ko
door koster1 Mar 11, 2011 om 07:23
Winkels & webshops

Aanduiding "naturel".

Ïk kocht gisteren bij SUPER DE BOER een bakje FILET AMERICAN NATUREL. Ik ga uit dat NATUREL ook inderdaad NATUREL is. Thuis heb ik de kleine letters op de achterkant gelezen en kwam aan 13 E-NUMMERS.
Is dit misleidend?

8652 55 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 07:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naturel betekent 'zonder uitjes' bijvoorbeeld, het zegt iets over de smaak. Het betekent NIET 'zonder conserveermiddelen' en dergelijke.
Als u zonder toegevoegde stoffen wilt eten, moet u in de winkel op het etiket kijken.
Filet americain zonder toegevoegde stoffen zult u vermoedelijk alleen bij een slager kunnen kopen die het ter plekke voor u maakt.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 08:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Natuurlijk is dat misleiding, maar kennelijk mag het. Kijk maar naar de reclame van loterijen, woekerpolissen of hoge rekeningen voor mobiel internet.
Verwacht geen zinnig antwoord op deze site, de een zal zeggen dat je het niet meer moet kopen en de ander zal zeggen dat je in de winkel naar de ingredientenlijst moet kijken.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 10:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het eerste antwoord is goed. Deze bestaan nl. ook: Filet American Pesto, Filet American met uitjes, Filet American met dieselsaus en zonder al deze toegevoegde ingrediënten is het gewoon Filet American Naturel.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 10:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat soort antwoorden bedoel ik dus, het gaat Koster niet om peper of uitjes maar om E-nummers.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 10:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Koster weet niet wat naturel betekend vandaar deze vraag. Dat dit voorlaatste antwoord wordt bestempeld als topantwoord slaat nergens op. Het juiste antwoord is nl van nzhippo.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 10:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Klopt.
Ik krreg maagpijn van al die rotzooi die in die filet zaten. En eigenlijk vind ik het van mezelf stom dat ik niet beter kijk wat er op de verpakking staat. Maar als ik soms in de supermarkten de schappen zie (bij JUMBO 30 soorten "ontbijtrotzooi"). Als ik kijk naar het aan tal soorten eieren. Als ik kijk naar het aantal soorten boter / margarine / Als ik kijk naar het aantal soorten melk. Het één is light. Het ander is "bio" het derde is "gezond". Het vierde is "naturel".
Ik snap: Dat is welvaart. Dat is economie. Het gaat om de winst van de bedrijven. Maar helaas geen "WELZIJN".

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 10:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ga je toch naar de biologisch winkel. Kost wat maar dat sluit meer aan op wat jij wil.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Niet elke biologische winkel verkoopt vlees(waren). Bovendien zijn die toevoegingen vaak helemaal niet nodig en de klant vraagt er ook niet om.
Het lijkt wel of de vleesverwerkers met vlees veel mogen goochelen, op de verpakkking van worst die ik laatst wou kopen stond 3 cm kleine lettertjes met e-nummers en de Duitse biefstuk was voor een deel plantaardig (stuiterbalvlees).

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

De aanduiding "naturel" heeft inderdaad met de smaak van de Filet American te maken. Zo heb je ook met peper erin, persto, sweet onion, uitjes, etc. Ik denk dat u het woord naturel dus verward heeft met geen toevoegingen.
Indien u Filet American wenst die geen E-nummers bevat zou u eens bij uw slager moeten vragen. Dat kost natuurlijk wat meer, maar is vaak ook een stuk lekkerder.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Conny, of de klant er nou wel of niet om vraagt, de fabrikanten doen het er toch in. Als je dat niet wilt zul je zelf naar alternatieven moeten zoeken. De biologische winkel/markt is een goed alternatief.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

nina_r

De keerzijde van de slager is, dat je het produkt dan wel dezelfde dag moet opmaken.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

read schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 11:25: nina_r

De keerzijde van de slager is, dat je het produkt dan wel dezelfde dag moet opmaken.

ReadAC.

Beste ReadAC,

Dat valt wel mee, Filet American van de slager is de dag erna ook nog prima. Terwijl Filet American van de supermarkt ook meestal maar maximaal 3 dagen houdbaar is (en na 1 dag meestal al niet zo smakelijk meer).

Moraal van het verhaal: Filet American is bij slager en supermarkt niet lang houdbaar en inderdaad het smakelijkste als je het de dag van aankoop nuttigt. Daarbij kun je wel bij de slager uiteraard een kleine portie vragen, terwijl je bij de supermarkt een vaste hoeveelheid koopt.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 11:03: Niet elke biologische winkel verkoopt vlees(waren). Bovendien zijn die toevoegingen vaak helemaal niet nodig en de klant vraagt er ook niet om.
Het lijkt wel of de vleesverwerkers met vlees veel mogen goochelen, op de verpakkking van worst die ik laatst wou kopen stond 3 cm kleine lettertjes met e-nummers en de Duitse biefstuk was voor een deel plantaardig (stuiterbalvlees).

Dat laatste heb je nu ook met het "extra mager gehakt" van de Albert Heijn - dat is deels plantaardig, en daar vraagt de klant wel om, want die wil een bepaalde hoeveelheid kunnen eten en tòch minder vetten en dergelijke binnen krijgen. Dus in plaats van een kleinere portie te eten, kun je - als je dat wilt - dat 'extra mager' spul eten en ja, dan is een deel plantaardig. Er zijn mensen die dat willen eten (en het is ook aangekondigd, en het staat op de verpakking).
Overigens is in de wet behoorlijk goed voorgeschreven wat wel en niet mag met vlees.
Vergis je niet in de E-nummers: sommige mensen denken dat alle E-nummers kunstmatig en/of schadelijk zijn, maar ja E-300 is bijvoorbeeld simpelweg vitamine C, E307 vitamine E, beiden gebruikt als antioxidant tegen het ranzig worden van vetten.
Complete lijst zie hier: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers
Meer info zie hier: http://www.food-info.net/nl/e/e000.htm

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 11:03: Niet elke biologische winkel verkoopt vlees(waren).

Er bestaan ook biologische slagers, je kunt zelfs online bestellen: http://webwinkel.dynamicmeat.nl/ (ja, ze hebben ook Filet Americain, en alle kruiden en specerijen die ze gebruiken zijn ook biologisch).
Misschien is dat een idee voor je, als je denkt dat je last hebt van de toevoegingen.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 12:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

@koster1: Als ik naturel zie staan denk ik gelijk aan niet gekruid. Geen appels met peren vergelijken, hoor!

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 08:01: Natuurlijk is dat misleiding, maar kennelijk mag het. Kijk maar naar de reclame van loterijen, woekerpolissen of hoge rekeningen voor mobiel internet.
Verwacht geen zinnig antwoord op deze site, de een zal zeggen dat je het niet meer moet kopen en de ander zal zeggen dat je in de winkel naar de ingredientenlijst moet kijken.

Hoezo misleiding?
Er staat toch niet op VRIJ VAN CONSERVEERMIDDELEN?
Naturel gaat om smaak.
En ja, als je per sé zonder E nummers wilt eten, moet je inderdaad goed kijken op de verpakking.
De klant roept de laatste tijd naar mijn mening veel te vaak OPLICHTING, MISLEIDING en SCHADALIG.
Hand in eigen boezem steken en zelf je verantwoordelijkheid nemen is er niet meer bij.
En uw antwoorden helpen daar niet bij.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 13:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

ja ze bedoelen hiermee zonder peper of knoflook of uitjes enzo,
zonder e-nummers kan bijna niet ,alleen al om de kleur zo mooi oranje te houden....helaas

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het vervelende is dat als je biefstuk of rosbief koopt dat er dan nog toevoegingen in kunnen zitten.
Dit is wel een hoopvol bericht:

Albert Heijn moet het etiket op het product extra mager rundvlees aanpassen. De naamgeving is misleidend omdat het product niet puur uit vlees bestaat. Dat heeft de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit (nVWA) donderdag bekendgemaakt.

Culinair journalist Gerrit Jan Groothedde wees de nVWA erop dat het etiket niet voldoet aan de wettelijke eisen, omdat er bestanddelen uit soja en granen aan toe zijn gevoegd. Het product zou daarom alleen verkocht mogen worden onder de naam rundvleesproduct.

De nVWA stelde een onderzoek in en gaf Groothedde gelijk. De voedselautoriteit is deze week in gesprek met Albert Heijn over het etiket.

etiket is misleidend

Lijkt mij een goede aanleiding om ook contact op te nemen met het VWA Koster.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 16:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil

Je schrijft:

De klant roept de laatste tijd naar mijn mening veel te vaak OPLICHTING, MISLEIDING en SCHANDALIG.

Naar mijn mening heeft de klant dan meestal gelijk. Zie de diverse consumentensites.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

loreleigil, U kent toch ook de betekenis van naturel:

onvermengd, ongekunsteld, puur, zuiver

naturel

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 16:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2,

Het vervelende is dat als je biefstuk of rosbief koopt dat er dan nog toevoegingen in kunnen zitten.

En wat voor toevoegingen zitten er dan IN biefstuk? Spuiten ze die biefstuk en rosbief dan in met WAT???? Wat gaat er dan door die injectienaald?

Dit lijkt meer op voedselhysteria/fobie!

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Uit de Allerhande van deze maand:
"AH heeft de Jaarprijs Voedingscentrum 2010 gewonnen voor extra mager vlees. Deze unieke nieuwe vleesproducten bevatten 50 % minder vet dan magere vleesproducten en bestaan voor 30 % uit plantaardige ingrediënten. Het gaat om het extra magere roerbakgehakt, hamburgers, rundervinken en rundersaucijzen, die een jaar lang het beeldmerk Jaarprijs Voedingscentrum 2010 mogen dragen."
Voor wat het waard is.
En kennelijk noemen ze het zelf nu wel 'vleesproduct'.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 17:04
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja hoor, kijk maar eens goed op de verpakking. Sommige mensen vervelen zich kennelijk en vinden het leuk om flink tekeer te gaan. In rosbief zitten soms ook E-nummers Vladja, als jullie op zo`n toon gaan discussieren dan haak ik af.

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 17:14
0 Antwoorden / 0 Vragen

De biefstuk is al afgevallen. Ik heb nog nooit rosbief met een E-nummer erin gezien, gekocht of gegeten. Wel gezouten of met peper. E-nummers erIN? Staan ze die stukken echt in te enten?

ve
door verwijderd - Mar 11, 2011 om 17:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 16:55: loreleigil, U kent toch ook de betekenis van naturel:

onvermengd, ongekunsteld, puur, zuiver

naturel

in dit geval betekent het zonder extra smaak. De weldenkende medemens weet dat.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 08:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je American Filet, Rosbief of (Duitse) Biefstuk koopt dan verwacht je puur rundvlees en geen plantaardige olie, soja, graan of 13 E-nummers.
In de Duitse biefstuk die ik kocht zat ook soja, biefstuk is in mijn ogen puur rundlvees. Dat is misleiding van de consument.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 09:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

koster1 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 10:52: Klopt.
Ik krreg maagpijn van al die rotzooi die in die filet zaten. En eigenlijk vind ik het van mezelf stom dat ik niet beter kijk wat er op de verpakking staat.

Komt die maagpijn niet van het feit dat je rauw vlees zit te eten? Is ook niet echt zonder gevaar.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 11:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 10:47: Dat soort antwoorden bedoel ik dus, het gaat Koster niet om peper of uitjes maar om E-nummers.

De antwoorden waar jij kritiek op hebt, zijn goed, jouw antwoord is fout. Topicstarter geeft een totaal verkeerde invulling aan het woordje 'naturel'.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 12:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

wat is het eigenlijk volgens mij rauw vlees met een sausje erdoor.En als er geen e nummers inzitten dan binnen een dag een grijs goedje.Ook als het bij de slager word gehaald .

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 16:55: loreleigil, U kent toch ook de betekenis van naturel:

onvermengd, ongekunsteld, puur, zuiver

naturel

Al die synoniemen kunnen dus slaan op de smaak.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 14:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op zaterdag 12 mrt 2011, 08:07: Als je American Filet, Rosbief of (Duitse) Biefstuk koopt dan verwacht je puur rundvlees en geen plantaardige olie, soja, graan of 13 E-nummers.
In de Duitse biefstuk die ik kocht zat ook soja, biefstuk is in mijn ogen puur rundlvees. Dat is misleiding van de consument.

En als je het zeker wilt weten moet je....?
Ik verwacht ook wel eens dingen, maar als je dingen verwacht, kun je telergesteld worden.

ve
door verwijderd - Mar 12, 2011 om 17:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

koster1

De konklusie is dus, dat E-nummers en de kwalificatie naturel elkaar niet bijten.

ReadAC.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@nzhippo De slager moet ook o.a. mayonaise en ketchup en kleurstof aan het vlees toevoegen daar zitten dus ook de nodige conserveermiddelen in.De kleurstof is nodig om het produkt mooi rood te maken.Kortom bij de slager krijg je dezelfde american filet met eventueel wat extra sulfiet om de houdbaarheid te verlengen.

quote=nzhippo schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 07:49]Naturel betekent 'zonder uitjes' bijvoorbeeld, het zegt iets over de smaak. Het betekent NIET 'zonder conserveermiddelen' en dergelijke.
Als u zonder toegevoegde stoffen wilt eten, moet u in de winkel op het etiket kijken.
Filet americain zonder toegevoegde stoffen zult u vermoedelijk alleen bij een slager kunnen kopen die het ter plekke voor u maakt.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naturel vlees dus ,dan hebben we het over tartaar ,want daar wordt american filet van gemaak.maar dat ligt dan wel in een andere afdeling.he.Deze onzin gaat dus niet op voor American filet

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 16:55: loreleigil, U kent toch ook de betekenis van naturel:

onvermengd, ongekunsteld, puur, zuiver

naturel

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:44
0 Antwoorden / 0 Vragen

als het helemaal naturel zou zijn denk ik dat er weinig smaak aan zit neem dan gewoon tartaar of zit ik fout?????

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nou haak dan maar af wat je zit alleen maar onzin te verkopen als het om de biefstuk en rosbief gaat.

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 17:04: Ja hoor, kijk maar eens goed op de verpakking. Sommige mensen vervelen zich kennelijk en vinden het leuk om flink tekeer te gaan. In rosbief zitten soms ook E-nummers Vladja, als jullie op zo`n toon gaan discussieren dan haak ik af.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

sonjaatje schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 10:51: Koster weet niet wat naturel betekend vandaar deze vraag. Dat dit voorlaatste antwoord wordt bestempeld als topantwoord slaat nergens op. Het juiste antwoord is nl van nzhippo.

Volledig mee eens. Alleen bij de slager waar je het ZIET gemaakt worden is "veilig". Mijn slager zegt er wel bij: 1 dag bewaren, niet langer, omdat er niets is toegevoegd.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Enige tijd geleden kocht ik het kleine boekje: Wat zit er in uw eten ? geschreven door Corinne Gouget. Hierin staan alle E-nummers vermeld, zowel de schadelijke als de "on"-schadelijke. Het is alleen jammer dat je het boekje altijd bij je moet hebben, om in de winkel te kunnen opzoeken wat een bepaalde E-nummer inhoudt.
Maar de meest schadelijke onthoud je zo ook wel. Het boekje is overigens te koop bij Uitgeverij Bouillon voor, ik meende, ongeveer € 10,00. (ik heb geen aandelen in deze).

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 13:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

E-nummers zijn niets anders dan een gecodeerde naam van welke toevoegstoffen gebruikt zijn. Die lijst was, is en wordt uit-den-treure getest door vele instituten, universiteiten, en EFSA als EU-component van de " Keuringsdienst van Waren".
E 160 serie = carotheen = natuurlijke stof, die wortels hun kleur geeft, cq paprica extract; E 260: azijnzuur, E 270 melkzuur, E 330 citroenzuur, de E 410 serie: natuurlijke verdikkingsmiddelen als agar-agar, guar gom, arabische gom, E 508 enz: kalium- en calciumchloriden, niets anders als de broertjes van natriumchoride ook wel.. keukenzout genaamd.

Bangmakerij is ook een vak !

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

conny2 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 08:01: Natuurlijk is dat misleiding, maar kennelijk mag het. Kijk maar naar de reclame van loterijen, woekerpolissen of hoge rekeningen voor mobiel internet.
Verwacht geen zinnig antwoord op deze site, de een zal zeggen dat je het niet meer moet kopen en de ander zal zeggen dat je in de winkel naar de ingredientenlijst moet kijken.

Inderdaad, je hebt gelijk. Dit antwoord slaat werkelijk nergens op.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Geloven jullie in sprookjes heren robby en harry.....?
Een voorbeeld E900=siliconenolie......is dat gezond ? De veelvoorkomende E621=mononatriumglutamaat veroorzaakt bij heel veel mensen (dagenlange) klachten......E1520=propyleenglysol....daar zou je bij het lezen al de rillingen van krijgen, E554 aluminiumnatriumsilicaat is er ook zo eentje. Blijven jullie maar lekker in sprookjesland....

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vindt ook,dat er VEEEL minder conserverings middelen moeten worden gebruikt.
Citroen zuur is een natuurlijk produkt,en voorkomt OOK bederf.
Mijn grootmoeder gebruikte het in het maken van jam.
En dat werkte uitstekend,waarom al die kunstgrepen ?
Ik wordt ook naar bij die troep,mijn maag zegt,MOET DAT NU ???
krootvogel

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

GEWELDIG !!

ik heb 16052 keer nagenoeg hetzelfde deskundige advies gelezen.

En daarvan hebben 16051 deskundigen de mening van hun voorgangers bijna letterlijk overgeschreven.

En ja, sommige vleessoorten worden ge-injecteerd.

En ja, met een machine met naalden die water inspuit om het gewicht te verhogen.

Het is je toch wel eens opgevallen hoe kletsnat sommige gesneden vleeswaren uit het pakje komen.
Voor het snijden werd die homp vlees eerst lekker ingespoten om het gewicht te verhogen.
Inderdaad, deskundigen, ook bij supermarkt roastbeef

En in een supermarkt rollade wordt met zo'n injectie machine gekruid water ingespoten.
Dan koop je een kruidige rollade met een kunstmatig verhoogd gewicht.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen, Filet Americain is heel goed zelf te maken. Zoek een recept op www.KookJij.nl en je hebt de lekkerste Filet Americain. Kan men er zelf indoen wat je wilt aan smaakmakers maar je kunt natuurlijk ook een tartaartje heel fijn malen/prakken iets yofresh met wat kruiden erdoorheen en eet smakelijk dan maar.
Als je toch kant en klaar wilt kopen neem dan die van de Lidl, een perfectie filet maar ja, wel met allerlei toevoegingen.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

mensen mensen,
filet american bestaat niet zonder toevoeging,want het is gewoon gemalen biefstuk met kruiden.
dus ook niet bij de bio toestanden.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste mensen,
Wat een gedoe over filet american. Echte filet americain is mager gemalen rundvlees met als enigste toevoeging een saus gemaakt op basis van mayonaise met heel veel smaak,geur en kleurstoffen. De beste saus die de slager haast altijd gebruikt is van de firma Verstegen. Al die goedkope filets die je in de winkel ziet bestaan meestal uit gewoon gehakt met vele toevoegingen. De meeste komen trouwens van slechts 1 firma.Bij A.H. zie ik de eigen merk filet, die ik persoonlijk heel goed vindt, en volgens mij komt ze van de firma Steegeman, een hele goede vleeswarenfabriek.Deze 2 smaken komen ook heel erg overeen.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 15:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat kunnen wij alles toch ingewikkeld maken. Binnen bo time zijn wij off topic en zijn wij bij biologische filet etc. Alle e toevoegingen zijn of voor de smaak of voor de houdbaarheid. Verder was het eerste antwoord al goed.

ve
door verwijderd - Mar 14, 2011 om 20:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

druifje01 schreef op vrijdag 11 mrt 2011, 12:17: @koster1: Als ik naturel zie staan denk ik gelijk aan niet gekruid. Geen appels met peren vergelijken, hoor!

Als je het zo bekijkt dan moet je geen Filet American willen want dar is altijd gekruid !!!

ve
door verwijderd - Mar 15, 2011 om 09:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Naturel is iets anders dan natuurlijk.

en niet alle E nummers zijn sowieso kunstmatig, er zitten genoeg natuurlijke stoffen bij.

een E nummer betekend alleen dat de stof door de EU is goedgekeurd, maar kan gewoon een natuurlijke stof zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

ve
door verwijderd - Mar 15, 2011 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het meest wonderlijke in deze discussie is dat er geen definitie van wat "naturel" is wordt geformuleerd.
Er bestaat betreffende de begrippen "natuurlijk", "chemisch", "biologisch" grote spraakverwarring
Wanneer is iets "naturel"? Wat IS "naturel" eigenlijk? Welke stoffen mag je wel en welke niet "naturel" noemen?
Is peper "naturel"? Zout?
Bestaat er in de natuur wel iets dat niet "natuurlijk" is? Zo ja waaraan moet dat dan voldoen? Wanneer is iets afkomstig uit de "natuur"? Zijn wij zelf geen onderdeel van de natuur en zijn dus onze producten dat dan niet ook?
Wanneer is iets biologisch? Wanneer chemisch? Bestaan er eigenlijk wel stoffen die niet "chemisch" zijn? Heeft niet elke stof een chemische formule?

Kortom iedereen zegt maar wat, maar het blijft allemaal erg vaag.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2011 om 23:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

En dan dat gedoe over die E nummers, alsof het vergif betreft.
Ve tsin is een al zeer oud product uit de Japanse en Chinese keuken. Het wordt gemaakt uit zeewier (kan het "natuurlijker"?) en geeft aan eten een hartige smaak.
Het heeft een chemische formule (natriumglutamaat) net als (zee) zout, dat natriumchloride heet.
Wat is daar mis mee? Wordt iets minder "natuurlijk" als je het chemisch definieert?
Volgens sommigen wel, want Ve tsin heeft een E nummer, nl. 621.
Het heeft dezelfde functie als zout en peper: het versterkt de smaak van eten.
Is eten soms pas "natuurlijk" als je het met niets bereidt?

Het is natuurlijk kletskoek, want elke stof kun je chemisch ontleden en definiëren.
De mensen die kritiek hebben op "chemische" stoffen hebben zelf meestal het minste verstand van chemie.
Maar ze hebben er wèl een mening over en ze worden daarbij kennelijk niet gehinderd door enige kennis over de materie.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2011 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

ftm schreef op dinsdag 15 mrt 2011, 23:00: En dan dat gedoe over die E nummers, alsof het vergif betreft.
Ve tsin is een al zeer oud product uit de Japanse en Chinese keuken. Het wordt gemaakt uit zeewier (kan het "natuurlijker"?) en geeft aan eten een hartige smaak.
Het heeft een chemische formule (natriumglutamaat) net als (zee) zout, dat natriumchloride heet.
Wat is daar mis mee? Wordt iets minder "natuurlijk" als je het chemisch definieert?
Volgens sommigen wel, want Ve tsin heeft een E nummer, nl. 621.
Het heeft dezelfde functie als zout en peper: het versterkt de smaak van eten.
Is eten soms pas "natuurlijk" als je het met niets bereidt?

Het is natuurlijk kletskoek, want elke stof kun je chemisch ontleden en definiëren.
De mensen die kritiek hebben op "chemische" stoffen hebben zelf meestal het minste verstand van chemie.
Maar ze hebben er wèl een mening over en ze worden daarbij kennelijk niet gehinderd door enige kennis over de materie.

Vé tsin, misschien ben ik de enige, van dat E 621 nummer krijg ik altijd hartkloppingen. Is géén verbeelding van me maar is medisch onderzocht. Vandaar dat ik geen Chinees meer kan eten. Ben er allergisch voor. Jammer. Maar de meeste toevoegingen zijn EU goedgekeurd, dus als vragensteller met naturel: totaal niets toegevoegd, tja dan wordt het wat smakeloos. Net als het eitje zonder zout.

ve
door verwijderd - Mar 15, 2011 om 23:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

brigden schreef op dinsdag 15 mrt 2011, 23:21:
ftm schreef op dinsdag 15 mrt 2011, 23:00: En dan dat gedoe over die E nummers, alsof het vergif betreft.
Ve tsin is een al zeer oud product uit de Japanse en Chinese keuken. Het wordt gemaakt uit zeewier (kan het "natuurlijker"?) en geeft aan eten een hartige smaak.
Het heeft een chemische formule (natriumglutamaat) net als (zee) zout, dat natriumchloride heet.
Wat is daar mis mee? Wordt iets minder "natuurlijk" als je het chemisch definieert?
Volgens sommigen wel, want Ve tsin heeft een E nummer, nl. 621.
Het heeft dezelfde functie als zout en peper: het versterkt de smaak van eten.
Is eten soms pas "natuurlijk" als je het met niets bereidt?

Het is natuurlijk kletskoek, want elke stof kun je chemisch ontleden en definiëren.
De mensen die kritiek hebben op "chemische" stoffen hebben zelf meestal het minste verstand van chemie.
Maar ze hebben er wèl een mening over en ze worden daarbij kennelijk niet gehinderd door enige kennis over de materie.

Vé tsin, misschien ben ik de enige, van dat E 621 nummer krijg ik altijd hartkloppingen. Is géén verbeelding van me maar is medisch onderzocht. Vandaar dat ik geen Chinees meer kan eten. Ben er allergisch voor. Jammer. Maar de meeste toevoegingen zijn EU goedgekeurd, dus als vragensteller met naturel: totaal niets toegevoegd, tja dan wordt het wat smakeloos. Net als het eitje zonder zout.

Beste Bridgen,

Mijn zus geeft dezelfde klachten aan maar als je de wetenschappelijke literatuur er op napluist blijkt dat er over Ve tsin géén wetenschappelijk bewijs is dat het zulk soort klachten veroorzaakt.
Natuurlijk kun je ergens allergisch voor zijn, maar dat kan ook voor een ander "natuurlijk" product zoals melk.

ve
door verwijderd - Mar 16, 2011 om 08:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Recept Filet Americain

Ingrediënten:

200 gr tartaar (of rundergehakt)

1 el mayonaise

1 el tomaten ketchup

2 el olie

2 tl citroensap

1 tl mosterd

4 druppels worchestershiresaus

zout en peper naar smaak

Optioneel:

kappertjes

augurkjes (fijngesneden)

ui (fijngesnipperd)

pesto

Bereidingswijze

De bereidingswijze is eigenlijk heel erg simpel. Meng alle ingredienten gewoon heel erg goed door elkaar en laat het even staan, zodat alle smaken zich goed kunnen vermengen.

Als je biologische mayonaise en tomatensaus of puree gebruikt dan zitten er geen e-nummers in.

Smulweb

ve
door verwijderd - Apr 27, 2012 om 00:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

[edit redactie reclame]