da
door dar Sep 29, 2016 om 18:08
Vrije tijd & tuin

Moestuin verwoest door de vereniging

Afgelopen zondag vertrok ik naar mijn moestuin, om het winterklaar te maken. Aangekomen op de locatie, trof ik mijn moestuin verwoest aan. Door het goed te bestuderen, lijkt het op een verwoesting door gespoten gif.

Ik heb mijn tuin al enige tijd niet kunnen bezoeken door persoonlijke redenen. Ik heb meteen het bestuur van mijn moestuin benaderd. Aan de telefoon heb ik meneer van het bestuur verteld in welke toestand ik mijn tuin aangetroffen heb. In eerste instantie had meneer geen idee waar ik het over had. Snel gaf meneer aan dat ik mijn tuin beter heb moeten bijhouden afgelopen jaar. Ik heb inderdaad weinig tijd gehad voor mijn moestuin afgelopen jaar, maar zonder waarschuwing met gif gaan spuiten vind ik teleurstellend van de vereniging, die juist natuurhobbyisten bij elkaar wilt brengen.

Het volgende heb ik gevonden in de huishoudelijke regelement van de vereniging:

ARTIKEL 2a De vereniging heeft als doel natuurvrienden het beoefenen van natuurhobby’ s en alles wat in de ruimste zin daarmee verband houdt mogelijk te maken. Medeleden mogen op generlei wijze worden benadeeld of gehinderd ook niet door het gebruik van bestrijdingsmiddelen en/of meststoffen.

Heeft iemand advies hoe ik dit op kan lossen met het bestuur?

 Hartelijk dank!

Darya

2396 14 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 29, 2016 om 18:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik denk dat dit niet op te lossen is met het bestuur, want u weet niet zeker dat gif gespoten heeft, ook weet u niet zeker of er wel gif gespoten is.

da
door dar Sep 29, 2016 om 18:26
Antwoorden / 1 Vragen

Aan de telefoon gaf meneer toe dat de tuin verwoest is om een punt te maken dat het beter moet worden bijgehouden. Alleen zijn alle planten dood en niet meer te redden..

tijger1
door tijger1 Sep 29, 2016 om 18:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar zou u dan nog wel lid van die vereniging willen blijven, als ze zo handelen?

Zo'n vereniging houdt toch ook regelmatig een vergadering? Misschien kunt u uw klacht daar naar voren brengen. De aangrenzede buren op de tuin moeten er toch ook van weten.

ha
door hamburger - Sep 29, 2016 om 18:27
84 Antwoorden / Vragen

Door het goed te bestuderen, lijkt het op een verwoesting door gespoten gif.

Lijkt het erop of is het zo, bewijsbaar?

da
door dar Sep 29, 2016 om 18:39
Antwoorden / 1 Vragen

Alle plantjes zijn uitgebrand en mijn tuin staat er als enige zo bij

ha
door hamburger Sep 29, 2016 om 19:22
84 Antwoorden / Vragen

U spreekt over "enige tijd" afwezig te zijn geweest, dit is een rekbaar begrip, kunt u aangeven hoelang u de tuin 'aan de natuur' heeft overgelaten?

hansje klein
door hansje klein - Sep 29, 2016 om 18:46
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Volgende keer dus plaatsvervangend op voorhand door iemand uw eigen tuin laten bijhouden. Onduidelijk wie nu hand heeft aangelegd, maar het lijkt erop, dat het een 'collega' zou kunnen zijn geweest. Jammer, dat er niet eerst wordt gewaarschuwd. Vreemde cultuur dus binnen uw vereiniging.

hutch
door hutch - Sep 29, 2016 om 18:50
4515 Antwoorden / 29 Vragen

"..... gaf meneer toe dat de tuin verwoest is om een punt te maken dat het beter moet worden bijgehouden."

Als alleen uw tuin duidelijk dode planten e.d. heeft, lijkt het mij ook dat er een bestrijdingsmiddel gebruikt is en dat nog wel tegen de regels in.
Dit is, heel erg netjes gezegd, behoorlijk asociaal. Daarnaast lijkt het mij vernieling van andermans eigendom (planten e.d.).

Als u (TS) de tuin niet goed onderhouden heeft, zal het bestuur (m.i.) u toch altijd eerst in kennis moeten stellen van het feit dat zij zelf uw tuin gaan onderhouden, maar dan uiteraard wel op een milieuvriendelijke wijze en tegen betaling.

Wat u (formeel) zou kunnen doen, is volgens mij niet veel. Een klacht indienen bij het bestuur van die vereniging en kijken hoe zij er op reageren.
Maar verder...... ??

Kunt u een link maken naar dat reglement van die vereniging, voor zover deze openbaar is en op internet te vinden is?

da
door dar Sep 29, 2016 om 19:19
Antwoorden / 1 Vragen

http://www.natuurhobbyparkdeurne.nl/info/

tenormin
door tenormin Sep 29, 2016 om 20:20
16826 Antwoorden / 108 Vragen

edit

tenormin
door tenormin Sep 29, 2016 om 20:22
16826 Antwoorden / 108 Vragen

de site werk ook niet!!!

edrick3
door edrick3 Sep 30, 2016 om 10:02
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Klopt: Uw verbinding is niet beveiligd

De eigenaar van www.natuurhobbyparkdeurne.nl heeft zijn of haar website niet juist geconfigureerd. Om uw gegevens tegen diefstal te beschermen, heeft Firefox geen verbinding met deze website gemaakt.

tenormin
door tenormin - Sep 29, 2016 om 19:52
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Dar, is misschien mijn PC maar de link die u doorgeeft, ik krijg de boodschap dat de site niet goed geconfigureerd is. Maar al zou ik het negeren: ik krijg dan een Rood Kruis. Dus kan het zo niet zien. Hoop dat ik (voor u dan)  de enige ben. Maar wat u schrijft: verbrande plantjes: wel heel gek. Was men er bij de tuinvereniging van op de hoogte dat u bepaalde tijd uw tuin niet kon onderhouden? Ik wil niets in uw hoofd 'planten' om maar in het juiste jargon te blijven, maar... is er misschien een wachtlijst voor de moestuin? Is maar een gedachte hoor. Zoiets als: ze komt toch niet, laten we het zo "oplossen". Tja, alles kan vandaag de dag.

marita5
door marita5 Sep 29, 2016 om 20:03
11507 Antwoorden / 15 Vragen

Bij mij werkt de link ook niet , blijft een probleem van de site , linken in een reactie gaat vaak mis word veranderd naar https , ook nu weer.

reflecs
door reflecs - Sep 29, 2016 om 21:18
1859 Antwoorden / 4 Vragen

De link uit de reactie van dar:

http://www.natuurhobbyparkdeurne.nl/info/

sjjoppy
door sjjoppy - Sep 29, 2016 om 21:19
7181 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Sep 29, 2016 om 23:42
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Nou ja. vooruit, jij ook een +. Zelfde tijd als @reflecs. ;-)

sjjoppy
door sjjoppy Sep 30, 2016 om 06:14
7181 Antwoorden / 3 Vragen

Bedankt, zal 'm koesteren. ;-)

gerbera
door gerbera - Sep 29, 2016 om 21:49
7358 Antwoorden / 14 Vragen

Ik weet niet hoe lang u niet op de tuin bent geweest, maar er al eens aan gedacht dat het extreem warm is geweest de laatste tijd. En ja plantjes hebben water nodig anders verdrogen ze.  Lijkt mij sterk dat men met gif gaat spuiten als dit volgens de reglementen verboden is. Wat u bestudeerd heeft weet ik niet maar zo er met gif is gespoten is dat duidelijk aan de planten te zien, de planten zijn dan bruin.Zijn ze groen en slap dan is de oorzaak droogte. Overigens een vreemde gang van zaken binnen uw vereniging als u niet gewaarschuwd wordt wat aan uw tuin te doen.

tenormin
door tenormin Sep 30, 2016 om 00:38
16826 Antwoorden / 108 Vragen

@mein, dar schrijft dat alles verbrand was. Dat is dus zichtbaar: verdroogd of verbrand. Ben het eens met @hutch: zij/hij had een schrijven moeten ontvangen over.... Omstandigheden (nare) kunnen zich te allen tijde voordoen, dus mij lijkt het, kort door de bocht, een dratische maatregel om de moestuin te 'verbranden'; als voorbeeld voor andere moestuinen.

ha
door halex - Sep 29, 2016 om 21:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Maar u hebt wel gezorgd dat uw moestijn onkruidvrij bleef? Het kan natuurlijk zijn dat door uw gebrek aan tijd aanpalende tuintjes overlast ervaren hebben omdat onkruid en/of ongedierte via uw tuintje bij hen kwam. Mogelijk dat uw tuintje letterlijk is afgebrand om ergere overlast te voorkomen. Dus geen gif, maar vuur.

hutch
door hutch - Sep 29, 2016 om 23:40
4515 Antwoorden / 29 Vragen

Ik heb het reglement gelezen en kan nergens lezen dat u uw tuin onkruidvrij dient te houden.

Wel staat er het volgende:
"art. 2a  Medeleden mogen op generlei wijze worden benadeeld of gehinderd ook niet door het gebruik van bestrijdingsmiddelen en/of meststoffen.
2b: Op een door het bestuur aan te wijzen gedeelte van het complex (de complexen) wordt de mogelijkheid geboden om daar uitsluitend volgens biologische methoden te tuinieren. Dit houdt o.a. in dat het gebruik van chemische bestrijdingsmiddelen en chemische meststoffen op zo’n gedeelte is verboden. Een uitzondering hierop vormen wettelijke bepalingen. Bij overtreding van deze regel kan benadeelde (kunnen benadeelden) een klacht indienen bij het bestuur. Deze klacht moet zodanig met bewijsmateriaal zijn onderbouwd dat het bestuur in staat is om, na beklaagde te hebben gehoord, maatregelen te nemen. In het uiterste geval kan dit leiden tot ontzetting uit het lidmaatschap."

"Aan de telefoon gaf meneer toe dat de tuin verwoest is om een punt te maken dat het beter moet worden bijgehouden. Alleen zijn alle planten dood en niet meer te redden."

Dit meneertje is dus fout bezig geweest:
1: Nergens in het reglement staat dat u uw tuintje 'beter' of goed moet bijhouden;
2: Dit meneertje heeft zelfs gehandeld tegen de regels in, door uw tuin te vernielen en (aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid) een soort gif te gebruiken, dan wel iets gebruikt te hebben, dat indruist tegen het reglement.

Dit meneertje heeft zelfs (formeel gezien) vernieling gepleegd (van uw planten).

Dit is klachtwaardig en dient u ook te doen bij het bestuur van de vereniging (ingevolge artikel 2b van het reglement). U zou zelfs kunnen vorderen dat de planten (dus uiteraard niet het onkruid) vergoedt worden, dan wel opnieuw gepland worden door het bestuur(slid).

Als het bestuur gemeend heeft, dat u uw tuintje op een zodanig wijze niet (goed) onderhouden heeft dat anderen hier feitelijk last van hadden, had het bestuur u altijd eerst moeten benaderen en u de kans moeten geven om deze last te verminderen dan wel op te heffen.

Nu het bestuur dit laatste niet gedaan heeft en zonder enige waarschuwing uw eigendom heeft vernietigd en doelbewust, tegen eigen regels in, ook nog eens een soort gif heeft gebruikt, zijn zij (het bestuur) verantwoordelijk voor de gevolgen hier van.

Succes.

ha
door halex Sep 30, 2016 om 08:09
1374 Antwoorden / 4 Vragen

1) De tuintjes zijn eigendom van de vereniging. 2) Je mag je niet zodanig gedragen (nalaten is ook een vorm van gedragen) dat anderen daar overlast van ondervinden. Ongeacht of dat in het reglement staat.

pi
door pieterwolters Sep 30, 2016 om 08:40
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Meneertje? Hebben de kaboutertjes het gedaan?

newmikey
door newmikey - Sep 30, 2016 om 09:43
830 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zie hier geen feiten maar slechts verdachtmakingen. De meneer van het bestuur heeft u op de vingers getikt omdat u uw tuin beter dient bij te houden maar ik lees nergens dat dit bestuurslid heeft verklaard dat er met gif gespoten is. Als u bijna een jaar niets aan een moestuintje gedaan heeft, bestaat dat tuintje niet meer en moet u opnieuw beginnen met planten, zo veel is wel duidelijk.

Er zullen in dat jaar wel meer gesprekjes zijn geweest omdat u zich niet aan de geldende regls houdt zoals de vereisten dat een gebruiker "de paden rond zijn perceel schoon te houden" en moet "zorgen voor het verwijderen van zijn tuinafval". Als u daar een jaar niet geweest bent, zal dat tot conflicten geleid hebben. Is het niet mogelijk dat u nu op slinkse wijze het bestuur tracht "terug te pakken"?

ha
door hamburger - Sep 30, 2016 om 10:09
84 Antwoorden / Vragen

De vraagsteller geeft geen reactie (meer).

Ik lees nergens een echt bewijs dat er gif gebruikt is of de boel in fik gestoken  is of dat de termijn van NIET verzorgen de boel natuurlijk verknetterd is. Ik denk dat er gewoon minstens een jaar of langer geen gebruik gemaakt is van de tuin. En wij lezen alleen maar wat de vraagsteller kwijt wil, maar dat zal wel het topje van de ijsberg zijn.

ge
door gerard55 - Oct 1, 2016 om 13:49
57 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Darya, wat een vreemde situatie. Als ik uw verhaal goed lees, dan heeft het bestuur niet toegegeven met gif te hebben gespoten. Daarbij blijft de vraag of er sowieso met gif is gespoten. Zo ja, dan kan het ook iemand anders op de tuin zijn geweest, die dacht last te hebben of krijgen van onkruid dat op uw landje groeide. Als er werkelijk sprake is van gif, dan lijkt mij dat het bestuur dat behoort uit te zoeken. Gif op een tuin zou ook verboden moeten worden of als verboden moeten zijn. Ongepast in deze tijd. Maar goed, dat is een beleidszaak. Als u overtuigt bent van het gebruik van gif op uw tuin, zou u ook de milieupolitie kunnen inschakelen of daarmee bij het bestuur dreigen als men weigert mee te werken. Het is maar hoe ver u wilt gaan, natuurlijk. Succes.

gerbera
door gerbera - Oct 1, 2016 om 16:17
7358 Antwoorden / 14 Vragen

@hutch, de meeste (echte) tuinvereniging hebben naast het huishoudelijk reglement vaak ook nog een tuinreglement waarin het gebruik, dus ook het onderhoud, van de tuin staat beschreven. Ts heeft het over gif alleen heb ik geen reactie gelezen hoe zij/hij dit heeft geconstateerd cq waaruit deze dit opmaakt. Ik heb al eerder geschreven dat het gebruik van gif duidelijk is te onderscheiden van andere manieren van behandelen. Ook is het opvallend stil van de kant van de Ts dus denk ik dat er wel meer aan de hand is wat wij niet weten.