du
door duncan ten kate Jun 8, 2017 om 11:14
Voeding & gezondheid

Waarom zit er jodium in bijna al ons brood? Ik kan nu bijna geen brood meer nemen, terwijl ik het nodig heb.

Jodium is goed voor de schildklier. Dat heb ik geleerd. Een goede schildklier zorgt ook voor een goede stofwisseling.

Ik ben iemand die veel eten nodig heb. Ik ben de hele dag bezig om zoveel mogelijk kcal binnen te krijgen.

Brood is handig. Het is een snelle bron van energie.

Ik hoef daardoor minder te koken.

Opgeven moment at ik zoveel brood en ik bleef honger hebben. Ik kwam maar niet aan.

Van wat ik heb geleerd zou het jodium mineraal van nature te weinig in onze groente en andere eten zitten.

Het wordt daarom toegevoegd in het zout.

Er is in Nederland veel overgewicht. Brood hebben deze mensen niet nodig. Ze krijgen al teveel kcal binnen.

Vaak eten mensen te weinig groente en fruit (waar al van nature jodium in zit?).

Waarom kan men niet geadviseerd worden om genoeg jodium binnen te krijgen via smoothies van kelp poeder etc..?

Of dat mensen de keuze hebben tussen jodium en jodium vrij brood.

Ik heb juist dat brood nodig. Het is een uitvinding om snel aan energie te komen, maar doordat er jodium in wordt gestopt krijg ik een te snelle schildklier.

Zelf brood maken vind ik niet zo lekker en biologisch brood is mij te duur/niet meer zo vers.

Zelfs de broodjes op de markt kan ik niet kopen.

Ik moet nu regelmatig ongezond eten bijv patat om alsnog aan de energie te komen terwijl brood zo makkelijk had kunnen zijn?

4948 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 8, 2017 om 11:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zou u niet eens naar uw huisarts gaan met uw verhalen?

Cookies
door Cookies - Jun 8, 2017 om 11:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niets.

fa
door fairman Jun 10, 2017 om 14:38
22 Antwoorden / 3 Vragen

Weer zo'n geweldige bijdrage.    Advies: koop een hond, ga er mee wandelen en klets wat tegen andere hondeneigenaars

newmikey
door newmikey - Jun 8, 2017 om 11:21
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ergens hier heeft u een verkeerde (gedachten)afslag genomen, probeer de hoofdrijbaan weer te vinden.

me
door mein33 Jun 8, 2017 om 12:00
5658 Antwoorden / 28 Vragen

De afslag is wel goed genomen, maar de bocht daarin is gemist. ;-))

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 8, 2017 om 11:29
7156 Antwoorden / 3 Vragen

U zou op zoutarm brood over kunnen gaan, went denk ik wel.

gerbera
door gerbera - Jun 8, 2017 om 11:44
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Vaak eten mensen te weinig groente en fruit
En dat is denk ik bij u ook het geval.
U geeft het zelf al aan,
Ik hoef daardoor minder te koken.

Advies, ga gezond eten, koken kan best gezellig zijn en is niet zo moeilijk.

pe
door pebk Jun 10, 2017 om 09:58
579 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een inlevingsvermogen weer. TS zegt niet dat et niet gekookt wordt, maar dat er de gehele dag gegeten moet worden. Met minder koken wordt waarschijnlijk niet bedoeld 'minder vaak in de week' maar minder vaak per dag.

Gezellig hoor, de hele dag in de keuken doorbrengen om te koken...

gerbera
door gerbera Jun 10, 2017 om 16:40
7348 Antwoorden / 14 Vragen

@pebk, wat een inlevingsvermogen van uw kant. U veranderd de tekst van de Ts door te veronderstellen dat deze wat anders bedoeld. De Ts vervangt warme maaltijden het liefst door brood en koken doe je niet de hele dag. Dus ook ik schrijf nergens dat er niet gekookt wordt, dat maakt u er van. Maar ja half lezen en dan kritiek leveren, ik heb er mee leren leven op dit forum.

me
door mein33 - Jun 8, 2017 om 11:58
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Als er geen directe klachten zijn met de schilklier dan is de maximale inname van jodium (bijna) onbeperkt of men moet een ziekelijke vorm van vreetlust hebben.
Het is verstandiger, gezonder en goedkoper om brood te eten, al dan niet met een jodium toevoeging, dan om een vetkledder uit de snackbar als vervanger te kiezen.
Jodium gebruik is ook heel erg raadzaam omdat er, bij voldoende aanwezigheid van jodium in het lichaam, minder kans is op besmetting bij een kernramp en om daaraan dan te zullen overlijden.

De kans op een kernramp is redelijk aanwezig, zeker met de onbetrouwbare kerncentrales net over de grens met onze Zuider- en Oosterburen.

lo
door lovewinnie - Jun 8, 2017 om 13:25
1204 Antwoorden / 1 Vragen

In brood zitten ook nog andere voedingstoffen vergeleken met friet dus kiezen voor optie 2 is niet logisch. Das zelfde als chips ipv banaan.

Zelf ook schildklier problemen maar wet gevarieerd. Daarnaast drink ik enkel water en koffie zonder suiker. Ik schommel tussen 62 en 68 kilo (!ben 1.80 lang) en eet a 3000 kcal per dag maar wel voornamelijk fruit, volkoren brood etc wat door vezels een vol gevoel geeft. Ja ik moet veel eten om op gewicht te blijven maar is niet onmogelijk

reflecs
door reflecs - Jun 8, 2017 om 13:37
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U wilt graag aankomen. Weegt u dan nu te weinig?
Zoals tijger1 al aangeeft; ga naar uw huisarts. U kunt dan eventueel ook een verwijzing naar een diëtist krijgen om u te helpen met tips en b.v. een weekmenu.

leonie carree
door leonie carree - Jun 9, 2017 om 12:24
8 Antwoorden / 4 Vragen

De hoeveel jodium in brood is niet voldoende

Zelfgemaakt brood en biol brood bevat geen jodium
Probeer eens vegan eiwitten shakes van bv Myportein om aan te komen.
Ik zelf neem 2 druppels vloeibare jodium.
De dieetiste word onder bepaalde klachten weer vergoed, ik zou die zeker raad plegen.
Jodium Kelp word afgeraden door de Veganwiki omdat het per oogst teveel of te weinig jodium kan bevatten

Als u een goedkope snelle energie nodig heeft zou ik niet voor patat kiezen ! maar pasta bv.

audb
door audb - Jun 9, 2017 om 12:42
1668 Antwoorden / 5 Vragen

"Ik ben iemand die veel eten nodig heb."

Dit wijst naar een hormoon stoornis van de schildklier of bijnier of u heeft een ziekte waardoor u een eiwit gebrek heeft maar hoe dan ook Tiger1 heeft wel gelijk ga naar uw huisarts en laat u door verwijzen naar een specialist voor een grondige onderzoek.

donna53
door donna53 - Jun 9, 2017 om 16:10
98 Antwoorden / 10 Vragen

Tjonge want een onzin verhaal. Er zit tegenwoordig heel weinig zout in brood(producten) zodat de meeste mensen juist niet genoeg jodium naar binnen krijgen. Daarom worden er jodiumtabletten uitgedeeld in gebieden waar een kernramp zou kunnen ontstaan.
Doordat er zo weinig zout in zit (en sommige mensen helemaal geen brood meer eten) is het risico op kroep bij kinderen gestegen.

johanv1100
door johanv1100 - Jun 9, 2017 om 16:25
63 Antwoorden / Vragen

Wat een ongeloofelijke onzin.Jodium is geen aparte toevoeging  maar zit in het toegevoegde zout.Je krijgt dus ook jodium binnen als je patat eet Er is ook zout zonder jodium ,dus is het de vraag of het bv ook in alle brood zit. Je kraamt een hoop onzin uit..

he
door henkjj - Jun 10, 2017 om 00:30
14 Antwoorden / Vragen

Ga eens met de trein; heb je kans dat je aankomt.
Alleen niet op tijd.

jo
door jorisw - Jun 10, 2017 om 10:09
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je veel kcal binnen moet krijgen (ben je profwielrenner?) dan is brood niet het meest efficiente middel daarvoor.

En ik zie de relatie tussen biologisch brood en niet vers zijn niet zo. Een biologisch brood dat net uit de oven komt is net zo vers als een niet biologisch brood.

Al met al een beetje een onsamenhangend verhaal.

pe
door pebk - Jun 10, 2017 om 10:37
579 Antwoorden / 0 Vragen

Als u zoveel brood moet eten is zelf bakken misschien een optie. Een broodbakmachine is niet heel duur. Als u daarin zout zonder jodium doet, bakt het prima en heeft u geen jodiumoverdosis. Misschien wel een teceel aan zout.

panter22
door panter22 - Jun 10, 2017 om 15:57
6599 Antwoorden / Vragen

Zelf brood maken vind ik niet zo lekker en biologisch brood is mij te duur/niet meer zo vers.
Bij de warme bakker kun je nog wel zoutloos brood krijgen.
Ga eens naar de bibliotheek voor een kookboek voor brood of kijk bij de boekhandel.
Op internet zijn recepten genoeg te vinden. Je moet even zoeken en experimenteren.
Is er geen patientenvereniging waar je informatie kunt krijgen?