ha
door hans de haas Mar 20, 2017 om 13:06
Vrije tijd & tuin

Schade door wind bij de buren

Mijn partytent is over de schutting geblazen en heeft 2 tuinschermen beschadigd
mijn WA verzekering zegt  dat ze deze schade eerst bij hun eigen verzekering moeten verhalen
ook al is het mijn partytent mag dit
ik vraag mij af waar ik dan voor verzekerd ben dit komt de verstand houding tussen de buren niet tengoede.
wat kan ik hier tegen doen

6769 5 Rapporteer

sjjoppy
door sjjoppy - Mar 20, 2017 om 13:24
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Deze volgorde is gebruikelijk, lees maar en uiteindelijk moet het in orde komen.
https://www.plusonline.nl/financieel-experts/schade-door-een-ander-claim-het-op-je-eigen-verzekering

tijger1
door tijger1 Mar 20, 2017 om 15:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grappig voorbeeld en als de buurman geen glasverzekering heeft?

sjjoppy
door sjjoppy Mar 20, 2017 om 16:29
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Bij dit grappige voorbeeld gaat het om de volgorde, de benadeelde schakelt zijn verzekering in en deze handelt het verder af. Het is niet verstandig om onverzekerd door het leven te gaan.

tijger1
door tijger1 Mar 21, 2017 om 08:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dus onzin. Waarom zou men per se een glasverzekering moeten hebben? Het is verstandig een risico te verzekeren, dat men niet kan dragen. Maar het is niet verstandiger alles maar te verzekeren.

En die volgorde is dus helemaal niet verplicht en kan ook niet verplicht voorgeschreven worden door een verzekeraar.

In sommige gevallen kan het handiger zijn te claimen bij je eigen verzekeraar als je bijvoorbeeld lang tegen nieuwwaarde verzekerd bent, terwijl de aansprakelijkheid van de veroorzaker uiteraard slechts tot de dagwaarde loopt. Maar dat gaat met een kapotte ruit niet op. En waarom zou je eigen verzekering dat moeten afhandelen? Daar is men toch zelf wel toe in staat?

sjjoppy
door sjjoppy Mar 21, 2017 om 09:10
7187 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat om partytenten die schade hebben veroorzaakt,ik heb die volgorde niet bedacht al vind ik het wel logisch. Als ik schade veroorzaak en het slachtoffer zou niet verzekerd zijn dan licht ik mijn verzekering in en geef het dus uit handen. Is het slachtoffer wel verzekerd dan licht deze zijn verzekering in zodat die verzekeraar contact op kan nemen met de verzekeraar van het slachtoffer. Zelf oplossen kan natuurlijk ook.

hansje klein
door hansje klein - Mar 20, 2017 om 13:53
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Naar uw verzekeraar luisteren ... en de buren uitleggen (met kopie schrijven) dat dit zo werkt.

Na de melding regelen de verzekeraars dit vervolgens onder elkaar.

Logisch? Niet voor de verzekerden, maar klaarblijkelijk wèl voor de verzekeraars.

jo
door jorisw Mar 20, 2017 om 20:25
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ook voor verzekerden is het niet onlogisch. Je hebt een verzekering voor schade, en als je schade hebt, claim je die bij je verzekering. Die kan vervolgens uitzoeken wat de oorzaak van de schade is en of zij de schade eventueel elders kunnen verhalen. Je krijgt in ieder geval je schade vergoedt van je eigen verzekering, ongeacht de oorzaak.

@H
door @HENK@ Mar 22, 2017 om 13:46
159 Antwoorden / 1 Vragen

@jorisw, ik vind het wel onlogisch, het is een WA (wettelijk aansprakelijk) verzekering, geen schade verzekering!

en wat als die buren geen verzekering hebben?

edrick3
door edrick3 - Mar 20, 2017 om 13:55
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Als de schade bij de buren maar vergoed wordt.
1. Buren claimen schade bij hun verzekeraar.
2. Verzekeraar buren claimt schade bij jouw verzekeraar.
Klaar.

tijger1
door tijger1 - Mar 20, 2017 om 15:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die buren hoeven dat uiteraard helemaal niet bij hun verzekering te verhalen. De vraag is zelfs nog of zij daar wel voor verzekerd zijn.

En als het storm zou zijn, zullen ze, als ze daarvoor verzekerd zijn, ook nog een eigen risico hebben.

Dus laat de buren u aansprakelijk stellen voor de door u veroorzaakte schade, en dien die aansprakelijkstelling in met het volledig ingevulde schadeformulier.

Bij u kunnen ze echter alleen de herstelkosten claimen, of als het niet te herstellen valt, de dagwaarde van de oude schermen.

tijger1
door tijger1 - Mar 21, 2017 om 08:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Sommige verzekeraars hebben overeenkomsten met elkaar waardoor de schade die de een veroorzaakt door de eigen verzekeraar van de benadeelde wordt vergoed. En die eigen verzekeraar verhaald dat dan juist niet op de verzekeraar van de veroorzaker.

Dat bespaart ze onderzoekskosten en zo.

Maar die schadeclaim staat dan wel op je eigen conto en als je vaak geclaimd hebt, kan dat nadelig uitpakken.

Maar een benadeelde heeft in principe niets van doen met die onderlinge afspraken,