bu
door burger59 Jun 10, 2013 om 22:15
Voeding & gezondheid

Zonnebrand creme

Goede dag,

Mijn zoon is met zijn gezin op vakantie geweest. Hij heeft voor zijn 1 jarige zoontje zonnebrand crème gekocht bij de kruitvat, factor 50, speciaal voor kinderen. Na het insmeren kreeg zijn zoontje een dik voetje en beentje. Zijn zoontje begon heftig te gillen. In eerste instantie wisten ze niet waar het vandaan kwam. Later kreeg zijn zoontje uitslag over zijn hele lichaampje, was lusteloos en had overal jeuk. De huisarts gaf als diagnose dat het een reactie was van de zonnebrand crème. Mijn zoon had zichzelf er ook mee ingesmeerd en kreeg eveneens huisuitslag. Mijn vrouw heeft uiteindelijk ook een plekje op haar arm ingesmeerd en kreeg eveneens een hele plek op haar arm. Het lijkt er dus op dat de crème niet goed is.
Opvallend detail: Nu lezend op de fles staat dat het een zonnebrand crème is, factor 50, waarbij je deze niet in de felle zon mag gebruiken. Een zonnebrand crème die je niet in de zon mag gebruiken ?????
Wat kan ik doen ? melden bij het kruitvat uiteraard, maar wat zijn nog meer mogelijkheden.

5126 4 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jun 10, 2013 om 23:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Over welk merk gaat het? Het huismerk van Kruidvat?

U zou de Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) kunnen inlichten. Zoals u het beschrijft is dit niet een overgevoeligheid van uw kleinkind, maar komt deze reactie voor bij iedereen die deze crème gebruikt, tenzij in deze familielijn nu net toevallig dezelfde allergische reactie voorkomt. (zou kunnen, maar lijkt me sterk)
En een zonnebrandcrème waarmee je niet in de zon mag, lijkt me nogal zinloos.

klik HIER voor de NVWA

kathy1978
door kathy1978 - Jun 10, 2013 om 23:45
69 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb het jaren geleden ook gehad. Had factor 30 in Ecuador gesmeerd. Daarvoor nooit zonnebrandcreme gebruikt, want zon is goed voor mijn eczeem en ben opgegroeid in jaren 80. Toen was zonnebrandcreme nog niet zo heel bekend als nu.
Hele benen opgezwollen, heel hoofd zo groot als michelin mannetje. Opgenomen in Amerikaans ziekenhuis in Quito. In de nacht dermatoloog opgepiept. Ingespoten met cortizonen (heel sterk spul om reactie af te zwakken) Kortom een nachtmerrie. Sindsdien gebruik ik geen zonnebrandcreme meer. Nu doe ik langzaam zonuren op in de tuin. Wordt ik langzaam bruin. Vroeger op strand onder parasol en met lange thirt spelen. Uren bakken in de zon doe ik ook niet. Wie weet wat er eigelijk voor chemische kankerverwekkende stoffen in die cremes zitten? Misschien moeten we dat eens uitlichten. Ik heb de kankerstichting eens aangesproken op hun eenzijdige berichtgeving. Zon is best gezond, maar net als met zoveel dingen met mate. Dus zoontje zomerhoedje op, dun linnen shirt met lange mouwen onder parasol lekker kasteeltjes bouwen en het komt vanzelf goed. Wordt hij langzaam bruiner. Ik ken inmiddels meer mensen die ook niet tegen die middelen kunnen.

hutch
door hutch - Jun 13, 2013 om 17:36
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik zou het melden bij de Voedsel en Warenautoriteit (klik * *)

ch
door christelll - Jun 14, 2013 om 14:15
1 Antwoorden / 0 Vragen

Toch is het misschien wel logisch dat je problemen kunt verwachten als je goedkope rommel op je lichaam smeert. Nu trad er trouwens meteen een zichtbare reactie op maar de meeste schade die dit soort producten aanrichten is meestal pas na jaren te merken.
Er zijn wel hele goede zonnebrandmiddelen op de markt, kost alleen iets meer. Kijk eens bij [edit redactie] of op de blog http://voedzo.nl/verzorging/gezond-natuurlijk-en-beschermd-in-de-zon/ voor nuttige informatie.