ni
door nienke3 Feb 26, 2017 om 11:15
Vrije tijd & tuin
Tuinstoelen met kapoten rieten zittingen

hoi allemaal ik heb 8 tuinstoelen met een ijzerframe.[foto toen ze nieuw waren] waarvan de van kunststof rieten zittingen en rugleuning kapot zijn  gegaan. ik wil de stoelen zelf een nieuw uitelijk geven. ik heb heel het internet afgezocht maar heb echt niks gevonden hoe ik ze weer als nieuw krijg. als ik het  bij een  bedrijf laat doen is heel duur. alle vormen van opknappen zijn welkom  vrg nienke

11889 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2017 om 11:27
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Als ik alle stoelenmatters eens doorlees: dat is inderdaad een dure klus. En om het zelf te doen: tenzij u gouden handen heeft, mij lijkt het (bijna) onmogelijk. Werkelijk geen optie voor u om 8 nieuwe stoelen te kopen? U schrijft dat die van u een ijzer frame hebben; lijkt me loodzwaar. Lijkt me dat nieuwe stoelen al met al goedkoper zullen zijn dan opnieuw gematte stoelen. Succes of u er in zal slagen het zelf te doen.

ni
door nienke3 Feb 26, 2017 om 12:36
33 Antwoorden / 40 Vragen

ik zeg ijzer.maar dan van een ander metaal maar dan lichter.het frame is nog als nieuw alleen het riet laat los. en nu nieuwe stoelen kopen dat gaat hem niet worden. het moet opknappen worden. het mag met hout. doek. het maakt niet uit als het maar stevig is

ja
door janf43 - Feb 26, 2017 om 12:16
733 Antwoorden / 0 Vragen

Nieuw kosten deze stoelen ca €100 per stuk, maar dan wel met een aluminium, dus roestvrij, frame. Aan u de overweging of opknappen de moeite waard zijn, maar ik vermoed dat nijvere handen in het verre oosten bij productie goedkoper zijn dan de handen van een reparateur in uw buurt.

ni
door nienke3 Feb 26, 2017 om 12:39
33 Antwoorden / 40 Vragen

daarom wil ik iets zelf doen. niet met riet. maar dan met ?? alle ideeen zijn welkom

ja
door janf43 Feb 26, 2017 om 13:42
733 Antwoorden / 0 Vragen

Dat zou dan iets worden met geweven kunststof band of koorden. Maar ik vermoed dat u met materiaalkosten dan ook al gauw richting €70-80 gaat. En het is de vraag of u dat zonder de benodigde professionel hulpmiddelen strak genoeg kunt vastmaken. Maar hoe het zitcomfort met andere materialen wordt?

tr
door trofaiac Feb 27, 2017 om 13:04
57 Antwoorden / 4 Vragen

Wat dacht u van stevig touw die je dan om en om de frames draait?
Daarna een platte kussen ertussen!

ni
door nienke3 - Feb 26, 2017 om 12:32
33 Antwoorden / 40 Vragen

ik weet dat met riet onmogelijk is voor mij. het gaat me dan ook voor een andere vorm van bekleding  vrg  nienke

tenormin
door tenormin - Feb 26, 2017 om 12:56
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Ik had eigenlijk begrepen dat het weer riet moest zijn. Als het materiaal niet uitmaakt zou ik, als ik u was, eens naar een zaak gaan waar men nog ouderwetse, houten, strandstoelen verkoopt. U weet wel, waar je meestal je vingers (au) tussen krijgt bij het opzetten. Daar verkoopt met vast nog wel die stevige lappen stof. Hoewel, ook misschien op de markt. Dan zou u met een schietpistool alles wel wat strak zittend (nieuw) kunnen maken. Heb het wel in mijn hoofd hoe te doen, kan het alleen wat moeilijk uitleggen wat ik bedoel. Of bij een zonweringsbedrijf eens kijken misschien, ook zij hebben rollen materiaal.

@H
door @HENK@ Feb 27, 2017 om 23:40
158 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou het NIET met een schietpistool doen ;-)

hansje klein
door hansje klein - Feb 26, 2017 om 12:57
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer de constructie het toelaat, er zijn waterafstotende canvasstoffen voor outdoor gebruik.

Ik denk, dat iedere stoffeerder u hierbij behulpzaam kan zijn.

stofdesigns

tenormin
door tenormin Feb 26, 2017 om 13:53
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Nou @hansje klein, dat woord was mij nu ontschoten: canvas.

hansje klein
door hansje klein Feb 26, 2017 om 14:10
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Bij het uitzoeken van een stevige canvasstof is het een aanbeveling om op de kleurechtheid èn verdraagzaamheid voor uv-licht te letten. Markiesstoffen hebben bij voorbeeld ook deze outdoor-componenten. Stoffen voor open-bootsbekledingen ook.

Iedere professionele stoffeerder zal hierbij bestens kunnen adviseren en de kosten voor het laten maken voor alle stoelen zullen per stoel uiteindelijk best meevallen wanneer het (met outdoor-garen) gedaan moet worden.

di
door digioma - Feb 26, 2017 om 14:18
646 Antwoorden / 29 Vragen

Wat denk je van een firma die voortenten maakt voor caravans e.d. Wij hebben al diverse (zelf ontworpen) aanpassingen voor de caravan en de bank in de tuin door Karsten in Zwaag laten doen. Heel schappelijke prijzen en het atelier van de firma bevindt zich in de winkel zelf. Ze denken graag met je mee en hebben alle gereedschap, kennis en machine's in huis! Zwaag ligt een paar kilometer vanaf Hoorn in West-Friesland.

Wi
door Wil_H - Feb 26, 2017 om 14:23
270 Antwoorden / Vragen

Je kunt denken aan touw of skai om de stoelen opnieuw te bekleden.
Als het frame sterk genoeg is zou je zelfs met mdf nieuwe zittingen en rugleuningen kunnen maken waar je vervolgens kant en klare tuinstoelkussens op kunt leggen.
Verder is er doek in de handel dat ook gebruikt wordt voor zonneluifels. Daarmee kun je ook aan de slag gaan.

Cookies
door Cookies - Feb 26, 2017 om 14:36
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Door allerlei foto's van (tuin)stoelen te bekijken, kom je toch vanzelf wel op ideeën? Overigens hebben dergelijke zittingen niets met riet te maken.

hansje klein
door hansje klein - Feb 26, 2017 om 14:38
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb ooit op een tuinstoel gezeten die bespannen was met een geplasticifeerd koord ... dat zat niet alleen prima, het voegt zich goed aan, is niet te warm en kan buiten blijven staan. Kan m.i. zèlf gedaan worden.

SUGGESTIES: waslijn(draad)  voorstel  of springtouw per lopende meter kopen en véél geduld meebrengen . . .

costnix
door costnix - Feb 26, 2017 om 15:39
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Wat u kunt doen is waslijn gebruiken. Dit kunt u zelf doen, want het is een kwestie van de draad wikkelen en strak aantrekken.
http://www.klusidee.nl/Forum/tuinstoel-opknappen-t96937.html

tenormin
door tenormin Feb 26, 2017 om 17:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Maar waslijn gaat toch 'doorzakken'? Tenminste, mijn lijnen met wasgoed wel. En als er dan op gezeten moet worden: nou, weet het zo net nog niet.

costnix
door costnix Feb 26, 2017 om 20:13
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er is waslijn en waslijn. Ik heb een waslijn met een metalen kern. Dat zakt echt niet door.

simon55
door simon55 Feb 27, 2017 om 12:44
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Desnoods de was onder de stoel ophangen

hansje klein
door hansje klein - Feb 26, 2017 om 15:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik moest even zoeken naar koord, maar in de touwenwinkel  is er kleur en materiaalsamenstelling genoeg en te koop per lopende meter. Misschien eerst even oefenen met de waslijn alvorens een paar honderd meter te gaan bestellen, want de afstand van de rug en zitting per stoel telt dubbel x zes stoelen x (afhankelijk van de koorddikte) het aantal banen.

aurora1
door aurora1 - Feb 26, 2017 om 16:52
15645 Antwoorden / 6 Vragen

http://www.stoffen-online.nl/stoffen/bekleding-stoffen/canvas/
Kijk anders bij kringlopers naar vergelijkbare stoelen als het seizoen weer begint of lijkt te beginnen, dan bent u per te kopen stoel maar een enkele euro kwijt.

er
door erky - Feb 27, 2017 om 14:19
243 Antwoorden / 2 Vragen

Hoi Nienke3,
Het is duidelijk dat de oude zitting en rugleuning er af moeten. Dan heb je een kaal frame over. Koop in de winkel enkele tientallen meters waslijndraad (van plastic, maar met een stevige kern). Begin nu met opzetten van de schering, bijvoorbeeld door de lijn van voren naar achteren op de zitting en onderen naar boven op de rugleuning te weven en draai 1 - 3 keer rond de buis om daarna pas terug te gaan. Is de schering opgezet, dan zul je de inslag (vlnr en omgekeerd) moeten gaan aanbrengen. Dit is monnikenwerk en dan zul je zien dat je ervaring moet hebben om dit mooi te doen, want de nieuwe bespanning zit vast bobbelig. Natuurlijk is er keuze om rotan te gebruiken of iets anders dat buiten bestand is tegen de klimaatinvloeden.

Een ander idee is om in zitting en rugleuning zwaar kanvas te gebruiken als leunvlakken en aan de rand van de beide kanvasdoeken tentringen aan te brengen waar je met zeer dik elastiek een verbinding maakt met de stangen rondom. Dit soort elastiek is wel bekend bij campeerders.

Als je rugleuning en ziting opvult met hout (trespa) en kussentjes er op? Het zijn maar een paar ideeën.

Succes,
Erky

sira
door sira - Feb 27, 2017 om 20:16
2289 Antwoorden / 24 Vragen

Is singelband (jute) een optie? Zowel op internet als bij iedere meubelstoffeerder te verkrijgen (wordt namelijk onder bankstellen gebruikt).
Zit lekker, maar er kan eventueel ook een leuk vierkant kussentje op.

ma
door manwijf - Mar 2, 2017 om 09:36
574 Antwoorden / 1 Vragen

In veel havens zit wel een zaak, waar je kussens kunt laten maken voor je boot. Vraag daar eens of ze het frame kunnen spannen met stof. Ze hebben een keur aan soorten en kleuren heel sterkte stof. Mogelijk kunnen ze het rug- en zitgedeelte nog opvullen ook.