fi
door fioon May 24, 2016 om 14:00
Vrije tijd & tuin

Mag je zonder overleg zomaar een schutting weghalen omdat je gaat verhuizen ?

Dit overkomt nu een goede bekende van mij , Die had geen contact met haar buren ,er stond altijd een goede schutting die hebben zei zelf vervangen voor een nieuwe schutting , nu gaan ze verhuizen en hebben zonder pardon de schutting eruit gehaald en zijn vertrokken mag dit zomaar ?

23213 15 Rapporteer

hansje klein
door hansje klein - May 24, 2016 om 14:12
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Uw informatie noopt tot verder navragen. Huurhuis? Koophuis? Schutting áán (welke kant) of òp de grens? "Ze hebben de schutting vervangen, wie is "ze", uw bekende of de buren.........? De schutting eruit gehaald en laten liggen of meegenomen............?

fi
door fioon - May 24, 2016 om 14:16
2 Antwoorden / 2 Vragen

excuus ,haar buren hebben de schutting meegenomen die haar buren  hebben geplaatst na het weghalen een paar jaar geleden van de schutting die er altijd stond op de grens , het gaat hierom een huurwoning

tenormin
door tenormin - May 24, 2016 om 14:33
16816 Antwoorden / 108 Vragen

U heeft het over goede bekenden van U. Maar weet u ook zeker of de schutting werkelijk op de grens stond of echt op hun eigen huurgedeelte? Kan belangrijk zijn voor antwoorden.

sjjoppy
door sjjoppy - May 24, 2016 om 14:39
7155 Antwoorden / 3 Vragen

Uw buren hebben dus hun eigen schutting meegenomen maar hadden daarvoor in de plaats de oude weer neer kunnen zetten.

costnix
door costnix - May 24, 2016 om 14:44
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Dir is wat het Jurisch Loket hierover zegt:
https://www.juridischloket.nl/wonen/buren/erfafscheiding

zoekster1
door zoekster1 - May 24, 2016 om 14:51
1583 Antwoorden / 3 Vragen

De schutting was niet meer het eigendom van de bewoner op het moment dat deze de schutting in de grond vastzettte. Door 'natrekking' was deze schutting in feite eigendom van de verhuurder geworden. Maar met het terugplaatsen van de oude schutting zal de wbv wel genoegen nemen.
Uw bekende zult daarom contact moeten opnemen met de wbv om nog wat voor elkaar te krijgen.

jantom
door jantom May 25, 2016 om 09:26
377 Antwoorden / 0 Vragen

een juiste reactie

1paul
door 1paul - May 25, 2016 om 07:25
3101 Antwoorden / 0 Vragen

nee, tenminste, als deze op de erfgrens staat mag dit niet, dan is het namelijk gezamelijk bezit, maakt daarbij niet uit wie hem betaald heeft...

mo
door mof - May 25, 2016 om 07:39
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze de schutting zelf hebben betaald en geplaatst dan mogen ze die ook zelf verwijderen.

hutch
door hutch May 25, 2016 om 15:04
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Fout! Het maakt niet uit wie die schutting gekocht en geplaatst heeft. Als deze exact op de erfscheiding staat, dus de helft van die schutting op het ene erf en de andere helft op het andere erf, is deze schutting mandelig, wat inhoudt: gezamenlijk bezit. Dientengevolge mag de koper van die schutting deze niet zonder toestemming verwijderen.

angelbinky
door angelbinky - May 25, 2016 om 08:19
10 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mijn weten moet de oude schutting teruggeplaatst worden, of ze hadden de nieuwe moeten laten staan. Wellicht dat de verhuurder dit nog zal achterhalen bij hen.

lo
door lovewinnie - May 25, 2016 om 09:58
1202 Antwoorden / 1 Vragen

Ze zullen het moeten achterlaten zoals ze het gekregen hebben. Is dit met schutting zullen ze er een terug moeten plaatsen. Dit meestal op verzoek van de verhuurder. Als hij goedkeuring heeft gegeven met staat van achterlaten kan hij nu niets meer veranderen.

audb
door audb - May 25, 2016 om 12:05
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Bij een huurhuis is de verhuurder de eigenaar geworden maar dan zou de verhuurder ook een vergoeding moeten geven bij vertrek maar dat zal dan gaan om enkele tientjes door veroudering en dan nog heeft alleen de woningbouw er iets over te vertellen.

Bij een koopwoning is het een ander verhaal als deze op de erfgrens staat dan is deze van bijden geworden of er moet toestemming zijn gevraagt of de schutting geplaats mag worden op de erfgrens waarbij vast wordt gelegd dat de schuting eigendom blijft van de buren.

Maar ook kan het zijn dat de buren de schuting op hun eigen grond hebben gezet maar tegen de erfgrens en dan is het zo dat de buren wel degelijk de eigenaar zijn gebleven.

adriaan2
door adriaan2 - May 25, 2016 om 13:52
104 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, behalve als de schutting niet op de kadastarale rooilijn stond maar op enige afstand daarvan. Tien of 20cm is al voldoende. Een schutting op de rooilijn is een wettelijke gezamelijk object dus ook voor de aanschafkosten en onderhoud daarvan. Ik ga er van uit dat de woningen koopwoningen zijn. Voor huurhuizen gelden andere bepalingen die zijn opgesteld door de verhuurder. In bovengenoemd verhaal zou het zelfs diefstal kunnen zijn van een eigendoom van de woningverhuurder.

Cookies
door Cookies - May 25, 2016 om 16:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Of het nou wel of niet mag, is toch voor die kennis helemaal niet relevant meer? Schutting is weg, buren zijn weg. Enige wat rest is de wbv bellen, maar heb het sterke vermoeden dat je kennis van de wbv te horen krijgt, dat hij dat zelf mag gaan regelen.

tr
door trofaiac - May 26, 2016 om 10:48
57 Antwoorden / 4 Vragen

Er stond een oude schutting en dat hebben de buren vervangen door een nieuwe. Als ze bij verhuizing de schutting meenemen, dan moeten ze de oude schutting terugplaatsen tenminste als ze dat nog hebben. Zo niet, dan zit er niets anders op dat ze het moeten laten staan want het is een erfafscheiding dat in het verleden is geplaatst tussen twee woningen.