Tu
door Tuma Mar 13, 2017 om 21:02
Vrije tijd & tuin

Puin in voortuin huurhuis

Beste Forum-leden,

Sinds een maand heb ik een huurhuis, aangezien het deze week mooi weer is ben ik begonnen met de tuin. Het huurhuis is twee jaar geleden gebouwd, echter hebben de vorige bewoners (bijna) niets aan de tuin gedaan.

Toen ik vandaag ben begonnen, kwam ik erachter dat in overgrote delen van de tuin puin en bouwresten zit. Zodra de schop in de grond gaat hoor je het al rotsooi en schuren langs de schop.

Natuurlijk heb ik contact opgenomen met de partij die mij het huis verhuurt. Deze geeft aan wel de grond af te willen voeren maar afgraven en/of verwijderen willen ze niets van weten.

Echter ben ik niet de enige hier in de staart die hier last van heeft (gehad). Meerdere mensen hebben het zelf verwijderd en hier liepen de kosten hoog op verschillend van € 500 tot € 970 euro.

De kosten vind ik nogal hoog om het ‘zelf’ te verwijderen en heb ik de mogelijkheid om dit zelf te doen. In mijn huurovereenkomst staan dat ik de tuin moet ‘onderhouden’ en dat het er aantoonbaar moet uitzien. Maar als er puinreten in mijn tuin zitten, wat kan ik hier dan aan doen? Het moet toch niet zo zijn dat ik als huurder hiervoor moet opdraaien?

Zijn er mensen die hier ook problemen mee hebben gehad en/of weten wat mijn rechten hierin zijn?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

7403 10 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Mar 13, 2017 om 21:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maak een rotstuintje in de hoek van uw tuin, hoeft u niets af te voeren.

tenormin
door tenormin Mar 13, 2017 om 21:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, als de tuin groot is, best een goed idee. Maar hoe 'puin' oogt, opgestapeld? En ook bouwresten, misschien wel hout? Kan men misschien beter een vijver graven, zonder vissen, daar het overtollige ingooien en een watervalletje maken met zo'n bubbelsteen. ;-)

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2017 om 09:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een gat graven om overtollig spul in te gooien? Wat doet u dan met het spul wat uit dat gat komt?

tenormin
door tenormin Mar 14, 2017 om 11:59
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Dieper graven...;-)

marita5
door marita5 - Mar 13, 2017 om 22:41
11494 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Tuma ,

Neem eens contact op met het Juridisch Loket in uw gemeente , klik op de rode regel en scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/contact#

ART 7: 204 BW

1 De verhuurder heeft met betrekking tot gebreken van de zaak de in deze afdeling omschreven verplichtingen.

2  Een gebrek is een staat of eigenschap van de zaak of een andere niet aan de huurder toe te rekenen omstandigheid, waardoor de zaak aan de huurder niet het genot kan verschaffen dat een huurder bij het aangaan van de overeenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort als waarop de overeenkomst betrekking heeft.

Bron : mijnwetten.nl

Aa
door Aardbeibloem Mar 14, 2017 om 11:09
Antwoorden / Vragen

Ik zou dit ook wat Maritas voorstelt. Maar zoals men verder hieronder zegt is er grote kans dat je uiteindelijk toch zelf mag opknappen want uw woning is een tijd geleden opgeleverd en toen waren er andere regels. Maar nee heb je ja kun je krijgen dus hopelijk kan het juridisch loket u verder helpen!

Ge
door Genee - Mar 14, 2017 om 00:30
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Cementresten en stukken steen zult u hoofdzakelijk in een strook van zo'n 3m breed langs de voor- en achterkant van de huizen, waar de stijgers gestaan hebben, tegen komen.

Het kost wat moeite om het om te spitten maar u hoeft het puin niet te verwijderen, de wortels van planten en struiken gaan er wel omheen.

Ja, zelf heb ik er ook mee te maken gehad, de stukken steen gewoon in de kliko gemikt.

aurora1
door aurora1 - Mar 14, 2017 om 01:33
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mooi toch dat ze het voor u willen afvoeren?
Afgraven zal wel meevallen, een beetje spitten en klaar is het.

fr
door frans56 - Mar 14, 2017 om 08:26
230 Antwoorden / 9 Vragen

Als U die stenen zelf verwijderd, moet U ze wel bewaren.  Want, mocht u zelf ook weer eens gaan verhuizen.
Dan moet U het huis in oude staat achterlaten, dus MET die originele stenen terug in de grond.....

tijger1
door tijger1 Mar 14, 2017 om 09:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Onzin.

costnix
door costnix - Mar 14, 2017 om 09:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

De hele stad waar ik woon heeft er last van.
Het schijnt er bij te horen, dat vouwbakkers zulke troep niet meenemen nadat het huis is afgebouwd :-(

marita5
door marita5 Mar 14, 2017 om 09:43
11494 Antwoorden / 15 Vragen

@costnix  , vouwbakkers , klappen deze alles dubbel ;-))

wi
door wilhelmina59 Mar 14, 2017 om 09:47
507 Antwoorden / 0 Vragen

Tja ook voor het afvoeren van bouwafval  moet een aannemer extra betalen, vandaar deze alternatieve vorm van ophogen van de tuin/straat.

costnix
door costnix Mar 14, 2017 om 10:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Vouwbakkers, zijn bouwvakkers, die een potje van hun beroep maken.

hansje klein
door hansje klein - Mar 14, 2017 om 10:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Vroeger was alles beter ...

Vroeger, werd het puin op bouwplaatsen inderdaad ´de tuin in gemikt´ en later met moederaarde bedekt. Stenen, dakpannen, folie, ijzerbanden, houtresten enz. kom je steeds tegen. Op de plek waar een betonmixer resp. een cementmolen heeft gestaan wordt het echt serieus een probleem, want die koek moet je regelrecht wegbikken.

In de container gooien is niet de oplossing. Misschien primair eenmaal de tuin op spa-diepte omgraven en telkens wanneer er dieper gegraven moet worden het aangetroffen puin in een niet direct zichtbare hoek dumpen, zodat na het planten alles in één keer opgehaald kan worden.

Bij nieuwbouw is er contractuele milieu-regelgeving, zodat de bouwondernemer eindverantwoordelijk gesteld kan worden en daarvoor moet u dus inderdaad eerst uw verhuurder aanspreken, omdat die bij de bouw èn bij de oplevering had moeten controleren en dit dus niet gedaan blijkt te hebben. Het puin alsnog afvoeren is dus geen gunst, maar een plicht.

hansje klein
door hansje klein - Mar 14, 2017 om 11:55
3037 Antwoorden / 62 Vragen

OT. Interessant om te volgen of op dezelfde topic bij Radar géén/andere/betere antwoorden zullen komen ...

gerbera
door gerbera - Mar 14, 2017 om 15:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Leg u er toch gewoon een grasmat overheen, puin is dan goed voor de afwatering.
U kunt ook de WB vragen om puinzakken, van de hele grote, daar het puin in depeoneren en het door hen af laten voeren. Spitten met een spitvork gaat overigens iets makkelijker met puin.

be
door bert vriendts - Mar 18, 2017 om 03:56
4 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder is echter verplicht U een schone tuin op te leveren qua puin. Heeft U dit ook aan de verhuurder dit schriftelijk laten weten aan de verhuurder binnen 1 maand? Echter kan U de puin onder de grond niet zien, dus dit schriftelijk melden aan de verhuurder dat U eist dat dit verwijdert wordt. Weigert men dit, ga dan gelijk contact opnemen met de plaatselijke Verhuurderscommissie. U moet wel een eenmalige kleine bijdrage betalen, maar dan krijgt U er ook Juridische bijstand erbij, zonder extra kosten. U betaald bij de verhuurder voor woongenot, niet voor puinafval en dergelijke. Veel succes ermee, en er niet te lang mee wachten om actie te ondernemen.