mi
door mirjam kouwenberg Apr 11, 2016 om 15:11
Voeding & gezondheid

Wie draagt op voor de extra kosten m.b.t. het niet kunnen leveren van medicijnen?

Geachte heer/mevrouw,

Sinds jaren gebruik ik het medicijn Thyrax vanwege mijn schilklieraandoening. Uiteraard bent u er van op de hoogte dat dit medicijn langere tijd niet leverbaar is, waardoor ik gedwongen word over te stappen op een ander medicijn met alle (mogelijke) gevolgen van dien.
Door de huisarts is mij nu het alternatieve medicijn Euthyrox voorgeschreven. Wel wordt mij nu geadviseerd om over 3 à 4 weken een bloedonderzoek uit te laten voeren om mijn schilklierfuncties te laten testen. Ik heb hier een schrijven bij ontvangen waarin de noodzaak hiervan uiteengezet wordt.
Ik heb aan mijn ziektekostenverzekering voorgelegd of dit onderzoek door hen vergoed wordt of dat dit eventueel bij de fabrikant verhaalt kan worden.
Helaas is dit beiden niet het geval en komt dit onderzoek dus voor mijn eigen rekening (in dit geval van mijn eigen risico). Als ik het onderzoek niet laat doen en ik zou van dit medicijn bijwerkingen krijgen, dan wordt mij waarschijnlijk verweten dat ik dat met dit onderzoek had kunnen voorkomen.
Ik vind het zeer onterecht dat alle gebruikers van dit medicijn dit onderzoek zelf moeten bekostigen, terwijl het medicijn niet leverbaar is door een fout in de productie. Ook hoorde ik deze week via de media dat het waarschijnlijk is dat er binnenkort ook andere medicijnen langere tijd niet leverbaar zullen zijn.
Ik ben heel benieuwd naar uw reactie hieromtrent.

Met vriendelijke groet,

Mirjam Kouwenberg

1379 4 Rapporteer

ha
door halex - Apr 11, 2016 om 17:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Bent u jaarlijks niet sowieso uw gehele risico kwijt aan de medicijnen? Dan hebt u weliswaar iets eerder uw eigen risico opgemaakt, maar op jaarbasis betaalt u niets extra's.

fl
door flessebon - Apr 16, 2016 om 09:45
418 Antwoorden / 7 Vragen

Als u door het eigen risico bent dan moeten andere verzekerden voor de kosten opdraaien via de premie. Dit komt mede door het preferentiebeleid. Dat begint tegen ons te werken. Kijk maar naar de klachten die er over een bepaald merk omeprazol zijn. Sommige patienten worden daar ziek van terwijl een goed merk soms maar een dubbeltje per verpakking meer kost. Tot nu toe moet u de rekening betalen d.m.v. extra onderzoeken, ongemak, onzekerheid en stress.

lo
door lovewinnie - Apr 16, 2016 om 11:05
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Doordat u last heeft van u Schilklier moet u neem ik aan toch regelmatig naar d internist? Verder moest ik ook elke 6 maanden bloed laten prikken en had ik naast deze medicatie ook nog een ander pilletje wat mijn Schilklier stopzetten. Daarmee zat ik zowiezo al aan mijn eigen risico. Wellicht zit u ook al lang aan de 370 euro eigen risico. In dat geval betaalt u niet meer eigen risico tenzij u deze verhoogt heeft.
Ik zou kiezen voor mijn gezondheid en als dat betekend dat ik niet op vakantie kan of geen nieuwe kleding kan kopen of zelfs misschien dagen brood moet eten zou ik het onderzoek toch laten doen

An
door AnneliesvanBloois - Aug 22, 2016 om 14:51
1 Antwoorden / Vragen

Ik ben het helemaal met u eens, Mirjam Kouwenberg.  Door een fout van de producent moet de patient gedwongen kosten betalen, dat is vokomen onrechtvaardig.

Het maakt niet uit of eigen risico ivm met andere dingen wel of niet opgaat, het is voor mij een principekwestie.

Nadat ik ook gedwongen overgestapt ben van Thyrax naar Levothyroxinenatrium heb ik eerst op de dokterspost gezeten omdat mijn hart op hol sloeg. Daarna is de dagdosis langzaam opgebouwd, maar lange tijd te laag geweest met alle klachten van dien. UIteindelijk ben ik nu, na een half jaar, goed ingesteld. In de tussentijd is er 3x extra bloedonderzoek gedaan en zijn er bij de apotheek kosten gerekend ivm uitgifte nieuw medicijn.

Alle lichamelijke ellende is al ontzettend vervelend, maar dat je dan ook zelf nog voor de extra kosten moet opdraaien vind ik wel zo enorm frustrerend!

De zorgverzekeraar staat in z'n recht, het Landelijk Meldpunt Zorg kan hierover geen advies geven of verwijzen naar een andere instantie, en de producent hult zich in nevelen.
Er zijn duizenden mensen die hier mee te maken hebben, maar de producent komt er zo mee weg.

Ik ben echt enorm gefrustreerd hierover.

Annelies van Bloois