017 om 11:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan is iedereen claustrofobisch.:-))

getty
door getty Jul 11, 2017 om 11:34
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Roesje kan niet ivm de ademhaalinstructies je je krijgt.

Cookies
door Cookies Jul 11, 2017 om 11:37
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik heb net een mri scan gehad, maar kreeg zeker geen ademhaalinstructies en werd ook niet vastgebonden (epcot). Ik moest wel blijven ademhalen.;-))

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2017 om 12:09
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ben gelukkig onbekend met het ondergaan van een MRI scan.

getty
door getty Jul 11, 2017 om 15:13
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ik heb er verschillende gehad van verschillende onderdelen en heb altijd nog wel de instructie gehad. Kan natuurlijk wel per te scannen onderdeel anders zijn.

brainless
door brainless Jul 11, 2017 om 23:29
324 Antwoorden / 0 Vragen

@Getty
Kleine(ere) kinderen krijgen gewoon een roesje voor een MRI om te zorgen dat ze stil blijven liggen.
Ik heb er enkele gehad (hoofd, rug, bekken/heup) en nog nooit ademhalingsinstructies gehad.

Als u last heeft van claustrofobie (engtevrees) dan is het verstandig dit vooraf met uw behandelend arts te bespreken.
Op de afdeling Radiologie krijgt u geen rustgevende medicijnen of een ‘roesje’.

tenormin
door tenormin - Jul 11, 2017 om 11:15
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Kunt u uw arts niet vragen uw claustrofobie duidelijk te vermelden op de verwijsbrief? Heb wel gelezen dat sommige verzekeringen het niet betalen, maar niet allemaal. M.a.w. niet alle Zorgaanbieders wijzen uw claim af. Succes.

ne
door neodutchio - Jul 11, 2017 om 11:15
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dus om een kleine groep mensen te kunnen helpen moet er miljoenen geinvesteerd worden waar u dan ook weer niet aan mee zou willen betalen?
In Nederland lijden duizenden mensen aan claustrofobie.  Als ik u moet geloven zijn er 1,8 miljoen mensen met claustrofobie, dit strookt niet echt met elkaar.

Pas als u een medische verklaring zou hebben dat het onhoudbaar is om in een gesloten mri te gaan kan er overwogen worden tot een andere oplossing. En dan nog is het de vraag of er ergens eentje beschikbaar is.

Claustrofobie is een angst, u kunt er ook aan gaan werken om over die angst heen te komen. Dat kost een stuk minder dan ons op te zadelen met een miljoenen investering voor een oor onderzoek voor u zelf.

Cookies
door Cookies Jul 11, 2017 om 12:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Sorry hoor, maar je laatste opmerking vind ik echt belachelijk. Lang niet iedereen komt van zijn/haar fobie af, al hebben ze tig jaar bij een psycholoog gelopen. (En nee, ik heb er geen last van.)

tenormin
door tenormin Jul 11, 2017 om 12:23
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@neodutchio, dat laatste is wel heel kort door de bocht. Je komt niet 'zomaar' van een fobie af. Los daarvan, weet jij veel of de TS al jaren daarvoor onder behandeling is. Nee, ook ik heb er, gelukkig, geen last van.

ne
door neodutchio Jul 11, 2017 om 12:28
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Dit is een tip die gewoon gegeven wordt als je googeled op dit onderwerp. Juist omdat er vrijwel geen open scans zijn is het werken aan je angst het beste dat je kunt doen.
En ja, dat werken aan de angst is goedkoper dat voor miljoenen te moeten investeren voor een klein gedeelte van de duizenden die er last van hebben als ze in de mri moeten.

Cookies
door Cookies Jul 11, 2017 om 13:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik hoef niet te googelen om iets te weten over fobieën. En ALS vragensteller daarvoor in therapie zou gaan, dan duurt het 6 maanden voordat hij ergens terecht kan en dan nog eens zoveel jaar om er van af te zijn (ALS het al lukt). Maar een paar jaar wachten dan met die scan? En dat gezeur over dat 'kost ons stukken minder'. De basisverzekering is gebaseerd op solidariteit! Wie weet wat jij ons straks nog gaat kosten! En straks kan dus letterlijk straks al zijn.

alfaromeo164
door alfaromeo164 Jul 11, 2017 om 13:30
174 Antwoorden / 1 Vragen

Dat werken aan de angst is natuurlijk ook zo gedaan NEODUTCHIO. Even een therapie van 1 uurtje en je bent er vanaf. In de praktijk werkt het helaas anders en duurt dit al snel maanden tot jaren. Die mri moet binnenkort ondergaan worden zoals ik het lees en dan eerst aan je angst werken is geen optie.

ne
door neodutchio Jul 11, 2017 om 13:54
5148 Antwoorden / 12 Vragen

In dat geval is het simpel om mijn andere tip te hanteren, zorg voor een medische verklaring. Simpelweg zeggen dat je claustrofobisch is niet genoeg voor een zorgverzekeraar om een duur alternatief te gaan betalen.

Misschien dat ik wat fors reageer, maar ik reageer enkel op de ononderbouwde mening van Ts dan 10% hier last van zou hebben dat tegengesproken wordt. En dat ze het raar vindt dat er geen open scans in de regio zijn. Het is simpelweg te duur voor een te kleine groep mensen. Dus ja, dan zit werken aan de ansgt ook als optie, maar niet op korte termijn.

ik heb puur 2 opties gegeven waarom gevraagd werd.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2017 om 11:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees dat zij contracten hebben met de meeste zorgverzekeraars. Dus informeer daar eens.

https://annatommiemc.nl/wp-content/uploads/2016/01/Open-MRI-brochure-webversie.pdf

Gr
door Grunn1 - Jul 11, 2017 om 11:26
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Vraag om een kalmerings tabletje bij je huisarts. Ondanks alle negatieve reacties hier kan ik uw probleem erg goed voorstellen want heb er zelf ook last van. Moet regelmatig een scan laten maken van mijn hart en sinds de laatste hart operatie raak ik in paniek in de mri scan. Een roesje helpt / mag niet omdat je instructies moet opvolgen tijdens de scan en heb nu zelf ook een pilletje gekregen en moet hopen dat het helpt. Er zijn heel veel mensen die problemen hebben met een mri scan en inderdaad er zou wel wat meer aandacht aan mogen worden geschonken want het is wat dat betreft een van de mindere scans die je kan ondergaan, smalle buis, hoop lawaai, vast gesnoerd en het duurt lang ( hart scan ruim 3 kwartier ).

Cookies
door Cookies - Jul 11, 2017 om 11:53
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Amersfoort - Rotterdam is toch wel te doen? En het is zoals @tenormin zegt: de behandelend arts moet de reden van een open mri scan vermelden op de verwijzing. Is dat wel gedaan door de behandelend arts?

costnix
door costnix - Jul 11, 2017 om 12:46
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Als radiodiagnostisch laborant met CT- en MRI-scanner ervaring kan ik u dit adviseren:
Neem contact op met de afdeling radiologie in Groningen en leg uit, dat u claustrofobisch bent. Er zal meer tijd voor u worden uitgetrokken en heeft u ook de gelegenheid om het apparaat zelf te bezichtigen.
En ga bij uzelf na hoe belangrijk het onderzoek voor u is. U zult even door de zure appel moeten bijten.
Een open MRI heeft een minder krachtig magneetveld en daardoor beelden met minder kwaliteit.
Ik wens veel succes!

Cookies
door Cookies Jul 11, 2017 om 15:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Groningen? Lekker naast de deur als je in/bij Rotterdam woont.

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2017 om 15:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar er gaat niets boven Groningen:-))

costnix
door costnix Jul 11, 2017 om 15:57
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Verander Groningen in Rotterdam. Voor de rest verandert niets van wat ik getypt heb.

Over Groningen niets dan goeds. Mijn moeder kwam uit Groningen (Blijham)

Po
door Pontiac Jul 11, 2017 om 17:37
131 Antwoorden / 5 Vragen

Fijn te weten , en uw vader?

jonnes
door jonnes - Jul 11, 2017 om 13:17
32 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn partner heeft onlangs een MRI gehad. In een zogenaamde open MRI. Dit omdat ook hij paniekaanvallen krijgt in een gewone MRI. Het gebeurde bij DiaSana in Mill en werd gewoon vergoed door de zorgverzekering.

panter22
door panter22 - Jul 11, 2017 om 13:25
6599 Antwoorden / Vragen

Op eigen initiatief worden kosten niet vergoed. Als de specialist je verwijst wel. Leg je probleem voor aan de arts en infomeer bij de ziektekostenverzekering.

Menzis:https://www.menzis.nl/vergoedingen/m/mri-scan

  1. MRI-scan bij Claustrofobie of overgewicht: Als u claustrofobisch bent of overgewicht heeft, kunt u een open MRI scan laten maken. Dit regelt u via uw specialist.

aurora1
door aurora1 - Jul 11, 2017 om 13:59
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die vraag zou u aan de betreffende minister of de uitvoerders moeten stellen. Het zal echter een kwestie van keuzes zijn. Als er geen keuzes gemaakt worden dan is de zorg nog minder betaalbaar. Tenslotte kan niet alles vergoed worden. Ik vind dat helemaal geen vreemde gang van zaken.
Maar met vele medische kwesties moet men zich even verbijten, dus dat kan hiermee vast ook wel. Als je met iets ernstigs op de eerst hulpt belandt moet je je soms ook een poos verbijten.

tijger1
door tijger1 - Jul 11, 2017 om 14:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uw aannames zijn dus volledig onjuist.

boppe1943
door boppe1943 - Jul 11, 2017 om 17:30
1129 Antwoorden / 98 Vragen

Er zijn zeker wel zorgaanbieders die een open MRI-scan voor mensen met overgewicht of claustrofobie vergoeden. Lukt het niet om gebruik te mogen maken van een open MRI-scan, vraag dan aan uw huisarts of specialist om een kalmeringsmiddel, dat u een uur voor het maken van de scan moet innemen. In ernstige gevallen doet men wel een dagopname met kalmerende middelen. U mag dan na de scan weg zodra die zijn uitgewerkt. Neem echter wel iemand mee, want u zult nog een poosje wat doezelig kunnen zijn. Zo'n MRI-apparaat valt reuze mee. Gewoon ogen dicht doen en pas na de scan als u eruit gereden wordt weer openen. U krijgt een alarmknop mee in de hand en er zitten 3 camera'tjes en een intercom in het apparaat, zodat men u goed in de gaten kan houden. U krijgt een koptelefoon op en u mag naar uw favoriete muziek(zender) luisteren of een eigen CD meenemen. In veel gevallen mag er zelfs een familielid of vriend(in) mee naar binnen in de MRI-kamer, zolang die persoon maar geen pacemaker of metaal bij zich draagt. Een geruststellende hand op een plaats waar het mag doet vaak wonderen. Vraag of degene die de scan maakt om contact te houden via de intercom. B.v. hoe de scan vordert, u moed inpraat of zegt dat u het goed doet. Succes!

costnix
door costnix Jul 12, 2017 om 13:09
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De hand vasthouden in een 'gewone' MRI zal lang niet altijd mogelijk zijn, tenzij de begeleider hele lange armen heeft.

boppe1943
door boppe1943 Jul 12, 2017 om 13:33
1129 Antwoorden / 98 Vragen

@costnix: Nog even goed de topic en mijn antwoord lezen! Ik heb het uwe ook gelezen. U, als radiodiagnostisch laborant met CT- en MRI-scanner ervaring, zoals u schrijft, weet toch vast wel dat een deel van het lichaam buiten de scanner uitsteekt? Bij TS wordt het oor gescand!

lo
door lovewinnie - Jul 12, 2017 om 14:56
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Wellicht een roesje vragen of kalmerend middel. Zal wel alleen bij specifieke gevallen vergoed worden