Da
door Dani79 May 3, 2016 om 15:23
Voeding & gezondheid

Wie heeft er nog meer klachten over de vergoeding van het incontinentiemateriaal

Voor 2 weken terug werd mijn moeder gebeld door de apotheek dat er per direct ingaande nog maar 3-4 inleggers per dag zouden worden vergoed. Hier heeft mijn moeder, die al een lange geschiedenis heeft met incontinentie, niet voldoende aan. Zowel de apotheker als de zorgverzekeraar erkent dit.
Na veel telefoontjes met de apotheker, de zorgverzekeraar en vervolgens zelfs haar specialist, is de vergoeding op 5 gesteld, het absoluut maximaal haalbare ivm haar dagvergoeding; van de zorgverzekeraar aan de apotheker.
Mijn moeder zit in zorgprofiel 6 (het hoogste profiel) en gebruikt zwaar materiaal (absorptie 2300 ml); van lichter materiaal zou zij meer vergoed kunnen krijgen, maar dan lekt ze direct door, van nog zwaarder materiaal zou zij minder vergoed krijgen, waarschijnlijk 1-2 inleggers per dag; het bezwaar hieraan mag duidelijk zijn.
Zij is echter nog bewegelijk, dus niet bedlederig. Niet dat dat verschil zou moeten maken, maar u snapt zelf ook wel dat liggen met een volle luier wat makkelijker is dan lopen of rijden op een scootmobiel, vanweg de druk die er dan op de luier komt te staan. Wij hebben het hier niet over kinderen die zindelijk moeten worden en een hekel aan het gevoel moeten krijgen, maar over een vrouw die tot haar dood inleggers of misschien in de toekomst nog meer/zwaarder materiaal zal moeten gaan gebruiken.
Mensonterend. Mijn moeder raakt zo nog meer in een isolement, dan dat haar handicap al deed.
Ze durft niet meer bij anderen op visite of kleding te gaan passen in een winkel omdat zij nu de inleggers gebruikt tot overloop drijgt.
Zo komt zij net de dag door met 6 inleggers, zonder fris gevoel!
Wie heeft hier nog meer ervaringen mee en heeft een oplossing gevonden?!

1602 5 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - May 3, 2016 om 15:54
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Als het echt onacceptabel is hoe het nu gaat met het incontinentiemateriaal dan moet u (namens uw moeder) eerst een klacht indienen bij de zorgverzekeraar en levert dat niets op dan kunt u naar het SKGZ
klik HIER

U moet uw bezwaren tegen de huidige gang van zaken wel goed en feiteleijk onderbouwen. Dus geen opmerkingen in de trant van 'u snapt zelf  wel' 'het bezwaar mag duideijk zijn' enz. Gewoon feitelijk alle consequenties benoemen met naam en toenaam. En wat u zelf als wenselijke oplossing ziet.

Klik HIER dan leest u dat meer mensen tegen dit soort problemen aanlopen.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2016 om 16:14
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik lees bij een zorgverzekeraar dat in samenspraak met de leverancier de "behoefte"  wordt bepaald en dat als men meer wil hebben, dat zelf aangeschaft kan/moet worden.

Als ik mij wel herinner heeft jaren geleden minister Borst de rem gezet op het onbeperkt verstrekken van dergelijke hulpmiddelen.

Cookies
door Cookies - May 3, 2016 om 17:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als 5 luiers p.d. maximaal vergoed wordt en dit niet voldoende is, dan is zelf kopen (via internet altijd goedkoper dan bij de apotheek) natuurlijk een optie. Daar zou ik liever voor kiezen, dan nergens meer naar toe durven.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2016 om 17:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als er echt een dagvergoeding in geld is, dan is het wellicht ook verstandig naar een goedkopere gecontracteerde leverancier te kijken via internet bijvoorbeeld.

Cookies
door Cookies May 3, 2016 om 17:35
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zorgverzekeraars werken niet met gecontracteerde internet leveranciers.

tijger1
door tijger1 - May 3, 2016 om 18:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@carola83

Ik lees bijvoorbeeld bij Menzis dat men incontinentiemateriaal rechtstreeks via internet bij de leverancier kan bestellen na verwijzing door de huisarts of een gespecialiseerde verpleegkundige.