pardijntje
door pardijntje Aug 5, 2007 om 15:15
Voeding & gezondheid

Waterflesjes hygienisch hergebruiken

Ik merk dat ik meer (in ieder geval voldoende) water drink, wanneer ik een klein waterflesje bij me heb. In het verleden vulde ik de flesjes zeer regelmatig weer bij. Na het bericht dat de flesjes toch erg vies worden (kassa nieuwsbrief) ben ik hier wat voorzichtiger mee geworden. Ik vind het echter wel een flinke belasting voor het milieu om iedere dag (meerdere) flesjes te gebruiken. Nu vraag ik mij af:

heeft iemand ervaring met het wassen van de flesjes in de vaatwasser?

10474 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 15:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja!

In de vaatwasser springt de holle bodem naar buiten en dan kan je ze niet meer neerzetten.

Tegenwordig spoel ik ze goed om met koud water.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 15:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Pardijntje,

je zou dat flesje ook bijv. om de 2 dagen een keer kunnen schoonmaken met chloor (Chlorix). Een klein beetje er in, verdunnen met water en een uurtje laten staan. Hierna (zeer) goed naspoelen en alles is weer goed schoon.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 15:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hier op de site is er al eens aandacht voor geweest dus volg deze link Waterflesjes hergebruiken en het verhaal zal je duidelijk worden wat je doen en laten moet.

Voorzichtigheid altijd geboden, groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 15:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

een enkele maal gebruiken kan geen kwaad, na een aantal malen zal, hoe u ook schoonmaakt er sprake gaan zijn van bacterievorming. (en een chlorixlucht blijft lang hangen zo u dat zou gebruiken, denk aan het vieze Rotterdamse leidingwater vroeger)

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 16:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon schoonmaken met ouderwetse soda. Een half uurtje in een emmertje laten staan en dan goed naspoelen.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even vergeten:

Gewoon regelmatig met de afwas meenemen is voldoende.

Geef ook eens een reactie als je een bruikbare tip hebt gekregen op je vragen. groet,
Uncle Willy

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 17:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Sorry, laatste opmerking was niet voor jou bedoelt.

ve
door verwijderd - Aug 5, 2007 om 18:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je nu eens een bidon koopt ,die kan je beter schoon maken .
Dan hoef je ook niet zo aan het milieu te denken want een bidon hoef je ook niet weg te gooien.
Goed schoonmaken met heet water en een sopje ,dan goed naspoelen.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 12:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik drink ook heel vaak uit kleine flesjes en één keer in de week maak
ik deze goed schoon. Ik doe er een klein beetje afwasmiddel in met wat
heet water en schud dit flink door. Daarna doe ik het afwaswater er uit
en spoel en schud ik steeds met enkel heet water. En dit gaat prima!!
(dan gaat het afwassmaakje goed weg ;) )

(vergeet dan ook niet de dop en de opening van de fles goed schoon te maken!!)

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 12:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon omspoelen en zoals ik ..gebruik meerdere flesjes.Doe ze een nacht[leeg in de diepvriezer.

Groetjes,

Ma-rie

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 12:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon schoonmaken met heet water, met soda of chloor zoals anderen al eerder aangaven.
Het verhaal over het invriezen is onzin omdat dit niet de schadelijke bacteriën dood.
Een andere goede en snelle oplossing is om de fles te vullen met water en aan de kook brengen in de magnetron, let wel op want niet iedere soort fles is hier tegen bestand.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

ikzelf doe ze altijd al in de vaatwasser ook de flesjes van dagmelk van 2 dl op de heetste stand nooit geen problemen mee wel zijn  ze nog nat van binnen dan spoel ik ze na met heet water en leg ze op de verwarming ook in de zomer als ie niet brand ( je kunt ze ook op z`n kop zetten dan drogen ze ook) en heb ik altijd zuivere bij de hand.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 13:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon heel goed uitspoelen en op het moment dat je ze niet nodig hebt, in de koelkast bewaren. Na een week gooi ik ze altijd weg.

ve
door verwijderd - Aug 6, 2007 om 14:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

ik gebruik altijd hadex van care plus. Een paar druppeltjes in de fles, vullen met water, ff schudden, en dit geheel een nachtje laten staan. de dag erna goed uitspoelen met water en je kunt m weer gebruiken!

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 10:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gewoon goed afwassen met heet water en afwasmiddel, waarom zou dat met een flesje niet gaan en met de rest van het servies wel?

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik metalen bidonflessen (bijv van Sigg) en die maak ik regelmatig schoon met kokend water. Kunnen event. ook in de vaatwasser, maar doe ik nooit. Eventuele aanslag krijg je goed weg door er twee steradenttabletten (gebitsreiniger) in te doen met water  en een nachtje laten staan.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 19:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik meerdere flesjes van div. afmetingen, en ook een bidon - sowieso handig. Schoonmaken: gewoon met de vaat mee (niet in het laatste afwaswater :-) daarna drie keer omspoelen met schoon, heet water. In het bidon kan ik met gemak een schuursponsje proppen, water erbij en husselen maar, of met de achterkant van de steel van de afwaskwast het sponsjes "sturen". Kan ook in sommige andere flesjes, maar het eruit peuteren van het schuursponsje is dan wel een gedoe! Dat vraagt wat handigheid met het haakje achterop de afwaskwast :-)

Voor goed schoon vertrouw ik het meest op regelmatig een poosje wegzetten met beetje soda (beetje = mespunt, theelepeltje) in het water. Druppeltje chloor zou ook kunnen, maar duurt lang voor de chloorlucht /-smaak weg is.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat schoonmaken is niet het punt. Het is meer : hoevaak neemt u een slok uit het flesje ? Drink je hem in een keer leeg dan is er geen probleem. Neem je elke keer een slokje en sluit je het flesje of bidon of wat dan ook dan kunnen er baterien uit je mond in contact treden met de vloeistof. 1 wordt 2 , 2 wordt 4 , 4 wordt 8. Dit wordt een aardige schoolklas met baterien na 2 uur al.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 20:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

groeimodel

Op een kweekplaatje bestuderen we de evolutie van een bacterie.
Elke twintig minuten verdubbelt het aantal.
We stellen ons hierbij vragen als:

- Als we van tien bacteriën vertrekken, hoeveel zijn er dan na 24 uur?
- Kunnen we een formule vinden voor het aantal na n uur?

- Hoe lang duurt het eer er 1 000 000 bacteriën zijn?

We maken eerst een tabel en kijken dan of we een formule vinden die het aantal weergeeft.

tijd20401u1u201u402u2u202u403u
tijd
(x20min)
aantal
bacteriën

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 20:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

dit is alleen onder de gunstigste omstandigheden, zeker niet wanneer het koel bewaard wordt.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 20:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

niet iedereen heeft een koelkast bij zich.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 20:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

@ pardijntje,

bacterien horen bij het leven. Ik gebruik gewoon meerdere kleinere flesjes, verkrijgbaar bij Xenos. Die heb je dus in een paar slokken leeg. Het is van stevig kunststof en je kunt ze in verschillende maten krijgen. 's-avonds was ik ze gewoon met de rest van de vaat in zo heet mogelijk water met afwasmiddel af en spoel ze na met schoon water.

ve
door verwijderd - Aug 7, 2007 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

@elenay

Volgens mij Enig juiste antwoord op de vraag.

We gebruiken heelveel kunststof produkten om o.a levensmiddelen in te bewaren en die gooien we ook niet elke dag of week weg maar we maken ze gewoon regelmatig schoon.

En dat kan dus met die flesjes ook.!

ve
door verwijderd - Aug 8, 2007 om 08:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt krook,

en je hebt zelfs van die hard plastic flesjes met een inklapbaar tuitje, dus dat drinkt ook nog handig. De kleine flesjes uit de winkel vul ik dan met water uit de kraan en die zet ik in de koelkast voor thuisgebruik. Thuis kan ik hiermee wel een glas vullen en ook die flesjes was ik gewoon mee af. Dit ijskoude water uit de flesjes uit de koelkast vul ik dan die harde plastic flesjes, Die heel kleine flesjes kunnen handig in je handtasje worden meegenomen. En ik vind ze hygienisch, want je kunt ze zelfs met kokend water schoonmaken.

ve
door verwijderd - Aug 14, 2007 om 12:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik gebruik altijd een steradent tablet wat je overigens ook voor thee/koffiepotten, thermoskannen, bloemenvazen kunt gebruiken. Gewoon een nachtje laten staan en schoon is uw......flesje.