jd
door jdij Jan 7, 2016 om 19:58
Winkels & webshops

Catawiki onveili(n)g

Ik had in oktober 2015 had ik een profiel aangemaakt op Catawiki een object ter verkoop aangeboden. Het object was getaxeetr door een specialst met een waarde van € 165,=  Ik had de minimale prijs op € 150 bepaald om de Catawiki site.
Na afloop van de veiling bleek dat het betreffende object (niet voor minimaal € 150) maar voor slechts € 20,= verkocht was. Dit leek mij uiteraard niet juist. Ik had immers aangeven het object voor minimaal € 150 te willen verkopen.
Catawiki stond erop dat ik het object moest verkopen voor € 20,= en op zou sturen naar de koper. Ondanks correspondentie met Catawiki, bleven ze bij hun standpunt. Niet alleen dreigde Catawiki met een boete factuur, maar ze zijn zelfs zover gegaan dat ze me een boetefactuur hebben toegezonden en met dwingen om deze te betalen.
En die boetefactuur is nu gebaseerd op de verkoopwaarde van € 150,=. Catawiki wil 50% van de € 150 zien plus kopers-commisie plus verkopers-commisie is totaal € 80. Catawiki lijkt hiermee toch wel erg op een Siciliaanse Organisatie

Ik heb telkens met catawiki gecorespondeerd en ze uitegelgd hoe het zit.

Steevast loop ik tegen een muur op en krijg reactie zoals onderstaand:

Catawiki heeft het kavel niet voor u verkocht, de hoogste bieding voor het kavel is €20,-
Het aanbieden van een kavel brengt risico's met zich mee, en in dit geval bracht het kavel niet meer op dan €20,-. U kunt niet dan alsnog beslissen om het niet te verkopen, u bent dan verplicht het te leveren aan de hoogste bieder.

Wij hebben zeker geen onwil tegen verkopers maar een verkoper kan niet na een winnend bod beslissen om een kavel niet te verkopen. Er zijn meerdere mails geweest over deze case.

Er kan niet meer inhoudelijk op deze zaak ingegaan worden dan we al hebben gedaan.
De boetefactuur is gebaseerd op de geschatte waarde, dit is heel iets anders dan een minimale opbrengst op een veiling.

Kort samengevat: Het kavel heeft niet opbracht wat u graag zou willen. Hierdoor heeft u het kavel niet verzonden. Na veel mails tussen mijn collega's en u is besloten om het kavel te annuleren. Hieraan zitten voorwaarden verbonden.

Ik kan de factuur die nu nog openstaat niet voor u intrekken.

8615 3 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Jan 8, 2016 om 01:46
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Was de veilingmeester wel akkoord gegaan met uw "reserve price"?

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 10:11
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De minimumprijs moet door de veilingmeester worden bepaald. Als de minimumprijs door jou zelf is bepaald, mag het item gewoon voor een lagere prijs worden verkocht. Voortaan even de regeltjes door lezen voordat je ergens aan begint.

edrick3
door edrick3 - Jan 8, 2016 om 12:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

De veilingvoorwaarden wel eens gelezen?

  • Kavels starten op 1 euro

    Alle kavels starten op 1 euro. Voor kavels met een hoge verwachte opbrengst is het mogelijk om in overleg met de veilingmeester een reserve price op te geven.

    Hoe werkt het voor verkopers

    1. Op het moment dat u een kavel aanbiedt met een hoge verwachte opbrengst dan krijgt u de optie om het kavel aan te bieden met een reserve price.

    2. Als u voor een reserve price kiest, dan moet u de absolute minimum prijs invullen waarvoor u het item wilt verkopen. Onze veilingmeesters beoordelen of deze prijs realistisch is en moeten deze prijs goedkeuren.

    3. Indien de veilingmeester akkoord is met uw reserve price voert hij een minimale en maximale prijsindicatie in waartussen hij de opbrengst verwacht. Deze schatting wordt bij het kavel vermeld. Bij het kavel vermelde schattingen zijn niet meer dan een ruwe indicatie en bieden geen garantie voor de werkelijke waarde.

    (Bron)