gdm
door gdm Sep 25, 2011 om 00:11
Vrije tijd & tuin

Tuinfeestjes, ik word er niet goed van

Het was deze zomer en ook vanavond weer goed raak. Is het mooi weer, dan zijn er mensen die feestjes in de tuin gaan geven. (leuk!) Maar minder leuk is dat het achtergrondgeluid zo hard is, dat het huizenblok verderop ook meedeint. Ligt het aan mij, of wordt het elk jaar meer.. Als of het een trend aan het worden is. De feestjes of alleen het geluid, beginnen soms al s'middags, als je lekker van de zon zit te genieten. En op een warme zomeravond hoef je niet meer genietend van een drankje buiten te zitten, want het is niet meer genieten. Het lijkt wel of elk tuinfeestje pas een feest is, als er hele harde muziek wordt gedraaid. Soms krijg je nog es briefje in de bus, als iemand zn examen wil vieren, dat is nog es netjes ook. Maar de 9 van de 10 feestjes, douwen je het geluid gewoon in je nek, je moet het maar pikken, en van slapen komt het al helemaal niet meer. Ik ga ook niet op zoek naar zo'n tuin waar het feestje wordt gegeven, ik weet niet waar het is, want het komt uit een tuin, en aan de voorkant van de huizen zul je minstens drie keer moeten aanbellen, wil je de goede hebben. En dan... 1ste plaats, ik durf dat niet. tweede plaats, ik kan aan de gang blijven, deze zomer in de buurt minstens 10x een feestje gehad, soms meerdere tegelijk. Kan ik hier de politie voor bellen, of doen die hier niets aan. Kan geluidsoverlast zo maar en tot hoe laat?

132568 9 Rapporteer

pino123
door pino123 - Sep 25, 2011 om 00:21
2763 Antwoorden / 14 Vragen

Natuurlijk kan je de politie bellen voor het geluidsoverlast. Maar zoals ik het lees erger je, je aan elk tuinfeest in de buurt, al is het 6 blokken verder. Het fenomeen 'tuinfeest' neemt inderdaad toe. Dat is de hedendaagse ontwikkeling, persoonlijk vind ik het ook netjes om een briefje in de brievenbus te krijgen, ik kan er dan rekening meehouden, wel verwacht ik ook dat er gewoon aan de regels gehouden blijft worden.

Dus ja, je kan er wat aan doen, maar erger je niet aan een feest ettelijke blokken verder op.

tenormin
door tenormin - Sep 25, 2011 om 00:26
16826 Antwoorden / 108 Vragen

Geluidsoverlast staat in de top 10 van hinder. Luide muziek, feestjes, mensen die plezier maken. Het is wel zo dat als je je er eenmaal aan ergert het alsmaar erger wordt. Er zijn natuurlijk bepaalde tijden dat er geen overlast meer mag worden gegeven na 12 uur qua muziek. Timmeren b.v. mag niet na 10 uur 's-avonds. Maar eerlijk gezegd, dit was natuurlijk vandaag wel een "feestje waard" dat we eindelijk eens een fijne, zonnige dag hadden. Zelf woon ik ook in flat en heb wel geleerd dat, hoe meer je er op let hoe harder je het zelf beleeft. Natuurlijk kun je de politie bellen maar of ze komen? Ik weet het niet. Het ligt ook een ietsiepietsie aan je eigen instelling. Ben je jong, ouder? Ik erger me ook wel iedere nacht als bezoek luid toeterend weggaat, maar ik laat mijn leven er toch niet door beinvloeden. Misschien kun je morgen, als je weet waar de herrie vandaan kwam, eens aanbellen en er vriendelijk over praten. Het is heel goed mogelijk dat de feestenden er zelf geen erg in hebben, vooral als er een borreltje bij geschonken wordt. Ik zeg niet dat het leuk is, hoor, verre van dat, maar het is nu eenmaal zo in overvol Nederland. Niet bang zijn om eens te gaan praten. Het kan misschien goed uitpakken, wie weet?

sw
door swat1500 - Sep 25, 2011 om 01:54
3774 Antwoorden / 0 Vragen

Overlast veroorzaken mag niet ongeacht het tijdstip. Wat echter overlast is is moeilijk te bepalen. Tussen 08:00 uu en 22:00 uur moet u enige rumour tolereren en dus ook tuinfeesten Na 22:00 uur mag u geen overlast meer ondervinden van muziek dus tuinfeesten waarbij dan de muziek buiten nog aan staat zijn uit den boze. Rustig pratende mensen die in de tuin zitten zult u dan wel moeten accepteren. Na 24:00 uur moeten ook pratende mensen een stuk stiller worden omdat dan toch veel mensen willen slapen.
Voor echte overlast kunt u de politie bellen alleen zal die voor 22:00 uur alleen komen zeer ernstige overlast. Een geluidsoverlast melding heeft geen hele hoge prioriteit. Ernstige zaken zullen dan voorrang krijgen en vaak zal men ook eerst vragen: "Wat heeft u er zelf al aan gedaan?". De politie is er niet om ELK probleem op te lossen. Van een burger mag ook enig zelf initiatief verwacht worden.

nb
door nbw - Sep 25, 2011 om 02:29
521 Antwoorden / 24 Vragen

Begrijp de vraag heel goed. Woon ook in een dichtbevolkte buurt en ook heb last van feestjes. En dan niet zozeer van mensen die vieren maar van de muziek die erbij hoort. 2 blokken verder hoor je enkel het continue gebonk van de bas en niet het lied. Zoiets kan je helemaal gek maken. Heb ook wel eens de politie gevraagd op te treden. Hun strijdplan is bemiddelend op te treden bij feestjes. Maar dat helpt niet echt. Bonke bonke bonke bonke terwijl je moet slapen de volgende morgen naar je werk te gaan. Dat gaat 1 of 2 nachten goed maar dan ontploft het.

Haal die muziek weg bij buurfeestjes en weinigen klagen. Bovendien kun je dan ook zonder stemverheffing met elkaar praten. Mensen die met muziek een feest houden in een bevolkt gebied denken niet na.

robtien
door robtien - Sep 25, 2011 om 10:21
269 Antwoorden / 10 Vragen

U kunt en mag altijd de politie bellen. geluids overlast daar zijn de regels voor in het binnengebied anders voor dan in het buitengebied. maar probeer eerst het probleem zelf op te lossen door er over te praten met de buurt. of met de desbetreffende woning als u het zelf niet durft als u er snachts last van heeft laat eht dan u partner/vriend(in) doen.

gdm
door gdm - Sep 25, 2011 om 13:08
11 Antwoorden / 8 Vragen

Gelukkig sta ik niet alleen. Ik woon in een buitenwijk, in een rijtjeshuis en met flinke tuinen, wat natuurlijk uitnodigd voor een tuinfeestje. En als het een paar keer per jaar gebeurt, vind ik het niet eens zo erg. Tijdens de examenperiode hoor ik meestal in de buurt of verderop verschillende feestjes. Heel begrijpelijk, en kan ik best hebben. Alleen wat hier ook al werd opgemerkt, het worden er steeds meer.. elke feestje, verjaardag, enz. wordt aangegrepen, om er maar een flinke dosis muziek bij te doen. Karaoke, heb ik dit jaar ook al een paar keer gehoord, helemaal niet om aan te horen, dat mensen die niet kunnen zingen, dit een aantal decibellen laten versterken.
Een feestje wat uit louter praten bestaat, en evt. wat zachte achtergrondmuziek dringt niet door tot slaapkamers, als je een paar huizen verderop woont. Dit feestje was dus een huizenblok (+/-7 of 8 woningen) en niet eens bij mij in de straat. Ik had ramen dicht, oordoppen in, en nog kon ik de tekst letterlijk volgen, dreunde de beat door mn kussens heen, werd er om 13.30 uur nog even wat karaoke beoefend. Om 13.10 heb ik de politie gebeld. Ze zou er een melding van maken, maar.. kwam er eigenlijk uit, omdat ik niet precies wist waar de overlast zich bevond ging dat toch wel moeilijk. Om 14.00 uur belde mn man nog een keer, nadat hij had uitgezocht waar dit feestje zich bevond. Ik weet niet of ze zijn geweest. Ergens tussen 14.00 en 14.30 uur viel ik in slaap. Mijn man moest voor zn werk vanochtend om 05.30 uur op, dus had slaap genoeg.

Eigenlijk werkt klagen bij de politie alleen, begreep ik, als er meer mensen over bellen.. dus we moeten gewoon wat sneller klagen, als zoiets gebeurt. (Ik klaag niet zo snel, dit was de eerste keer dat ik de politie belde)

Je krijgt heel wat wraakideeën als je je ligt te ergeren. één ervan was: Als mijn man om 6.00 uur naar zn werk gaat, een briefje in de deur van bewuste huis met daarop: "bedankt voor slapeloze nacht" en dan de bel afplakken, zodat ie blijft bellen...:-( Hebben we niet gedaan, maar toch wel leuk om het je voor te stellen.

gdm
door gdm - Sep 25, 2011 om 13:12
11 Antwoorden / 8 Vragen

Ik zie nu dat mn tijden hierboven niet kloppen, het is natuurlijk om 1.30 dat de karaoke kwam, en om 1.10 heb ik gebeld, om 2.00 uur enz.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 25, 2011 om 13:19
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Gister hier de buren ook. De kinderen slapen aan de achterkant en mijn oudste was om 2 uur nog wakker. Hard gepraat en muziek.
Toen heb ik wel ff een verzoek gedaan of het iets minder kon met de herrie.

Een feestje ala, geen probleem, maar om om 2 uur in de nacht nog zo`n herrie te maken gaat mij te ver.

Om een uur of 3 waren ze pas echt stil.

sonjaatje
door sonjaatje - Sep 25, 2011 om 13:22
1961 Antwoorden / 1 Vragen

Oh ja, en om 0.30 gingen ze ook nog even blokken hout staan hakken voor in de vuurkorf, grrrrrrrr.