Gerry1969
door Gerry1969 Aug 3, 2017 om 19:48
Vrije tijd & tuin

Hoe hang ik 3 lijsten precies op dezelfde hoogte

Beste allemaal,
Ik.ben een niet echt handige klusser, meestal.besteed ik alles uit maar nu heb ik iets wat snel moet gebeuren.

Situatie 1 lege muur  en op die muur moeten 3 posters in lijsten komen.
Hoe krijg ik de lijsten op exact dezelfde hoogte zodat ze mooi strak hangen.
Waterpas is mijn 1e idee maar die is maar 1m lang . Uit ervaring weet ik.dat er dan toch verschil in zit.

Wie is handig en heeft een goede tip?

25686 27 Rapporteer

PR
door PRAWDA - Aug 3, 2017 om 19:58
4 Antwoorden / Vragen

Met een lange lat en een waterpas kun je de plekken voor schroefhaakjes en/of schroefoogjes (waaraan de posters komen te hangen) markeren.

Cookies
door Cookies - Aug 3, 2017 om 20:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik meet altijd vanaf het plafond en zet een stip op de plek waar ik moet boren. Zo simpel doe ik het al 10-tallen jaren. Eerlijk gezegd snap ik het probleem niet zo.

Gr
door Grunn1 Aug 3, 2017 om 20:12
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Als je een plafond hebt die uit losse betonnen platen bestaat dan is de kans erg groot dat ze niet allemaal gelijk liggen. Als je dan vanaf het plafond meet en de schilderijen hangen naast elkaar dan zal je zeker zien dat ze niet gelijk hangen. Je kan wel de buitenste 2 gaten boren en tussen beide schroeven/haakjes een touwtje spannen en in het midden het derde gat boren.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 3, 2017 om 20:51
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola, plafond is niet strak. Lijsten moeten heel.strak.

Cookies
door Cookies Aug 3, 2017 om 21:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Is de plint wel strak? Meet je daar vanaf. Handig is wel een derde hand er bij.

Gr
door Grunn1 Aug 3, 2017 om 23:37
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Er zijn weinig vloeren die egaal vlak zijn. Zie mijn eerdere post en trek een lijntje tussen de twee buitenste schroeven.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 10:04
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Heb het niet over de vloer, maar vanaf de plint. Doe het al tig jaren zo en hangt altijd zoals het hoort te hangen. Enfin, bemoei me er verder niet mee.

ik
door ikzelf1942 Aug 4, 2017 om 12:10
81 Antwoorden / 15 Vragen

Carola83,
 Eindelijk eens een antwoord wat hout snijdt!!
je zegt: Enfin, bemoei me er verder niet mee.
 want eerst zeg je: Ik meet altijd vanaf het plafond, Zo simpel doe ik het al 10-tallen jaren.
en daarna zeg je: maar vanaf de plint. Doe het al tig jaren zo.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 12:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Een goede lezer begrijpt dat ik het of van de ene kant doe, of van de andere kant. Allebei is even simpel. Maar voor de slechte lezers, zal ik het in het vervolg helemaal uit de doeken doen.

pa
door pandacorrie Aug 4, 2017 om 12:45
0 Antwoorden / 2 Vragen

Carola, zo doe ik het ook al jaren en ze hangen altijd perfect.

ik
door ikzelf1942 Aug 4, 2017 om 13:54
81 Antwoorden / 15 Vragen

Carola83
Van Dale zegt:

al·tijd (bijwoord) 1steeds, immer: altijd en eeuwig werkelijk altijd; voor altijd

Typisch weer antwoorden om te "scoren"!!!

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 14:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Typisch een reactie van iemand die niet weet hoe het hier werkt! Je 'scoort' nl helemaal niks met reacties! Bovendien heb ik gepleit voor het afschaffen van die achterlijke puntjes! (Al was het alleen maar om dergelijke volslagen nonsens als jouw opmerking hierover niet meer te hoeven lezen.) De groeten, ik reageer niet meer op je gemiere****

simon55
door simon55 - Aug 3, 2017 om 20:02
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb n laser waterpas is perfect ,mits je t goed gebruikt

ge
door george321 - Aug 3, 2017 om 20:18
390 Antwoorden / 1 Vragen

(Met de waterpas boorgaat) nummer 1 aangeven op de muur, waterpas leggen en na 1 meter weer een boorgat aangeven, dan de waterpas op boorgat 2 leggen en na 1 meter weer boorgat 3 te markeren. Is de afstand groter, herhaal de laatste sta zoveel als noodzakelijk.

Ge
door Genee - Aug 3, 2017 om 20:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als u het heel nauwkeurig wilt doen kunt u een doorzichtige waterslang, u moet de waterniveaus kunnen zien, met water vullen en daarmee de hoogten aftekenen.
Er zijn ook glaasjes met maatstreepjes te koop die je in de slanguiteinden schuift, een euro of 8, waarmee je het waterniveau duidelijk ziet.
Zou wel eerst de 3 hoogten grofweg bepalen anders wordt het misschien een kliederboel met dat water.
Google eens op slangwaterpas.

Gr
door Grunn1 Aug 3, 2017 om 23:38
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Voor een paar euro heb je een waterpas met laser en nauwkeuriger krijg je het niet.

Ge
door Genee Aug 4, 2017 om 08:59
1509 Antwoorden / 1 Vragen

@epcot
De wet van communiserende vaten is helemaal aan u voorbij gegeaan.
Bij een laserwaterpas (voor een paar euro?) heb je nog altijd een luchtbel die je zo goed mogelijk tussen 2 lijntjes moet zien te houden.
@gerbera heeft het anders over een prijs van €30, €10 per poster.

no
door northface - Aug 3, 2017 om 20:37
11 Antwoorden / 4 Vragen

om het simpel te houden, op beide buitenste twee punten een stip op gelijke hoogte uit het plafond zetten, van hieruit een touwtje strak spannen of met hulp van iemand strak vast houden, daarna kun je simpel een markering aan brengen er tussen in.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 3, 2017 om 20:52
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Helaas is het plafond niet strak.

no
door northface Aug 4, 2017 om 13:54
11 Antwoorden / 4 Vragen

Dan zou je aan beide uiterste zijden van de muur een punt uit het plafond of vloer kunnen zetten en daar een touw of een kalklijn als je die hebt spannen en voorzichtig de waterpas van één meter er tegen aan houden en eventueel links of rechts beetje hoger of lager.
Het hoeft ook niet altijd precies waterpas zijn, mensen staren zich daar blind op, als het voor het oog goed is is het toch prima.

pi
door pieterwolters - Aug 3, 2017 om 20:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Controleer voor dat je gaat boren ook of de ophangdingetjes van de lijsten op dezelfde afstand van de rand zitten! Ik heb pas een paar lijstje opgehangen daar had ik een verschil van meer dan 5mm.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 3, 2017 om 20:53
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Pieterwolters, dank voor deze tip. Hier zou ik nooit aan gedacht hebben.
Ga ik nameten.

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 3, 2017 om 20:56
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ik ga morgenvroeg een laser waterpas halen, dat lijkt me een goede oplossing. Wist niet eens van het bestaan af.

Dank aaan allen voor meedenkend en de tips.

gerbera
door gerbera - Aug 3, 2017 om 21:58
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Neem een bezemsteel of de lat van @prawda, houdt deze tegen het plavond en zet op de lat of steel een streep op de hoogte dat u de posters wilt hebben. Zorg met de waterpas dat deze loodrecht naar beneden hangt en teken de boorgaten hier mee af. Is een stuk goedkoper dan een laserwaterpas waarvan de prijs varieerd tussen de € 30,- en € 250.

aurora1
door aurora1 - Aug 3, 2017 om 23:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Behalve gebruik waterpas kunt u vervolgens een horizontaal draadje spannen. Net zoals muurtjes gemetseld worden.

Gr
door Grunn1 - Aug 3, 2017 om 23:53
1427 Antwoorden / 18 Vragen

Je schrijft dat je plafond niet zuiver recht loopt. Vergeet alle adviezen over hoe je alle drie je schilderijen waterpas krijgt te hangen want dit is totaal niet van belang.
Meet je linker schilderij uit vanaf het plaffond en vervolgens de rechter ook op dezelfde afstand van het plaffond. Met een touwtje tussen beide schroeven krijg je een rechte lijn die je nodig hebt voor je derde schilderij in het midden.
Je hoeft je schilderijen juist niet waterpas hebben te hangen als ze maar recht naast elkaar hangen. Zou je ze zuiver waterpas hangen en je plaffond is niet recht dan lijkt het optisch alsof je schilderijen scheef hangen omdat ze niet evenwijdig aan het plaffond hangen, zo werken je hersens namelijk. Het is belangrijker ze recht met het plaffond te hangen dan waterpas want het oog ziet het anders.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2017 om 00:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Epcot, dank voor je uiteenzetting, mijn partner heeft al besloten dat zij het gaat regelen gezien mijn voorgaande klusprojectjes.

Ge
door Genee Aug 4, 2017 om 09:55
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou zeggen, vergeet het advies van @epcot want dat verhaal slaat echt nergens op.

Of een plafond scheef loopt is moeilijk te zien omdat je er van onderen tegenaan kijkt.
Haal je die plafondlijn echter naar beneden meer naar ooghoogte, dan zie je duidelijk of deze scheef loopt.
Vraag aan @epcot of hij bij het ophangen van een flatscreen tv ook uitgaat van het plafond omdat je anders denkt dat deze scheef hangt of toch maar een waterpas gebruikt?

gerbera
door gerbera Aug 4, 2017 om 10:55
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@toonder +10

Gr
door Grunn1 Aug 4, 2017 om 13:05
1427 Antwoorden / 18 Vragen

@toonder -10
Wat ik zeg klopt gewoon maar als je dat niet snapt reageer dan niet. En een tv hang je niet zo hoog op dat het plaffond enig invloed heeft althans normale mensen hangen een tv zoals het hoort op ooghoogte de ideale hoogte en niet vlak onder het plaffond. Verder is een tv niet zo breed als,over het algemeen 3 schilderijen die naast elkaar hangen. Als ik jou was zou ik mij eerst eens verdiepen in wat een oog ziet en wat hersens ermee doen met optische illusies.

Ge
door Genee Aug 4, 2017 om 14:33
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Als u zelfs zittend naar een schilderij aan de muur kijkt en u ziet en het schilderij en het plafond scherp dan heeft u speciale ogen.
Ik, en ik denk de meesten, zien het schilderij scherp en het plafond uit onze ooghoeken wel, maar 'wazig', in ieder geval niet zo scherp dat je kunt zeggen dat het schilderij recht of scheef hangt t.o.v. het plafond.
Neem de proef op de som zou ik zeggen. U heeft de klok horen luiden....

Het plafond bij u is wel erg laag dat u schilderijen vlak daaronder moet hangen en als de afstand tussen plafond en schilderij zo'n 20 cm. is heeft u wel gelijk..

ro
door robert gosselaar - Aug 4, 2017 om 09:42
1 Antwoorden / Vragen

goedemorgen

mogelijk kun je een lijn laser huren,lenen of kopen.

dan projecteert die een lijn kamer breed

meet even het ophangpunt van de lijst terug naar bovenkant lijst,en teken die centimeters onder de lasterlijk af.
verdeel het in de breedte en alles hanger waterpas.

succ6

hansje klein
door hansje klein - Aug 4, 2017 om 10:22
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik vraag me nu af, na de goede 'waterpasvoorstellen',

of wanneer de schlderijen straks hartstikke strak en 100% waterpas zullen hangen, het niet juist zal opvallen, dat het plafond zo scheef loopt. M.a.w. is het scheve plafond niet eerder de oorzaak dáárvoor om de schilderijen tesamen aan te moeten passen aan deze niet te veranderende omstandigheid en juist het niet het waterpas-ophangen het doel kan/moet zijn?

OT: U kunt overleggen om de drie objecten juist NIET waterpas maar versprongen op te hangen ...

me
door mein33 - Aug 4, 2017 om 11:03
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Gaat het om drie dezelfde lijsten of niet.
Zit bij alle drie de lijsten het ophangpunt gelijk t.o.v. de bovenzijde van de lijst.
Om de bovenzijde van de lijst(en) te bepalen neemt u een latje van de gewenste lengte en tekend daarme de hoogte waarop de bovenzijde van de lijsten moet komen.
Vervolgens meet u per lijst de afstand tussen het ophanpunt (meestal een ijzerdraadje) en de bovenzijde van de lijst en tekend deze naar onderen af op de muur.
Gaatje boren, plugje en schroefje er in en dan nog de juiste lijst op de uitgemeten plek ophangen.

Of het een goedbevonden tip is weet ik niet maar ik heb het altijd en tot teveredenheid al zo gedaan ;-))

hu
door huubk68 - Aug 4, 2017 om 11:10
20 Antwoorden / 5 Vragen

https://www.ophang-systemen.nl/?gclid=EAIaIQobChMIxfuu6Z291QIVBbcbCh3UwwJ9EAAYAiAAEgKhOvD_BwE

le
door leenpres - Aug 4, 2017 om 11:11
79 Antwoorden / 7 Vragen

Meten is weten

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2017 om 11:31
3449 Antwoorden / 25 Vragen

De drie lijsten hangen.
Uiteindelijk heeft mijn vriendin ervoor gekozen om ze van links naar rechts in een schuine lijn naar beneden op te hangen.
Ik had ze liever strak gehad maar ook hier in huis is de vrouw de baas :-)

Iedereen dank voor het meedenken en het geven van tips.

me
door mein33 Aug 4, 2017 om 11:53
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Ik had ze liever strak gehad maar ook hier in huis is de vrouw de baas :-)

En deze opmerking is weer "koren op de molen" van o.a. @carola.83, die overigens wel (bijna) altijd gelijk heeft. :-))

simon55
door simon55 Aug 4, 2017 om 11:56
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Met de Bermunda driehoek gedaan zeker

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 12:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@mein33: +100.;-)) Ik lees graag de opmerkingen van heren die hun plaats weten.;-))

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2017 om 12:27
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Carola, kijk zo makkelijk maak ik mensen blij :-)

aurora1
door aurora1 Aug 4, 2017 om 12:27
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Van mij + 20. Want mannen die zielig doen en dergelijke opmerkingen plaatsen zijn een treurnis. Vriendin was domweg wijzer.

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2017 om 12:33
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Aurora, ik ga er even vanuit dat je reactie voor mij is bedoeld. Ik ben absoluut niet zielig maar wel onhandig met dit soort klussen.

Cookies
door Cookies Aug 4, 2017 om 12:46
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@diewilik: wil je even in bold + capslock melden dat ze hangen en geen tips meer nodig hebt? Kleine kans dat het dan gelezen wordt door dames/heren reageerders.

di
door dinoo Aug 4, 2017 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

je moet behangersogen hebben, dan kun je zonder al te moeilijk doen alles recht ophangen, ga er voor staan en kijk!

@H
door @HENK@ - Aug 4, 2017 om 12:30
159 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn laserwaterpassen die een mooie rode lijn op je muur toveren die lang genoeg is om wel 10 schilderijen op te hangen.

Maar.... er is ook nog zoiets als exact recht en op het oog recht.

Daar er vaak wat (kleine of grote) afwijkingen in muren, vloeren en plafonds zijn is het mogelijk dat perfect waterpas toch scheef lijkt.

Je ogen/hersens gebruiken de omgeving namelijk vaak als referentie.

Dat betekend dan toch dat het meestal zinnig is om schilderijen evenwijdig aan het plafond te hangen omdat die lijnen meestal zichtbaar zijn in tegenstelling tot b.v. de vloer - plint die op veel plaatsen verborgen word door meubels enz.

Misschien een tip, er zijn nastelbare ophangsystemen welke naar believen bijgesteld kunnen worden zodat je b.v. waterpas kan beginnen en kleine correcties kan uitvoeren!.

Samenvattend, waterpas hangen is op zich goed maar soms toch af te raden

re
door red1 - Aug 4, 2017 om 12:42
329 Antwoorden / 1 Vragen

Kan je nu niet zelf iets bedenken ?? Je ziet hier de meest stompzinnige vragen !!

me
door mein33 Aug 4, 2017 om 14:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Vergeet ook niet de meest stompzinnige reactie, de uwe is er daar één van !!

reflecs
door reflecs Aug 4, 2017 om 16:52
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Het is een prima vraag en veel mensen willen hem graag beantwoorden  ;) En zeg nou eens eerlijk; had u nu zelf zo'n slimme vraag...?

aurora1
door aurora1 Aug 4, 2017 om 21:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@reflecs: +10 en @mein33: +10

Gerry1969
door Gerry1969 - Aug 4, 2017 om 12:49
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Voor de mensen die nog steeds reageren maar niet verder lezen.
ZE HANGEN INMIDDELS

a.
door a. raadersma - Aug 4, 2017 om 12:51
6 Antwoorden / 0 Vragen

Met een laser is dat prima te doen

il
door iljaha - Aug 4, 2017 om 13:15
179 Antwoorden / 3 Vragen

Niet alleen de boorgaatjes moeten recht naast elkaar, dat moeten de ophanghaakjes ook zijn! Dus als bij eentje het oogje net ff lager is, kan het haakje gelijk zijn, maar dan hangt het toch niet recht! Goed opletten dus.

gerbera
door gerbera Aug 4, 2017 om 15:23
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Voor de mensen die nog steeds reageren maar niet verder lezen.
ZE HANGEN INMIDDELS

vi
door virgo - Aug 4, 2017 om 14:43
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vanaf het plafond meten .Steeds het zelfde aantal cm.Weet niet waar je woont ,ik wil je wel helpen.
gr.rob jansen
staphorst

gerbera
door gerbera Aug 4, 2017 om 15:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ga ff 3 reacties naar boven, ze hangen al

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2017 om 18:39
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Toch bedankt voor uw sympathieke gebaar.

keesstada
door keesstada - Aug 4, 2017 om 14:55
54 Antwoorden / 6 Vragen

1- Hang een zoals je wilt met waterpas.
2- Zet op de plaats van de 2de en 3de vanaf de grond gemeten een streepje (rolband of lat)
3- Hang 2de en 3de  weer met de waterpas

Eem touwtje spannen op gelijke afstand van de grond is niet nodig, zo precies kijkt een oog niet.

gerbera
door gerbera Aug 4, 2017 om 15:22
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ga ff 4 reacties naar boven. ze hangen al

gerbera
door gerbera - Aug 4, 2017 om 15:21
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Herhaling van het bericht

DOOR DIEWILIK - 4 AUG. 2017 OM 12:49
2470 ANTWOORDEN / 18 VRAGEN

Voor de mensen die nog steeds reageren maar niet verder lezen.
ZE HANGEN INMIDDELS

Gerry1969
door Gerry1969 Aug 4, 2017 om 16:06
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerbera, veel duidelijker had ik niet kunnen zijn toch?

gerbera
door gerbera Aug 4, 2017 om 16:20
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Lijkt mij ook, blijkt dus dat sommige mensen alleen de vraag lezen en de reacties laat voor wat ze zijn.
En ondanks de herhaling blijven ze maar door gaan. Compliment aan uw vriendin die de voordeligste oplossing heeft gevonden;-))

1paul
door 1paul - Aug 4, 2017 om 15:31
3134 Antwoorden / 0 Vragen

neem een doorzichtige slang, meet punt 1 uit, hou hier de slang bij en vul deze slang met water, andere einde slang hou je vervolgens op de punten waar de andere gaatjes moeten komen...

gerbera
door gerbera Aug 4, 2017 om 16:21
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Die optie was al véél eerder aangedragen. Lees ook de vele reacties eens. DOOR DIEWILIK - 4 AUG. 2017 OM 12:49 2470 ANTWOORDEN / 18 VRAGEN 1 Voor de mensen die nog steeds reageren maar niet verder lezen. ZE HANGEN INMIDDELS

1paul
door 1paul Aug 5, 2017 om 08:45
3134 Antwoorden / 0 Vragen

dat is heel mooi!!!

gj
door gjhk2061 - Aug 7, 2017 om 16:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Serieus?