ni
door nicolaas 1 Jul 10, 2017 om 17:58
Vrije tijd & tuin
Levensduur polyester tent

na 9 weken gebruik is het tentdoek van onze bijna 2 jaar oude Outwell Country Road bustent vergaan. volgens de leverancier Obelink is dit normaal.
op de website pagina van deze tent wordt dit echter niet vermeld, en als dit wel zo zou zijn, zouden we deze tent nooit gekocht hebben.

quote: "Deze tent is niet geschikt voor seizoensgebruik. Polyester heeft een levensduur van 10 tot 20 gebruiksweken, in een gunstig geval misschien 25 gebruiksweken. Als je de tent een seizoen gebruikt dan gaan die gebruiksweken wel erg snel voorbij en heeft de tent simpel gezegd zijn levensduur verstreken. Van garantie is dan geen sprake meer."

17881 16 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2017 om 18:03
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bedankt voor de mededeling, maar ik kampeer allang niet meer.

Ik begrijp alleen niet met wat bedoeld wordt met "seizoensgebruik".

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 18:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ik gok dat ze hiermee bedoelen dat de tent gedurende het hele seizoen gebruikt wordt. Dus dat je 'm bijvoorbeeld de hele zomer naast je caravan op een jaarplaats laat staan.

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 18:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

tenormin
door tenormin - Jul 10, 2017 om 18:20
16823 Antwoorden / 108 Vragen

@nicolaas1, heeft uzelf die quote geplaatst of stond dat op de site van Outwell Country Road? Ik vindt n.l. niets van die strekking dus ook ik snap niet wat bedoeld wordt met seizoensgebruik.

edrick3
door edrick3 - Jul 10, 2017 om 18:27
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Seizoensgebruik: kamperen tijdens een vakantieperiode lijkt me.

Maar iets van de strekking van de quote zal toch wel ergens vermeld hebben gestaan.

Op de site kun je dit vinden:

Levensduur
De levensduur hangt af van de omstandigheden tijdens het kamperen. Luchtvervuiling, zonnestraling (ultraviolet), natuurlijk vuil (vogelpoep, zand, zout water) en huishoudelijke verontreiniging (kookvlekken, frisdrank, wijn, zonnebrandolie) beperken in sterke mate de gebruiksduur van het doek. Lichtgewicht polyesterdoek houdt het ongeveer 10 tot 20 weken uit. Zwaarder polyester doek (expeditietentjes) houdt het ca. 20 tot 35 weken. Het zwaargewicht doek dat bij voortenten gebruikt wordt kan zelfs 90 tot 200 weken meegaan.

tijger1
door tijger1 Jul 10, 2017 om 18:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik mag toch aannemen dat een tent juist bedoeld is om te kamperen tijdens een vakantieperiode?

edrick3
door edrick3 Jul 10, 2017 om 18:32
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ja, maaar er is verschil in materiaal. ;-)

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 18:38
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, maar niet gedurende de hele vakantieperiode, dus gewoon 2 weken en niet 3 maanden in de zon.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 18:54
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Dat is natuurlijk helemaal niet waar @jorisw. Op campings met caravans met vaste seizoenplaats staan de voortenten ook gewoon minstens 6 maanden opgesteld. In de regen en, soms, ook de zon ☼

edrick3
door edrick3 Jul 10, 2017 om 19:07
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar niet met dit materiaal; daar gaat het nu net om.

jo
door jorisw Jul 10, 2017 om 19:26
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin: daarom bestaat ook dat zwaargewicht doek wat in de quote hierboven wordt vermeld.

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 22:18
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Oh....

aurora1
door aurora1 - Jul 10, 2017 om 19:01
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Die quote van vraagsteller stond ik de informatie op de site van Obelink waar hier al naar verwezen wordt. Heb ik dus maar verwijderd in mijn reactie.
Voor vraagsteller: het zal ook een rol spelen hoe en waar het ding opgeborgen wordt, ermee omgegaan wordt dus.
U kunt de tent misschien laten repareren. Anders de volgende keer een katoenen tent kopen of een tent huren?

tenormin
door tenormin Jul 10, 2017 om 22:23
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Katoenen tent huren? Heb nog (zeer oude) lakens, Moet voldoen als ik zo eens in mijn eigen omgeving op de balconia's uitzie. Typisch Turks: al die lappen 'tegen' de Nederlandse zon. ☺

tijger1
door tijger1 Jul 11, 2017 om 00:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Typisch Turks"? Niet iedereen heeft geld voor een zonnenscherm.

aurora1
door aurora1 Jul 11, 2017 om 01:54
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik heb zelden gekampeerd en dat dan in een ver verleden (moet ik niets van hebben) wegens rondreizen en het verondersteld ontbreken van pensions e.d., en om de reisgenoot een plezier te doen. De eerste keer heb ik een katoenen tent gehuurd en een latere keer een katoenen tent gekocht. Die tenten heb ik overigens zelden opgezet want meestal vond ik wel een goede overnachting in de buurt en zonder dat gekruip over de grond....  en dat armoedige gedoe met toiletten in een gebouwtje ergens.
Ik ken gezinnen die op een camping in een buitenland een tent huren waar alles in aanwezig is en dat zijn tenten van zwaar materiaal. Je hoeft dan alleen je vervoer te regelen en persoonlijke spullen mee te nemen.
Lakens over bijv. een waslijn kunnen erg goed helpen tegen hitte in huis....

tijger1
door tijger1 - Jul 10, 2017 om 19:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar dit is dus een tent voor aan een busje te hangen. Dus volgens mij om af en toe op te zetten als men ergens wat langer blijft.

panter22
door panter22 - Jul 10, 2017 om 19:11
6599 Antwoorden / Vragen

Uit de algemene voorwaarden:

Garantie:

Welke garantie-bepalingen van toepassing zijn, hangt af van het artikel dat u bij ons heeft gekocht. In het algemeen gelden de volgende regels:
De koper dient zich voor het behandelen van een garantie steeds tot de firma Obelink in Winterswijk te wenden, voordat hij het elders laat herstellen. De garantie strekt zich niet uit tot het vergoeden van schade aan personen en zaken, tengevolge van het defect raken, of welke kosten hieruit ook voor de koper mochten ontstaan. Indien een klacht niet goed kan worden geregeld tussen de koper en de firma Obelink, dan wordt de leverancier van het artikel om advies gevraagd. Schade door externe invloeden vallen niet onder de garantie. Verkeerd gebruik is een grond voor vervallen van de aanspraak op garantie. De kassabon is uw garantiebewijs.

ne
door neodutchio - Jul 10, 2017 om 19:12
5148 Antwoorden / 12 Vragen

Het gaat niet alleen om het gebruik, maar ook van opgeslagen liggen kan er slijtage optreden. Onder weers- en temperatuurinvloeden kan een tent aangetast worden.Polyester is ook niet echt een goede tentstof, haast vergelijkbaar met plastic. Het ademt niet en met koken bij/in de tent krijg je vlekken. Maar daar is de prijs dan ook naar.

th
door thieu - Jul 12, 2017 om 13:23
147 Antwoorden / 0 Vragen

Een levensduur van 10 tot 20 gebruiksweken zijn dus minstens 5 jaar van twee weken per jaar of één jaar van 10 weken. In de reviews vond ik echter deze:

"This is our second Country Road awning, the first having worn out after five summers of hard use in UK weather. We have learned that what is important in an awning is quality, ease of pitching and a heavy-duty zipped in ground sheet, and the Country Road delivers on each count."

Nou is "hard use" niet te vertalen in een bepaald aantal weken maar het doet wel een lang(er) gebruik vermoeden. 9 weken is in ieder geval minder dan de opgave van minimale levensduur, die overigens niet bij het product zelf staat. De vraag is of ze weg kunnen komen met die info op ergens een algemene plaats op hun site.

ru
door ruzel - Jul 12, 2017 om 13:43
5 Antwoorden / 2 Vragen

Veel mensen zijn er niet van op de hoogte dat een tent bij seizoensgebruik vele malen sneller achteruit gaat dan wanneer deze voor een vakantie van 2 a 3 weken gebruikt is. Een tent kan bij normaal vakantie gebruik (2 a 3 weken) dan zeker ook meerdere jaren mee gaan, maar na seizoens gebruik van zo'n 10 of 12 weken kan de tent het al begeven hebben.

Een jaar gebruik klinkt in dit geval dan ook heel kort, maar is in de praktijk niet onreeel. Het type doek (polyester/katoen) maakt hierbij nog niet zo’n verschil. De kwaliteit van het doek zal hierbij echter wel verschil geven. Hoe zwaarder het doek is uitgevoerd hoe langer de levensduur zal zijn. Ik heb echter in het verleden vaak genoeg gezien dat goede kwaliteit katoenen koepeltentjes het na een week of 10 a 12 buitenstaan toch begaven. Ik moet het er dan wel bij vermelden dat ik aan de kust woon, veel wind, zon, regen en zout hebben hierbij zeker invloed op de levensduur.

De opmerking dat een tent bij seizoensgebruik snel door zijn gebruiksweken gaat is dan ook zeker niet onreeel.

famblack
door famblack - Jul 12, 2017 om 13:54
33 Antwoorden / 22 Vragen

Onze voortent van Brand is al 30 jaar oud. Elk jaar gebruiken we hem 6 weken.
Er is in al die jaren nog geen naadje los gegaan, ook de ritsen doen het nog allemaal.
Ook nog niet verkleurd.
Misschien maakten ze vroeger degelijker tenten als nu?

costnix
door costnix Jul 12, 2017 om 16:54
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Vaak wel, maar niet altijd.
Bij een dure tent van mijn ouders was de tent niet waterdicht, al direct na aankoop.
Het doek was wel waterdicht, maar de fabrikant had vergeten om de naainaden waterdicht te maken

reflecs
door reflecs - Jul 12, 2017 om 14:15
1859 Antwoorden / 4 Vragen

U kunt de vraag stellen aan de fabrikant (Engels):http://www.outwell.com/nl-NL/Veelgestelde-vragen/Contact

mo
door mousevdm - Jul 12, 2017 om 15:05
21 Antwoorden / 0 Vragen

Seizoensgebruik is dus als je een tent een heel seizoen buiten zet, zoal wij vroeger op ons recreatieeiland deden. Tent stond dan van april t/m september. Deden we trouwens minstens 10 jaar met de tent...

deexpert
door deexpert - Jul 12, 2017 om 16:40
104 Antwoorden / 2 Vragen

Af en toe vraag ik me af of hier wel gelezen wordt.

Het gaat om een (lichtgewicht) polyester tent (zie foto) geen tent voor aan een busje of caravan. Ook geen Brand tent. Hoe kun je het vergelijken. Ik wordt daar moe van. Het zal gaan om een klein iglo tentje.

Polyester heeft helaas de neiging om te verteren onder inwerking van zonlicht.

Dus ga je in Zuid -Frankrijk of een zeer zonnig land staan, of in een land waat het continue regent, dat zal voor de levensduur een wereld van verschil zijn.

Of het nu 10 weken achter elkaar zijn dat zal weinig uitmaken.

Expert

Quote website Obelink:

Levensduur
De levensduur hangt af van de omstandigheden tijdens het kamperen. Luchtvervuiling, zonnestraling (ultraviolet), natuurlijk vuil (vogelpoep, zand, zout water) en huishoudelijke verontreiniging (kookvlekken, frisdrank, wijn, zonnebrandolie) beperken in sterke mate de gebruiksduur van het doek. Lichtgewicht polyesterdoek houdt het ongeveer 10 tot 20 weken uit. Zwaarder polyester doek (expeditietentjes) houdt het ca. 20 tot 35 weken. Het zwaargewicht doek dat bij voortenten gebruikt wordt kan zelfs 90 tot 200 weken meegaan.

tijger1
door tijger1 Jul 12, 2017 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens naar de naam van die tent. Die hang je dus aan een bus.

deexpert
door deexpert Jul 12, 2017 om 19:38
104 Antwoorden / 2 Vragen

Klopt, gelijk.

Maar zo te zien lichtgewicht, en die vergaan helaas best wel snel.

ma
door marc01 - Jul 17, 2017 om 15:42
2 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt mij niet. Ik heb in 2003 of zo van Perry Sport een tent gekocht, onlangs week geleden nog gebruikt, en haast nog als nieuw. Ding is 14 jaar oud en werkelijk nog haast in nieuw staat. Kwalitiet bestond toen nog! Misschien eens een houtbaarheid datum op de verpakking verplichten. Of de tekst "DIT ARTIKEL IS EEN WEGWERP ARTIKEL"