an
door anita sing Jun 12, 2017 om 22:41
Vrije tijd & tuin
Overlast denneboom

Hoi, mijn buurvrouw heeft n grote denneboom in haar tuin van minstens 3 meter hoog. Ik ervaar erge overlast van de naalden en ook haalt het n stuk zo'n weg. De buurvrouw heeft gezegd dat de boom mag blijven staan omdat hij al 20 jaar staat. Heb 2 takken weggehaald maar de naalden zijn zo erg dat ik ivm met rugklachten dit niet steeds weg kan vegen. De boom staat oom geen 2 meter van de erfgrens af. Alle tuinen hebben geen boom in de tuin alleen deze buurvrouw en het is n huurhuis  rondom het stadsgewoel.  Wat kan ik doen want deze boom maakt mij heel wanhopig

8864 8 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 12, 2017 om 22:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Oh denneboom, oh denneboom, wat zijn je takken wonderschoon.

tenormin
door tenormin Jun 12, 2017 om 23:37
16823 Antwoorden / 108 Vragen

Wat heeft @anitasing nu aan zo'n antwoord. Zit ze op te wachten, niet.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 13, 2017 om 00:03
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Tijger ik vind hem briljant gevonden.
@Tenormin, geintje moet kunnen en ik hou toevallig ook van dennenbomen, ik inderdaad dat mensen amper verdraagzaamheid kennen. Vraag de buurvrouw/buurman of ze u af en toe willen helpen met opruimen, zo kan het ook.

tijger1
door tijger1 Jun 13, 2017 om 08:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Één denneboom die er al meer dan 20 jaar staat. En de Ts kan de naalden niet wegvegen ivm rugklachten? En de boom maakt haar wanhopig terwijl het de enige boom is in al die tuinen. Dat is toch verschrikkelijk.

me
door mein33 Jun 13, 2017 om 15:27
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Er is er slecht één heel erg ontzettend verschrikkelijk wanhopig en treurig, zo erg zelfs dat z'n naaldjes er spontaan van gaan uitvallen, en dat is de "denneboom" die zich trouwens van geen kwaad bewust is.
En elk jaar weer wordt er gezongen "Oh denneboom, Ohhhh denneboom, wat zij uw naaldjes wonderschoon" en nu wil er iemand dat dat 3 mtr. hoge boompje gekapt wordt, het moet toch niet stekeliger worden. !!

costnix
door costnix Jun 13, 2017 om 15:58
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Bij de boom bij nader onderzoek een spar te zijn :-)

me
door mein33 Jun 13, 2017 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Dan zingen we voortaan maar "Ohh Sparreboom" enz.  , als de boom maar blijft staan !!  :-))

simon55
door simon55 - Jun 12, 2017 om 22:49
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Die moet minimaal vanuit de erf grens op 50 cm staan, en alle takken op Uw gebied heeft U t recht om deze weg te halen. Maar U heeft t over 2 meter en ja dat mag

Cookies
door Cookies - Jun 12, 2017 om 23:44
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@simon55: een boom moet minimaal 2 meter van de erfgrens staan.

Gerry1969
door Gerry1969 Jun 12, 2017 om 23:59
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Bij onze gemeente is het 1m vanaf de erfgrens. 2m kan ook 50cm zijn, dat verschilt per gemeente.

Cookies
door Cookies Jun 13, 2017 om 00:08
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Wettelijk is het 2 meter, maar idd kan een gemeente andere grenzen hanteren. 50cm is zo weinig voor een boom, lijkt me niet reëel. Overigens hangt het er ook vanaf of het hier koop of huur betreft.

jo
door jorisw Jun 13, 2017 om 08:20
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als je 2 meter gaat handhaven kan de helft van het aantal bomen in Nederlandse tuinen wel worden verwijderd....

ha
door halex - Jun 12, 2017 om 23:56
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Schakel buurtbemiddeling in via de woningbouwvereniging (als u via hen huurt) of via de gemeente. Hou daarbij wel rekening dat buren altijd een bepaalde mate van overlast van elkaar moeten gedogen. Zolang dat niet onredelijk is. Dat een boom deels uw zonlicht wegneemt, maakt het nog niet direct onredelijk. Wel als door de boom uw tuin en achterkant van uw huis de gehele dag geen zonlicht hebben. Bomen verliezen blad of naalden. Dat hoort bij bomen. U rugklachten staan daar los van, u kunt ook iemand inhuren / vragen om voor u te vegen. Overhangende takken mag u snoeien. Maar, nogmaals, ga niet zomaar uit eigen beweging iets doen, maar doe dat via buurtbemiddeling. Als u dat niet doet, loopt u grote kans om het contact met uw buren onherstelbaar te beschadigen. Daar bent u echt niet mee geholpen.

panter22
door panter22 - Jun 13, 2017 om 08:46
6599 Antwoorden / Vragen

Toen je het huis ging huren stond die boom er al. Een denneboom laat naalden los, dat is normaal.
Je had er voor kunnen kiezen het huis niet te huren omdat je last zou krijgen van die boom en je niet kunt vegen vanwege je rug.
Misschien dacht je dat je die boom wel weg zou krijgen als je er eenmaal zou wonen.
Zo gemakkelijk gaat het niet.
Als die boom er al 20 jaar staat, dan krijg je hem niet meer weg. Door verjaring(20 jaar) mag de boom blijven staan.
De woningbouw is eigenaar van de boom, als de buurvrouw hem zelf niet geplant heeft,  en de buurvrouw hoeft hem alleen maar te verzorgen.
Alleen als de boom zeer ernstige hinder veroorzaakt, zodanig dat niemand dit hoeft te accepteren, dan heb je kans dat de boom weg moet. Alleen naalden op moeten vegen is niet genoeg om die boom weg te krijgen.
Dus accepteer het maar, koop een bladblazer/stofzuiger of bij droog weer kun je je terrasje met de gewone stofzuiger bijhouden.
Of ga verhuizen.

me
door mein33 - Jun 13, 2017 om 10:21
5658 Antwoorden / 28 Vragen

mijn buurvrouw heeft n grote denneboom in haar tuin van minstens 3 meter hoog.

Geen reden tot klagen lijkt mij zo.
De buurvrouw heeft deze boom klaarblijkelijk netjes onderhouden en op tijd gesnoeid.
En de tuin vegen hoeft niet hoor, er zijn hele handige bladblazers (met accu is aan te bevelen) te koop om de naaldjes bij elkaar te blazen en daarme wordt een feestje om dit te doen.
Als alle bomen zouden moeten gekapt omdat mensen er, om welke reden dan ook, last van menen te ondervinden dan zou het een kaal landje worden.

Als u alleen maar wanhopig wordt van één denneboom, dan heeft u verder gelukkig geen zaken om u druk over te hoeven maken.
Het leven is zo mooi en bomen maken het alleen maar mooier, er kunnen er nooit genoeg van staan. ;-))

me
door mein33 - Jun 13, 2017 om 15:36
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 mijn buurvrouw heeft n grote denneboom in haar tuin van minstens 3 meter hoog en het is n huurhuis

Bij een huurhuis zijn alle bomen, omdat ze niet normaal verplaatsbaar zijn, het eigendom van de eigenaar van die grond en niet van de huurder.
Dus verwijten maken aan de huurvrouw is niet terecht, u moet bij de eigenaar van de grond zijn waarin de boom zich heeft geworteld en dat zal tevens ook de eigenaar van de betreffende verhuurde woning zijn.
Dus niet de huurvrouw aanspreken maar de huurbaas. ;-))

edrick3
door edrick3 - Jun 13, 2017 om 15:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Alle tuinen hebben geen boom in de tuin
Jammer voor bv de vogeltjes. ;-)