Je
door Jessica19 Jul 28, 2017 om 20:18
Vrije tijd & tuin

Afwatering oprit

Wij hebben eind vorig jaar de sleutels van onze nieuwbouwwoning gekregen. Er was nog noodbestrating in de buurt, bij het aanleggen van onze oprit hebben we een minimale afschot genomen van 5 cm over 10 meter oprit. Na een paar maanden kwam de definitieve bestrating en stoep. Deze ligt alleen op gelijke hoogte met onze garage. Dus onze oprit eindigt lager dan de stoep begint. Nu vinden we het geen probleem om dit aan te passen echter krijgen wij dan problemen met water wat onze garage in gaat lopen. Meerdere malen contact gehad met de aannemer en de gemeente maar beide wijzen naar elkaar en willen niet meewerken aan een goede oplossing. De stoep mag van de gemeente niet iets lager voor onze oprit. Deze zegt dat de aannemer de woning te laag heeft gezet. en de aannemer zegt dat de gemeente deze hoogtes voor de woning had doorgegeven. Kortom: kastje muur en wij zitten ermee. Uema d hier ervaring mee hoe hier toch verder in te komen?

Groeten Jessica

14898 15 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - Jul 28, 2017 om 20:31
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Pakweg voor € 200,- .... een oplossing

Voordat de verantwoordelijken eruit komen zèlf maar een snelle oplossing zoeken ... voordat de garage met inhoud onder water komt te staan.

Koop in de bouwmarkt een paar meter roostergoot dat het gewicht van uw auto kan uithouden, leg die dwars in de oprit, graaf aan de twee uiteinden een put en laat die vol met grind storten (misschien wil de bouwondernemer wel graven en grind storten). Waarschijnlijk mag u in het nieuwbouwwijk hemelswater ook niet eens meer aan de riolering aansluiten.

PS. Bonnetjes bewaren tot duidelijk is wie het gelag moet betalen/oplossen. Wanneer het technisch voldoet en het financiële meer ruimte geeft, kunt u later met een hoogwaardigere (duurdere) roostergoot het aanzien van uw oprit nog wat opkrikken.

Mogelijk komen de partijen er ooit nog uit en nemen hun verantwoordelijkheid ... maar de straat komt in ieder geval niet dieper en het huis beslist niet (ietsjes) hoger!

me
door mein33 - Jul 28, 2017 om 21:30
5658 Antwoorden / 28 Vragen

nieuwbouwwoning
De stoep mag van de gemeente niet iets lager voor onze oprit

U kunt er gevoeglijk vanuitgaan dat de grond nog gaat inklinken, zeker bij een nieuwbouwproject en daarmee lost het probleem zich vanzelf op.
Als er voldoende onverharde ruimte naast de oprit is dan zal het waterafvoer best meevallen.
Voorlopig de bestrating van uw oprit even een jaartje met rust laten en daarna zal de grond voldoende zijn ingeklonken om het e.e.a. te herstraten.

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2017 om 10:52
3037 Antwoorden / 62 Vragen

@Mein33 gokt op het inklinken van de stoep ...

maar hoe stevig is de oprit aangestampt of zèlfs alleen maar getrild? Die kan óók inklinken.

Ik denk, dat een oprit van grote tegels eerder meer ellende kan veroorzaken, dan een waterdoorlatende oprit bestaande uit zandgevoegde klinkers. Natuurlijk kunt u óók eerst afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen en inklinken/zetten.

me
door mein33 Jul 29, 2017 om 12:57
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@hansje klein, ik gok niet !! ;-))

De Gemeente zal de bestrating van de openbare weg niet herstraten als deze zich, na verloop van tijd, zal hebben gezet (is ingeklonken).
De eigenaar van de oprit kan dan altijd nog de bestrating van de oprit herstraten en een oprit van 10 x 2.20 zal niet zo'n wateroverlast geven als het regent, zeker niet als er afschot inzit.

hansje klein
door hansje klein Jul 29, 2017 om 13:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Er zijn meerdere mogelijkheden om dit probleem van het beschreven ontbrekende afschot op te lossen. Uw tip hoort daar óók bij, maar blijft toch 'een gokje', daar onvoorspelbaar. Men kan ook juridisch laten onderzoeken wie het foute peil-maaiveld in de wereld heeft gezet of wanneer bij heftige regenbuien nu al een terugloop van regenwater richting garage vaststelbaar is, zèlf hand aanleggen.

Ongetwijfelt zijn er nog andere mogelijkheden. Wachten we het nog af!

Je
door Jessica19 Jul 29, 2017 om 17:03
Antwoorden / 1 Vragen

Onze oprit sluit nu niet aan op de stoep waardoor al t water aan t eind blijft staan. Wanneer wij deze zouden aan laten sluiten op de stoep zal het water onze garage inlopen omdat er dan totaal geen afschot is. Daarnaast zit er naast onze oprit ook bestrating wat hoger ligt. Het water kan dus geen kant op :( inmiddels zoveel pogingen gedaan om tot een oplossing te komen met beide partijen maar als t puntje bij paaltje komt willen ze niks.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 29, 2017 om 13:31
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Tja, dat is dus een onaardig probleem DAT u heeft.
Ik begrijp het echter niet helemaal aangezien normaliter bestrating van de rijweg altijd lager ligt dan het trottoir en er bij opritten de trottoitrband op rijbaanhoogte ligt. Zoals ik het lees is het inderdaad een probleem tussen u en de verkoper van de woning maar een mogelijke niet al te ingewikkelde oplossing is om voor de garagedeur de oprit iets te verhogen waardoor u geen last meer heeft van water DAT in uw garage loopt. Een soort drempelje dus (en daarbij eventueel ook nog een afvoerputje direct in de ingang van uw garage of vlak ervoor.

hansje klein
door hansje klein Jul 29, 2017 om 13:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de afvoer van regenwater NIET wordt toegestaan via het riool is het omschreven putje illegaal ...

gerbera
door gerbera Jul 29, 2017 om 16:38
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Putje kan nooit illegaal zijn zolang deze dan niet op het riool is aangesloten. Kan ook een "grindbak"onder gemaakt worden.

jo
door jorisw - Jul 29, 2017 om 13:33
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Grindpad zodat het wat makkelijk weg kan van de oprit? Door de steeds grotere wateroverlast door klimaatverandering is dat sowieso de betere oplossing.

hansje klein
door hansje klein Jul 29, 2017 om 13:46
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zou inderdaad een goede oplossing zijn wanneer de oprit enigszins bol is aangelegd en zijdelings plaats is voor een iets ingegraven grindstrook ... (minder knars-geluid en steeds weer losse kiezelsteentjes op de weg).

gerbera
door gerbera - Jul 29, 2017 om 16:34
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Waarom zou u het aanpassen. Uw oprit ligt op afschot dus loopt het water richting de stoep. Als u zorgd dat het daar, aan de zijkanten, kan weglopen bent u klaar. Gaat u het gelijk trekken zal u, zoals eerder geschreven, een afvoerrooster moeten plaatsen voor de garage.

tijger1
door tijger1 - Jul 29, 2017 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt ook simpel het laatste stukje bestrating, wat tegen de stoep aankomt, verwijderen en vervangen door een strook grind.

Je
door Jessica19 Jul 29, 2017 om 17:07
Antwoorden / 1 Vragen

Helaas zit ik dan nog met het probleem dat er 5 cm hoogteverschil zit tussen de stoep en de oprit. Is niet te doen om dan met de auto daar telkens overheen te moeten. Nu kunnen we onze auto ook niet op onze oprit zetten door het hoogteverschil en de scherpe rand van de stoeptegels.

tijger1
door tijger1 Jul 29, 2017 om 17:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dan kunt u uw oprit op dat stukje ophogen met zand en dan grind erover.
Of u kunt op twee plekjes uw tegel ophogen en daarnaast grind doen.

me
door mein33 Jul 29, 2017 om 18:10
5658 Antwoorden / 28 Vragen

!?!

me
door mein33 - Jul 29, 2017 om 18:11
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Helaas zit ik dan nog met het probleem dat er 5 cm hoogteverschil zit tussen de stoep en de oprit. Is niet te doen om dan met de auto daar telkens overheen te moeten.

Sorry hoor, maar overdrijft u nu niet een heel klein beetje, 5 cm. hoogteverschil kan toch geen reden zijn om de auto daar niet te parkeren !!
Kom uit die zgn. "slachtofferrol" en trek er een halve meter stenen uit en leg die langs de soeptegelkant twee vingers en een pink hoger zodat het wel aansluit en straat het dan weer dicht tot het punt waar de de stenen van de oprit zijn blijven liggen.
En wacht vervolgens rustig af tot de stoep is ingeklonken en alles (weer) netjes op afschot ligt.
Hoe problematisch kan een eenvoudige doch doeltreffende oplossing zijn. ;-))

Ge
door Genee - Jul 29, 2017 om 20:05
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Kunt u bij de gemeente niet opvragen wat voor hoogtes ze aan de aannemer hebben doorgegeven?
Nu wijzen ze naar elkaar maar u heeft geen bewijs, de aannemer zou toch een schrijven van de gemeente moeten hebben waar de hoogten genoemd staan.
Lijkt me het beste dat u contact opneemt met Openbare werken van uw gemeente wat de hoogte van de straat is en wat het dan van de garage zou behoren te zijn.
U moet uitzoeken wie schuld heeft en die moet het maar oplossen.

Schrijf desnoods een brief aan b&w of vraag een onderhoud met de burgemeester waarin u uw probleem uitlegt, het kan toch niet zo zijn dat ze u niet verder helpen.
De gemeente moet, gezien wat ze doorgegeven hebben aan de aannemer, maar bewijzen dat de straat niet te hoog ligt.

U heeft inderdaad niet overdreven met dat afschot van 5 cm over een lengte van 10m.
Er wordt eigenlijk een minimum afschot van 1cm per meter aanbevolen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jul 29, 2017 om 22:03
16845 Antwoorden / 202 Vragen

Aanvullend: heeft u gelet op de 5cm die u aangeeft wel een opritvergunning?

me
door mein33 - Jul 29, 2017 om 22:07
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Bij nieuwbouw eerst zelf je definitieve bestrating aanleggen voordat de Gemeente dat heeft gedaan is vragen om dit soort probleempjes.

hansje klein
door hansje klein - Jul 29, 2017 om 22:37
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Aanvullend nog een mogelijke oplossing:

Naar de garage twee verharde rijstoken op bandbreedte (beton tegels) op een grintbed aanleggen ...

gerbera
door gerbera - Jul 30, 2017 om 13:40
7364 Antwoorden / 14 Vragen

U schrijft dat u een afschot heeft van 5 cm over 10 meter. Dus is er tussen de garage en stoep geen hoogteverschil en liggen ze beide op de juiste hoogte. Het hoogteverschil heeft u zelf aangebracht, tenzij de garage 5 cm hoger had moeten liggen. Dus zou geen moeite meer doen en die 5 cm voor lief nemen of zoals eerder geschreven de laatste halve meter de boel 5 cm (halve klinker) iets op laten lopen.

1paul
door 1paul - Aug 2, 2017 om 12:04
3146 Antwoorden / 0 Vragen

als de woning werkelijk te laag staat dan heeft de aannemer een probleem en hij zal hier uiteraard niet voor uit willen komen, laat dit uitzoeken door een onafhankelijk expert en confronteer vervolgens de aannemer hiermee, de gemeente heeft u eigenlijk niets mee te maken, deze geeft de aannemer stel hoogte's en vervolgens is het aan deze om hier vandaan te werken...

staat het huis echt te laag dan kunt u eisen dat deze word afgebroken en vervolgens de goede hoogte word aangehouden, nu zal er geen rechter zijn die dit gaat toewijzen maar u staat wel veel sterker naar de aannemer toe om eventuele aanpassingen te eisen aan het straatwerk bijvoorbeeld...

de aannemer mag dan in conclaaf met de gemeente om de hoogte hier van aan te passen waar dan de aannemer de rekening op mag pakken...

gerbera
door gerbera Aug 2, 2017 om 14:47
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Heeft u mijn reactie gelezen? stoep en woning dezelfde hoogte. De Ts heeft zelf het verschil aangebracht.

me
door mein33 Aug 2, 2017 om 15:35
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ts. heeft, voor haar beurt, de hoogte van de bestrating bepaald en komt nu bedrogen uit omdat de Gemeente bepaald hoe de openbareweg wordt ingedeeld en op welke hoogte deze wordt aangelegd.
En nu verwacht zij van de Gemeente dat zij hun plan herzien en zich aanpast aan haar wens, gekker kan je het niet bedenken.

1paul
door 1paul Aug 3, 2017 om 08:59
3146 Antwoorden / 0 Vragen

als je de op goed leest staat daarin dat de gemeente zegt dat de aannemer de woning te laag neer heeft gezet!!!

gerbera
door gerbera Aug 3, 2017 om 11:49
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Als je nog beter leest staat er dat stoep en woning op gelijke hoogte staan. Dat de TS de uitrit 5 cm laat aflopen is een ander verhaal. Horizontaal loopt de uitrit aan beide zijde gelijk. Of had de aannemer het huis 5 cm hoger dan het straatniveau moeten bouwen?

1paul
door 1paul Aug 3, 2017 om 11:57
3146 Antwoorden / 0 Vragen

dat is dus prcs het probleem en ja, volgens de gemeente staat de woning te laag, verzin ik niet staat zo in de op...

gerbera
door gerbera Aug 3, 2017 om 15:35
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Ja en volgens de aannemer ligt de stoep te hoog. Kastje muur. Staat er in de bouwbepaling dat er een afschot van 5 cm moet zijn.?

1paul
door 1paul Aug 3, 2017 om 15:49
3146 Antwoorden / 0 Vragen

daar gaat het hier niet om, het gaat om het simpele feit dat de gemeente de bouw aannemer een hoogte geeft van de woning, dit noemt men ook wel het peil, van hieruit kan de aannemer de bouw hoogte bepalen, de hoogte dus van de afgewerkte vloer maar ook tot hoe hoog hij mag bouwen maximaal vanaf dit peil...

de bouw aannemer is dus, volgens de gemeente staat in de op te lezen, de partij die een foutje heeft gemaakt, niet dus de stratenmaker, de bouw aannemer is dus aan te spreken op deze fout, dan moet je dus wel alle gegevens hebben en alles na laten meten, vervolgens kun je de BOUWER van het huis, de aannemer hiervan, aansprakelijk stellen voor de gemaakte fout...

hi
door hipppo - Aug 2, 2017 om 16:00
303 Antwoorden / 2 Vragen

De gemeente moet aangeven wat Peil is, d.w.z. het niveau van de afgewerkte vloer van de woning. In principe moet de aannemer zijn hoogtemaatvoering hiervan afleiden. De gemeente moet controleren of de aannemer de juiste hoogte heeft aangehouden bij het aanbrengen van de fundering. Garagevloeren liggen doorgaans wat lager dan vloeren van de woning. Het hoogteverschil moet op de tekeningen van de architect aangegeven zijn. Blijkbaar heeft de gemeente verzuimd controle uit te oefenen, of de controlerend ambtenaar heeft een fout gemaakt door de fout van de aannemer niet te zien. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat de gemeente een verkeerde Peilmaat heeft doorgegeven. Om het Peil te kunnen bepalen moet je een referentiepunt hebben, bijv. de vloerhoogte van een bestaande woning in de buurt. Als die er niet is moet de gemeente zelf aangeven waarvan Peil kan worden afgeleid, hetgeen vervolgens m.b.v. het bouwraam wordt vastgelegd. Maatvoering in de bouw is het onderdeel waarbij de meeste fouten worden gemaakt. Overigens zijn er diverse mogelijkheden om, ook zonder afschot, geen wateroverlast te krijgen. Gras i.p.v. stenen, waarbij een kunststofrooster ter versteviging wordt aangebracht. Stenen met openingen waaring gras kan groeien, of grind, zoals JorisW al suggereerde.