ke
door keesl Apr 30, 2016 om 01:14
Voeding & gezondheid

Zwart/grijs brandhout

Achterburen gebruiken zwart/donkergrijs brandhout voor de kachel. Ik vroeg me af of dit wel geschikt hout is voor de houtkachel? Durf het niet direct te vragen of dat wel snor zit. Kon op Google niets vinden hierover. Of kun je dat niet bijvoorbaat zeggen aan het kleur hout wat iemand gebruikt voor de kachel?

4602 7 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Apr 30, 2016 om 04:49
16826 Antwoorden / 108 Vragen

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Brandhout
Kon ook de door u genoemde kleur hout niet vinden. Maar wel duidelijk is dat "brandhout" in spreektaal ook rommel kan zijn. Zelf zou ik denken dat gekleurd hout niet echt geschikt is voor....

tijger1
door tijger1 - Apr 30, 2016 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Hout kan bij wijze van spreken alle kleuren van de regenboog hebben. En als u er dan zo nieuwsgierig naar bent, dan vraagt u dat toch gewoon?

hansje klein
door hansje klein - Apr 30, 2016 om 11:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Oud hout kleurt grijs! Maar......wie moet er dan wat gaan handhaven, wanneer het toch ongeschikt brandhout blijkt te zijn? De GGD heeft al jarengeleden de vele klachten over luchtvervuiling m.b.t. vuurkorven en open haarden laten onderzoeken door het RIVM, maar de politiek verandert de slappe regelgeving niet en zegt te wachten op europese regelgeving. Het RIVM heeft overigens bij het onderzoek vastgesteld, dat houtrook gezondheidsgevaarlijker is dan de fijnstof in het verkeer! Het gaat daarbij niet om de houtvuurlucht (reuk), maar om de toxische chemische stoffen die ongefilterd in de publieke ruimte uitgestoten worden.

Probeer (voorzichtig) een gesprek met uw achterburen aan te gaan en google vooraf op het steekwoord 'houtrook'. Indien er geschilderd hout verbrand wordt heeft u absoluut meteen een punt, maar of de buren naar u luisteren? De nederlandse Overheid doet behalve in de bedrijfssectoren m.b.t. particulieren helemaal niets, dus handhaven óók niet, want er is geen sluitende wetgeving, behalve enkele bouwregels over de hoogte van een schoorsteen. Openhaarden mogen nog steeds zonder filter, zonder catalysator bij nieuwbouw geïnstalleerd worden. In Duitsland worden openhaarden zonder filter door de Gemeente na waarschuwingen op last van een ambtenaar samen met een milieuboete tot max. € 50.000,- korterhand dichtgemetseld. Wij openen in Nederland actueel nog drie nieuwe kolencentrales.........

Houtrook is een gevaar voor de volksgezondheid m.b.t. infecties aan de luchtwegen en mògelijk kankerverwekkend.

di
door digioma - Apr 30, 2016 om 11:07
646 Antwoorden / 29 Vragen

't Zou hout kunnen zijn dat enkele jaren geleden gekapt is, een tijd in een bos (vochtige omgeving) heeft gelegen en daarna nog ongeveer twee jaar heeft liggen drogen in bijv. een goede winddoorlatende houtberging. Gewoon oud hout dus en daar is niets mis mee.
Helaas stookte mijn buurman ooit zelfs zijn lege melkpakken op in z'n houtkachel.... helemaal fout, net als geverfd, geïmpregneerd of op een andere wijze behandeld hout.

gerbera
door gerbera - Apr 30, 2016 om 11:38
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Wedervraag. Heeft u last van de rook, zo ja bespreek dat met de buurman. Zo nee, vraag de buurman hoe het met zijn kachel is of bemoei u er dan gewoon niet  mee. Als het niet geschikt is zal de buurman het niet gebruiken. @digioma geeft het juiste antwoord.

aurora1
door aurora1 - May 1, 2016 om 11:38
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Koekeloert u dan in de tuin van uw buren?

ke
door keesl - May 5, 2016 om 22:43
5 Antwoorden / 2 Vragen

Het brandhout is zichtbaar in de tuin. Mijn buren stoken graag hout. Normaliter is dat een lekkere geur. Vanavond heeft hij laminaat in de tuin haard gedaan. Is dat wel geschikt om te stoken? Laminaat bevat toch kunstof e.d.? Ik maak me wat zorgen om mijn gezondheid. Ben nooit verkouden maar krijg last van keelpijn helaas.

En dan word ik uitgemaakt als zeurpiet. Lekker makkelijk om het daarmee af te doe doen? Als ik midden in de nacht mijn coniferen met een electrische heggeschaar ga bewerken en de buren worden hiervan wakker ga ik toch ook niet zeggen 'je bent bent aan het zeuren'. Let op dit is een voorbeeld hoor geen paniek!

gerbera
door gerbera May 6, 2016 om 11:47
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Nogmaals als u het er niet mee eens bent, maak dan een praatje met de buren. Mogelijk hebben ze er zelf geen erg in dat ze een ander last bezorgen. Eerst heeft u het over een kachel nu over een tuinhaard. Laminaat is niet echt geschikt om te stoken en met een tuinhaard kan ik mij voorstellen dat u er last van heeft als de wind uw kant op staat. Maar praten lost een hoop op.