door 24veen36 Jul 21, 2016 om 09:14
Vrije tijd & tuin

Bomen

In 1985 heeft de gemeente jongen eike bomen geplant op 2 meter van de erfgrens.
Intussen zijn het erg volwassen bomen geworden de takken hangen tot 3 meter over de tuin en veroorzaken veel overlast aan het einde van de zomer vallen er bergen eikels af in detuin en daar naa ontzetted veel bladeren .
En aangezien ik fysiek niet meer in staat ben om het op te ruimen vraag ik mij af of ik de gemeente daar aansprakelijk voor kan stellen.
Aalvast bedankt

6153 13 Rapporteer

marita5
door marita5 - Jul 21, 2016 om 09:39
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo 24yeen36 ,

  • Wat mag ik doen als de overhangende takken van de gemeente zijn?

    In principe geldt voor overhangende takken en begroeiing van een boom van de gemeente hetzelfde. Ook voor die bomen geldt dat u de gemeente mag aanmanen om de takken weg te halen en dat u ze anders zelf mag weghalen.

    Let op:

    Als de gemeente duidelijk een beleid heeft over het snoeien van bomen, kan het zijn dat u niet zelf de takken mag snoeien. Dit kan bijvoorbeeld in een verordening of in beleidsregels staan. Vraag dit na bij uw gemeente.

    Bron : juridisch loket.nl

ma
door maarten heest - Jul 21, 2016 om 09:50
463 Antwoorden / 0 Vragen

Aanvullend op MARITA5: de bomen staan op de juiste plek, niet te dicht bij de erfgrens. Overhangende takken zou de gemeente kunnen snoeien, op verzoek van u.
Het opruimen van bladeren en eikels is niet de taak van de gemeente. Zeker niet na een snoeibeurt.

Bronnen: link1 en link2

jo
door jorisw - Jul 21, 2016 om 10:17
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Wel mooi, bomen van ruim 30 jaar oud. En nog eiken ook. Hier worden alleen maar van die smaak-noch-kraak bomen neergezet die vooral goedkoop in het onderhoud zijn.

ge
door gewicht - Jul 22, 2016 om 13:57
170 Antwoorden / 1 Vragen

Topicsteller geeft toch duidelijk aan dat hij fysiek niet meer in staat is om de boel op te ruimen.
Hij zal helaas bij de gemeente aan moeten kloppen of ze zo goed willen zijn om tijdig te snoeien en ook opruimen.
Hopenlijk is er bij de gemeente iemand met gezag die dit als een vorm van maatschappelijke ondersteuning ziet.

Gerry1969
door Gerry1969 - Jul 22, 2016 om 15:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Echt  serieus, klagen over bomen die er al 31 jaar staan? Als je fysiek niet meer in staat bent vraag je toch even een vriend, kennis, collega of familielid.
Ik doe zelf heel veel voor mijn moeder na het wegvallen van mijn vader, daar hoort ook een stukje tuinonderhoud bij. Moeders is 82 dus fysiek ook niet meer in staat maar ze schakelt gewoon een hulplijn in. Iedereen heeft toch wel iemand die wil helpen. Maar je moet het wel vragen. Van iemand helpen krijg je ook een goed gevoel, hun dankbaarheid voelt zo fijn.
Diewilik

audb
door audb - Jul 22, 2016 om 18:34
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Een gemeente  heeft verandwoordelijkheid naar zijn burgers toe.

Wat u kan doen is om aan de gemeentelijke groen voorziening vragen of ze een keer ook uw tuin kunnen opruimen wat helaas vaak wordt afgewezen terwijl er genoeg mensen in de socialedienst lopen die ze kunnen en mogen inzetten hier voor.

Of u kan aan een school vragen of  in kader van sociale stage niet een paar jongeren eens de boel mogen komen opruimen.

Een paar flessen (goedkope) cola en een paar zakken chips en de boel is aan de kant.

Anders wordt het een bladblazer kopen die ook de bladeren en (de gemeente) eikels kan opzuigen.

endemion
door endemion - Jul 23, 2016 om 00:53
237 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vraag me bij dit soort "overlast" (eerder last) verhalen altijd af als er nu ergens in de ruimte een anomalie plaatvindt die na tal van jaren de aarde ook bereikt waardoor de natuurwetten veranderen en van de een op de andere dag geen elektriciteit meer mogelijk is. Zou je je dan nog steeds druk maken om wat eikeltjes en bladeren in je tuin?

tenormin
door tenormin - Jul 23, 2016 om 06:11
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Ben het niet eens met @diewilik. @24veen36 geeft aan zelf niet meer in staat te zijn de eikels en daarna de bladeren te kunnen verwijderen. De Gemeente moet dan meedenken: de bomen zullen mooi zijn, een ieder die bomen heeft weet ook dat het veel werk is om alles schoon te houden. Niet iedereen heeft iemand om daarbij behulpzaam te (kunnen) zijn. Wat @marita doorgeeft: denk dat (bijna) iedere Gemeente sowieso een plicht heeft om erop toe te zien dat de bomen gezond zijn EN met enige regelmaat gesnoeid moeten worden. Maar ook met regelmatig snoeien, de eikels en bladeren blijven vallen. Misschien kunt u, samen met de Gemeente, een oplossing zoeken voor wat ook ik wel degelijk als een probleem zie.

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2016 om 15:23
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tenormin, als de gemeente het af laat weten zal je dus een beroep op iemand moeten doen.
Ik kan me niet voorstellen dat iemand (zoals ts) niemand kent op wie hij/zij een beroep kan doen. Kinderen, buren je hebt vast nog wel een kennis of oude schoolvriend,  vraag de zoon van je buurman weet ik veel. Als je echt niemand hebt doe een beroep op het ouderenfonds. Maar er is echt altijd iemand te vinden en daar zul je je dan ook actief in op moeten stellen.
Diewilik

zoekster1
door zoekster1 Jul 23, 2016 om 18:44
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Nee hoor, er is niet altijd iemand te vinden, er zijn niet voor niets professionele tuinmannen/vrouwen die dit soort kllusjes opknappen. Buren hebben er vaak geen zin in. En als je oud bent heb je vaak alleen oudere kennissen, of schoolvrienden die je er ook niet mee wilt lastig vallen. Er zijn mensen die maanden dood in hun woning liggen, daar loopt het dan ook niet over van de familie, vrienden of kennissen. Omdat je nou zelf toevallig de tuin van je moeder bijhoudt. Maar wat als jij komt te overlijden, heeft ze dan ineens een hoop kennissen en vrienden die de tuin voor haar gaan bijhouden?

Gerry1969
door Gerry1969 Jul 23, 2016 om 20:01
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Dat ik de tuin van mijn moeder doe is inderdaad leuk voor haar.  Als ik onverhoopt uit zou vallen weet ik dat het wel goedkomt.
Mijn ouders zijn altijd zeer betrokken geweest bij de gemeenschap en hebben heel veel kennissen en vrienden, zelf mensen die tientallen jaren jonger zijn.
Dat mensen dood in huis liggen is echt heel triest maar gelukkig nog steeds uitzonderingen.  Ook oudere mensen kunnen actief naar alternatieven zoeken
Jullie doen of alle oudere mensen niemand meer hebben om op terug te vallen, ja die zijn er maar het merendeel kent genoeg mensen alleen willen ze niemand ermee belasten of durven ze het niet te vragen. Maar niet alle oudjes zijn eenzaam en zielig en fysiek beperkt.
Je doet lacherig dat ik mijn moeder help maar ik zou ook haar buurvrouw helpen indien nodig, daar maak ik graag een uurtje per week voor vrij.  En iemand extern inschakelen is toch ook een oplossing of zijn alle oudjes nu ook al arm en kunnen ze het niet betalen. Ja, er zijn genoeg ouderen die dit prima kunnen betalen en dus hebben zij een oplossing.
Diewilik

hansje klein
door hansje klein - Jul 23, 2016 om 15:42
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Onduidelijk. Wilt u, dat ze van de Gemeente komen snoeien, of in uw tuin de boel opruimen of de (niet optimaal geplante) bomen kappen? KOmt u met bovengeplaatste tips niet verder, kunt u uw plaatselijk krant om een artikel hierover vragen.

Ma
door Mat Matheij - Jul 23, 2016 om 16:53
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat lijkt inderdaad iets voor de nieuwe rijdende rechter. Voorzover mij bekend mag een particulier dit niet waarom een gemeente dan wel. Goede 'case'.

tijger1
door tijger1 - Jul 23, 2016 om 17:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mat matheij

Wat mag een particulier niet en een gemeente wel tav deze bomen?

Em
door Emmap - Jul 26, 2016 om 17:28
162 Antwoorden / 8 Vragen

Voordat het gaat over aansprakelijk stellen, lijkt me dat er een stukje aan vooraf gaat.
Misschien kunt u de gemeente bellen, en gewoon rustig vertellen wat er aan de hand is, en of ze u kunnen helpen het probleem op te lossen. Vraag eens wat het beleid in dit soort gevallen (van overhangende takken) is, en of deze bomen bij een volgende snoeibeurt 'meegenomen' kunnen worden.
Stel dat dat nog even een poosje duurt, misschien heeft de gemeente dan een tip m.b.t. het inschakelen van (vrijwillige) hulp voor wat opruimwerk als u dat zelf niet kan, en ook niemand uit uw netwerk daarvoor kan vragen. Misschien is er wel een vrijwillige hulpdienst in uw gemeente.
Pas als u er in gewone gesprekken met de ambtenaren van de afd. Groen(onderhoud) niet meer uitkomt, en als ook een brief naar het College van B&W, de raadscommissie Groen en event. zelfs de gemeenteraad op geen enkele manier tot resultaat leidt, zou ik gaan denken aan iets als aansprakelijk stellen, maar dan moet je wel even precies weten hoe e.e.a. juridisch in elkaar steekt, zodat je geen modderfiguur slaat.

Veel succes!
(en laat event. nog eens weten hoe het afgelopen is)

tijger1
door tijger1 - Jul 26, 2016 om 17:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er valt natuurlijk helemaal niets aansprakelijk te stellen. Die bomen, mooie eiken, staan op de juiste afstand en een eik wordt groot, waardoor takken kunnen overhangen. Maar ook al zou er wat gesnoeid worden, maakt dat niet dat er geen eikels meer zullen vallen en blaadjes in de herfst.

Hulp zoeken is het enige.