pa
door pathas Apr 17, 2017 om 20:34
Vrije tijd & tuin

Bouwen op de erfgrens

Wij hebben een vergunning voor het bouwen van een aanbouw. In de vergunning staat dat deze op de erfgrens moet komen. Nu hebben onze buren hier bezwaar tegen en zeggen zij dat wij toestemming nodig hebben om op de erfgrens te bouwen. Het gaat hier om een bouwkavel met allemaal nieuwe woningen, dus geen bestaande woningen.

Hebben wij deze toestemming daadwerkelijk nodig aangezien de vergunning is afgegeven. In het bestemmingsplan staat dat we op de erfgrens moeten bouwen en anders 1 m eruit.

41280 10 Rapporteer

fa
door familyman - Apr 17, 2017 om 20:38
888 Antwoorden / 1 Vragen

Zorg via het kadaster voor een duidelijke erfgrens waar de buren bij zijn. Dan kunt u volgens de vergunning OP de erfgrens bouwen. Als u zich maar een paar cm zou vergissen zou dat later een dure paar cm kunnen gaan worden.

In de vergunning staat dat deze op de erfgrens moet komen. Nu hebben onze buren hier bezwaar tegen en zeggen zij dat wij toestemming nodig hebben om op de erfgrens te bouwen. Dan is het toch oké, u heeft het in de vergunning staan.

tijger1
door tijger1 Apr 17, 2017 om 20:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Op de erfgrens betekent dat die muur van samen wordt. De vergunning van de gemeente zegt slecht iets over toestemming van de gemeente. En OP de erfgrens vereist toestemming buren.

fa
door familyman Apr 17, 2017 om 20:51
888 Antwoorden / 1 Vragen

Dan is een overduidelijke erfgrens (kasdaster) erg belangrijk.

tijger1
door tijger1 - Apr 17, 2017 om 20:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u van de gemeente een vergunning hebt gekregen om op de erfgrens te bouwen, maakt niet dat uw aanstaande buren hier akkoord mee moeten gaan. Nog afgezien daarvan, als u op de erfgrens bouwt, zou die muur mandelig worden, dus gezamenlijk eigendom van u en de buren.

Maar vaak staat in koop/aannemingscontracten voor nieuwbouw een clausule dat de kopers bij voorbaat akkoord gaan met het feit dat buren meteen een uitbouw of iets dergelijks laten zetten op de erfgrens en daar geen bezwaar meer tegen kunnen maken.

Dus kijk uw contract na op die clausule.

Ik begrijp niet waarom u, als u niet op de erfgrens bouwt u daar een meter uit moet blijven. Wordt de uitbouw wellicht heel groot?

Misschien kan de aannemer bemiddelen? Met bijvoorbeeld het verhaal dat als zij later ook ern uitbouw willen, ze alvast een muur hebben.

Lees ook hier, naar beneden scrollen.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/buren/erfafscheiding

O
f lees hier. Bron Bouwrecht.  In Nederland hebben we gescheiden beoordelingstrajecten bij bouwaanvragen. Privaatrechtelijke belemmeringen spelen geen rol bij de verlening van een bouwvergunning (zie voor de uitzonderingen hieronder). Als uw plan voor bijvoorbeeld een dakterras past binnen de voorschriften van het bestemmingsplan, moet de gemeente u een bouwvergunning verlenen. Dat is onder meer het geval als het dakterras zich bevindt binnen de voor- en achtergevelrooilijnen. Hoewel u dan een bouwvergunning hebt, kunnen de buren toch vorderen dat u de 2 meter grens in acht neemt. Uiteraard zal de gemeente u bij het verlenen van de bouwvergunning wijzen op de regels in het Burgerlijk Wetboek, afdeling Burenrecht.

ha
door halex Apr 17, 2017 om 21:22
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Kan je inderdaad niet vaak genoeg uitleggen dat een vergunning van de gemeente niet betekent dat je dus mag bouwen zonder rekening te houden met de rechten van de buren. Komt, uit onwetendheid, vaak gezeur van.

getty
door getty - Apr 17, 2017 om 20:52
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Er was toch al een advocaat ingeschakeld? ( topic op viva forum)

newmikey
door newmikey - Apr 17, 2017 om 21:17
830 Antwoorden / 0 Vragen

De vergunning ziet alleen toe op de bouwkundige vereisten. Dat u een vergunning heeft wil nog niet zeggen dat u géén toestemming zou moeten hebben van de buren. De uitbouw zou overlast kunnen veroorzaken, daglicht/zon kunnen belemmeren etc.

Zie hiervoor bijvoorbeeld één van de uitspraken van de Rijdende Rechter - bewoners hadden van de gemeente vergunning voor het plaatsen van grote deuren in een blinde muur maar mochten ze vervolgens niet gebruiken omdat de buren bezwaar hadden tegen het gebruik van de gezamelijke grond naast het pand (en buiten die deuren).

Bezint eer gij begint. Ga eens met die buren om de tafel en bespreek de zaken. Afbreken na de bouw wordt een dure grap.

hi
door hipppo Apr 19, 2017 om 13:35
303 Antwoorden / 2 Vragen

Belemmering van daglicht en/of zon is tegenwoordig geen reden meer om een vergunning te weigeren of bezwaar te maken. Vroeger was dat anders, toen moest je vanwege de bouwverordening ervoor zorgen dat er bij de belendende bebouwing niet te veel licht werd weggenomen, nu moet je er alleen voor zorgen dat je in je eigen bouwwerk voldoende lichttoetreding hebt.

panter22
door panter22 - Apr 18, 2017 om 14:38
6599 Antwoorden / Vragen

Die nieuwe woningen zijn al gebouwd, dus zijn het nu bestaande woningen.
De uitbouw hebben jullie niet door de aannemer laten bouwen, maar willen jullie zelf gaan bouwen.
Als jullie de uitbouw via de aannemer hadden laten doen, dan had die alles geregeld tot op de erfgrens.
Zelf doen is misschien goedkoper, maar nu heb je toestemming van de buren nodig.
En de buren geven geen toestemming. Nu heb je een probleem.
Heb je al gevraagd aan de gemeente waarom jullie op de erfgrens moeten bouwen?
Mag het ook op 1 cm vanaf de erfgrens op eigen grond?

hansje klein
door hansje klein - Apr 18, 2017 om 15:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de Gemeente de bouwvergunning heeft afgegeven met de restrictie dat u OP de erfgrens moet bouwen, zult u inderdaad een (schriftelijk) accoord bij de buren moeten gaan halen. Tègen de erfgrens (een paar cm verschil) maakt u weliswaar onafhankelijk, maar dat staat er dus niet!

panter22
door panter22 Apr 18, 2017 om 21:02
6599 Antwoorden / Vragen

Ik kan mij dit niet voorstellen de verplichting tot bouwen op de erfgrens. De erfgrens is maar een touwtje breed.
Dus met 1 steen zit je al op de grond van de buren. Als die ook een uitbouw willen, dan zit jouw muur in de weg.
Daar mogen de buren niet aanbouwen want het is jouw muur. Daar zitten buren niet op te wachten.

panter22
door panter22 Apr 18, 2017 om 21:15
6599 Antwoorden / Vragen

Of je moet samen met de buren een aanbouw maken en van de muur op de erfgrens een tussenmuur maken.
Is dat soms de bedoeling van de gemeente?
Misschien geeft deze site duidelijkheid:
https://www.leggle.com/juridisch-advies/burenrecht/bouwen-op-erfgrens

hansje klein
door hansje klein Apr 19, 2017 om 00:01
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Misschien toch nog eens nakijken of de Gemeente werkelijk en letterlijk OP de grens heeft bedoeld?

Ni
door Nientje1980 Apr 19, 2017 om 10:33
46 Antwoorden / Vragen

Mijn buren hebben vorig jaar ook een uitbouw gedaan en ze moesten die idd op de erfgenaam doen om te voorkomen dat er een verschil in de binnenmuur zou komen. Dit houd in dat 1 steen breed op mijn grond staat. Dit houd ook in dat die muur van mij is. Ik mag er mee doen wat i wil, schilderen, gaatjes in boren om spullen op te hangen, maar ik kan hem ook gebruiken voor een eigen uitbouw.
Uw buren zijn niet verplicht hier aan mee te werken, als ze er op tegen zijn dient u de uitbouw volledig op uw eigen grond te zetten, iets wat met completen nieuwbouw minder problemen zou geven lijkt mij.

hi
door hipppo Apr 19, 2017 om 13:41
303 Antwoorden / 2 Vragen

Dit lijkt me niet juist, dat buren via een aan hun buren uitgereikte vergunning verplicht zouden zijn toe te staan dat de muur van een aanbouw gedeeltelijk op hun grond wordt gebouwd. Dat levert ook nog eens op via de verjaringswetgeving dat ze het betreffende stuk grond kwijt zijn. De vraag is dus van wie dat moest, de gemeente? Tevens vraag ik me af of e.e.a. in dat geval ook is aangetoond m.b.v. door de gemeente ondertekende stukken. Ik geloof er niets van.

hansje klein
door hansje klein Apr 19, 2017 om 13:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Nog géén reactie van de vraagsteller of er OP of AAN in de bouwvergunning staat ...

1paul
door 1paul - Apr 19, 2017 om 11:38
3141 Antwoorden / 0 Vragen

als de gemeente dat als eis heeft gesteld in de vergunning en de buren hebben geen bezwaar gemaakt, dan vraag ik me in rechte af of zij dit nog kunnen tegenhouden, een muur die Precies op de erfgrens staat maar wel onderdeel is van een gebouw/aanbouw blijft namelijk eigendom van de eigenaar van dat gebouw, de buren mogen hier dus ook niets aan bevestigen bijvoorbeeld waar dat aan een scheidingsmuur/schutting wel mag...

hebben de buren geen bezwaar aangetekend denk ik dat u de muur wel degelijk op de erfgrens mag en zelfs moet neerzetten, een halve centimeter over de grens heen is ook OP de erfgrens trouwens, de vraag is dan ook, hebben de buren bezwaar tegen de aanbouw of tegen het feit dat u op de erfgrens bouwt, als men geen bezwaar tegen de aanbouw hebben overleg dan met hun dat u slechts 5mm op hun erf zult bouwen en de rest bij uzelf...

tijger1
door tijger1 Apr 19, 2017 om 12:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iets wat OP de ergrens staat is/wordt van samen.

panter22
door panter22 Apr 19, 2017 om 14:23
6599 Antwoorden / Vragen

Niet altijd.
Een muur van een huis die op de erfgrens staat, hoort nog steeds bij dat ene huis en de muur wordt niet gezamenlijk eigendom.
Een losse muur als erfafscheiding wel.

1paul
door 1paul Apr 19, 2017 om 15:00
3141 Antwoorden / 0 Vragen

nee Tijger dit is niet zo, het is zo als ik het hierboven beschreef, bij een scheiding tussen de tuinen in bijvoorbeeld is dit anders maar bij een muur die onderdeel uitmaakt van een gebouw weer niet...

Ex
door Expansievat - Apr 19, 2017 om 13:13
38 Antwoorden / 2 Vragen

Volgens mij heeft de meter-grens betrekking op plaatsing van een dakkapel.

en ja, als u van de gemeente een bouwvergunning heeft heeft u voor bouwen op de erfgrens nog steeds toestemming nodig van de buurman ( denk ook aan metselaars die in zijn tuin staan te werken )

anders mag u wel 1 cm vanaf de erfgrens bouwen.  Daar staat tegenover dat er dan gemetseld wordt vanaf uw eigen grond, en dat er dan ook niet meer mooi gevoegd hoeft te worden aan de buurman zijn zichtzijde, of de boeidelen geplaatst.

een mooi begin van een lange buur-relatie.

1paul
door 1paul Apr 19, 2017 om 15:02
3141 Antwoorden / 0 Vragen

hier heb je geen toestemming voor nodig, die metselaars dus, ook voor onderhoud aan je eigendom vanaf iemand anders zijn erf is geen toestemming vereist, wel netjes als je het vraagt of overlegt maar men moet je ten alle tijden toegang verlenen om een muur op te trekken dan wel onderhoud hieraan te plegen...

hi
door hipppo - Apr 19, 2017 om 13:29
303 Antwoorden / 2 Vragen

Als de buren nooit bezwaar hebben gemaakt tegen het bestemmingsplan hebben ze geen poot om op te staan. Op de erfgrens betekent hier hoogstwaarschijnlijk tot aan de erfgrens, dus geen millimeter verder, ook wat betreft de fundering, boeiboord, zinkrand of daktrim.
Vermoedelijk hebben de buren geen behoefte aan een uitbouw, anders zou je de scheidingsmuur wel  zo kunnen situeren dat de erfgrens samenvalt met het hart van de muur. Is er overigens niet van tevoren overlegd met de buren, of tenminste op tijd kenbaar gemaakt dat er een uitbouw zou komen? Is wel zo prettig en netjes bovendien t.o.v. de buren, al was het maar omdat het bij de bouw onvermijdelijk is dat er ook van het terrein van de buren gebruik gemaakt wordt. Denk hierbij aan bekisting voor de fundering, voegwerk van de muur.

hansje klein
door hansje klein - Apr 19, 2017 om 13:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Het woord is echt nu aan de vraagsteller of er letterlijk OP of AAN in de bouwvergunning staat ...