snah
door snah Apr 27, 2016 om 22:53
Voeding & gezondheid

Zelfgemaakt ijs bewaren

Hallo ,
Ik heb zo'n ijsmachine en deze maakt lekker ijs maar als ik dit ijs wil bewaren in de vriezer wordt het keihard , niet zacht zoals het ijs uit de supermarkt .
Hoe hou ik zelfgemaakt ijs net zo smeuiig als het ijs uit de supermarkt ?
Doe ik iets verkeerd of moet ik iets toevoegen ?

27882 10 Rapporteer

zoekster1
door zoekster1 - Apr 27, 2016 om 23:07
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Er schijnt een simpele oplossing voor te zijn, de bak met ijs in een goed afsluitbare plastic zak doen en vervolgens in de vriezer. Overal te koop tegenwoordig die afsluitbare plastic zakjes. (AH  en Hema)
klik HIER
Ik had die wetenswaardigheden niet van mezelf.

tenormin
door tenormin - Apr 28, 2016 om 00:39
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Weet (nog) niet of link werkt, anders moet ik het er weer afhalen.
Dus ook niet iets van mezelf. Werkt dus niet, sorry. Maar aangeraden werd de "vetste "producten te gebruiken en de ijsmachine zo weinig als mogelijk, toeren te laten draaien. Plus een half uur minstens, van te voren, het ijs uit de vriezer te halen. Smakelijk ijs eten.

zoekster1
door zoekster1 Apr 28, 2016 om 00:48
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Wat kunnen we toch goed googelen ;-)

tenormin
door tenormin Apr 28, 2016 om 00:55
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Had op http://www.ouders.nl toch echt het smeuige ijs gevonden. Maar kan het op de link niet terugvinden. Nu erafgelaten,  maar werkt ook niet. Probleem nu is dat men geen preview meer heeft en je dus voor de kat zijn achterwerk een antwoord probeert te geven. Maar goed, zoals bekend, ben de fietsenmaker van de site. Truste, trouwens.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 28, 2016 om 12:59
7156 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vond preview ook prettiger omdat een link vóór het plaatsen bekeken kon worden.

zoekster1
door zoekster1 - Apr 28, 2016 om 00:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Dit klik HIER is er ook nog eentje. (goeie vraag)

tenormin
door tenormin Apr 28, 2016 om 02:25
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Zal je niet "de hik" toewensen; dit was de pagina! Begrijp dit niet. Maar, wat dan wel positief is. linken kan nu dus ook in antwoord in antwoord. . Maar strong, hoe men het noemt, BOLD, dat werkt nog steeds niet, jammer.

marita5
door marita5 - Apr 28, 2016 om 09:05
11495 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Snah ,

  • Mijn ijs wordt keihard
  • Waarschijnlijk heb je te weinig suiker of vet gebruikt. Een scheut alcohol, zoals rum of Bailey's, door het ijsmengsel houdt het ijs ook zachter. Alcohol bevriest immers niet. Haal het ijs 10-20 minuten voor het serveren uit de vriezer, zodat het wat zachter kan worden
Lees hier meer informatie en tips , klik op de rode regel .

http://www.vegatopia.com/vega/koken/recepten/12037-ijs-maken-voor-beginners

pi
door pieterwolters - Apr 28, 2016 om 10:42
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor ingredienten gebruik je voor het zelfgemaakte ijs? Ik heb hier een doos biologisch vanilleijs van AH staan en daar zit in:

- 54% volle melk
- 22% room
- rietsuiker
- invert suikerstroop
- magere melkpoeder
- eigeel
- aroma
- Bourbon vanille extract
- johannesbroodpitmeel

Iets in deze combinatie zal ervoor zorgen dat het niet hard wordt....

gerbera
door gerbera Apr 28, 2016 om 12:18
7348 Antwoorden / 14 Vragen

johannesbroodpitmeel zorgt er voor dat het ijs zacht blijft. (is babyvoeding)

akkerdistel
door akkerdistel May 2, 2016 om 13:19
1790 Antwoorden / 3 Vragen

@PW Nu snap ik wel waarom uw hersens zo aangetast zijn :-p.

ma
door marleenvanh - Apr 29, 2016 om 12:36
451 Antwoorden / 1 Vragen

Het ijs uit de supermarkt daar zitten allerlei hulpstoffen in die de particulier niet heeft. Gewoon een kwartiertje voor gebruik uit de vriezer zetten en dan even in de blender of zo misschien. Ik heb geen Johannesbroodpitmeel in huis bijvoorbeeld.....

koekeloer
door koekeloer - Apr 29, 2016 om 13:53
562 Antwoorden / 18 Vragen

De vriezer op een hogere temperatuur zetten misschien ?

he
door helena p - Apr 29, 2016 om 20:41
1 Antwoorden / Vragen

Ik maak het zelf ook regelmatig.

Ervaring: niet de hoeveelheid suiker verminderen en diepvries op zo laag mogelijke stand. Wij hebben daarvoor een diepvriesje wat alleen voor brood en ijs wordt gebruikt. -18 is echt te koud voor ijs. Het ijs is nu altijd direct te gebruiken. Wanneer je het 10 min. eerder uithaalt en daarna terugzet krijg je ook weer kristallen. Succes

tenormin
door tenormin May 3, 2016 om 06:02
16817 Antwoorden / 108 Vragen

Heb altijd "geleerd" dat etenswaren, wat ijs dus ook is, gekristalliseert juist NIET terug moet doen, zou slecht zijn.

he
door helena p May 3, 2016 om 09:05
1 Antwoorden / Vragen

Inderdaad lijkt het mij niet goed voor de kwaliteit om een bak ijs van te voren op temperatuur te laten komen en dan weer terug te plaatsen. Wanneer je het ijs dus gelijk kunt gebruiken omdat de diepvries minder koud is, kan het snel weer de vriezer in.

sira
door sira - May 15, 2016 om 09:42
2291 Antwoorden / 24 Vragen

Het kan ook nog zo zijn dat je de ijsmachine te lang laat draaien. Heb ik zelf een keer gehad. Moest het ijs er gewoon uitbikken nadat het in de vriezer had gestaan. Probeer er softijs van te maken, dus korter draaien.

Ma
door Mat Matheij - May 18, 2016 om 20:10
986 Antwoorden / 3 Vragen

Er worden enorm veel oplossingen aangedragen maar bij een ijsmaker zitten neem ik aan recepten of zijn die vindbaar op internet. Teveel vocht (water) zorgt voor ijskristallen. Bij het eerder uit de vriezer halen zorgt dit niet meer voor een smeuïge massa. Lager zetten van uw vriezer is van invloed op de overige producten en vormt geen blijvende oplossing. Mij lijkt volle melk als een van de basisingrediënten een van de eerste stappen. Het probleem speelt meer. Het zelfgemaakte product is meestal niet bedoeld voor een lange houdbaarheid maar voor directe consumptie wanneer op de juiste temperatuur. Mvrgr.