loutjelou12
door loutjelou12 Jan 16, 2014 om 22:31
Voeding & gezondheid

Welke koortsthermometer is het beste

Wij hebben een oor thermometer merk Oorthermometer Braun ThermoScan 5 IRT4520
Maar die verschilt bij het andere oor van temperatuur dus ik vertrouw het niet helemaal ik hoop dat jullie deze vraag kunnen beantwoorden
Gr loule

147867 24 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2014 om 22:46
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Hoe 'ouderwets' het ook mag zijn, een rectale thermometer is nog steeds de beste graadmeter voor het vaststellen van een exacte temperatuur. Natuurlijk nu digitaal, zonder kwik, met een bliepje na een minuut, maar dit is nog steeds de beste manier. In ziekenhuizen gebruiken ze wel de oorthermometer maar dat verschilt van oor tot oor nog redelijk behoorlijk.

mahadma
door mahadma - Jan 16, 2014 om 23:05
11521 Antwoorden / 51 Vragen

Het ene oor geeft inderdaad een iets andere temperatuur aan als het andere oor. Waarom weet ik niet. Maar je weet wel als de temperatuur te hoog/laag is, dat er iets mis is. En of je er dan 1 tiende of 2 tiende graad naast zit, is niet van belang.

Cookies
door Cookies - Jan 16, 2014 om 23:51
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De Braun oorthermometer die je nu hebt, is prima. Worden ook in ziekenhuizen enz. gebruikt.

tenormin
door tenormin - Jan 16, 2014 om 23:57
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote]De Braun oorthermometer die je nu hebt, is prima. Worden ook in ziekenhuizen enz. gebruikt.

Ja, logisch in ziekenhuizen: time is money: 1 minuut (anaal) of 10 seconden (oor).

Cookies
door Cookies - Jan 17, 2014 om 00:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=tenormin schreef op donderdag 16 jan 2014, 23:57][quote]De Braun oorthermometer die je nu hebt, is prima. Worden ook in ziekenhuizen enz. gebruikt.

Ja, logisch in ziekenhuizen: time is money: 1 minuut (anaal) of 10 seconden (oor).

Als zo'n thermometer onbetrouwbaar zou zijn, zou het natuurlijk niet gebruikt worden in de zorgsector! Je denkt toch zeker niet dat een chirurg iemand gaat opereren, als hij niet zou kunnen vertrouwen op de temp die staat genoteerd? Of dat ze mensen naar huis sturen op basis van een onbetrouwbare temp?

costnix
door costnix - Jan 17, 2014 om 01:20
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het oor moet wel schoon zijn, d.w.z. vrij van oorsmeer. De sensor van de oorthermometer moet het trommelvlies kunnen "zien", anders meet deze niet de juiste temperatuur. Klik hier.

pi
door pieterwolters - Jan 17, 2014 om 09:23
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hoe groot zijn de verschillen?

hansje klein
door hansje klein - Jan 17, 2014 om 12:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

"Voor iedere gebruiker zijn de wensen weer verschillend" zegt de Consumentenbond en inderdaad, wanneer je op zoek gaat naar een onafhankelijk bericht over DE BESTE, zoek je je net zo mottig als bij zorgverzekeringen........(die overigens geen KEURMERK voeren!). Misschien zo langzaam eens tijd voor een onafhankelijke thermometervergelijkingssite? Ook ziekenhuizen letten op de kleintjes en kopen thermometers op prijs en niet op hoogste kwaliteit in!
Ik maak gebruik van de uitleggende inleidingstekst van de Consumentenbond. Bij de resultaten moet je voorzichtig zijn, want fabrikanten veranderen graag hun producten na een Consumentenbondtest!

http://www.consumentenbond.nl/test/voeding-gezondheid/verzorging/koortsthermometer/extra-informatie/soorten-koortsthermometers/

sj
door sjaantje109 - Jan 17, 2014 om 13:09
52 Antwoorden / 25 Vragen

Ik kan het nog gekker vertellen: Ik heb alle soorten thermometers in huis gehaald, oorthermometers, met een lampje die je tegen je voorhoofd moet houden, "gewone" thermometers, en met elke thermometer meet ik een verschil en echt niet van maar een tiende graad....ik snap er echt niks van maar het klopt gewoon niet, op welke manier je de temp. ook opneemt ik zie verschillen. Ik zou dit weleens in een onderzoek uitgezocht willen zien!

fe
door femmyhvb - Jan 17, 2014 om 13:26
2 Antwoorden / 1 Vragen

De thermometer van de Hema komt als beste uit de test. Het is wel de rectale thermometer maar is echt binnen een paar seconde klaar.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2014 om 13:49
16816 Antwoorden / 108 Vragen

loutjelou12, lees dit eens op je gemakje door: klik. Zoveel voorkeuren, zoveel manieren van koorts opnemen.

pi
door pieterwolters - Jan 17, 2014 om 13:57
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=sjaantje109 schreef op vrijdag 17 jan 2014, 13:09]Ik kan het nog gekker vertellen: Ik heb alle soorten thermometers in huis gehaald, oorthermometers, met een lampje die je tegen je voorhoofd moet houden, "gewone" thermometers, en met elke thermometer meet ik een verschil en echt niet van maar een tiende graad....ik snap er echt niks van maar het klopt gewoon niet, op welke manier je de temp. ook opneemt ik zie verschillen. Ik zou dit weleens in een onderzoek uitgezocht willen zien!

Iedere manier van temperatuur opnemen is nu eenmaal anders en zorgt voor andere resultaten. En er zal ook best wel verschil zijn tussen mensen. Het belangrijkste voor thuisgebruik is dat je kunt constateren dat iemand koorts heeft. Verder is goed meten ook een vak. Als het kritisch wordt moet je sowieso een professional er naar laten kijken.

driemaaldrie
door driemaaldrie - Jan 17, 2014 om 19:40
229 Antwoorden / 15 Vragen

Het verschil tussen de digitale oorthermometer in een ziekenhuis en de gemeten waarde thuis met een kwik thermometer (anaal) was 1,5 graad celsius.
Ik vind dat nogal wat. Ook de oorthermometer bij de huisarts zit er gemiddeld 1,2 graad naast.
Hoe bedoeld u "veilig"?

Em
door Emmap - Jan 17, 2014 om 23:00
162 Antwoorden / 8 Vragen

Heb geen goede ervaringen met oor-thermometer, ik heb een al wat oudere Braun thermoscan type 6012.
Ik ontdekte járen terug al dat hij 'vreemde' uitkomsten geeft, en ben toen een tijdje links en rechts gaan meten.

'k zal het nog eens doen, een reeks van direct op elkaar volgende metingen, dus zeg maar 10 in een minuut...

Reeks van zojuist rechts:
36,2
36,6
37,2 (hoogste waarde)
36,6
35,0 (laagste waarde)
35,5
35,3
35,9
35,5
35,6
Grootste verschil 2,2!

En van links:
37,1 (hoogste waarde)
36,5
36,7
36,0
36,6
36,4
35,6
36,0
35,5 (laagste waarde)
Grootste verschil 1,6

Nou je ziet wel: erg consistent is het niet...

Ik heb geen idee hoe het verschil kan ontstaan, als ik opzettelijk een verschil zou willen meten zou ik niet weten hoe het moet.

Ik heb zelfs een keer het ding meegenomen naar mijn huisarts om te vragen 'meet ik wel goed?' maar daar mankeerde volgens mijn huisarts niets aan.

Dus ik ga weer voor ouderwets met een alcohol-thermometer, want kwik is er in moderne thermometers toch al jaren niet meer? Alleen als je er nog een hebt 'van vroeguh', ja, dan... :-)

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2014 om 23:40
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@emmap, heb zojuist een zeer kleine versie van jou uitgeprobeerd: gewoon een digitale die in de bibs moet. Nou was ik niet verbaasd, maar hij kwam toch tot 39/8º. Niet bijzonder als je ziek bent. Zit nu af te dorren in de kamer, dus dat word proberen toch een goede nachtrust te krijgen.

tenormin
door tenormin - Jan 17, 2014 om 23:45
16816 Antwoorden / 108 Vragen

nog even toevoeging: vroeger met de gewone kwik thermometer en je niet naar school wilde hield je dat ding onder de warme kraan: kreeg je de gewenste temperatuur; meestal 'bingo' en kon je legaal spijbelen. :-P.

zoekster
door zoekster - Jan 18, 2014 om 00:08
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tenormin schreef op vrijdag 17 jan 2014, 23:40]Nou was ik niet verbaasd, maar hij kwam toch tot 39/8º. Niet bijzonder als je ziek bent.

39,8º? Dat is toch wel behoorlijk hoog.
Heb je griep?

Beterschap!

ma
door manwijf - Jan 18, 2014 om 10:57
574 Antwoorden / 1 Vragen

Ik meen me te herinneren, dat het tijdstip van meten ook nog van invloed is. Er werd voorheen altijd beweerd, dat koorts aan het eind van de middag het hoogst is. Weet niet of dat ook echt klopt.

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2014 om 13:51
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=manwijf schreef op zaterdag 18 jan 2014, 10:57]Ik meen me te herinneren, dat het tijdstip van meten ook nog van invloed is. Er werd voorheen altijd beweerd, dat koorts aan het eind van de middag het hoogst is. Weet niet of dat ook echt klopt.

Klopt wel, ongeveer. Arts zegt dat het rond 7 uur 's-avonds, als je ziek bent, het op zijn hoogst is. Maar dat heeft natuurlijk niet te doen met welke thermometer je het meet maar waar je het opneemt. Mijn 'favoriete' opname is nog steeds rectaal. Nou ja, favoriet, liever niet natuurlijk.

ma
door manwijf - Jan 18, 2014 om 16:25
574 Antwoorden / 1 Vragen

"Mijn 'favoriete' opname is nog steeds rectaal."

De mijne ook.

tenormin
door tenormin - Jan 18, 2014 om 18:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=manwijf schreef op zaterdag 18 jan 2014, 16:25]"Mijn 'favoriete' opname is nog steeds rectaal."

De mijne ook.

Heb een gewone digitale Philips, maar hij moet vast kapot zijn: geeft nu 41º aan; ben wel ziek maar kan toch niet kloppen? Hoewel, is wel rond de tijd wat de dokter me vertelde. (Heb ik nu liever de "oor" thermometer); volgens mij gaat ie niet zo hoog. Brrr....koud...

na
door nammko - Jan 18, 2014 om 21:43
28 Antwoorden / 3 Vragen

In het ziekenhuis gebruiken we ook de oorthermometers om snel en globaal de temperatuur van iemand te meten. Behalve als de oorthermometer verhoging of koorts aangeeft, temperaturen we opnieuw, maar dan rectaal met een gewone thermometer. We hebben er allemaal één op zak. Kosten van zo'n thermometer zijn rond de 2,50 euro en zijn te koop bij Blokker, Hema etc. Het temperatuurverschil in linker en rechteroor kan soms ook komen, doordat men b.v. op het oor gelegen heeft of doordat men een tijdje een telefoon tegen het oor heeft gehouden. Als het oor afgesloten wordt, gaat het wat gauwer broeien in het oor en wordt een hogere temperatuur aangegeven. Ik meet dan ook beide oren. De gewone thermometer voor rectale meting geeft de juiste temperatuur aan en is dus voor thuis de beste en goedkoopste oplossing.

ol
door olijfje3 - Jul 27, 2014 om 00:57
284 Antwoorden / 26 Vragen

ik woon alleen en hoef dus niet bang te zij dat een ander de thermometer gebruikt.
Gebruik de digititale themometer oraal en tel er dan een halve graad bij op. rectaal vind ik niet prettig
omdat ik er hulp bij nodig heb. over de oorthermometer is niet iedereen even enthousiat olijfje3.

door 1953 - Jul 27, 2014 om 01:36
3725 Antwoorden / 95 Vragen

De temperatuur kan wel per oor enigszins verschillen. Zo ook met het tensiemeten verschilt het per arm de drukwaarden.