ma
door marek Aug 28, 2016 om 12:32
Vrije tijd & tuin
Welk onkruid is dit?

Wie herkent het onkruid in de bijgevoegde foto?
Groeit met duizenden in mijn gazon. Is handmatig met wortel en al vrij makkelijk te verwijderen, maar is een monnikenklus...
Wil graag weten welk onkruid dit is. Heb via google nog niet kunnen ontdekken welk.

5121 10 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Aug 28, 2016 om 12:58
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Moeilijk te zien op de foto. Zie op Google wel enorm veel: foto van onkruid. Omdat er nog wel eens wat op elkaar lijkt en het dan dat net niet is. 't Is in ieder geval een flinke kruiper, waarschijnlijk bedoelt als bodembedekker. Succes met het vinden van. En het verwijderen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 28, 2016 om 13:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Zoek hier >> wat heb ik nu in mijn gazon staan?<< eens naar gelijkenissen, klik daarna op het plaatje om het onkuid beter op naam te kunnen detecteren en dan op zoek naar een gemakkelijkere oplossing. Doordat het 'spul' nog niet bloeit is het moeilijk meteen te kunnen zeggen wat het is.

Cookies
door Cookies - Aug 28, 2016 om 13:16
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het wel lijken op een jonge spruit van de geldboom die bij mij in de tuin staat.;-))

tijger1
door tijger1 Aug 28, 2016 om 13:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wel een heel jonge spruit, nog slechts voor centen.:-))

edrick3
door edrick3 Aug 28, 2016 om 13:34
27632 Antwoorden / 85 Vragen

NIET uitroeien dan maar! ;-)

Cookies
door Cookies Aug 28, 2016 om 13:58
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Tijger1, wie het kleine niet eert enz.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2016 om 14:03
16816 Antwoorden / 108 Vragen

De groeiende centen aan Carola's boom kunnen uitgegeven worden bij de Lidl en Aldi. Spaar ze, Carola, als je boom gegroeid is. ;-)

zoekster1
door zoekster1 Aug 28, 2016 om 20:10
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Heb je een stekje voor mij? Mijn boompje ligt een beetje op apegapen.

tenormin
door tenormin Aug 28, 2016 om 23:16
16816 Antwoorden / 108 Vragen

Het stekje, of zoals Carola het noemt : jonge spruit van de geldboom, is overgenomen op de beurs, index vloog omhoog, dus ook stekjes zijn onbetaalbaar geworden. Zie hoe V&B  populair is in Nederland en ver daarbuiten....☺ ☺, toch, @carola.83?

Cookies
door Cookies Aug 29, 2016 om 09:14
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Zoekster: natuurlijk mag je van mij een stekje. Zet je adres maar even neer dan doe ik hem vandaag nog op de post.;-)

edrick3
door edrick3 - Aug 28, 2016 om 13:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Moeilijk te herkennen via een foto.
Informeer eens bij een tuincentrum zou ik zeggen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 28, 2016 om 13:45
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met deze waslijst onkruidsoorten tip ik op straatgras >>uit de tuinkrant <<

di
door digioma - Aug 28, 2016 om 14:24
646 Antwoorden / 29 Vragen

Heb je misschien in de winter veel vetbollen met vogelvoer in de bomen/struiken gehangen. In onze tuin komen ook allerlei grasjes voor in de buurt waar deze bollen hebben gehangen en dat komt dus door het gemorste vogelzaad. Namen weet ik helaas niet.

costnix
door costnix Aug 28, 2016 om 18:55
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Ik had op die manier een tarwe/haverveld i.p.v. een grasveld. Wel makkelijk te verwijderen.

reflecs
door reflecs - Aug 28, 2016 om 15:00
1859 Antwoorden / 4 Vragen
hansje klein
door hansje klein Aug 28, 2016 om 15:43
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Lijkt mij eerder juist, alleen bloeit het gras op de oorspronkelijke foto nog niet. Maar daarvóór moet het eruit!

ma
door marek Aug 28, 2016 om 15:58
13 Antwoorden / 26 Vragen

Lijkt inderdaad het meest op straatgras. Nu ff uitzoeken hoe ik dit het best kan aanpakken. Bedankt voor het meedenken.

reflecs
door reflecs Aug 28, 2016 om 16:03
1859 Antwoorden / 4 Vragen

Graag gedaan, dit was naar aanleiding van het antwoord van hansje klein. In zijn link staat iets over de bestrijding. Succes.

gerbera
door gerbera - Aug 28, 2016 om 15:51
7348 Antwoorden / 14 Vragen

Het zou ook zo maar Duinriet kunnen zijn. Kan dat pas zien als deze een aar gaat vormen.

hansje klein
door hansje klein - Aug 28, 2016 om 16:05
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Ik heb overigens die (al-)gemene onkruidplantjes steeds en wekelijks uit het gazon gepulkt. Een eindeloze bezigheid tot de kinderen groter waren en ik het hele bewerkelijke gazon heb opgedoekt voor een mooiere gekleurde beplanting. Is ook werkelijk slavenwerk zo'n gazon, eerst bemesten, bewateren, om daarna weer te moeten bestrijden door te maaien.....mesten, maaien....., mesten maaien enz. en dan ook nog die stomme telkens terugkerende onkruidplantjes. In ons wijk werden enkele tuinen en het openbare groen niet optimaal verzorgd en dan blijft het dweilen met meerdere kranen open. Ik ben toch geen maso....!

Op een ander forum werd als tip het volgende aanbevolen:

Ik heb het opgelost met stukken graszode. Ik heb een rol van 1 m2 graszode gekocht en betaalde daarvoor 2 euro. Op de plekken waar straatgras zit heb ik stukken zode verwijderd. Als mal om die stukken eruit te snijden gebruikte ik een baksteen van 10x20 cm. Vervolgens heb ik met diezelfde mal stukken gras gesneden van 10x10 cm en 10x20 cm uit de rol graszode. En die heb ik in de plaats gelegd van de verwijderde slechte stukken gras. Daarna aandrukken en een week lang elke dag gieten. Het is wel wat werk maar je bent wel vanaf. Zo nodig na een paar weken nog eens herhalen.