kriekra
door kriekra Apr 1, 2012 om 22:47
Vrije tijd & tuin

Groene aanslag terras op milieuvriendelijke wijze verwijderen

Ondanks dat mijn terras zonnig is, is deze groen uitgeslagen. Ik wil de aanslag het liefst verwijderen met een zo milieuvriendelijk mogelijk middel. Ik weet dat middelen als groene aanslagverwijderaar, chloor en schoonmaakazijn erg effectief zijn, maar ook schadelijk en agressief. Als het niet strikt noodzakelijk is, gebruik ik dit soort spul liever niet.
Ik heb geen hogedrukspuit, en hard schrobben kan ik niet meer vanwege reuma, dus ik ben op zoek naar iets wat ik over mijn terras kan verdelen met een zachte bezem en in kan laten trekken. Het liefst iets waardoor ik er weer langdurig vanaf ben.

71013 41 Rapporteer

stacey
door stacey - Apr 1, 2012 om 22:52
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoge drukspuit zou je eventueel kunnen huren,
volgens mij is dat meest effectieve manier zonder schadelijke stoffen of hard werken.

stacey
door stacey - Apr 1, 2012 om 22:56
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Deze klink nogal simpel, maar of het werkt ?
Tuinhaardje maar eens stoken dan ;-)

--Groene aanslag op de tegels/bestrating verdwijnen door as van de kachel/openhaard er op te strooien-- Bron

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 1, 2012 om 22:57
355 Antwoorden / 1 Vragen

Gebruik geen schoonmaakazijn, maar natuurazijn; als er een aantal dagen droog, zonnig weer wordt verwacht.

jolijn nr.2
door jolijn nr.2 - Apr 1, 2012 om 23:03
355 Antwoorden / 1 Vragen

Als ik een beetje Google kom ik dit tegen:
http://www.duurzaamthuis.nl/groene-aanslag-in-tuin-natuurlijk-verwijderen
http://www.omaweetraad.com/tipview.php?rubriek=tuin&label=Tegels
http://home.planet.nl/~buurs011/tips.htm
http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=21&t=24538

gsm
door gsm - Apr 1, 2012 om 23:05
5939 Antwoorden / 47 Vragen

Misschien iets minder milieuvriendelijk, maar iets Biotex poeder strooien en met wat water verdelen is zeer effectief. In laten trekken en schoonspuiten of schrobben met wat meer water.

Een hogedrukspuit is denk ik ook wat lastig om te hanteren met reuma en kan ook schade opleveren aan tegels en ramen, wegens loskomend gruis.

Pas wel op voor uitglijden met Biotex, want het kan vrij glad worden op de tegels.

stacey
door stacey - Apr 1, 2012 om 23:12
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=gsm schreef op zondag 1 apr 2012, 23:05]Misschien iets minder milieuvriendelijk, maar iets Biotex poeder strooien en met wat water verdelen is zeer effectief. In laten trekken en schoonspuiten of schrobben met wat meer water.

Pas wel op voor uitglijden met Biotex, want het kan vrij glad worden op de tegels.

Las wel een waarschuwing voor huisdieren wat betreft gebruik zeep/ resten.......Bron

kriekra
door kriekra - Apr 1, 2012 om 23:34
204 Antwoorden / 64 Vragen

Allen hartelijk bedankt voor het meedenken. Voor nu spreekt natuurazijn mij nog het meest aan. Nooit gedacht dat dit sterk genoeg zou zijn, maar dit is het testen waard. Ik ben geen expert, maar natuurazijn lijkt mij onschuldig. @ Stacey, goed dat je stil staat bij de huisdieren, ik heb idd katten rondlopen, die wil ik ook graag gezond houden :-)

moeder56
door moeder56 - Apr 2, 2012 om 00:57
483 Antwoorden / 2 Vragen

Het nat van gekookte aardappelen. Het nadeel is dat je wel veel aardappelen moet koken.

fe
door festinger - Apr 2, 2012 om 02:11
410 Antwoorden / 18 Vragen

Mooi al die tips voor schoonheidsidealen van mensen hier op zoek naar wondermiddelen het stoepje algenvrij te maken of terug te brengen naar eigen smaak.Want natuur ok maar niet op onze tegels, want dat mag niet.Bovendien kun je het niet winnen met gif of eco bestrijdingsmiddel van al wat leeft .

Het helpt uiteindelijk niet en de rara producenten verkopen hun oplossing massaal.

Bestrijden is niet nadenken. Laat het leven en geniet van deze vorm van overlevingskunst van algen en gewassen.

ja
door jannet1977 - Apr 2, 2012 om 07:25
64 Antwoorden / 0 Vragen

Er staan hierboven al veel antwoorden, maar kijk ook eens hier voor oplossingen en ervaringen.

sm
door smal - Apr 2, 2012 om 12:54
71 Antwoorden / 105 Vragen

Waarom geen evt. verdunde schoonmaakazijn maar alleen natuurazijn?

sl
door sluwtje - Apr 2, 2012 om 13:16
2 Antwoorden / 0 Vragen

Zand over de bestrating heen en weer vegen met een goede veger,zand schuurt namelijk.

sl
door sluwtje - Apr 2, 2012 om 13:19
2 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=kriekra schreef op zondag 1 apr 2012, 23:34]Allen hartelijk bedankt voor het meedenken. Voor nu spreekt natuurazijn mij nog het meest aan. Nooit gedacht dat dit sterk genoeg zou zijn, maar dit is het testen waard. Ik ben geen expert, maar natuurazijn lijkt mij onschuldig. @ Stacey, goed dat je stil staat bij de huisdieren, ik heb idd katten rondlopen, die wil ik ook graag gezond hou
den :-)

Natuurazijn is ook goed tegen onkruid,een nadeel,het zal wat zuur gaan ruiken in je tuin

ta
door tar - Apr 2, 2012 om 13:24
522 Antwoorden / 9 Vragen

Als uw terras zonnig is en er toch aldoor algenaangroei ontstaat is het afschot (helling) van uw terras waarschijnlijk te klein; als water snel van uw terras af kan lopen ontstaat er niet of nauwelijks algenaangroei.

aragon
door aragon - Apr 2, 2012 om 13:27
106 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=stacey schreef op zondag 1 apr 2012, 22:52]Hoge drukspuit zou je eventueel kunnen huren,
volgens mij is dat meest effectieve manier zonder schadelijke stoffen of hard werken.

@krieka,
Het antwoord van stacey is het beste en milieu vriendelijk.
1x per jaar of 2 jaar doen is voldoende.

ja
door jannet1977 - Apr 2, 2012 om 13:44
64 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurazijn is ook goed tegen onkruid,een nadeel,het zal wat zuur gaan ruiken in je tuin

Als je onkruid tussen de tegels wilt voorkomen zonder een zure geur van natuurazijn pas dan deze tip toe. Ook milieuvriendelijk en zonder luchtjes.

jantje
door jantje - Apr 2, 2012 om 14:59
123 Antwoorden / 12 Vragen

Wanneer je de "mazzel" hebt dat je in een gebied woont waar nog sneeuw gaat vallen dit jaar (2012) dan kun je met dat sneeuw gaan schrobben. Je hoeft nergens mee te sjouwen, behalve de bezem.
Het kost wat spierkracht, maar dan ben je het hele jaar van de groene aanslag af. Ik doe het ook altijd op deze manier, het is ook nog een goede training, er kan geen sportschool tegen op.

Veel succes. Groeten van Moin.

jantje
door jantje - Apr 2, 2012 om 15:08
123 Antwoorden / 12 Vragen

--Moedertje zei het ook al, met aarappel- prutje in een emmer, aanlengen met water. Dat werkt ook als zeep. Je kunt ook aarappelsschillen gaan koken, maar dan liever buiten, want het stinkt de pan uit.

stacey
door stacey - Apr 2, 2012 om 15:11
10352 Antwoorden / 12 Vragen

[quote=moin schreef op maandag 2 apr 2012, 14:59]Het kost wat spierkracht, .

Dat heeft/kan vraagsteller dus juist Niet...........

[quote=kriekra schreef op zondag 1 apr 2012, 22:47]hard schrobben kan ik niet meer vanwege reuma, .

jantje
door jantje - Apr 2, 2012 om 15:14
123 Antwoorden / 12 Vragen

Oef, neem me niet kwalijk, het spijt me dat ik het niet beter heb gelezen.
Heeft u hulp in de huishouding die het wel kan doen? Van mij na afloop een tompouce voor bij de koffie.

an
door anoukje - Apr 2, 2012 om 15:33
34 Antwoorden / 60 Vragen

hoi u kunt ook goedkoop waspoeder gebruiken als het gaat regen dan waspoeder strooien daarna schrobben en afspuiten en schoon is mijn plaats

amorlaura
door amorlaura - Apr 2, 2012 om 15:34
10 Antwoorden / 3 Vragen

Gewoon strooizout gebruiken Laten liggen en je tegels etc worden brandschoon.

miekmol
door miekmol - Apr 2, 2012 om 15:45
201 Antwoorden / 50 Vragen

Ha Krieka,

Ik heb ook reuma en giet er altijd emmertjes water met daarin soda opgelost overheen.
Dat werkt heel goed. Schrobben kan ik niet en vegen ook niet. Het wordt echt vanzelf weer schoon. Heb je aanslag van mos?, dan giet ik er heet water over heen en ga de dag daarna op mijn hurken zitten en haal het mos met een staalborstel weg, het laat meteen los.... vegen laat ik iemand anders doen.

succes
Mieke

ew
door ew - Apr 2, 2012 om 15:59
116 Antwoorden / 12 Vragen

Wij hebben een tuin waar erg veel mos groei en groenaanslag voor komt. Vorig jaar de kleinste Karcher hogedrukspuit gekocht die leverbaar is. Kost €55. Geen verdere middelen nodig dan wat water en tijd.
Tevens is het apparaat voor meer schoonmaakklusjes te gebruiken. Denk bv aan de tuinmeubels etc.

http://www.karcher.nl/nl/Producten/Home__Garden/Hogedrukreinigers/Compact_Klasse/16731000.htm

miekmol
door miekmol - Apr 2, 2012 om 16:03
201 Antwoorden / 50 Vragen

Met reuma kun je geen reinigingsapparaat hanteren en zeker het water daarna wegschrobben niet...daarnaast is het een echt smerige boel, het zand tussen de stoep vliegt tegen je huis omhoog en op alle planten... niet aan te raden dus.

=ew schreef op maandag 2 apr 2012, 15:59: Wij hebben een tuin waar erg veel mos groei en groenaanslag voor komt. Vorig jaar de kleinste Karcher hogedrukspuit gekocht die leverbaar is. Kost €55. Geen verdere middelen nodig dan wat water en tijd.
Tevens is het apparaat voor meer schoonmaakklusjes te gebruiken. Denk bv aan de tuinmeubels etc.

http://www.karcher.nl/nl/Producten/Home__Garden/Hogedrukreinigers/Compact_Klasse/16731000.htm

re
door red1 - Apr 2, 2012 om 16:28
329 Antwoorden / 1 Vragen

heel simpel en dit is geen mop ! kokend water en in dat water een in stukken gesneden ui !! ff 10 minuten laten staan en dat over de tegels/stenen gooien , inlaten trekken en afspoelen

wi
door wijnholdsmit - Apr 2, 2012 om 17:01
5 Antwoorden / 0 Vragen

Wij gebruiken al jaren strooizout, werkt perfect!

wi
door wiers866 - Apr 2, 2012 om 17:09
3 Antwoorden / 1 Vragen

Nu denk ik dat heel veel mensen zullen lachen,maar ik heb diverse paden met koppel stones en elk jaar keer ik deze om.De onderkant is swchoon en mijn terras en de paden zijn weer als nieuw.Het gaat sneller dan en effectiever als met de hogedrukspuit en het mos,plus onkruid is het hele jaar verdwenen tot het volgende voorjaar.Niet zeuren over een beetje werk.Ik ben bijna 77 jaar en heb er nog steeds plezier in om weer naar mijn nieuwe terras te kijken.

ru
door ruitenboer - Apr 2, 2012 om 17:20
64 Antwoorden / 1 Vragen

Schoonmaak azijn (puur).
Als de groene aanslag begint te komen in het najaar bij koel vochtig weer (geen regen), met een druk spuitje opbrengen. Dat houdt je straatje de hele winter vrij van groene aanslag.

Je kan het bij zonnig weer ook wel doen maar dan trekt de azijn niet in de tegels maar verdampt grotendeels

En natuurlijk ruikt het wat naar azijn een paar dagen maar in die periode van het jaar zit niemand meer in zijn tuintje.

ru
door ruitenboer - Apr 2, 2012 om 17:22
64 Antwoorden / 1 Vragen

Nog even een opmerking: Azijn is niet schadelijk voor het milieu.

jp
door jp1971 - Apr 3, 2012 om 19:57
3 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mijn mening werkt niets zo goed als natriumhypocloriet, geen enkel biologish middel kan daar tegen op, behalve wanneer mijn hond regelmatig op hetzelfde plekje piest.

Zeker als je niet kan boenen of zwaar werk kan verrichten bestaat er volgens mij geen wonder middel die het chemishe goedje kan evenaarden zonder daar al te veel energie in te steken.

Ik heb ooit wel eens een hoopje zand in de tuin laten liggen en toen ik het zand na een jaar had opgeruimt waren de tegels eronder volledig alg vrij. Eigenlijk het zelfde als het omdraaien van tegels, zonder licht gaat het alg dood. Maarja om nou de hele winter met een zeil op je tegels te zitten is ook zo wat. Het zou wel kunnen werken misschien.

ko
door koenkoning - Apr 6, 2012 om 22:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

het meest simpele en effectieve is Glorix, gewoon met water in de emmer en nog even een beetje op de tegels , Het groen is zo verdwenen miscchien niet mileu vriendelijk .....dan maar een keer niet het werkt prima azijn ect werkt helemaal niet goed zeker niet als je reuma hebt. en weet je iedereen die voorbij denkt goh daar ruikt het leker fris

kriekra
door kriekra - Apr 8, 2012 om 16:29
204 Antwoorden / 64 Vragen

Bedankt voor alle tips. Ik heb gisteren, zeer milieuonvriendelijk, toch water met chloor gebruikt. De badkamervloer had vlekken die ik anders niet weg kreeg, en het afvalwater heb ik toen voor m'n terras gebruikt. De aanslag is weg nu. Ik weet in ieder geval wat voor alternatieven ik kan inzetten voor de volgende keer.

ru
door ruitenboer - May 4, 2012 om 00:39
64 Antwoorden / 1 Vragen

De effecten van chloor op het menselijk lichaam zijn afhankelijk van de hoeveelheid chloor die aanwezig is, de duur en de frequentie van de blootstelling. De effecten zijn ook afhankelijk van de gezondheid van de persoon of de milieuconditie wanneer blootstelling plaatsvindt.
Het inademen van kleine hoeveelheden chloor gedurende korte periodes heeft een nadelige invloed op het ademhalingssysteem. De effecten variëren van hoesten en pijn op de borst tot waterretentie in de longen. Chloor irriteert de huid de ogen en het ademhalingssysteem.
Planten en dieren slaan geen chloor op. Laboratorium studies tonen echter aan dat herhaaldelijke blootstelling aan chloor in de lucht het immuunsysteem, het hart, het bloed en het ademhalingsysteem van dieren kan aantasten.
Bij lage concentraties kan chloor milieuschade veroorzaken. Chloor is vooral schadelijk voor organismen die in het water en de bodem leven.

Dus niet gebruiken lijkt me beter. Neem pure azijn.

fe
door festinger - May 4, 2012 om 03:30
410 Antwoorden / 18 Vragen

Blijkbaar snap ik het niet. Kan iemand me uitleggen waarom we massaal groene aanslag op onze tegels als debielen moeten en willen verwijderen.Het liefst zo goedkoop en makkelijk mogelijk en vriendelijk voor het milieu.De verkoopmachines rollen op volle toeren ons vooral te voorzien van hulp tegen betaling van die nare groene tegels of elk ander overlast. De schappen staan vol en het verkoopt .

Nogmaals wat is er mis met algen die je tegels groen kleuren. Wordt je er ongelukkig van of daalt je verkoopwaarde van de woning of zoek je een wondermiddel?

cr
door crusher - Dec 18, 2013 om 13:10
3 Antwoorden / 0 Vragen

Allereerst Beste festinger!
Waarom zijn de mensen die de groene aanslag willen verwijderen door u benaamd als "debielen "
Dat vind ik wel erg grof en zeer beledigend!
Houd u dergelijke benamingen graag voor u zelf, daar doet u de andere forum leden ook niet mee gebaat.

Het reinigen met pure of verdunde Azijn, dat levert op den duur schade op aan het materiaal van de bestrating, het beton.
Beton bevat dus kalk, en kalk word dus opgelost door juist ja, azijn of schoonmaak azijn!
Kijkt u maar eens, als u het sanitair of de kranen schoon maakt in uw badkamer.
Wij nemen dus altijd een schoonmaak doekje met wat schoonmaak azijn, en hangen dit een kwartiertje over de kraan waar wat kalk aanslag op aanwezig is.
Na dat kwartiertje is de aanslag geheel verdwenen van de desbetreffende kraan.

Dus, Azijn is niet de beste optie voor de groene aanslag op de bestrating.

Ik denk dat we gewoon met wat groene Biotex ook datzelfde probleem kunnen aanpakken, en het is ook biologisch, en minder schadelijk voor de tuin en de natuur.

Chloor met heet water, dat werkt ook uitermate goed, maar dat is niet zo milieu vriendelijk, en gevaarlijk voor de huisdieren.
Het biedt ook geen lange oplossing ook, het komt weer terug.

Nu las ik dus ook een stuk op een van de huis/tuin fora, daar werd het product AAwater genoemd, na even dit te hebben geGoogled, bleek het te gaan over de firma AAwater.
Zij hebben dus natuur en milieu vriendelijke schoonmaak middelen.
Maar niet waar we het kunnen kopen.
Ik heb dus de moeite genomen, om eens een e-mailtje te versturen naar de firma AAwater, waarop ik wel een antwoord zal verwachten, of we als particulier dit ergens kunnen kopen.

Zodra ik een tegen bericht ontvang, dan zal ik dit zeer gaarne plaatsen.
U kunt uiteraard ook zelf even een e-mail plaatsen.

Jonne11
door Jonne11 - Dec 18, 2013 om 13:36
87 Antwoorden / 15 Vragen

Hoi kriekra, ik gebruik altijd natuurazijn, onverdund. Werkt als een tierelier.

En even off topic, men moet niet reageren op reacties van Festinger, dat is een zeer gefrusteerd persoon die bij meerdere topics een hoop onzin loopt uit te kramen. Zal waarschjnlijk niets zinnigs te doen hebben.

cr
door crusher - Dec 18, 2013 om 15:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo beste Mariken7,

Ja, dat dacht ik ergens al, dat het zo'n figuur was.
Helaas zitten deze op vele fora.

Maar pas wel op voor betonnen bestrating materialen, de kalk lost op door het gebruik van azijn.

Even terug komende op AAwater.
Ik heb een e-mail retour gekregen, het is enkel maar voor de bedrijven beschikbaar.
En niet voor de particuliere sector.

Wat ik ook wel gebruik, om een beetje voorzichtig te zijn voor de hondjes.
Dan gebruik ik gewoon Biotex, wat ik oplos in warm water, ik doe dit in een hogedrukhandspuit.

De hogedrukreiniger, die gebruik ik dus niet meer.
Hier heb ik de vorige bestrating mee vernield, en het groen en andere onkruid leek wel veel sneller te groeien.
Ook werden de stenen veel sneller ruwer door de hogedrukreiniger.

kriekra
door kriekra - Dec 18, 2013 om 17:02
204 Antwoorden / 64 Vragen

Crusher en mariken7, nog bedankt voor de reacties. Het was al wel een oude topic, die ik april 2012 was gestart. Inmiddels weet ik dat als ik wacht tot het echt zomer wordt, en dus langer zonnig, de ergste aanslag vanzelf verdwijnt. En wat betreft die Festinger, dat is gewoon een zielig figuur die je het beste kan negeren.

cr
door crusher - Dec 18, 2013 om 20:03
3 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo beste kriekra,

ja, inderdaad, het is een oud topic, dat zag ik naderhand dus ook.

En vaak verdwijnt de groene aanslag ook als het weer warmer weer word.

Ja, dat vervelende persoon, dat is gewoon meer dan erg, jammer dat er zulke figuren bestaan.
Ik had deze nog niet meegemaakt, want ik had dit topic nog niet bezocht.

Je komt ze eigenlijk haast overal tegen.

Enkel de fora waar ik lid van ben, daar is men gelukkig heel serieus, en anders krijgt men gewoon een ban, en dan is het klaar.
Nu denkt men, oké, dan kom ik terug met een andere schermnaam, helaas, men vergelijkt dus de IP adressen, en dan is men ook gezien, en dan volgt er alsnog een ban.

Jammer dat men dit bij dit forum ook niet toepast, misschien een idee voor de Moderator.

re
door reinigenterras - Mar 22, 2014 om 11:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie reclame]