Aa
door Aatje Burgmans Feb 10, 2016 om 11:35
Winkels & webshops

Blauwe bioscoop kaart blijkt verlopen. Maar er is voor betaald. Wat kan ik doen?

Ik heb 2 plastic blauwe bioscoop cadeau kaarten (voor een regulier bioscoop kaartje voor een film in een van de aangesloten bioscopen). Dat zijn Pathe en JT.nl bioscopen.
Deze kaarten bleken bij mijn laatste bioscoop bezoek verlopen. Er staat ook op dat de geldigheid 1 jaar is, ergens onderaan de kaart staat 06/13, maar ik weet niet of dat de afgiftedatum is of dat dit een andere betekenis heeft. Eigenlijk is de hele gang van zaken vreemd, er is immers door iemand betaald voor deze kaarten, zo heb ik ze namelijk cadeau gekregen.
Ik begrijp goed dat er geen geld uitgekeerd kan worden, maar inruilen voor een bioscoop kaartje moet toch wel het minste zijn.

Bij contact met de eerder genoemde bioscopen kom ik niet verder dan; "de kaarten zijn verlopen", en ook al is het geen maandsalaris waar het hier om gaat, ik blijf het vreemd vinden dat bioscopen op deze manier hun geld willen/kunnen verdienen.

Graag advies over hoe ik dit aan moet pakken.

39040 7 Rapporteer

sy
door sylvia_71 - Feb 10, 2016 om 11:44
288 Antwoorden / 0 Vragen

Wat wil je aanpakken? Ze dwingen tot enige coulance? Het is toch duidelijk, de kaarten zijn verlopen'..
Het is niet de schuld van de bioscoop dat jij niet eerder gebruikt hebt gemaakt van de bioscoopkaarten.
Ook al heb je ze als cadeau gekregen.

Cookies
door Cookies - Feb 10, 2016 om 11:45
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ze zijn 1 jaar geldig, dat staat vermeld op hun site en in hun voorwaarden. Daar is verder niks aan te doen. Voortaan niet zo lang kadobonnen in de lade laten liggen.

De datum 06/13 is of de datum van uitgifte of geldig tot datum. Maakt verder niet uit, in beide gevallen ben je te laat.

Bij JT bioscopen zijn ze sinds december 2015 helemaal niet meer te gebruiken.

Hier kun je voor alle zekerheid checken of hij nog geldig is (maar verwacht dus van niet) https://www.bioscoopcadeau.nl/code-controleren

edrick3
door edrick3 - Feb 10, 2016 om 12:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Eigenlijk is de hele gang van zaken vreemd, er is immers door iemand betaald voor deze kaarten, zo heb ik ze namelijk cadeau gekregen.

Dat mag dan wel zo zijn, maar je moet natuurlijk wel even naar de Voorwaarden van die kaart kijken.
In het algemeen:

Een cadeaubon moet u kopen. Met de waarde van deze bon kunt u later een product uitkiezen. Meestal koopt iemand anders de bon voor u. Degene die de bon koopt, accepteert de voorwaarden die de verkoper heeft bepaald. Meestal staan deze voorwaarden op de cadeaubon. U kunt de cadeaubon meestal niet inwisselen voor geld. U kunt het vragen aan de verkoper, maar hij hoeft u het geld niet te geven.

Hoelang is een cadeaubon geldig?

Staat er op de cadeaubon geen datum? Dan is de bon voor altijd geldig. Vaak staat op de bon een uitgiftedatum. De uitgiftedatum is de datum waarop de cadeaubon gekocht is. Staat er alleen een uitgiftedatum op de cadeaubon? Dan is de bon vijf jaar geldig.

Er bestaan ook cadeaubonnen die korter geldig zijn. Dan staat er vaak een uitgiftedatum op. En hoelang de bon geldig is. Er staat dan bijvoorbeeld: deze bon is geldig tot een jaar na de uitgiftedatum.
(Bron)

BioscoopCadeau is standaard één jaar geldig na aankoop tenzij specifiek anders vermeld. Om de geldigheid te kunnen zien van uw BioscoopCadeau kunt u uw geldigheid controleren. (zie link van carola.83)

Sinds 1 december 2015 kunt u BioscoopCadeau niet meer gebruiken bij JT Bioscopen.

jo
door jorisw - Feb 10, 2016 om 13:43
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Als bedrijf wil je ook niet dat deze zaken tot in den treure op je balans blijven drukken. En een jaar is toch geen onredelijke termijn om gebruik te maken van een cadeautje?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 10, 2016 om 20:24
16827 Antwoorden / 202 Vragen

Jammer maar ik vind dat dit niet kan.Zeker niet als het niet op de kaart staat. Gemakkelijk verdiend, geen prestatie geleverd!Hier zou wettelijk iets aan gedaan moeten worden onder verwijzing naar een kassa uitzending enige tijd geleden.

diumenge
door diumenge Feb 10, 2016 om 20:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

"Er staat ook op dat de geldigheid 1 jaar is, ergens onderaan de kaart staat 06/13"

zoekster1
door zoekster1 - Feb 10, 2016 om 20:47
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik vind de cadeaukaarten sowieso flauwekul. Als we daar nu allemaal eens mee stopten. Verzin eens wat anders, gewoon echt geld of een echt cadeautje. Niet dit toonbeeld van fantasieloosheid.

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 10, 2016 om 21:04
3449 Antwoorden / 25 Vragen

@Gerritaltena
Hoezo gemakkelijk verdient en geen prestatie geleverd.  Jt if andere bioscoop had de prestatie wel degelijk willen leveren.  Ze hebben alleen de kans niet gehad omdat iemand een bon in zijn la flikkert en deze na het verlopen ervan ineens wil verzilveren.
Diewilik